Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tandenpoetsen pupje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

laheije37
Actief
Aantal honden: 0

Tandenpoetsen pupje

Ongelezen bericht door laheije37 »

Hallo allemaal

Wij krijgen binnenkort een pupje in huis.

Mijn eerste hondje..dus een vraag over de verzorging van zijn tandjes.

Zijn er mensen die de tanden van hun hond poetsen?
Dit hoor je steeds vaker...
Zoja..welke tandpasta is aan te raden?
En wat voor een borstel gebruiken jullie?

Bedankt alvast..
Groet, Helma
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Tandenpoetsen pupje

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn teckelpupje zit vanaf de dag dat hij hier was op vers vlees en regelmatig krijgt hij buffelhuid of ander natuurlijk kauwmateriaal. Hij is nu 16 maanden en heeft een stralend wit gebitje zonder dat ik er ooit iets aan gedaan heb :wink: ik houd de gebitten van mijn honden wel in de gaten. Mocht ik een randje tandsteen zien dan gebruik ik een krabbertje om het weg te halen. Ik heb bij mijn pup wel regelmatig aan zijn gebitje gefrut met mijn vingers en geregeld zijn nageltjes een piepklein stukje geknipt. Ik heb veel herplaatsers gehad (en nu nog een) die daar een hekel aan hebben. Voor mijn teckel zijn die handelingen nu doodnormaal.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Wat Alma hierboven schrijft inderdaad.

Ik heb bij onze hondjes wel toen ze jonger waren " tandjes kijken" aangeleerd, en nu ze ouder worden (9 en 10 plus), gebruik ik een krabbertje om tandsteen weg te halen.

Ik heb ook weleens gepoetst, maar volgens mij werkt dat niet echt, en kost veel tijd, even elke 2 maanden even checken met een krabbertje, lijkt een stuk effectiever, en kost veel minder tijd dan iedere dag te gaan tandenpoetsen.

Het hangt ook wel af of het een grote hond is met een ruim gebit ( zoals onze buster), dan dat je een klein hondje hebt waar de tanden dichter op elkaar staan.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik gebruik deze:

Afbeelding

Lou heeft echt snel smerige tanden en ik poets die van hem dus zeker twee keer per week. En het werkt heel goed! Ook als hij niet zo fris ruikt is dat zo weg na het poetsen. Maar voor de meeste hondjes is af en toe poetsen prima genoeg.
laheije37
Actief

Dank jullie wel voor alle antwoorden en info. Hier kan ik wat mee!! Hou jullie op de hoogte als het zover is..
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik hen nog nooit de tanden gepoetst van min honden. zowel de huidige, als mijn overleden hond hebben een prachtig wit gebit, waar ik regelmatig opmerkingen ijver krijg. ik voer kvv met regelmatig iets stevigs om te kauwen.
Afbeelding
laheije37
Actief

Kvv? Wat houd dit presies in?
laheije37
Actief

Is er iemand die mij dat wil uitleggen bovenstaande vraag?
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

kvv is kompleet vers voer. Gemalen, ingevroren, vers vlees, dat al kompleet is of evt kompleet wordt door verschillende smaken te voeren. Je haalt het kant en klaar zeg maar en gooit het zo in de diepvries.
gebruik de zoekfunctie hier maar eens.
Afbeelding
laheije37
Actief

Ok..bedankt voor de uitleg. Voor ons geen optie
Leonie.
Zeer actief

laheije37 schreef:Ok..bedankt voor de uitleg. Voor ons geen optie
Waarom niet?

Gewoon uit nieuwsgierigheid...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier in 20 jaar honden nog nooit hun tanden gepoetst en stralend wit gebit. Ze krijgen kvv, eens per week barf en daarnaast dagelijks wat te knagen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laheije37 schreef:Ok..bedankt voor de uitleg. Voor ons geen optie
Je schreef toch in een van je andere topics dat je op advies vd fokker ook 2 dagen vlees gaat voeren? Dat is dan als het goed is ook kvv
Leonie.
Zeer actief

Lou krijgt van pup af aan KVV en die heeft echt smerige tanden. Nou ja, het is nu acceptabel omdat ik zo vaak poets. Aanleg is ook wel belangrijk dus.

Neemt niet weg dat KVV voeren mijns inziens altijd een goed idee is ;)
laheije37
Actief

Ik heb geen plaats in vriezer...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bij de supermarkt halen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leonie.
Zeer actief

Mijn woning is 47m2 en ik heb een extra vriezer staan, dus dat moet lukken ;) En Smulders heb je in hele kleine pakjes en kun je makkelijk met je eigen boodschappen halen.

Maar goed, brokken zijn wat dat betreft inderdaad wel praktischer.
laheije37
Actief

Idd...vandaar 2 dagen vlees...en niet elke dag. Maar dat het beter is...dat zal ik niet ontkennen
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb het Kay wel aangeleerd het tandenpoetsen. Ach het zijn die dingen die je kan doen in de opvoeding van de pup. Als ik het nodig heb, dan zit het er in ieder geval in. Toen hij AAI hond in verpleeghuis was, moest ik hem voor de bezoeken onder andere tandenpoetsen. Was voor ons dus geen probleem, want Kay kende dat heel goed. Toendertijd werd er dus 2 a 3 keer gepoetst per week.

Nu eigenlijk nooit meer. Kay is wel een hond die aanleg heeft voor tandsteen. Inmiddels 8 jaar, maar vanaf het begin eigenlijk al snel een beetje plak. Ik moet zeggen het wordt ook niet veel erger. Ook hij krijgt versvlees (en ik had aanvankelijk ook niet zon grote vriezer en heb ook echt plaats moeten maken en uiteindelijk zelf na 2 jaar toch een vriezer erbij gekocht zodat ik grootster kon inkopen, maar met vorige honden ook versvleesweekenden gedaan hoor). Nu krijgen die van mij half om half. Ochtend of training brokken (liefst geperst) en in de avond versvlees. En gedroogde snacks.
Norah was een herplaatsing en op zich heeft die een beter gebit, maar door een ongeluk als pup heeft ze wel een vervormd bekkie, waardoor 1 tand wel een beetje in de gaten gehouden moet worden, maar dat doe ik dan ook met kauwsnacks, dan krijgt ze weer vaker een groot stuk zalmhuid bijvoorbeeld. Dat werkt bij haar super om te poetsen. Maar ze krijgen hier eigenlijk nooit van die huidbotten, dentasticks of wat dan ook (tenzij ik wat gekregen heb, dus dat is eens in de zoveel jaar). Dat helpt zeker niet tegen tandsteen.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik geef hoofdzakelijk brokken en af en toe KVV, toch hebben mijn honden een prachtig wit gebit. Ook Hippo die over 2 weken 6jr wordt. SPA hebben lang niet altijd goede/ witte tanden.

Ik geef ze regelmatig wat te kluiven en poets nooit tanden van de honden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

In mijn ervaring is het zo dat de groters, langer schone tanden hebben, kleine hondjes zou ik toch 1 maal in de week poetsen, met name de hele kleintje zou ik het ook echt volhouden, veel hangt dus echt af van het formaat :wink: hoe gek dat ook klinkt
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Of een hond slechte tanden heeft heeft niet alleen met de voeding te maken. Bas heeft genetisch hele slechte tanden. Dat schijnt dus erfelijk te zijn voor Yorkshire terriers. Die hebben allemaal heel snel hele slechte tanden. Bas heeft dus al 8 tanden getrokken terwijl ze KVV eet, buffelhuidjes, verse botten en magere eendenstrips. Niks waar ze zulke slechte tanden van zou moeten krijgen. Toch heeft ze ook heel snel aanslag en tandsteen. Domweg pech dus. Het is zelfs zo dat ze eigenlijk iets in haar drinkwater moet tegen tandsteen maar dat vertik ik. Ik kan me niet voorstellen dat een hond een product moet gaan drinken tegen tandsteen. Dan maar elke zover tijd tanden saneren en het is niet anders. :ugh:
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Hippo schreef:Ik geef hoofdzakelijk brokken en af en toe KVV, toch hebben mijn honden een prachtig wit gebit. Ook Hippo die over 2 weken 6jr wordt. SPA hebben lang niet altijd goede/ witte tanden.

Hier idem. Zelfs Yara van dik 11 jaar heeft nog gewoon keurige tanden en de andere 2 die nu 6 jaar zijn hebben een spierwit gebit. Ik heb nog nooit de tanden van een hond gepoetst.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

laeken schreef:Of een hond slechte tanden heeft heeft niet alleen met de voeding te maken. Bas heeft genetisch hele slechte tanden. Dat schijnt dus erfelijk te zijn voor Yorkshire terriers. Die hebben allemaal heel snel hele slechte tanden. Bas heeft dus al 8 tanden getrokken terwijl ze KVV eet, buffelhuidjes, verse botten en magere eendenstrips. Niks waar ze zulke slechte tanden van zou moeten krijgen. Toch heeft ze ook heel snel aanslag en tandsteen. Domweg pech dus. Het is zelfs zo dat ze eigenlijk iets in haar drinkwater moet tegen tandsteen maar dat vertik ik. Ik kan me niet voorstellen dat een hond een product moet gaan drinken tegen tandsteen. Dan maar elke zover tijd tanden saneren en het is niet anders. :ugh:
Hier idem met Sjon die eet KVV en barf de rest brok en Sjon heeft een gebit om te huilen terwijl de Bullen een stralend gebit hebben met hun brokken.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Yara schreef:
Hippo schreef:Ik geef hoofdzakelijk brokken en af en toe KVV, toch hebben mijn honden een prachtig wit gebit. Ook Hippo die over 2 weken 6jr wordt. SPA hebben lang niet altijd goede/ witte tanden.

Hier idem. Zelfs Yara van dik 11 jaar heeft nog gewoon keurige tanden en de andere 2 die nu 6 jaar zijn hebben een spierwit gebit. Ik heb nog nooit de tanden van een hond gepoetst.
Hier ook hoofdzakelijk brok, prima gebitjes. Maar goed zijn zijn nog maar 3,5 en 1,5 dus hebben nog wel even te gaan. Mijn eerste eigen hond is oud geworden op bonzo :lol1: 14,5 geworden met een prima gebit, 1 afgebroken tand waar ze nooit last van heeft gehad(brak af rond haar 5de).
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Brigitte schreef:
laeken schreef:Of een hond slechte tanden heeft heeft niet alleen met de voeding te maken. Bas heeft genetisch hele slechte tanden. Dat schijnt dus erfelijk te zijn voor Yorkshire terriers. Die hebben allemaal heel snel hele slechte tanden. Bas heeft dus al 8 tanden getrokken terwijl ze KVV eet, buffelhuidjes, verse botten en magere eendenstrips. Niks waar ze zulke slechte tanden van zou moeten krijgen. Toch heeft ze ook heel snel aanslag en tandsteen. Domweg pech dus. Het is zelfs zo dat ze eigenlijk iets in haar drinkwater moet tegen tandsteen maar dat vertik ik. Ik kan me niet voorstellen dat een hond een product moet gaan drinken tegen tandsteen. Dan maar elke zover tijd tanden saneren en het is niet anders. :ugh:
Hier idem met Sjon die eet KVV en barf de rest brok en Sjon heeft een gebit om te huilen terwijl de Bullen een stralend gebit hebben met hun brokken.
Precies. De aanleg tot tandsteen bestaat blijkbaar ook. Ik las dat een hond 15 minuten moest kauwen om een enzym vrij te maken in het speeksel dat de tandsteen afbreekt. Toen ben ik 3 aan 4 keer in de week rauwe runderbotten gaan voeren aan Bas. Na een jaar hele kiezen vol tandsteen en 8 losse tanden die getrokken moesten worden. Onder narcose alles schoon laten maken en nu een driekwart jaar later weer geur uit de mond.... :ugh: Ben zelfs zo gek om haar dentastix te geven. Maar ik geloof dat we ons erbij neer moeten leggen dat Bas over 5 haar geen tanden meer over heeft en dat we elk jaar haar bek moeten laten schoonmaken. Tom stinkt niet uit de mond. Dus ik heb goede hoop dat hij wel een gezond gebit heeft.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ook met poetsen had Elco al wat tandsteen. Dus nu ga ik er gewoon regelmatig langs met de tandsteenkrabber. Is inderdaad aanleg. Bij Gait is het nog even afwachten. Die heeft nog maar net z'n volwassen gebit. Heb hem ook alvast aan de krabber laten wennen. Allebei krijgen ze kvv als hoofdmoot, brokjes als beloning en regelmatig barf-dingetjes en andere knaagdingetjes
Leonie.
Zeer actief

laeken schreef:
Brigitte schreef:
Precies. De aanleg tot tandsteen bestaat blijkbaar ook. Ik las dat een hond 15 minuten moest kauwen om een enzym vrij te maken in het speeksel dat de tandsteen afbreekt. Toen ben ik 3 aan 4 keer in de week rauwe runderbotten gaan voeren aan Bas. Na een jaar hele kiezen vol tandsteen en 8 losse tanden die getrokken moesten worden. Onder narcose alles schoon laten maken en nu een driekwart jaar later weer geur uit de mond.... :ugh: Ben zelfs zo gek om haar dentastix te geven. Maar ik geloof dat we ons erbij neer moeten leggen dat Bas over 5 haar geen tanden meer over heeft en dat we elk jaar haar bek moeten laten schoonmaken. Tom stinkt niet uit de mond. Dus ik heb goede hoop dat hij wel een gezond gebit heeft.
Ik vind de tandpasta die ik gebruik heel goed helpen tegen geur uit de bek.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Niet alleen kleine honden. Schotse Collies hebben ook zon gebit om van te huilen. Mijn theorie zit hem in de lange snuit en mogelijk de luiheid van velen om ook maar iets wat moeite kost om op te kauwen.
Santos krijg met periodes ook een goedje door het water. En het helpt wel moeten we bekennen, maar dan zijn we ook weer een tijdje eigenwijs en gebruiken het dan ook weer niet.

Hoe zit zon tandsteenkrabber eruit en waar kan ik dat kopen?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb destijds gegoogeld op tandsteenkrabber hond en toen deze dubbelzijdig besteld
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”