Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond(je) op schoot in de auto

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Hond(je) op schoot in de auto

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Het zal niet mogen, vermoed ik, maar het alternatief is een doorlopend keffende en zenuwlijende Fleur aan een gordellus op de bijrijdersstoel ongeacht of ik in de nabije omgeving of anderhalf uur rijden verderop moet zijn. Ze heeft staar en wellicht is het het geraas van de motor. Met één hand aan het stuur en met mijn andere hand haar buikje kroelen - dat werkt tot ik weer even met twee handen aan het stuur moet. Op zeker moment werkte dat gekef en dat gezenuwlij me zo op mijn eigen zenuwen dat ik haar op schoot heb genomen: mijn gordel door de lus met het haakje eraan, Fleur aan dat haakje zodat ze niet los in de auto zit en als een ongeleid projectiel door de voorruit kan vliegen mochten we onverhoopt van achteren worden aangetikt. Otto ligt gewoon relaxed aan een gordellus op de achterbank.

Ja, ze heeft me goed gedresseerd sinds Patty hij haar nieuwe baas bivakkeert, maar rust in de tent, zeker in de rijdende tent, is ook zowat.

Hoe doet u dat met uw kleine zenuwlijende k*tkeffertjes in de automobiel?
Laatst gewijzigd door [Sandra] op 10 apr 2017 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hond(je) op schoot in de auto

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

hier geen kleintje, maar Didge móet! in zijn varikenneltje, anders draait hij, en ik dus ook, volledig door. hij reageert op álles wat hij ziet of wat hij denkt te zien of denkt te missen. In zijn hokje heeft hij er weinig last van, behalve als ik uitstap of er iemand instapt. Maar dat is in beide situaties snel over, zolang hij maar in zijn hokje zit
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots zit als ik naast iemand in de auto zit voorin of achterin ook altijd op schoot. Maar als ik de bestuurder zou zijn zou ik het niet doen ;) stel je voor dat hij ineens op zou springen ofzo en je daardoor zo afgeleid bent dat je even te lang niet op de weg let, doodeng lijkt me.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
[Sandra]
Zeer actief

toots schreef:Toots zit als ik naast iemand in de auto zit voorin of achterin ook altijd op schoot. Maar als ik de bestuurder zou zijn zou ik het niet doen ;) stel je voor dat hij ineens op zou springen ofzo en je daardoor zo afgeleid bent dat je even te lang niet op de weg let, doodeng lijkt me.
Nou ja, ze zit dus aan een lus waar mijn autogordel doorheen gaat, deze:

Afbeelding

Edit: Mijn gordel gaat door die lus waar Ezydog op staat en het haakje gaat door Fleurs tuigje. Opspringen is onmogelijk, ook vanwege haar slechte achterpootjes.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dan toch echt jammer maar ze gaat toch echt in de bench. Haar veiligheid, mijn veiligheid. Geen discussie over mogelijk.
janeway
Zeer actief

Ongelezen bericht door janeway »

En als je nu de gordel van de passagiersstoel gebruikt voor de ezydog. Dan zit ze naast je en niet op je.
--edit--
Ach las er overheen dat je dat al had gedaan.. Lastig. Bij mij zit ie in de gordel of in de kennel. En ik kies meer voor de kennel omdat dat rustiger is voor hem
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nee, ik zou op zoek gaan naar een manier waardoor ze ook rustig kan worden op een stoel naast je. Als we echt doordraven, dan maar helemaal als een pup met een kruik en een tikkende wekker. Ik zou een lekker plekje, misschien een benchje of een diep genoeg krat naast je maken. Soms heb ik noodgedwongen de telefoon op mijn schoot voor de navigatie. Het beweegt toch tijdens het sturen en dat lijd af. Je beenvrijheid neemt af, ja ook je oplettendheid daardoor er iets op je schoot ligt. Tijdens tijden moet je met rijden bezig zijn. En anders kan ze dus niet mee in de auto, enkel als je iemand mee kan nemen die haar kan gerust stellen. En dan dus tussendoor gaan oefenen. Niet rijden, je bent een gevaar voor anderen, ook al merk je dat niet meteen. Op schoot is niet de oplossing.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heb ik wel in een kennel gehad in de auto. Tegenwoordig is hij ook op de achterbank gewoon rustig. Gait is helemaal makkelijk. Maar Elco heeft het wel echt nodig gehad om in een hokje te zitten. Op een gegeven moment was het voldoende als hij er in kon gaan liggen en nu heeft hij genoeg aan een mandje op de achterbank. Uiteraard zit hij ook altijd met z'n tuigje in een gordelslot vast. Geen hondjes bij mij op schoot als ik aan het rijden ben :neenee:
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Levensgevaarlijk een hond op schoot tijdens het rijden! :schrik:
Sira zit gewoon achterin de kofferbak met een rek ervoor. De nieuwe pup past helaas langs het rek ben ik vandaag achter gekomen, dus die zit nu in de draadbench in de auto.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

als daar de situatie is dan ligt er hier ook 1 op schoot hoor, ze ligt dan heerlijk relax te slapen bij mamma op schoot :mann:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

[Sandra] schreef:
toots schreef:Toots zit als ik naast iemand in de auto zit voorin of achterin ook altijd op schoot. Maar als ik de bestuurder zou zijn zou ik het niet doen ;) stel je voor dat hij ineens op zou springen ofzo en je daardoor zo afgeleid bent dat je even te lang niet op de weg let, doodeng lijkt me.
Nou ja, ze zit dus aan een lus waar mijn autogordel doorheen gaat, deze:

Afbeelding

Edit: Mijn gordel gaat door die lus waar Ezydog op staat en het haakje gaat door Fleurs tuigje. Opspringen is onmogelijk, ook vanwege haar slechte achterpootjes.

Als het niet voor een gevaarlijke situatie kan zorgen zie ik er niet zo'n probleem in.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Ody
Zeer actief

Lizzie. schreef:als daar de situatie is dan ligt er hier ook 1 op schoot hoor, ze ligt dan heerlijk relax te slapen bij mamma op schoot :mann:
Zit ze dan wel vast of ligt ze "los"?
Is ook de veiligheid van je hondje he, als jij hard moet remmen of een aanrijding krijgt vliegt je hond door de vooruit. Honden moeten net zo goed in de gordel of veilig achter een rek of bench.
Lizzie.
Zeer actief

Ody schreef:
Lizzie. schreef:als daar de situatie is dan ligt er hier ook 1 op schoot hoor, ze ligt dan heerlijk relax te slapen bij mamma op schoot :mann:
Is ook de veiligheid van je hondje he, als jij hard moet remmen of een aanrijding krijgt vliegt je hond door de vooruit. Honden moeten net zo goed in de gordel of veilig achter een rek of bench.
zebrapad oversteken vind ik veul gevaarlijkerderder dan een krummel die op schoot ligt te slapen. En door de vooruit heen knallen lijkt me bijna onmogelijk hoor, ze schiet eerder tegen het stuur aan :cool2:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe schattig of leuk ook, als je in een ongeluk terecht komt zit je hond geplet tussen jou en de airbag. De kracht van de airbag alleen kan je hond al ernstig beschadigen.
Niet doen dus zou ik zeggen, dan maar in een bench achterin.
Neeltje

Lizzie. schreef:
Ody schreef:
zebrapad oversteken vind ik veul gevaarlijkerderder dan een krummel die op schoot ligt te slapen. En door de vooruit heen knallen lijkt me bijna onmogelijk hoor, ze schiet eerder tegen het stuur aan :cool2:
Maak daar dan maar 'plet tegen het stuur' van. Als er al iets onverantwoord is, is het dit wel.
Ody
Zeer actief

Lizzie. schreef:
Ody schreef:
Ooh, dat hoeft een baby ook niet vast, die weegt ook niks :roll:
Lizzie.
Zeer actief

Neeltje schreef:
Lizzie. schreef: zebrapad oversteken vind ik veul gevaarlijkerderder dan een krummel die op schoot ligt te slapen. En door de vooruit heen knallen lijkt me bijna onmogelijk hoor, ze schiet eerder tegen het stuur aan :cool2:
Maak daar dan maar 'plet tegen het stuur' van. Als er al iets onverantwoord is, is het dit wel.
Ik ben dan ook een heel onverantwoord hondenbaas :pffff:
Ody schreef:
Ik zal wel vreselijk blonTT zijn, maar wat heeft de vergelijking met een baby er nou mee te maken :U:
Afbeelding
Neeltje

Lizzie. schreef:
Neeltje schreef:
Lizzie. schreef: zebrapad oversteken vind ik veul gevaarlijkerderder dan een krummel die op schoot ligt te slapen. En door de vooruit heen knallen lijkt me bijna onmogelijk hoor, ze schiet eerder tegen het stuur aan :cool2:
Ik ben dan ook een heel onverantwoord hondenbaas :pffff:
Ody schreef:
Ik zal wel vreselijk blonTT zijn, maar wat heeft de vergelijking met een baby er nou mee te maken :U:
Een baby is ook licht, dus die hoef je dan ook niet vast te maken. Oftewel, waarom een baby wel en een hond niet??? Het effect bij een ongeluk, onverwacht hard remmen etc. is hetzelfde. En ja, hond op schoot bij de bestuurder in een auto is zeer onverantwoord.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Een hond (of kind..) los op schoot van de bestuurder is verboden; je kunt dan namelijk niet alle handelingen verrichten die je als bestuurder moet verrichten. En dat los van de vraag of je hond/kind het overleefd bij ook maar de geringste aanrijding.
Ze kunnen van mij (zowel hond als kind) de hele tent bij mekaar krijsen maar ze gaan OF in een gordel of in een bench, zodanig dat ze onder geen voorwaarde bij mij als bestuurder kunnen komen.
Je bent, zelfs als baby/hond van jou het overleven, ook de sjaak mbt aansprakelijkheid voor schade aan anderen dus nee... doe maar niet zou ik zeggen.

Suzanne
Neeltje

~Suzanne~ schreef:Een hond (of kind..) los op schoot van de bestuurder is verboden; je kunt dan namelijk niet alle handelingen verrichten die je als bestuurder moet verrichten. En dat los van de vraag of je hond/kind het overleefd bij ook maar de geringste aanrijding.
Ze kunnen van mij (zowel hond als kind) de hele tent bij mekaar krijsen maar ze gaan OF in een gordel of in een bench, zodanig dat ze onder geen voorwaarde bij mij als bestuurder kunnen komen.
Je bent, zelfs als baby/hond van jou het overleven, ook de sjaak mbt aansprakelijkheid voor schade aan anderen dus nee... doe maar niet zou ik zeggen.

Suzanne
En hoeverre keert de verzekering uit, als het door onverantwoordelijk gedrag is?
~Suzanne~
Zeer actief

Neeltje schreef:
~Suzanne~ schreef:Een hond (of kind..) los op schoot van de bestuurder is verboden; je kunt dan namelijk niet alle handelingen verrichten die je als bestuurder moet verrichten. En dat los van de vraag of je hond/kind het overleefd bij ook maar de geringste aanrijding.

Suzanne
En hoeverre keert de verzekering uit, als het door onverantwoordelijk gedrag is?
Als er sprake is van een wettelijke verplichting om aan de tegenpartij uit te keren wordt dat gedaan. Dan wordt echter wel ALLES inclusief kosten op de fout zittende bestuurder verhaald. Eigen schade, groot of gering, letsel of materieel kun je vergeten.
Plus natuurlijk je bon van oom agent ivm onverantwoordelijk rijgedrag.

Kan in de papieren lopen, maar los zelfs daarvan gewoon niet te adviseren.

Suzanne
Neeltje

~Suzanne~ schreef:
Neeltje schreef:

Suzanne
Als er sprake is van een wettelijke verplichting om aan de tegenpartij uit te keren wordt dat gedaan. Dan wordt echter wel ALLES inclusief kosten op de fout zittende bestuurder verhaald. Eigen schade, groot of gering, letsel of materieel kun je vergeten.
Plus natuurlijk je bon van oom agent ivm onverantwoordelijk rijgedrag.

Kan in de papieren lopen, maar los zelfs daarvan gewoon niet te adviseren.

Suzanne
Dat bedoelde ik dus.
[Sandra]
Zeer actief

Ik probeer het bij de volgende rit weer op de bijrijdersstoel, maar dan in haar eigen mandje met de lus aan de gordel.
Dat gekef kan ook behoorlijk op je zenuwen werken, dus dat leidt ook af.

En Lizzy, onderschat de kracht van een klein tikje van achteren niet. Dat heb ik eens ondervonden toen ik met een doodzieke kat in een reismandje naast me op de bijrijdersstoel van achteren werd aangereden door zo'n patsertje dat niet zat op te letten. Sindsdien gaat dus ook het reismandje van de kat vast in de autogordel.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
~Suzanne~
Zeer actief

[Sandra] schreef:Ik probeer het bij de volgende rit weer op de bijrijdersstoel, maar dan in haar eigen mandje met de lus aan de gordel.
Dat gekef kan ook behoorlijk op je zenuwen werken, dus dat leidt ook af.

En Lizzy, onderschat de kracht van een klein tikje van achteren niet. Dat heb ik eens ondervonden toen ik met een doodzieke kat in een reismandje naast me op de bijrijdersstoel van achteren werd aangereden door zo'n patsertje dat niet zat op te letten. Sindsdien gaat dus ook het reismandje van de kat vast in de autogordel.
Tuurlijk, gekef werkt op je zenuwen maar het alternatief van "op schoot houden" is stomweg gevaarlijk om alle hiervoorgenoemde redenen. Ik ben er zelfs niet voor dat de bijrijder een hondje los op schoot heeft maar heel soms kan dat niet anders.

Suzanne
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho ging de eerste tijd mee in zo'n kattenreisbox, met het deurtje richting stoelleuning; dat gaf rust. Nu moet ik wel zeggen dat hij nooit blaft in de auto maar hij was veel rustiger in die dichte box. Wel wagenziek helaas. Als Martin rijdt zit hij daarom vaak bij mij op schoot, dat is eigenlijk al niet best qua veiligheid. Gelukkig duikt hij voor de grotere afstanden onderin, bij mijn voeten.
Als ik zelf rij wil ik geen hond in mijn buurt :wink:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

levensgevaarlijk. Dat is dan weer het voordeel van grote honden, dan moet je wel oefenen om ze normaal te kunnen vervoeren, want ik zie mezelf nog niet de snelweg op gaan met Karel op schoot.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

sbientje schreef:levensgevaarlijk. Dat is dan weer het voordeel van grote honden, dan moet je wel oefenen om ze normaal te kunnen vervoeren, want ik zie mezelf nog niet de snelweg op gaan met Karel op schoot.
:LOL:
Ik heb beeld geloof ik... :schrik: :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Lizzie. schreef:
Ody schreef:
Als airbag :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je kunt ook die tas waarin je haar draagt over de leuning hangen en haar daarin parkeren.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lizzie.
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Lizzie. schreef:
Ody schreef:
Als airbag :engel:
Precies!!! dus heel verantwoord ....toch :mann:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”