Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge hond incontinent

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Jonge hond incontinent

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Sinds enkele maanden laat mijn hond haar plas lopen, vooral in haar slaap. Geen druppels maar hele plassen. Afgelopen week deed ze het echter ook toen ze wakker was, mijn broek werd nat en zag dus dat ze op de bank had geplast. Ze is níet opgestaan en gaf ook niet aan dat ze eruit moest.
Ze zal ook nooit binnen plassen.
Zaterdag heb ik in overleg met de dierenarts een plasje ingeleverd, er was met het papiertje zegmaar geen blaasontsteking te zien. Ze heeft het wel nog onder de microscoop bekeken en daar waren wat kenmerken voor een blaasontsteking.
Nu heb ik voor haar antibiotica en een ontstekingsremmer/pijnstiller.
Komende zaterdag terug voor een plasje, maar blijft ze plassen in haar slaap dan krijgt ze medicatie voor incontinentie. Ik vrees dat ze incontinent is maar ik probeer nog even positief te blijven!

Wat achtergrond, Zara is met 1 jaar gecastreerd, 3 maanden na het einde van haar 1e loopsheid. Ze is net 4 geworden.

Is er iemand die dit herkend, en dan vooral bij jongere honden? En ik vraag me af wat de medicatie ongeveer kost per dag/maand? Niet dat ik het anders niet ga geven hoor ;) maar heb nu echt geen idee.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Jonge hond incontinent

Ongelezen bericht door crutz »

Helaas een mogelijk effect van de sterilisatie

Qua medicatie heb ik geen idee
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Geen ervaring met jonge honden en incontinentie, maar Shib krijgt met z'n ouwe lul wel medicatie vanwege lichte incontinentie.
Hij krijgt de enurace 50mg, 2 maal daags een halve tablet en dat is voor hem voldoende (hij weegt 20 kilo). Ik betaal voor 100 tabletten 24 euro nog wat.

Je hebt ook een vloeibaar middel, propalin dacht ik. Voor zover ik weet is dat een stuk duurder. Maar het is ook afhankelijk van de hond welk middel het beste werkt is mij door mijn dierenarts verteld. ;)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Jonge hond incontinent

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola heeft het ook, zij krijgt er propalin voor. Twee keer per dag 0.3 ml en een potje van (ik meen) 30 ml kost iets van 13 euro of zo. Ik denk dat de medicatie berekend is op een gewicht van 11 kilo.
Ik vond het ook heel erg en hoopte dat het iets anders was, maar er is meer dan prima mee te leven. Druppels en klaar, ze is nooit meer lek :ok:

Edit: Lola was een jaar of vier toen ze incontinent werd, ze is ergens rond de 2,5 jaar gecastreerd.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Dora had het ook na haar castratie. Ik heb ook medicatie geprobeerd, maar ben ermee gestopt omdat ze er raar op reageerde. Ze stond met enorme opengesperde ogen rond te kijken. Het leek alsof ze aan de speed was. Dora liet haar plas altijd op ongeveer dezelfde tijd lopen, namelijk na de lange wandeling als ze in diepe slaap was. Op andere tijden niet. Nu laat ik haar een kwartiertje na de wandeling nog even plassen buiten en is er niks meer aan de hand.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Hier ook een incontiente hond. Dana is 5,5. Ik heb 100 pillen gehad en heb haar nu 50 dagen die pillen gegeven. Ik ga nu kijken of ik haar door meer uit te laten (dus even plasje tussendoor) het zonder pillen kan.

Is dat misschien nog een idee om op "vaste" tijden even alleen een plasje te doen? Ik kan Dana hier 15 meter vanaf de voordeur laten plassen en dan gauw weer naar binnen
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de reacties alvast! Ik wist al wel dat er een vloeibaar middel was en pillen. Toen was ik heel blij aangezien Zara pillen NIET wilt pakken en we weinig mogelijkheden hebben ivm haar maag en darmen.
Toch nog wel wat honden die rond deze leeftijd incontinent zijn! Fijn om te horen dat er wel goed mee om te gaan is.

Ik laat haar nu voor het slapen gaan nog een keer naar buiten, woon ik een flat en ze doet het meteen beneden op de parkeerplaats. Zal het eens op echt vaste tijden doen!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Toen ik Lady kreeg was ze 2 jaar (gokje van SPCA en DA) ze had net 5 pups gehad en was daarna gesteriliseerd. Zij was ook incontinent, ze heeft er een x-aantal jaren medicijnen voor gehad (een siroopje met een lange moeilijke naam). Toen het medicijn op was geen nieuwe meer gegeven, toen ze een jaar of 4-5 was hield het vanzelf op (nadat het minder en minder werd).
Ze was veel buiten en we hadden en cement vloer, haar deken waste ik soms 2-3 keer in de week.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Judy kwam bij ons toen ze net 3 jaar was. Ze was kort daar voor gesteriliseerd, heeft de vorige eigenaar nog laten doen.
Ze druppelde ook regelmatig en ze lag ook vaak ik een plas urine.
We dachten eerst dat het door de herplaatsing was, maar het bleef doorgaan.
Ik heb haar verschillende keren op blaasontsteking laten controleren, maar dat was het niet.
Van de DA kreeg ze enurace. Die heb ik haar een hele tijd gegeven. Maar ik vond haar te jong om met die pillen door te blijven gaan.
Ik ben met haar naar iemand gegaan die shiatsu massage doet.
Daar ben ik verschillende keren met haar geweest en hij heeft mij geleerd hoe ik haar moet masseren.
En sinds die tijd gaat het heel goed. Heel af en toe nog eens wat druppels, maar ik heb de pillen niet meer hoeven geven.
Judy is nu 9 jaar.

Als je het adres wilt hebben laat je het maar weten, ze wonen in de buurt van Maasmechelen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Yep Xena werd ook incontinent na haar castratie
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Prana heeft het ook, al vanaf vrij jong. Ze reageerde eerst goed op alleen propalin (druppels). Later is hier incurin (tabletten) bijgekomen en daarmee blijft ze ook droog. Ze heeft nog een aantal andere middelen geprobeerd, maar die hielpen niet.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Onze vorige hond was ook incontinent geworden door castratie, was prima te doen met Propalin.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke is ook incontinent geworden na de castratie. Ze is rond 1,5 jr gecastreerd en werd op de leeftijd van rond de 2 jaar incontinent.

Gelukkig was het hier van tijdelijke aard en heeft het ongeveer een half jaar geduurd. Zonder medicatie zijn haar bekkenbodemspieren blijkbaar weer sterker geworden en ze is inmiddels alweer 1,5 jaar er vanaf zonder foutjes.
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Dora had het ook na haar castratie. Ik heb ook medicatie geprobeerd, maar ben ermee gestopt omdat ze er raar op reageerde. Ze stond met enorme opengesperde ogen rond te kijken. Het leek alsof ze aan de speed was. Dora liet haar plas altijd op ongeveer dezelfde tijd lopen, namelijk na de lange wandeling als ze in diepe slaap was. Op andere tijden niet. Nu laat ik haar een kwartiertje na de wandeling nog even plassen buiten en is er niks meer aan de hand.
Belle, weet jij toevallig nog welke medicatie je hebt gebruikt voor Dora?
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Toch nog veel jongen honden incontinent door castratie! De dierenarts zei het echt alsof het iets was wat bijna nooit voorkomt. Ik wist zelf wel dat het vaker voorkwam en wist ook dat dat een risico was van de "vroege" castratie.

@Odi, ik zou graag het adres van je krijgen!
Belle
Zeer actief

marloes_2406 schreef:
Belle schreef:Dora had het ook na haar castratie. Ik heb ook medicatie geprobeerd, maar ben ermee gestopt omdat ze er raar op reageerde. Ze stond met enorme opengesperde ogen rond te kijken. Het leek alsof ze aan de speed was. Dora liet haar plas altijd op ongeveer dezelfde tijd lopen, namelijk na de lange wandeling als ze in diepe slaap was. Op andere tijden niet. Nu laat ik haar een kwartiertje na de wandeling nog even plassen buiten en is er niks meer aan de hand.
Nee, ik heb al zitten denken. Ik dacht dat het propalin was, maar weet het niet meer zeker.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

marloes_2406 schreef:Toch nog veel jongen honden incontinent door castratie! De dierenarts zei het echt alsof het iets was wat bijna nooit voorkomt. Ik wist zelf wel dat het vaker voorkwam en wist ook dat dat een risico was van de "vroege" castratie.

@Odi, ik zou graag het adres van je krijgen!
Dat zei mijn da ook toen ik met een lekkende Lola binnenkwam. Hij legde uit dat de hormonen die de blaas onder controle houden niet meer worden aangemaakt na een castratie. Ik probeerde het een week zonder medicijnen maar met extra uitlaten, maar het werd alleen maar erger. Toen was de keus voor medicatie snel gemaakt. Met propalin functioneert Lola prima, als we er wat laks mee zijn merk je dat gelijk aan haar. Een diep ongelukkig hondje dat opeens heel nerveus door het leven gaat.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Belle schreef:
marloes_2406 schreef:
Nee, ik heb al zitten denken. Ik dacht dat het propalin was, maar weet het niet meer zeker.
Bij de Enurace worden die bijwerkingen genoemd.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... e-50%C2%AE
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

marloes_2406 schreef:Toch nog veel jongen honden incontinent door castratie! De dierenarts zei het echt alsof het iets was wat bijna nooit voorkomt.
Jep, mijn dierenarts ook. Maar dat gezegd hebbende - bij milde incontinentie waarvan de baas besluit om geen medicatie te gaan gebruiken of die beslissing uitstellen (zoals ik) en het uit eindelijk niet nodig hebben - die gevallen komen nooit met dit verhaal bij de dierenarts terecht.
Mijn dierenarts gaf aan dat honden met overgewicht, zware rassen en erg jong gecastreerde honden in de risico groep zitten.
Ik had er met mijn 1,5 jarige sportieve en lichtgebouwde hondje dus totaal geen rekening mee gehouden.
Afbeelding
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Hier ook een hond die al een aantal jaar Propalin krijgt, we een lage dosering (ongeveer de helft van wat ze mag voor haar gewicht en maar 1x per dag) dat werkt voor haar prima maar minder lukt echt niet dan is ze weer nat.

Ook geprobeerd met osteopathie maar helaas werkte dat bij haar maar 1 dag :denken: jammer dus dan toch maar medicatie want zelf vond ze het ook erg vervelend (bovendien liggen ze hier ook gezellig op de bank :oohja: )
Ze was denk ik een jaar of 4/5 toe het begon.
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Shibby schreef:
Belle schreef:
marloes_2406 schreef:
Bij de Enurace worden die bijwerkingen genoemd.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... e-50%C2%AE
Dan kan het ook heel goed Enurace zijn geweest.
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
marloes_2406 schreef:Toch nog veel jongen honden incontinent door castratie! De dierenarts zei het echt alsof het iets was wat bijna nooit voorkomt.
Jep, mijn dierenarts ook. Maar dat gezegd hebbende - bij milde incontinentie waarvan de baas besluit om geen medicatie te gaan gebruiken of die beslissing uitstellen (zoals ik) en het uit eindelijk niet nodig hebben - die gevallen komen nooit met dit verhaal bij de dierenarts terecht.
Mijn dierenarts gaf aan dat honden met overgewicht, zware rassen en erg jong gecastreerde honden in de risico groep zitten.
Ik had er met mijn 1,5 jarige sportieve en lichtgebouwde hondje dus totaal geen rekening mee gehouden.
Zara is ook sportief en fijn gebouwd voor een golden retriever.
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

@Marcel.s: Zara ligt ook op de bank en op bed, ze heeft gelukkig wel een eigen matras. Die gaat eruit als ze droog kan blijven, heb van die kinderlakens erop met handdoeken om het zoveel mogelijk op te vangen. Op de bank heb ik ook maar zo'n kinderlaken gelegd.

Zara blijft helaas in haar slaap urine verliezen, dus ik ga zaterdag even overleggen wat kan qua medicatie en of het misschien na een tijdje wat minder kan worden. Dat had de medewerkster van de dierenwinkel hier gehad met haar hond. Dat ze na een tijd stopte met medicatie en dat ze toch droog bleef.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dana kreeg Tensurin. Geen idee of dat heel anders is dan Propalin of Enurance
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag opnieuw een plasje ingeleverd, die was nu goed, niets in te zien. Maar helaas bleef ze plassen in haar slaap, dus nu heeft ze Propalin, 2x per dag.
Heb nu een flesje (30ml) waar Zara met 28kg ongeveer een maand mee doet. Mochten mensen er ooit net als ik op willen zoeken: ik heb 9,95 ervoor betaald.
Dit is nu een proefmaand en als het dan goed gaat kan ik een groter flesje kopen dan is het goedkoper.
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Ik heb het flesje van 100 ml voor zo'n 30 euro en daar doen we ruim een half jaar mee.
Ze weegt zo'n 20kg en krijgt nu 1 x per dag 0,6. Daar doet ze het goed op.
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”