Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dooie vis. Héérlijk!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Javiss
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Straatmeid uit Macedonië
Aantal honden: 1

Dooie vis. Héérlijk!

Ongelezen bericht door Javiss »

Ik heb al meer dan dertig jaar 'n computer en zit op diverse forums sinds ze er überhaupt zijn maar zoeken naar 'n combinatie van woorden op 'n forum blijft 'n probleem...
Ik weet bijna zeker dat het onderwerp van mijn vraag hier wel eens voorbij is gekomen, wellicht meerdere malen, maar ik kan het niet vinden dus begin ik er maar overnieuw mee ( ik zocht b.v. naar "dode vis" of "dooie vis" maar wat ik ook probeerde het bleef bij óf "dode" of "vis", niet allebei.. )

Het gaat dus inderdaad over 'dode vis'. Voor 'n hond héérlijk om in te rollen, er is niets fijners, vooral als ze net uit bad zijn gekomen !

En het gaat natuurlijk niet alleen over dode vis, als het maar lekker smerig is en lekker stinkt.

Gewoon, lekker 'n beetje door het gras rollen, op z'n rug, vindt mijn hond ook heerlijk, maar waarom is het nu juist helemaal het einde om over 'n dode vis, vogel of ander klein dood diertje heen te rollen ?

Waarom doen honden dat ??.... Wat is het nut ervan ? Dat is dus mijn vraag...

Ik kan er nog bijvertellen dat mijn hond zo goed als vlooien vrij is en dat er geen verschijnselen zijn dat hij jeuk heeft. Volgens mij doen alle, of in ieder geval, de meeste honden het. Ik wilde gewoon eens weten wat jullie ervan vinden.

Alvast hartelijk dank.

Groeten,
Jan

P.S. als er inderdaad al 'n dergelijk onderwerp is kan iemand mij daar dan 'n link van geven ? Dank!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Dooie vis. Héérlijk!

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat ze het een lekker parfummetje vinden :lol1:

Hier heb ik drie van die smeerkezen, ze vinden elkaar ook reuze interessant ruiken wanneer ze weer eens in iets smerigs hebben gerold. 'Wat draag jij vandaag?'
Rani: 'Eau de ganzenstront, de groene kleur in mijn vacht maakt het helemaal af vind je ook niet?'
Mika: 'Ik draag liever Eau de dood vogeltje, de kat van de buren heeft net een jonkie uit het nest getrapt en ik maak daar even gebruik van'.
Gollum: 'Ik doe graag een modderbadje waarna ik Eau de dode vis achter mijn oren smeer'.

Ik heb wel eens gelezen dat honden het doen om hun eigen geur te maskeren maar ik weet niet of ik dat geloof. Volgens mij vinden ze het gewoon lekker ruiken.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik ging even kijken of de naam van je hond Javiss is (nomen est omen) maar dat is zo te zien niet zo :mrgreen:
Hier vindt vooral Dalí bedorven dingen heerlijk om in rond te rollen. Om te kotsen soms, haha.

Dat verhaal over geur maskeren vind ik net als Gollum niet zo geloofwaardig. Wat denkt een ree dan? "Wat ruik ik daar? Het komt dichterbij! ROOFDIER? Oh nee, er hangt ook een mengsellucht van diarree en kadaver omheen, dus dan zal het wel snor zitten."
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Lothian schreef:Ik ging even kijken of de naam van je hond Javiss is (nomen est omen) maar dat is zo te zien niet zo :mrgreen:
Hier vindt vooral Dalí bedorven dingen heerlijk om in rond te rollen. Om te kotsen soms, haha.

Dat verhaal over geur maskeren vind ik net als Gollum niet zo geloofwaardig. Wat denkt een ree dan? "Wat ruik ik daar? Het komt dichterbij! ROOFDIER? Oh nee, er hangt ook een mengsellucht van diarree en kadaver omheen, dus dan zal het wel snor zitten."
:LOL:
dewiii
Actief

Ongelezen bericht door dewiii »

In dieren stront rollen oke..... maar mensen poep/diarree dat begrijp ik echt niet :kotz:
En trots dat ze was, helemaal paraderen onder de diarree.
Gollum
Zeer actief

Gol heeft als jonge hond eens een melkbabyluier gevonden en liep daar vrolijk mee rond te schudden :schrik:
Ze was helemaal groen en toen moesten we nog met de lift naar 7 hoog :jank:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Gewoon, omdat honden van nature smeerpijpen zijn die het leven van hun baas graag zuur (lees: stinkend) willen maken.
Je kunt beter een kat nemen. Die zijn stukken hygiënischer.

:engel:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Viespeuken zijn het :LOL:

Zinzi rolt ook regelmatig in iets onzichtbaars in het bos, ik vermoed dat het om plasjes van loopse teven gaat ofzo :19:
Max heeft één keer in een grote dode rottende vis liggen rollen in het bos, echt z'n hele lijf zat onder :schrik: hij heeft nog verplicht gezwommen daarna, maar de terugreis was niet prettig, zelfs met alle ramen open :kotz: en dan zwaar beledigd dat hij onder de douche moest :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lunatic schreef:Viespeuken zijn het :LOL:

Zinzi rolt ook regelmatig in iets onzichtbaars in het bos, ik vermoed dat het om plasjes van loopse teven gaat ofzo :19:
Max heeft één keer in een grote dode rottende vis liggen rollen in het bos, echt z'n hele lijf zat onder :schrik: hij heeft nog verplicht gezwommen daarna, maar de terugreis was niet prettig, zelfs met alle ramen open :kotz: en dan zwaar beledigd dat hij onder de douche moest :LOL:
Lyndie heeft ooit een keer in de mensenpoep gerold. :kotz: :kotz: :kotz:
Wóest was ik. Met die enorme vacht van d'r.
Ik was zo kwaad op d'r dat ik in de tuin de tuinslang op haar heb gezet. En toen was zij woest op mij. Een kóud bad, in plaats van zorgzaam in aangenaam warm water gewassen te worden. Gemasseerd met geurige shampo'tjes en dure olieën, kreeg ze liters koud water over haar stinkende lijf gegooid.
Ze heeft me de rest van de dag zwaar gepikeerd genegeerd. :LOL:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

lieke schreef:
Lunatic schreef:Viespeuken zijn het :LOL:

Lyndie heeft ooit een keer in de mensenpoep gerold. :kotz: :kotz: :kotz:
Wóest was ik. Met die enorme vacht van d'r.
Ik was zo kwaad op d'r dat ik in de tuin de tuinslang op haar heb gezet. En toen was zij woest op mij. Een kóud bad, in plaats van zorgzaam in aangenaam warm water gewassen te worden. Gemasseerd met geurige shampo'tjes en dure olieën, kreeg ze liters koud water over haar stinkende lijf gegooid.
Ze heeft me de rest van de dag zwaar gepikeerd genegeerd. :LOL:
Wahaha, ik zie het voor me :LOL:
Dat hadden wij bij nader inzien ook beter kunnen doen trouwens, we hadden toen nog een badkuip en meneer heeft het tot 3 keer gepresteerd om eruit te springen, toen Max klaar was kon ik de hele badkamer doen dus :goeie:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies vindt het een kwestie van niks verspillen: "Kan je het écht niet meer eten, dan rol je er doorheen"

Diem zal overigens nooit door gorigheid rollen. Hij is al van slag als er een grasje/blaadje in z'n vacht steekt of z'n oortjes wat nat zijn door miezer regen: Dat voelt zo raar en anders :jank:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

vis en vogellijken. Poep is om op te eten :)
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Izzy rolt helemaal niet lekker een beetje in het gras op haar rug, als Izzy rolt dan weet je dat de dood daar ligt of poep. En dood kan alles zijn van een vliegje tot een ree. In de zomer schuurt ze in de tuin regelmatig over de tegels waar ik dan later een geplet vliegje of wormpje zie. De eerste keer vond ik dat echt raar want rollen in een dooie vis of vogel vind ik normaal ( :Q: ) maar een vliegje!?
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Dooie vis is heerlijk !

.........

Vergeleken met dooie zeehond :O: :O: :schrik:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Tara schreef:Ik heb niet het idee dat ze die sterke geur voor zichzelf willen, maar dat die sterke geur wel woest aantrekkelijk is om door middel van rollen je eigen geur aan te verbinden. Tara mag dat niet van mij, dus bij gebrek aan beter pist ze er dan maar overheen.
dat vind ik wel een interessante opmerking ja. Het gaat nite om het resultaat op de hond, maar zodat iedere volgende hond die op die sterke geur afkomt ook even opmerkt dat hier al een hond was geweest, zeg jij eigenlijk? dat overheen pissen herken ik ook wel ja :D
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ik roep maar wat hoor maar zou het ook kunnen dat ze dat doen om hun eigen geur te maskeren voor hun eigen roedel om daarmee
een andere plaats in de rangorde in te nemen of juist gemakkelijker in een andere roedel opgenomen kunnen worden.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Een hond is toch een roofdierachtige. Ook al zijn straat honden meer aaseters. Ik heb eens gelezen dat honden/ roofdieren dit doen omdat:

Als een roofdier op een prooi jaagt, dan is het handig dat hij zo min mogelijk zijn eigen geur draagt, om de prooi niet tijdig op te schrikken.
Door in een sterke geur van een ander diersoort te rollen, ruikt hij niet bedreigend.

Waarom dan niet alle tijgers besmeurd zijn met olifantenpoep weet ik dan ook niet, maar ergens vond ik het wel logisch klinken.

Oude mensenstammen deden dit vroeger ook in de jacht, of droegen huiden over zich heen, niet alleen om visueel niet op de jagende mens te lijken, maar ook om geur.

Ik vind het ook wel logisch, dat in deze wereld alles naar mens ruikt, honden dus ook graag, als ze mensenpoep vinden, in de mensenpoep te gaan liggen rollen. Logisch misschien dus wel, maar ook heul smerig.

Anderzijds, vinden mensen sommige parfums lekker, en honden houden van andersoortige parfums. Misschien ook wel om, net zoals mensen, er aandacht om krijgen, van hun soortgenoten. En dan zullen we maar zeggen, negatieve aandacht is ook aandacht? Gaf ver, waar heb jij nou in zitten rollen :O:
Javiss
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Straatmeid uit Macedonië

Ongelezen bericht door Javiss »

Lothian schreef:Ik ging even kijken of de naam van je hond Javiss is (nomen est omen) maar dat is zo te zien niet zo :mrgreen:
Hehe, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.. :D (is combi van mijn voor- en achternaam) Mijn hond heet Kodi. Langharige Welsh Corgi Pembroke.

Dank voor de reacties iedereen ! Lekker praatje, hè.. Het kan dus altijd nog erger..

Goed verhaal, Emma !

Ook maar even gegoogled wat niet echt veel opleverde. Het lijkt erop dat er nog steeds geen echt duidelijke rede is te noemen. Naast camouflage van de eigen geur kan het ook het 'adverteren' van het territorium naar andere honden zijn. Het schijnt ook zo te zijn dat honden zich er erg happy bij voelen of er happy van worden. Het kan ook verkeerd uitpakken doordat honden besmet kunnen raken met de darmparasiet giardia. Onwaarschijnlijk want 'geen hond' gaat zich zitten wassen als ie zo lekker ruikt. Ik hou het toch maar even in het achterhoofd...

Het lijkt er dus op dat 't 'n overblijfsel is van hun 'wilde hond'- of zelfs verre wolf voorouders. Toch vreemd dat zelfs wetenschappers er geen duidelijk antwoord op hebben.

Ach, misschien doen onze geliefde kameraden gewoon hun 'stinkende best' om ons gelukkig te maken.

Nogmaals dank ! :cool2:

Groeten,
Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”