Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Artikel over castratie.
Moderator: moderatorteam
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Artikel over castratie.
Ik heb hier wat gevonden. Alleen erg kort is het niet.
http://www.loenerhof.com/castratie.html
Toevallig vangt mijn hondentrainster een heidewachtel op en die had het er over dat een fokker op zijn site iets over castratie had staan.
http://www.loenerhof.com/castratie.html
Toevallig vangt mijn hondentrainster een heidewachtel op en die had het er over dat een fokker op zijn site iets over castratie had staan.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Hier kun je info vinden over de voor- en nadelen van castratie: https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... adelen.pdf

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja hoor, met bronvermeldingKells schreef:Dat eerste artikel had ik gelezen. Dat tweede artikel nog niet. Mag ik dat overnemen Manon?Maeve schreef:Heb je hier wat aan?
http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/ca ... -goed-plan
Of deze:
http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/ca ... jwerkingen
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!
- CKS
- Zeer actief
Tot zover dan de betrouwbare info van de fokkerKells schreef:Wie o wie kan mij helpen aan een kort stukje tekst over castratie, en dan vooral over de nadelen er van? Het is de bedoeling om het op te nemen in mijn puppiegids.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Hoe bedoel je dat?CKS schreef:Tot zover dan de betrouwbare info van de fokkerKells schreef:Wie o wie kan mij helpen aan een kort stukje tekst over castratie, en dan vooral over de nadelen er van? Het is de bedoeling om het op te nemen in mijn puppiegids.
De meeste mensen kennen de voordelen allang, (of denken die te kennen).
Daar hoef je geen uitgebreid verhaal meer over te schrijven.
De vraag is of je de nadelen goed genoeg kent.
Dat geldt zowel voor fokker als voor nieuwe eigenaar.
Volgens de dierenarts zijn er geen nadelen
Laatst gewijzigd door ranetje op 28 mar 2017 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
nee dierenartsen zijn lekker betrouwbaar hier inCKS schreef:Tot zover dan de betrouwbare info van de fokkerKells schreef:Wie o wie kan mij helpen aan een kort stukje tekst over castratie, en dan vooral over de nadelen er van? Het is de bedoeling om het op te nemen in mijn puppiegids.
ellen
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik lees in één link dat castratie de kans op vertraagde schildklierwerking vergroot, in een ander artikel juist de kans op hyperthyreoïdie. Wat is het nu?
- kipo
- Zeer actief
Hyperthyreoidie komt bij honden bijna nooit voor, dus ik zou het eerste artikel geloven.Marie-Josée schreef:Ik lees in één link dat castratie de kans op vertraagde schildklierwerking vergroot, in een ander artikel juist de kans op hyperthyreoïdie. Wat is het nu?
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn sheltie Liesje had anders wel hyperthyreoide. En ik ken meer collies en shelties die dat hebben.kipo schreef:Hyperthyreoidie komt bij honden bijna nooit voor, dus ik zou het eerste artikel geloven.Marie-Josée schreef:Ik lees in één link dat castratie de kans op vertraagde schildklierwerking vergroot, in een ander artikel juist de kans op hyperthyreoïdie. Wat is het nu?

- kipo
- Zeer actief
HyPER? Echt waar? Ik ken dat echt alleen maar ofwel door medicijnen/voeding ofwel door een tumor in de schildklier, en die zijn meestal kwaadaardig en gelukkig komen ze niet heel vaak voor.lieke schreef:Mijn sheltie Liesje had anders wel hyperthyreoide. En ik ken meer collies en shelties die dat hebben.kipo schreef:Hyperthyreoidie komt bij honden bijna nooit voor, dus ik zou het eerste artikel geloven.Marie-Josée schreef:Ik lees in één link dat castratie de kans op vertraagde schildklierwerking vergroot, in een ander artikel juist de kans op hyperthyreoïdie. Wat is het nu?
Ik heb nog even op pubmed geneusd, maar ook daar zie ik geen primaire hyperthyreoidie bij de hond beschreven.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
kipo schreef:HyPER? Echt waar? Ik ken dat echt alleen maar ofwel door medicijnen/voeding ofwel door een tumor in de schildklier, en die zijn meestal kwaadaardig en gelukkig komen ze niet heel vaak voor.lieke schreef:Mijn sheltie Liesje had anders wel hyperthyreoide. En ik ken meer collies en shelties die dat hebben.kipo schreef:Hyperthyreoidie komt bij honden bijna nooit voor, dus ik zou het eerste artikel geloven.Marie-Josée schreef:Ik lees in één link dat castratie de kans op vertraagde schildklierwerking vergroot, in een ander artikel juist de kans op hyperthyreoïdie. Wat is het nu?
Ik heb nog even op pubmed geneusd, maar ook daar zie ik geen primaire hyperthyreoidie bij de hond beschreven.
Ships, zat net op mijn foon te typen, het is uiteraard hyPOtheroide. Vertraagde schildklier. Geen snelwerkende schildklier.

- kipo
- Zeer actief
Fiew, mijn wereld weer in haar voegen, ik kan vannacht rustig gaan slapen.lieke schreef:
Ships, zat net op mijn foon te typen, het is uiteraard hyPOtheroide. Vertraagde schildklier. Geen snelwerkende schildklier.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
kipo schreef:Fiew, mijn wereld weer in haar voegen, ik kan vannacht rustig gaan slapen.lieke schreef:
Ships, zat net op mijn foon te typen, het is uiteraard hyPOtheroide. Vertraagde schildklier. Geen snelwerkende schildklier.![]()
Hè gelukkig, vind het nooit zo prettig om mensen een rolberoerte te bezorgen

- Marie-Josée
- Erelid
Maar het tast wel de geloofwaardigheid van dergelijke artikelen aan 
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je het nou over het artikel op de Schotse Herder Vrienden? Want daar wordt duidelijk gesproken over een 'vertraagde schildklierwerking' en dat is juist.Marie-Josée schreef:Maar het tast wel de geloofwaardigheid van dergelijke artikelen aan

-
Neeltje
Maar dat zullen degenen van het andere artikel ook zeggen dat dat juist is. En wat moet de leek dan geloven??lieke schreef:Heb je het nou over het artikel op de Schotse Herder Vrienden? Want daar wordt duidelijk gesproken over een 'vertraagde schildklierwerking' en dat is juist.Marie-Josée schreef:Maar het tast wel de geloofwaardigheid van dergelijke artikelen aan
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou zeggen, check het bij de (wetenschappelijke) bronnen die onder het artikel staan.Neeltje schreef:Maar dat zullen degenen van het andere artikel ook zeggen dat dat juist is. En wat moet de leek dan geloven??lieke schreef:Heb je het nou over het artikel op de Schotse Herder Vrienden? Want daar wordt duidelijk gesproken over een 'vertraagde schildklierwerking' en dat is juist.Marie-Josée schreef:Maar het tast wel de geloofwaardigheid van dergelijke artikelen aan

- Marie-Josée
- Erelid
Maar dat moet iedereen dan wel doen. De informatie moet eigenlijk van het begin af kloppen anders hou je indianenverhalen.lieke schreef:Ik zou zeggen, check het bij de (wetenschappelijke) bronnen die onder het artikel staan.Neeltje schreef:Maar dat zullen degenen van het andere artikel ook zeggen dat dat juist is. En wat moet de leek dan geloven??lieke schreef:Heb je het nou over het artikel op de Schotse Herder Vrienden? Want daar wordt duidelijk gesproken over een 'vertraagde schildklierwerking' en dat is juist.Marie-Josée schreef:Maar het tast wel de geloofwaardigheid van dergelijke artikelen aan
-
Cowboy_Bebop
- Actief
De meest complete samenvatting van alle voor- en nadelen van castratatie (met 254 wetenschappelijke referenties) die ik ervan gevonden heb staat hier:
http://skeptvet.com/Blog/wp-content/upl ... d-Cats.pdf
-
Cowboy_Bebop
- Actief
De bron?Neeltje schreef:Maar dat zullen degenen van het andere artikel ook zeggen dat dat juist is. En wat moet de leek dan geloven??lieke schreef:Heb je het nou over het artikel op de Schotse Herder Vrienden? Want daar wordt duidelijk gesproken over een 'vertraagde schildklierwerking' en dat is juist.Marie-Josée schreef:Maar het tast wel de geloofwaardigheid van dergelijke artikelen aan
hypothyroidism, niet HYPERHypothyroidism is usually due to autoimmune thyroiditis or idiopathic thyroid atrophy.[124,125] It occurs in an estimated 0.2%-0.3% of dogs.[126,127] An epidemiologic survey of 3,206 dogs diagnosed with hypothyroidism at veterinary teaching hospitals, and a much smaller study of 66 dogs with hypothyroidism confirmed by thryotropin stimulation testing, both found that neutered dogs are at higher risk than intact dogs for developing hypothyroidism.[126,127] However, one study of 136 dogs referred to a veterinary teaching hospital for suspected hypothyroidism found no difference in neuter status between those confirmed by thyrotropin stimulation testing to be hypothyroid and those in which the diagnoses was excluded.[129] Supplementation of thyroid hormone resolves the disease symptoms in most cases.[127,128]
- CKS
- Zeer actief
Ziet er goed uit. Het is niet kort, belicht niet vooral de nadelen en de conclusie is waarschijnlijk wat anders dan TS als pupvoorlichtingsmateriaal zocht, maar wel aan te raden voor de potentiële pupkopersCowboy_Bebop schreef:De meest complete samenvatting van alle voor- en nadelen van castratatie (met 254 wetenschappelijke referenties) die ik ervan gevonden heb staat hier:
-
Cowboy_Bebop
- Actief
Ik vind wel dat het mooi per thema de risico's bijhaalt met bronvermelding en nuancering van de studieresultaten.CKS schreef:Ziet er goed uit. Het is niet kort, belicht niet vooral de nadelen en de conclusie is waarschijnlijk wat anders dan TS als pupvoorlichtingsmateriaal zocht, maar wel aan te raden voor de potentiële pupkopersCowboy_Bebop schreef:De meest complete samenvatting van alle voor- en nadelen van castratatie (met 254 wetenschappelijke referenties) die ik ervan gevonden heb staat hier:
Deze zijn:
- risico van de ingreep
- neoplasies: prostaatkanker, osteosarcomen, hemangiosarcomen, lymfosarcomen, TCC, mastcel neoplasies
- orthopedische risico's: kruisbandenscheuring, heupdysplasie, dijbeenbreuk
- gedrag: agressie, reactiviteit, dementie
- overige: urine incontinentie & blaasontsteking, hypothyroidie, diabetes mellitus, pancreatitis, obesitas
In de tabellen 1&2 onderaan vind je ook terug hoe zeldzaam de ziektes zijn, hoe ernstig ze zijn en hoeveel zekerheid er is dat castratie er een effect op heeft, en of dat het een positief of negatief effect heeft.