Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chrizta8
Actief
Aantal honden: 2

Fietsen

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

Hallo!

Ik heb sinds vorige week een springer gekocht voor aan de fiets om te gaan fietsen met Benson. Ik ben enorm blij met de springer. Het voelt heel veilig en Benson lijkt er ook plezier in te hebben.
Nu heb ik een aantal vragen over de afstand/tijd en het opbouwen van de afstand/tijd van het fietsen.
Ik vind het lastig inschatten hoe ver en hoe lang we nu kunnen fietsen. Uiteindelijk zou ik wel graag 10km willen fietsen met hem.
Is dit een mogelijkheid? Hoe vaak moet ik stoppen tijdens deze 10km om wat water aan te bieden? Hoe bouw ik op naar die 10km?

Ook heb ik ergens gelezen dat de hond eigenlijk naast de fiets moet draven en niet moet galopperen. Klopt dit?
Benson loopt nu nog erg te trekken in zijn harnas als hij aan de springer loopt trouwens.
Ook vroeg ik me af of het rennen op het asfalt niet slecht is voor de kussentjes onder de voeten van Benson?

Bedankt alvast :)
Benson and Penny
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Fietsen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou er voorlopig een extra lijntje om doen om Benson wat meer te sturen en zo dus ook te leren dat trekken niet de bedoeling is. Verder goed naar je hond kijken, niet te snel willen opbouwen. En inderdaad is draf het beste voor de lange afstanden
Chrizta8
Actief

Ja het trekken is echt een enorm probleem.
Aan de lijn loopt hij eigenlijk ook bijna nog steeds altijd te trekken...
Benson and Penny
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dan zou ik eerst keihard gaan werken aan het niet trekken aan de lijn, eerlijk gezegd
Chrizta8
Actief

Fotogravinnetje schreef:Dan zou ik eerst keihard gaan werken aan het niet trekken aan de lijn, eerlijk gezegd
Ja daar ben ik al erg lang mee bezig.
Op dit moment lukt het alleen als we in bekent gebied zijn.
Zodra we ergens nieuw zijn gaat de neus naar de grond en begint het trekken weer.

Ik heb de hoop dat het netjes relaxed lopen gaat lukken een beetje opgegeven...
Benson and Penny
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Als je gewoon een gezonde fitte hond hebt, dan is opbouwen toch helemaal niet zo nodig?
Ik fiets meerdere keren per week 10km en 10km terug, ik stop helemaal niet om ze te laten drinken.

Met de mtb doe ik soms ritten van ruim 30km, ook die loopt ze gewoon in 1 trek uit.

Moest je nu een obese hond hebben, of een mini hond, of een hond die nooit meer dan blokje om doet, dan is het wat anders. Maar een gewone hond in basisconditie zou toch heus wel 10km moeten kunnen lopen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als je hond een basisconditie heeft met wandelen, hoef je met fietsen niet bij nul te beginnen. Als je normaal al veel op tegels/asfalt wandelt, dan hoef je ook niet meteen bang te zijn voor kapotte voetzolen.

Gag gewoon beginnen met korte stukje om hem te leren hoe hij naast de fiets moet lopen. Ik heb met naast de fiets lopen geen probleem met trekken aan de lijn. Soms maak er daar juist wel extra training van. Maar als ik zeg dat ze moeten stoppen met trekken is dat ook een harde eis. Hier trekken ze in begin meestal omdat ze enthousiast zijn. Racen we even een stukje, worden ze vanzelf rustig hoor.

Draven is voor de langere afstand een beweging die gelijkmatig over alle vier de benen wordt verdeeld. Galopperen is een eenzijdige beweging waarbij ze vaak een voorkeur hebben voor 1 kant. Geen schande als ze galopperen naast de fiets, enkel dat 1 kant dus harder belast wordt dan de ander. Maar zeker voor korte stukjes kan het ook wel weer goed zijn om eens wat af te wisselen. Draven heeft de voorkeur.

Gewoon fietsen en kijken naar de hond. Ik moet zeggen dat ik voorheen heel veel fietste, maar ook zo een tijdje stil kon staan en dan ineens weer begon met fietsen. Nu fiets ik minder, ze worden wat ouder en merk dat het op gebied van conditie nu soms iets minder makkelijk gaat als ik ineens ga fietsen. Dan redden ze niet altijd meer 10 km na een wat langere pauze van niet fietsen. Ach dan rust ik een keer met ze tussendoor. Geen probleem. Maar ze zijn wat mij betreft niet van suiker. En niet alles hoeft volgens schema te gaan. Gewoon genieten met je hond en kijken wat je hond je verteld. Een keer over zijn grenzen heen gaat is heus niet erg. Dan speel je daar op in.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Chrizta8 schreef: Is dit een mogelijkheid? Hoe vaak moet ik stoppen tijdens deze 10km om wat water aan te bieden? Hoe bouw ik op naar die 10km?
Ja hoor, ik fiets tot de 20 km met mijn honden. Als ik 20 km ga fietsen, pauzeer ik wel en pas het tempo aan de honden aan. Maar 10 km is een eitje voor ze. Ze lopen hier wel voornamelijk los, soms onder appel naast me en soms vrij. Voor een hond is vrij met de fiets mee lopen natuurlijk het leukst.
Ik heb nooit schema's gevolgd of er over nagedacht, maar ben gewoon plezier gaan maken en goed naar hun grenzen gekeken. Kiwi lijkt geen grenzen te hebben :80: Maar als Mayke moe wordt, gaat ze wat achterop lopen en snuffelen.
Overigens hoeft het niet te betekenen dat ze geen feestje met Kiwi gaat bouwen al ik ga pauzeren. Vaak sjezen ze dan achter elkaar aan als spelletje en voel ik me bedrogen :lol1:
Afbeelding
Chrizta8
Actief

Mijn vraag kwam eigenlijk meer vanuit het feit dat Benson geen grenzen kent. Ik wil hem niet gelijk helemaal afmatten.
Maar als jullie zeggen dat een fitte hond met basisconditie (En hij heeft echt een enorme conditie) wel zonder training 10km kan rennen naast de fiets dan kan ik dat misschien gewoon gaan proberen.

Gelukkig stopt hij netjes met trekken als ik "hooo" tegen hem zeg. Hij lijkt alleen trekken echt geweldig te vinden. In zijn vorige leven denk ik een husky ofzo...
We zijn nu ook bezig met links en rechts. Lijkt het nog niet helemaal te snappen.
Benson and Penny
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijn honden hebben wel gewoon een okee conditie, en ik begin met een kwartiertje fietsen. Zijn wel behoorlijk zwaargebouwde honden. Dit bouw ik dan met 5 minuten per week ongeveer uit tot een half uur, 3 kwartier. Dat vind ik lang genoeg, daarna krijg ik zelf een zere kont.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ook ik ben wel van de opbouwen hoor, zou niet in 1 keer 10 km gaan fietsen.. eerder 5km en dan steeds stukje verder.
Let je er wel op dat je niet gaat fietsen als het echt warm is, dat is nu nog niet van toepassing natuurlijk maar let daar wel op... en neem in ieder geval wel water mee, je kan beter water mee hebben en het niet nodig hebben dan zonder zitten en het wel nodig hebben.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Chrizta8 schreef:Mijn vraag kwam eigenlijk meer vanuit het feit dat Benson geen grenzen kent. Ik wil hem niet gelijk helemaal afmatten.
Maar als jullie zeggen dat een fitte hond met basisconditie (En hij heeft echt een enorme conditie) wel zonder training 10km kan rennen naast de fiets dan kan ik dat misschien gewoon gaan proberen.
Nouja het ligt er natuurlijk een beetje aan, want niet alle honden kunnen zomaar 10 km uit het niets aan de fiets.
Maar als Benson een hond is die tijdens het (los) wandelen ook 3x zoveel kilometers maakt dan zn baas, dan heeft ie bij een uurtje wandelen natuurlijk ook al makkelijk 10 km te pakken ;) Dus dan zou 10km fietsen hem nauwelijks meer belastend dan een gewone wandeling los van de lijn.

Ik ben zelf gestopt me zorgen te maken om een hond die geen grenzen kent. Blijkbaar hebben ze dan ook geen grenzen nodig ;) Kiwi gaat regelmatig langs de fiets mee naar de paarden. Dan fiets ik gewoon stevig door en Kiwi jakkert naast me voort. Ze vind het heerlijk. Het is een lichtvoetige hond, heeft nooit last van pijntjes en komt net zo fris thuis als hoe ze vertrok.
Ik rem de honden alleen wat af als het weer warmer wordt.
Afbeelding
Chrizta8
Actief

Benson loopt inderdaad als we gaan wandelen zo 4x zo veel als ik. Maar dan gaat hij wel in zijn eigen tempo.
En bij Benson moet ik soms toch wel op zijn grenzen letten. Hij doet af en toe zo hyper en gek dat hij dingen verstuikt en verzwikt. Maar dat is geen probleem naast de fiets gelukkig.
Ik ga het gewoon proberen, en goed op Benson letten.

Qua trekken vind ik het echt heel lastig. Voel me echt een beetje falen als baasje omdat ik het hem niet kan afleren...
Tijdens de training doet hij het keurig. Zodra we buiten de training zijn gaat de husky-stand weer aan.
Benson and Penny
Paisley
Zeer actief

Hoe oud is hij?
Ik had bij Mayke in dr woeste jaren het idee dat het nooit over zou gaan! :80: Maar toen ze 3 werd, begon ze kalmer te worden.
Kiwi kan ook maniakaal trekken. Bij haar helpt het heel erg om haar terug te sturen, op stem en lichaamstaal, en gewoonweg niet toe te staan dat ze in de lijn gaat hangen. Op die manier loopt ze eigenlijk beter en betrouwbaarder onder appèl los naast de fiets dan wanneer ik dr aan de lijn heb. Dan is trekken ineens een verleiding. Maar die loopt los dus ook betrouwbaar naast in het verkeer, dus ik heb dat aangelijnd fietsen maar gelaten voor wat het is en doe het op onze eigen manier.
Misschien heb je wat aan een tuig met bevestiging aan de voorkant? Zo heb ik Mayke een tijd lang naast de fiets gehad.
Afbeelding
Chrizta8
Actief

Paisley schreef:Hoe oud is hij?
Ik had bij Mayke in dr woeste jaren het idee dat het nooit over zou gaan! :80: Maar toen ze 3 werd, begon ze kalmer te worden.
Kiwi kan ook maniakaal trekken. Bij haar helpt het heel erg om haar terug te sturen, op stem en lichaamstaal, en gewoonweg niet toe te staan dat ze in de lijn gaat hangen. Op die manier loopt ze eigenlijk beter en betrouwbaarder onder appèl los naast de fiets dan wanneer ik dr aan de lijn heb. Dan is trekken ineens een verleiding. Maar die loopt los dus ook betrouwbaar naast in het verkeer, dus ik heb dat aangelijnd fietsen maar gelaten voor wat het is en doe het op onze eigen manier.
Misschien heb je wat aan een tuig met bevestiging aan de voorkant? Zo heb ik Mayke een tijd lang naast de fiets gehad.
In weet niet precies hoe oud Benson is omdat hij uit het asiel komt. Ik denk zon 2 a 3 jaar?
Benson kan op comando "hiel" heel goed zonder lijn naast mij lopen. En ook naast de fiets zonder lijn gaat prima.
Alleen zodra het tuig aan is gaat hij er vol in hangen.
Ik denk echt dat het een hobby van hem is :denken:

Waar ik wil gaan fietsen is het echt druk met verkeer. Mensen zijn hier niet gewend aan honden naast de fiets en het blijf een jachthond. Dus 100% vertrouwen doe ik het niet zonder lijn helaas.
Benson and Penny
Paisley
Zeer actief

Kun je die volgoefening niet aan de lijn ook vragen?
Dat een hond zich aan de lijn anders gedraagt dan los, is vaak ook omdat de baas in een andere 'mode' zit. Die vertrouwt op de beperkingen van de lijn en is daarbij dus lakser in het houden van het appèl.
Misschien kun je het trekken afleren door een lijn te pakken die net iets te lang is, en van Benson te verwachten dat hij naast blijft lopen. De lijn is je 'noodplan' maar niet de manier om hem naast te houden.
Zo heb ik dit naast lopen voor elkaar gekregen, filmpje van een jaartje terug
Op het filmpje lopen ze sommige stukjes onder appel naast, ook bij een jachthond ;)
En dit zijn dus honden die me met zn tweeën van de fiets af sleuren als ik ze aangelijnd hun gang laat gaan.

Tuigen met de bevestiging op de rug vind ik zelf niet geschikt om trekken mee af te leren. Ze zijn juist ontworpen om trekken comfortabel mee te maken en omdat de bevestiging ver naar achter zit, heb je ook minder controle over de richting. Ik zou dan terug naar een halsband en lijn en het trekken gewoon echt niet meer toestaan.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy trekt ook als een karrepaard met een wortel voor de bek als ze aan de springer zit. Ik weet niet wat dat is. Ik heb nu (nou ja, sinds 1,5 jaar ofzo) gewoon een heupgordel en het commando 'draf' aangeleerd. Dan gaat het allemaal veel gedoseerder.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Fotogravinnetje schreef:Dan zou ik eerst keihard gaan werken aan het niet trekken aan de lijn, eerlijk gezegd
Ik niet. Dat kan enorm lang duren en fietsen kan wel een fijne uitlaatklep zijn in de tussentijd. Na het fietsen is het juist veel makkelijker lopen zonder trekken. Ik zou een antitrektuigje proberen, dat heeft hier echt wonderen gedaan. Dan wel eentje die wanneer er niet getrokken wordt als een normaal tuigje zit, en die de hond niet aan de voorpoten omhoog sleurt als de hond trekt.

Hier trekt Oor aan het begin van de fietstocht altijd een klein stukje, ik ga dat tegen door heel langzaam te fietsen en te remmen als ze trekt zodat ze geen succes heeft. Het antitrektuig werkt ook heel goed. Vervolgens kom ik op een stuk waar ze los kan, dat doe ik dan ook en dan schiet ze als een malloot naar voren, als een kanonskogel, en zo rent ze een poos voor me uit tot de overtollige energie kwijt is. Daarna gaat ze vanzelf in rustiger tempo draven en dat is het moment dat ik haar naast me roep. Ze komt dan in 'the zone', een soortvan trance waarbij ze met verstand op nul en blik op oneindig lekker naast me blijft draven. Af en toe beloon ik haar met iets lekkers uit mn jaszak (is wel ff balanceren haha om haar dat al fietsend te voeren, maar het lukt). Met die methode is het me bijzonder snel gelukt om haar netjes naast de fiets te leren lopen, ondanks het feit dat ze destijds aan de riem nog wel regelmatig trok.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”