Als ik vraag je hond even bij je te houden dan betekend het niet dat ik jou of je hond niet aardig vindt. Het betekend ook niet dat ik denk dat je hond kwade bedoelingen heeft (gezien mensen vaak roepen hij doet niks hoor! Wil alleen maar spelen).
Het betekend alleen dat je met een klein gebaar mijn hond daarmee helpt.
Flo heeft gewoon geen zin in lomp gespeel. Dat continu tegen haar aan knallen (ook al probeert ze op een vriendelijke manier haar grenzen aan te geven) doet haar pijn. Dan komt ze bij mij, lopen we door / haal ik haar uit de situatie. Vragen of de ander zijn of haar hond even bij zich wil houden doe ik nog maar zelden. De reactie is meestal negatief en ik heb geen zin in gezeik. Al vind ik dat je je hond best mag leren honden met rust te laten die geen zin hebben in lomp gedoe.
Maar goed, met Flo wandelen is relaxt / gezellig omdat ze sociaal is en het vriendelijk probeert op te lossen en omdat ik haar daarin kan sturen (naast mij laten lopen / andere hond negeren etc.)
Nu ik sinds kort een herplaats teckeltje heb kom ik er pas echt achter wat het betekend te wandelen in en rond de stad met een hond die kwetsbaar is in het contact met andere honden en mensen.
Ik weet wel dat ze dan niets doet, daar gaat het niet om.
Waar het om gaat is dat het mijn hond is. Het is geen algemeen bezit. Als ik je vraag haar met rust te laten (of dat jou hond haar met rust laat) dan heb je dat te doen. Punt (ik kan op het moment in dit soort situaties niet meer vriendelijk blijven). Ik hoef mij daar verder niet over te verantwoorden (om de een of andere gekke manier verwachten mensen van je dat je het uitlegt, gaan in discussie).
Het punt is, het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat je respecteert dat ik kies wat het beste is voor mijn hond.
Daarmee probeer ik anderen zo weinig mogelijk last te bezorgen en loop ik nu dus met het teckeltje nog maar zelden in losloop gebieden / groengebieden. Al vind ik dat je ook in losloop gebieden rekening kunt houden met elkaar , honden mogen best leren dat ze ook daar niet alleen maar hun eigen ego goddelijke gang mogen gaan.
Gelukkig zijn er ook heel veel attente / vriendelijke hondenmensen hier in de buurt.