Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

NIet even 2 tellen willen wachten.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Aantal honden: 2

Re: NIet even 2 tellen willen wachten.

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Op de een of andere manier ligt het heel gevoelig bij mensen als je iets (naar mijn idee) gewoons en kleins vraag betreft hun hond. Het wordt te groot en te persoonlijk opgevat ofzo. Mensen schieten dan direct in een soort boze verdediging. Terwijl het daar niet om gaat.
Als ik vraag je hond even bij je te houden dan betekend het niet dat ik jou of je hond niet aardig vindt. Het betekend ook niet dat ik denk dat je hond kwade bedoelingen heeft (gezien mensen vaak roepen hij doet niks hoor! Wil alleen maar spelen).
Het betekend alleen dat je met een klein gebaar mijn hond daarmee helpt.
Flo heeft gewoon geen zin in lomp gespeel. Dat continu tegen haar aan knallen (ook al probeert ze op een vriendelijke manier haar grenzen aan te geven) doet haar pijn. Dan komt ze bij mij, lopen we door / haal ik haar uit de situatie. Vragen of de ander zijn of haar hond even bij zich wil houden doe ik nog maar zelden. De reactie is meestal negatief en ik heb geen zin in gezeik. Al vind ik dat je je hond best mag leren honden met rust te laten die geen zin hebben in lomp gedoe.

Maar goed, met Flo wandelen is relaxt / gezellig omdat ze sociaal is en het vriendelijk probeert op te lossen en omdat ik haar daarin kan sturen (naast mij laten lopen / andere hond negeren etc.)
Nu ik sinds kort een herplaats teckeltje heb kom ik er pas echt achter wat het betekend te wandelen in en rond de stad met een hond die kwetsbaar is in het contact met andere honden en mensen. :(: Er is te vaak zo weinig respect. Als ik de ander bijvoorbeeld vraag haar met rust te laten en niet te aaien (omdat ze niet weg kan aan de korte lijn of in de fietsmand). Dan doet de ander het toch met een opmerking erbij van 'zie je wel er gebeurd niks'. :S: Met vervolgens allerlei gratis advies over hoe je dat moet doen met een angstige hond.
Ik weet wel dat ze dan niets doet, daar gaat het niet om.
Waar het om gaat is dat het mijn hond is. Het is geen algemeen bezit. Als ik je vraag haar met rust te laten (of dat jou hond haar met rust laat) dan heb je dat te doen. Punt (ik kan op het moment in dit soort situaties niet meer vriendelijk blijven). Ik hoef mij daar verder niet over te verantwoorden (om de een of andere gekke manier verwachten mensen van je dat je het uitlegt, gaan in discussie).
Het punt is, het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat je respecteert dat ik kies wat het beste is voor mijn hond.
Daarmee probeer ik anderen zo weinig mogelijk last te bezorgen en loop ik nu dus met het teckeltje nog maar zelden in losloop gebieden / groengebieden. Al vind ik dat je ook in losloop gebieden rekening kunt houden met elkaar , honden mogen best leren dat ze ook daar niet alleen maar hun eigen ego goddelijke gang mogen gaan.

Gelukkig zijn er ook heel veel attente / vriendelijke hondenmensen hier in de buurt. :cheer: Zo blijft wandelen leuk en kan ik tenminste nog ergens lopen :J:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

lotje&famke schreef:Op de een of andere manier ligt het heel gevoelig bij mensen als je iets (naar mijn idee) gewoons en kleins vraag betreft hun hond. Het wordt te groot en te persoonlijk opgevat ofzo. Mensen schieten dan direct in een soort boze verdediging. Terwijl het daar niet om gaat.
Klopt dat merk ik ook wel! Ik kom in de buurt bijvoorbeeld vaak een boxer tegen maar nooit op het losloopveld, altijd gewoon op straat. Volgens mij een leuk beest maar hij is erg enthousiast naar honden toe en ik wil aan de riem geen kennismakingen, en zeker geen die speellust opwekken, dus ik loop altijd met een boogje om die hond heen. Zoals ik ook bij alle andere honden doe als Oor aangelijnd is. Laatst kwam ik haar weer tegen en toen ging ze met haar hond staan wachten pontificaal op de stoep zodat ik er wel langs zou moeten. Maar ik boog alsnog af (was bij een kruispunt) en ging bij de zebra staan. Toen ze dat zag begon ze helemaal uit te leggen dat ik niet bang hoefde te zijn en dat haar hond niks deed enzo. Blijkbaar had ze zich mijn hondenetiquette aangetrokken als een persoonlijke opvatting over dat haar hond niet leuk zou zijn ofzo. Toen ik uitlegde dat Oor aangelijnd geen kennis mocht maken omdat ik dat gewoon onhandig gedoe vind veranderde haar hele houding naar opluchting en liep ze vrolijk door.

En verder trouwens helemaal eens met je betoog!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat je daar een waar ding zegt, .... ach.....het zou zo fijn zijn als we rekening hielden met elkaar..... maar het zal altijd een utopie blijven denk ik :wink: .... ik begin de leeftijd te krijgen dat ik denk wat was het vroeger :schrik: toch heerlijk rustig en veel beter, kun je tenminste heerlijk lopen zonder dat soort toestanden :engel:
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Heavy schreef:Mensen denken dat in een losloopgebied alleen maar honden lopen die met elke hond willen spelen . En eigenlijk is dat niet zo raar toch ? Dat is een beetje het idee van een losloopgebied. Makkelijke sociale honden die nergens moeilijk over doen dan kan er weinig verkeerd gaan . Heavy kan goed overweg met groot en klein en reu en teef dus die kan ik makkelijk los gooien.

Jip heeft moeite met reuen en drukke honden dus daar loop ik liever niet mee in een losloopgebied zeker niet met dit mooie weer :wink: op straat heb ik ze aan de riem dus kan ik ze bij me houden en gebeurd er verder niks .
Mijn idee van een losloopgebied is dat dat ik mijn honden daar lekker los kan laten lopen zodat ze lekker hondendingen kunnen doen. Ze willen niet met andere honden spelen, ze willen snuffelen, door het water lopen, gras eten of een stukje rennen met elkaar. Honden horen onder controle te zijn in een losloopgebied. Je kunt ook een minder sociale hond treffen die wel goed onder appel staat en niet naar andere honden gaan, die hond wil ook even lekker loslopen en zijn ding doen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Het is ieder jaar weer hetzelfde gezeik als het mooi weer gaat worden. Dan worden ineens alle honden van zolder gehaald en afgestoft en gaan mensen weer naar buiten, ik vraag me ieder voorjaar weer af waar in godesnaam ineens al die honden vandaan komen. Waar waren die de hele winter??
In mijn ervaring zijn dit de ergste, die willen inderdaad nergens rekening mee houden en als je in een losloopgebied vraagt even je hond bij je te houden met passeren, kun je een grote smoel krijgen.
De mensen die je het hele jaar door tegen komt snappen het vaak wel, blijkbaar zijn dit de echte hondenmensen.

Eén voordeel, als het straks warm genoeg wordt voor het strand zijn ze weer verdwenen. :wink:
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Omega schreef:
Heavy schreef:Mensen denken dat in een losloopgebied alleen maar honden lopen die met elke hond willen spelen . En eigenlijk is dat niet zo raar toch ? Dat is een beetje het idee van een losloopgebied. Makkelijke sociale honden die nergens moeilijk over doen dan kan er weinig verkeerd gaan . Heavy kan goed overweg met groot en klein en reu en teef dus die kan ik makkelijk los gooien.

Jip heeft moeite met reuen en drukke honden dus daar loop ik liever niet mee in een losloopgebied zeker niet met dit mooie weer :wink: op straat heb ik ze aan de riem dus kan ik ze bij me houden en gebeurd er verder niks .
Mijn idee van een losloopgebied is dat dat ik mijn honden daar lekker los kan laten lopen zodat ze lekker hondendingen kunnen doen. Ze willen niet met andere honden spelen, ze willen snuffelen, door het water lopen, gras eten of een stukje rennen met elkaar. Honden horen onder controle te zijn in een losloopgebied. Je kunt ook een minder sociale hond treffen die wel goed onder appel staat en niet naar andere honden gaan, die hond wil ook even lekker loslopen en zijn ding doen.
Nou dit eigenlijk. Ik kom in een losloopgebied omdat mijn honden over het algemeen goed genoeg luisteren om los te lopen en zij hier ook lol uit halen. Daarbij vind Shelly andere honden nog wel geinig, maar Juno heeft absoluut geen interesse in andere honden en laat dit ook weten desnoods (normaal ontwijkt ze alles zo ver ze kan) en als er een doldrieste hond komt aanstormen heeft die gewoon 2 dames in zijn nek die vertellen dat ze zo niet begroet willen worden :engel:

Ik kom in een losloopgebied om mijn honden legaal los te laten lopen, niet om andermans hond te vermaken :wink:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik zie ook nauwelijks echt spelende honden. Meestal is het druk beukgedoe wat de ander minder leuk vindt of vechten ze op een "speelse" manier iets uit. Uma speelt nog wel eens door keihard te rennen maar dat is de andere hond al snel zat :LOL: Manu rent 3 meter en vindt een luchtje dat veel interessanter is.

Sandra, ik stap te paard ook kalm langs andere honden. Dat is iets dat bij de ruiteretiquette hoort. Vooral als iemand de honden in een "zit" zet ga ik er vanuit dat de honden er normaal moeite mee hebben dus probeer ik zo rustig mogelijk te passeren. Als je voorbij draaft of je paard is wat drukker reageert een hond daar 9 van de 10 keer op door toch te willen jagen of blaffen. Ik ben heel zuinig op dat paard dus ik neem dat risico niet. Het is dus eigenlijk heel netjes wat die ruiters doen :D
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Manuma schreef:Sandra, ik stap te paard ook kalm langs andere honden. Dat is iets dat bij de ruiteretiquette hoort. Vooral als iemand de honden in een "zit" zet ga ik er vanuit dat de honden er normaal moeite mee hebben dus probeer ik zo rustig mogelijk te passeren. Als je voorbij draaft of je paard is wat drukker reageert een hond daar 9 van de 10 keer op door toch te willen jagen of blaffen.
Grappig, mijn oudje was super relax bij paarden (ging ook nog wel eens met een vriendin mee naar de manege), maar de dag dat iemand besloot dat naast ons hét moment was om in volle galop weg te stieren was de laatste keer, sindsdien moest ik hem altijd met een scheef oog in de gaten houden want stel je voor dat dat paard ging rennen, dat was leuk :lol1:

Dus ja, ik ben altijd erg blij met ruiters die even vaart minderen als ze mij met de honden zien en in ruil daarvoor haal ik mijn honden naast mij (ook al zijn ze relax met paarden) en gaat er een bedankje heen en weer, zo zen :tongue:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vind het heel normaal als dat gevraagd wordt, vind het namelijk zelf ook fijner als er afstand is.
Maar rekening houden met elkaar is erg veel gevraagd soms geloof ik..... :hmmm:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, op een vrolijkere noot: gisterenmiddag (had een thuiswerkdag dus nam de gelegenheid te baat om eens lekker in het zonnetje te gaan lopen met de honden :mann: ), kwam - ook al vanwege het prachtige weer - een stuk of 10 mensen met honden tegen.
En allemaal reuze gezellig, even kleppen met de bekendere passanten, de honden overal lekker rondsnuffelen en kennismaken. En één wat wildere golden werd even aangelijnd om Maggie te ontzien. Die overigens met 2 vingers in de neus met gemak (op vier poten!) 25 minuten heeft rondgedreuteld.
Dus zo kan het ook. :ok:
Afbeelding
mijke
Zeer actief

lieke schreef:Nou, op een vrolijkere noot: gisterenmiddag (had een thuiswerkdag dus nam de gelegenheid te baat om eens lekker in het zonnetje te gaan lopen met de honden :mann: ), kwam - ook al vanwege het prachtige weer - een stuk of 10 mensen met honden tegen.
En allemaal reuze gezellig, even kleppen met de bekendere passanten, de honden overal lekker rondsnuffelen en kennismaken. En één wat wildere golden werd even aangelijnd om Maggie te ontzien. Die overigens met 2 vingers in de neus met gemak (op vier poten!) 25 minuten heeft rondgedreuteld.
Dus zo kan het ook. :ok:
Nou, zo is het. Voor de volledigheid zouden we eigenlijk voortaan niet alleen de vervelende dingen hier moeten posten maar ook alle dingen die wel normaal gaan! Zo kwam ik gisteren ook meer honden tegen dan anders. Oor heeft leuk gespeeld met een grappige puppert, er was een meneer wiens hond uitvalt die met die aangelijnde hond even aan de kant ging zodat ik kon passeren met een Oor die ik afleidde met een bal. Vriendelijke groet over en weer en door. In het park zelf waren meerdere hondjes met ballen en stokken aan het spelen, dat ging gewoon goed. Toen er toch een schermutselingen kwam grepen de baasjes snel en adequaat in, werden beide honden uitgebreid gecontroleerd, en toen er geen verwondingen bleken spraken ze af dat ze morgen de bal even thuis zouden laten zodat de honden weer even leuk konden spelen zoals ze al wel vaker hadden gedaan. En van een skater kreeg ik een bedankje omdat ik Oor even beethield toen ze langszwierde.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik word redelijk vaak aangesproken en soms vind ik dat wel vervelend maar afgelopen zondag liep ik op het strand toen er een roedel van een oude Stafford, een enorme Mastin en een krakkemikkige westie aan kwam gehobbeld. Daarbij liepen twee vrouwen, duidelijk genietend, te kletsen. De Mastin was erg onder de indruk van Manu en begon spelbuigingen te maken waarna ze blij naar mij toe kwam. Ik kon het niet laten even aan die wangen te voelen, wat een ontzettend lieve hond :I:
De Stafford was druk bezig met een stok die ze toch maar even neer had gelegd om met geknepen ogen de zon in te kijken en wat weg te soezen. De Westie verschool zich achter de benen van het baasje. De twee vrouwen zagen mij kwijlend naar hun hond kijken en er begon een gesprek. Ik heb alles geleerd over de Mastin lovers :F: en zo kon ik nog even langer met mijn nieuwe vriendin knuffelen. Een paar minuten later liepen we een andere kant uit en keken we nog even glimlachend naar elkaar om.
Toch leuk om de verhalen achter mensen en hun hond te leren kennen en de vriendschap er vanaf te zien stralen :I:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb een reactieve hond maar vraag eigenlijk nooit wat aan andere mensen te doen of te laten. Dat werkt toch niet zo goed als zelf proberen het op te lossen. In het ergste geval wordt het Dalí te veel en begint hij te brullen. Nou ja, volgende keer beter denk ik dan maar. En dat komt steeds minder voor :D

Ik lijn hem regelmatig stukjes aan in losloopgebied als ik vermoed dat hij niet met de tegemoetkomende hond kan. Maar ook dan zie ik het als mijn eigen probleem als er een hond aan zijn gat komt snuffelen. Dan probeer ik hem kort vast te houden en koekjes in zijn puntneus te schuiven. Als ik irritatieloos door de wereld ga heeft dat ook een enorme weerslag op Dalís humeur.

Aan de andere kant heb ik makkelijk praten want het is vooral lawaai wat uit Dalí komt.

Te paard passeer ik iedereen in stap. Maar als je hond achter me aankomt maak ik me ook niet druk. Ik keer dan wel mijn paard om en zet haar stil zodat er geen klappen vallen en als de hond heel vervelend is galoppeer ik een stukje achter ze aan, dat vinden ze tot nu toe allemaal niet leuk :mrgreen:
Afbeelding
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Deze zondag ben ik nog gaan wandelen met een border collie en een mechelaar in de merode. Daar hangen borden dat honden aan de leiband moeten.

Kwam ik natuurlijk een koppel tegen met een berner sennen hond die vonden dat dat niet nodig was. Geen leiband en ook geen halsband.
Toen de man zijn hond op 50 meter afstand met twee handen vast greep wist ik eigenlijk al genoeg. Beest werd razend toen mijn twee honden passeerden en er zat nog net een meter ruimte of ze hingen alle drie in elkaar.

Ik snap niet waarom je je het als eigenaar zo moeilijk maakt en dan niet gewoon een leiband meeneemt. Ik ben er zeker van dat die eigenaar er 2 kansen op 10 niet in zal slagen om zijn hond op die manier vast te kunnen houden. Moet ik daarvoor dan omlopen?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb ook wel eens te maken met mensen die echt niet mee willen werken of het gewoon echt niet snappen, maar vaker gaat het prima, lijnen mensen hun honden even aan als ik een aangelijnde hond bij me heb, houden voldoende afstand, etc.
Ik had het vandaag toevallig wel twee keer dat mensen hun honden op mijn aangelijnde honden af lieten lopen, maar dat waren Amoz en Taartje en die vinden dat geen probleem, dus dan mogen ze ook gewoon even snuffelen. Amy heeft daar wel moeite mee, maar dan kies ik zelf als het even kan al voor omdraaien, een ander pad in slaan of ruim in de berm gaan staan tot de honden gepasseerd zijn. Voor de meeste mensen is dat duidelijk genoeg.
Maar ik maak ook wel eens mee dat ik met vier honden afstand houd of ergens in de berm ga staan omdat ik zie dat een tegemoetkomende hond er niet goed langs durft, en dat de baasjes dan vragen 'of ze even kunnen spelen samen' of tegen zijn hond zegt: 'Ga maar even kijken hoor!'. :denken: Dat zijn dus van die mensen die het gewoon niet snappen, maar dat vergeet ik gewoon weer snel om mijn wandelplezier niet door elk wissewasje te laten bederven.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
Alhoewel ik het niet écht slim vind om met je aangelijnde hond door losloopgebied te paraderen. Meestal loop je dan alleen maar te krijsen of iemand zijn/haar hond bij zich wil houden :19: In aanlijngebied heb je dan nog een poot om op te staan, in losloopgebied krijg je geheid een grote smoel.
Maar dat vind ik soms ook wel de omgekeerde wereld. Als je niet op de drukste tijdstippen gaat (deed ik vaak met die andere twee) en ik zag sporadisch een hond komen dan floot ik ze even bij me en lijnde even aan. Ze waren als reu en teef gewoon niet zo gezellig samen voor een andere hond.
En dan kon ik er best pissig om worden als ik vroeg om heel even te zorgen dat de hond niet op mijn honden af zou gaan, dat je dan een grote smoel kreeg omdat het losloop gebied was :19:
Meestal dus mensen die 0,0 controle over de honden hadden, en ook niet altijd even vriendelijke jolige honden. Dan neem je je verantwoording omdat je geen amok wilt dan is het wéér niet goed :wink:
Met een hond die alles en iedereen negeerde overigens de vraag vaak gekregen om hem toch even aan te lijnen omdat mensen het eng vonden en niet wisten wat hun hond deed. Eigenlijk heb ik dat altijd zonder problemen gedaan, ook al was het niet nodig want hij ging nooit op andere honden af :19:
Ik snap dat moeilijke gedoe soms gewoon niet.
En mensen vinden mij trouwens ook moeilijk, dat ik het niet wil dat aangelijnde honden gezellig met elkaar moeten kennis maken op straat :engel: Ik wil het gewoon niet hebben.
Maar ik heb er ook gewoon het soort hond niet voor om kennis te maken, speelbuiging te zien en oh jongens wat gezellig :mrgreen:
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

NIet even 2 tellen willen wachten.

Ongelezen bericht door Rosaly »

Nou ik kwam zowaar vandaag iemand tegen die haar lab bij zich riep en aanlijnde omdat ze zag dat mijn hond het niet prettig vond dat de lab met een rotgang op haar af stormde. Ik was helemaal verbaasd, want ik kom eigenlijk altijd alleen maar mensen tegen bij aangelijnde wandelingen zoals in de openingspost... en ja ik wacht altijd ook zelf, zeker als ik zie dat iemand anders even moeite heeft met zijn of haar hond. Mijn honden lopen meestal netjes voorbij (tenzij er ECHT te weinig ruimte is) maar ik ga het niet opzoeken en voor mij is het een kleine moeite om even te stoppen/over te steken/whatever.
Ik kom ook vaak mensen tegen die me op komen zoeken met hun hond, en het dan raar vinden dat reu en ik niet gediend zijn van een aangelijnde kennismaking.
Laatst gewijzigd door Rosaly op 04 apr 2017 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Rosaly schreef:Nou ik kwam zowaar vandaag iemand tegen die haar lab bij zich riep.
Ik ook, mét mijn eigen lab :wink:
Jonge kruising lab, erg onstuimig, wil graag kennismaken met mij en mijn ouwetje.
Dat laatste snap ik wel want hij is een lieverd :pffff:
Ben ze al eerder tegengekomen en had de flex met touwtje :ugh: al rap rond mijn benen.
Heb gezegd dat ik momenteel minder mobiel ben, geen zin heb om te vallen, en of hij...etc.
Vanmiddag kwam ik het duo weer tegen en ze stapten gelijk aan de kant.
Flex kort, vriendelijk groeten en dat was het.
Zo kan het ook. :ok:
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Manuma schreef:Sandra, ik stap te paard ook kalm langs andere honden. Dat is iets dat bij de ruiteretiquette hoort. Vooral als iemand de honden in een "zit" zet ga ik er vanuit dat de honden er normaal moeite mee hebben dus probeer ik zo rustig mogelijk te passeren. Als je voorbij draaft of je paard is wat drukker reageert een hond daar 9 van de 10 keer op door toch te willen jagen of blaffen. Ik ben heel zuinig op dat paard dus ik neem dat risico niet. Het is dus eigenlijk heel netjes wat die ruiters doen :D
Tuurlijk ;) Mij hoor je echt niet klagen over het feit dat het paard in stap wordt gezet, graag zelfs. Sofi is nog jong en als die iets super-interessant vindt en net de straat over crosst als er een paard voorbij galoppeert, is het einde verhaal voor haar. Die staat nog niet helemaal onder appèl en heb het bij haar nog niet helemaal eruit dat ze mensen/beesten voor de poten loopt als we door zouden blijven lopen. Trouwens, voor Izzy zou het ook einde verhaal zijn als ze onder een stel hoeven terecht zou komen, hoewel die haar kont wel tegen de grond houdt als ik dat wil. Daarom gaan ze even in de berm.
Ik geef anderen graag de ruimte om te doen wat ze willen, maar ik stoor me er dan wel aan als dat betekent dat ik ze onnodig lang moet laten zitten omdat het peerd vanaf een overdreven afstand al in 1e versnelling wordt gezet. 2e Versnelling vind ik prima. Beetje 'vlot' passeren.

Voor referenties over hoé traag de betreffende kudde die dag voorbij kwam, vraag Shibby-baasje maar :mrgreen: Gelukkig kom ik niet vaak paarden tegen hoor, dus die irritatie is eigenlijk vrij zeldzaam ;) Ik zal er geen hogere bloeddruk van krijgen ofzo.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

blondie schreef:
Nanna schreef:
Alhoewel ik het niet écht slim vind om met je aangelijnde hond door losloopgebied te paraderen. Meestal loop je dan alleen maar te krijsen of iemand zijn/haar hond bij zich wil houden :19: In aanlijngebied heb je dan nog een poot om op te staan, in losloopgebied krijg je geheid een grote smoel.
Maar dat vind ik soms ook wel de omgekeerde wereld. Als je niet op de drukste tijdstippen gaat (deed ik vaak met die andere twee) en ik zag sporadisch een hond komen dan floot ik ze even bij me en lijnde even aan. Ze waren als reu en teef gewoon niet zo gezellig samen voor een andere hond.
En dan kon ik er best pissig om worden als ik vroeg om heel even te zorgen dat de hond niet op mijn honden af zou gaan, dat je dan een grote smoel kreeg omdat het losloop gebied was :19:
Meestal dus mensen die 0,0 controle over de honden hadden, en ook niet altijd even vriendelijke jolige honden. Dan neem je je verantwoording omdat je geen amok wilt dan is het wéér niet goed :wink:
Met een hond die alles en iedereen negeerde overigens de vraag vaak gekregen om hem toch even aan te lijnen omdat mensen het eng vonden en niet wisten wat hun hond deed. Eigenlijk heb ik dat altijd zonder problemen gedaan, ook al was het niet nodig want hij ging nooit op andere honden af :19:
Ik snap dat moeilijke gedoe soms gewoon niet.
En mensen vinden mij trouwens ook moeilijk, dat ik het niet wil dat aangelijnde honden gezellig met elkaar moeten kennis maken op straat :engel: Ik wil het gewoon niet hebben.
Maar ik heb er ook gewoon het soort hond niet voor om kennis te maken, speelbuiging te zien en oh jongens wat gezellig :mrgreen:
Tja, ik loopt een groot gedeelte van de wandeling ook met een aangelijnde Maggie. In het losloopgebied. Want dat is het enige hondengebied hier in de buurt op loopafstand en zij wordt enorm gestresst van autorijden dus dat vermijd ik zo veel mogelijk. En alleen wandelingetjes in de straat is ook niet leuk voor d'r. Vooral omdat ze maar 20-25 minuten mag wandelen.
En dat moet helaas aangelijnd om te zorgen dat ze langzaam genoeg loopt om alle vier haar poten te gebruiken. Als ik haar loslaat, gaat ze direct weer in een drafje op drie poten hinkelen en da's niet de bedoeling van revalideren. :mrgreen:
Ik kan en mag verwachten van mensen dat als zij een hond met een brace aangelijnd en in een heel suf tempo zien wandelen, dat ze dan geen stuiterbal, die twee keer zo groot en zwaar is, er op laten springen. En ik kan en mag ook verwachten dat zelfs een 'kneus' (om even de woorden van die aardige mevrouw te gebruiken) in een losloopgebied mag komen zonder gemaltraiteerd worden.

Maar goed, gelukkig houden 99% van de mensen wél rekening met zo'n kneus. Die enkele mentaal en emotioneel gemankeerde winterwortel neem ik dan maar voor lief. Onze Lieve Heer heeft nu eenmaal rare kostgangers, volgens mijn moeder zaliger. En mijn vader zei al dat er meer gekken los liepen dan vast zaten.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nou wat jij schrijft Lieke had ik op een bepaald moment ook. En dat was op een stuk waar ze gedoogd los mochten. Mijn hond onder de pijnstilling en behoorlijk wankel. En hij mocht ook gewoon niet los lopen want hij moest ook op alle vier de poten lopen om weer op krachten te komen. Dan komt er een stuiterbal lab reu aan, een knoeperd ook nog eens.
Dan vraag je ruim op tijd (ik kwam vanaf een heel smal paadje langs de waterkant) of ze de hond even nog vast willen houden tot ik voorbij ben want ik zag die hond zich al focussen op mijn honden. En dan gewoon stoïcijns de lijn eraf gooien waarop die hond op mijn hond inbeukt.
Die dan ineens vergat dat hij zoveel pijn had, en ik had er nog een gezonde sterke teef naast lopen die ook wel even wilde reageren.
Ik werd dan ook echt link, maar erger nog, mijn honden ook :ugh:
Maar je wilt gewoon ook je wandelingen kunnen maken. En het stoort me wel vaker dat mensen vinden dat als hun honden alleen maar sociaal zijn of willen komen "spelen" dat dat ondergeschikt is aan mensen die op voorhand even vragen om wat voor reden dan ook om voor 1 minuut tijdens passeren de hond bij zich te houden.
Bij de volgende honden en baasjes gaan ze hun gang maar met wederzijds goed vinden, maar écht als iemand gewoon vraagt even afstand te houden zodat het voor iedereen leuk blijft. Hoe moeilijk is dat nou.
mijke
Zeer actief

Ik denk dat mensen er vaak helemaal niet bij stil staan dat jullie vraag betrekking heeft op jullie eigen hond. Ik denk dat veel mensen denken dat je dat vraagt omdat je hun hond niet vertrouwt, dat ie vals zou zijn of verkeerde bedoelingen zou hebben. En vanuit daar reageren ze dan verbaasd 'maar hij doet niks hoor!'. Het is een automatisme van veel mensen om zoiets op jezelf te betrekken in plaats van je af te vragen of er misschien een andere reden is zoals het feit dat jullie hond mank/ziek/whatever is.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

lieke schreef: Maar goed, gelukkig houden 99% van de mensen wél rekening met zo'n kneus. Die enkele mentaal en emotioneel gemankeerde winterwortel neem ik dan maar voor lief.
Sowieso zijn de meeste mensen wel bereid om rekening met je te houden als je dat vraagt en als het niet zo is dan is dat omdat ze het niet kunnen omdat Fikkie niet luistert.
Ja dat kan soms ergerlijk zijn maar toch wandel ik zelf nog iedere dag met vele plezier met onze eigen honden als wel met mijn uitlaatgroepen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heavy schreef:
mijke schreef:Ik denk dat mensen er vaak helemaal niet bij stil staan dat jullie vraag betrekking heeft op jullie eigen hond. Ik denk dat veel mensen denken dat je dat vraagt omdat je hun hond niet vertrouwt, dat ie vals zou zijn of verkeerde bedoelingen zou hebben. En vanuit daar reageren ze dan verbaasd 'maar hij doet niks hoor!'. Het is een automatisme van veel mensen om zoiets op jezelf te betrekken in plaats van je af te vragen of er misschien een andere reden is zoals het feit dat jullie hond mank/ziek/whatever is.
Dat denk ik ook hoor . Daarom roep ik meestal : die van mij is niet aardig hoor ! En dan gaat het meestal wel goed en roepen ze hun hond snel bij zich of ze roepen dat hun hond daar dan maar van moet leren :mrgreen:

Met Heavy heb ik er trouwens nooit last van :wink:
Inderdaad, als je zoiets toevoegt, dan snappen mensen ook waarom je het vraagt en zijn ze meer geneigd mee te werken. Als een hond niet uitvalt of fixeert, hebben ze vaak niet in de gaten dat een hond niet op een kennismaking zit te wachten.
Vaak is het inderdaad ook onmacht. Gisteren maakte ik het ook weer mee met twee loslopende beagles die op ons af kwamen, terwijl ik Amy aangelijnd had en we 6 of 7 meter in het groen naast het pad waren gaan staan om hen te laten passeren. Op een heel overzichtelijk stuk, dus de baasjes hadden ook al ruim van tevoren gezien dat ik met mijn honden van het pad af liep en een hond aanlijnde. Die beagles hadden verder geen kwaad in de zin hoor, maar renden dus ook vrolijk van het pad af om eens gezellig kennis te maken, waar Amy dan dus helemaal niet op zit te wachten. Pas sinds ik een hond heb die daar niet blij van wordt, valt me op hoe vaak dat eigenlijk gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”