Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vergrote milt
Moderator: moderatorteam
-
_Denise_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Vergrote milt
Per toeval is bij onze hond (grote teef, 2 jaar) vandaag een vergrote milt ontdekt. Er zijn ook röntgenfoto's van gemaakt. We kwamen aanvankelijk voor een ontsteking aan de poot na een beet van 4 dagen terug. De poot heeft behoorlijk gebloed. De hond vertoont behalve mankheid en niet op de poot willen staan geen klachten. Uit het bloedonderzoek werd bloedarmoede geconstateerd. Er waren geen ontstekingswaarden gevonden en lever en nieren waren goed.
De DA wil ons volgende week terugzien voor een nieuw bloedonderzoek. De hond krijgt AB en pijnstillers voor de poot. Ze durft een evt. tumor niet uit te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?
De DA wil ons volgende week terugzien voor een nieuw bloedonderzoek. De hond krijgt AB en pijnstillers voor de poot. Ze durft een evt. tumor niet uit te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Vergrote milt
Probeer EstherK van dit forum eens met pb. Haar Airedale heeft geen milt meer ik dacht ook ivm een tumor, maar ik weet het niet precies.
In ieder geval hoop ik dat Lotje ok is!
In ieder geval hoop ik dat Lotje ok is!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is eigenlijk altijd ivm een tumor.
Het gaat heel erg vaak niet goed als dat het geval is.
Ik kan het niet mooier zeggen dan het is helaas.
Hoewel twee jaar wel erg jong is hiervoor, dus hopelijk is het iets anders.
Het gaat heel erg vaak niet goed als dat het geval is.
Ik kan het niet mooier zeggen dan het is helaas.
Hoewel twee jaar wel erg jong is hiervoor, dus hopelijk is het iets anders.
- kipo
- Zeer actief
Bij een hond van 2 zou ik niet meteen aan een tumor denken. Bloedarmoede kan ook een oorzaak van een grote milt zijn en bij herders zie je regelmatig een grote milt, zonder dat je daar een oorzaak voor vindt. Als je er wakker van ligt, zou ik een echo laten maken, maar mijn eerste insteek zou zijn, om de oorzaak van de bloedarmoede te zoeken.
-
_Denise_
- Zeer actief
@ wolvster: Bedankt voor de tip! Ik hoop het ook!
@ Marjoleine: Het lijkt mij vrij afwijkend bij zo'n jonge hond, ik duim maar dat het dat niet is natuurlijk. Las wel vaak dat dan de milt eruit gehaald kan worden en dat ze goed zonder kunnen...
@ kipo: dat is inderdaad wat de DA ook zei, de bloedarmoede kan ook tijdelijk zijn gekomen vanwege recente loopsheid i.c.m. veel bloedverlies aan de poot. Indien bij het bloedonderzoek dat over een week plaatsvindt er nog steeds sprake is van bloedarmoede, wil ze een echo doen van de milt.
@ Marjoleine: Het lijkt mij vrij afwijkend bij zo'n jonge hond, ik duim maar dat het dat niet is natuurlijk. Las wel vaak dat dan de milt eruit gehaald kan worden en dat ze goed zonder kunnen...
@ kipo: dat is inderdaad wat de DA ook zei, de bloedarmoede kan ook tijdelijk zijn gekomen vanwege recente loopsheid i.c.m. veel bloedverlies aan de poot. Indien bij het bloedonderzoek dat over een week plaatsvindt er nog steeds sprake is van bloedarmoede, wil ze een echo doen van de milt.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Is er een echo gedaan om te kunnen vaststellen hoe groot de milt is ? Bij onze hond was het een milt van 10 centimeter. Normaal moest dit 2,5 cm zijn.
-
_Denise_
- Zeer actief
Beetje laat, maar alsnog een update:
Het bloedonderzoek van 2 weken terug liet een verbetering van de bloedwaarden zien. Nog steeds iets bloedarmoede wel. De DA vond dat we 2 weken aan moesten zien en dan weer terug moesten komen.
Vandaag is er opnieuw bloed afgenomen en alle waarden waren weer bijna helemaal goed. Wel het volgende probleem: Schijnzwanger.
Midden maart volgt sterilisatie (die stond al op de planning) en dan kijken ze meteen naar de milt. Niet goed = milt eruit.
Het bloedonderzoek van 2 weken terug liet een verbetering van de bloedwaarden zien. Nog steeds iets bloedarmoede wel. De DA vond dat we 2 weken aan moesten zien en dan weer terug moesten komen.
Vandaag is er opnieuw bloed afgenomen en alle waarden waren weer bijna helemaal goed. Wel het volgende probleem: Schijnzwanger.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat is fijn, dat die waardes goed zijn!_Denise_ schreef:Vandaag is er opnieuw bloed afgenomen en alle waarden waren weer bijna helemaal goed. Wel het volgende probleem: Schijnzwanger.Midden maart volgt sterilisatie (die stond al op de planning) en dan kijken ze meteen naar de milt. Niet goed = milt eruit.
Maar schijndracht is geen probleem hoor, schijndracht is normaal.
De hormonen volgen altijd de stijging van een dracht, of er nou wel of geen pups zijn. Dat is volkomen normaal en geen probleem.
Komt ook vanzelf weer goed.
Waarom laat je steriliseren?
-
_Denise_
- Zeer actief
Ja, daar zijn we erg blij mee! Was wel even spannend of de waarden weer richting positief zouden gaan.Marjoleine schreef:Dat is fijn, dat die waardes goed zijn!_Denise_ schreef:Vandaag is er opnieuw bloed afgenomen en alle waarden waren weer bijna helemaal goed. Wel het volgende probleem: Schijnzwanger.Midden maart volgt sterilisatie (die stond al op de planning) en dan kijken ze meteen naar de milt. Niet goed = milt eruit.
Maar schijndracht is geen probleem hoor, schijndracht is normaal.
De hormonen volgen altijd de stijging van een dracht, of er nou wel of geen pups zijn. Dat is volkomen normaal en geen probleem.
Komt ook vanzelf weer goed.
Waarom laat je steriliseren?
Ik weet dat het inderdaad normaal is, maar het is wel eventjes een vervelend gedoe, vind ik. Ze gaf uiteindelijk ook melk en alles was giflink gezwollen. Met de medicijnen erbij ook veel gedragsverandering gezien. Het begint nu bijna weg te trekken heb ik het idee, tweede kuur is bijna afgerond.
Sterilisatie overigens i.v.m. geen wens voor een nest, geen showambitie en eerdere ervaring met BMO.
-
_Denise_
- Zeer actief
Update:
Zojuist is ze ontwaakt uit de narcose, tijdens de sterilisatie hebben ze ook naar de milt gekeken. Deze ziet er prima uit! We zijn super opgelucht.
Zojuist is ze ontwaakt uit de narcose, tijdens de sterilisatie hebben ze ook naar de milt gekeken. Deze ziet er prima uit! We zijn super opgelucht.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
fijn voor je_Denise_ schreef:Update:
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Gelukkig dat alles goed is.