Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e hond, groter ras bij klein hondje?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

2e hond, groter ras bij klein hondje?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ben heel benieuwd, of er mensen zijn die al een klein hondje hadden er later een wat groter ras 'pup' bij genomen hebben.
Wij zitten voor in de toekomst wel al na te denken, eigenlijk hadden we ooit een afspraak dat als we de ruimte hadden we naar een hond van een bepaald ras zouden gaan kijken.
Binnenkort hebben we de ruimte en een echt erf, en met name mijn vriend is echt gek op het ras.
Maargoed we hebben kleine Tootsje en twee katten. Het ras is een Mechelse of tervuerense herder en het is puur nog dat we erover gepraat hebben, dus we kijken nog niet, we hebben ook nog geen ruimte maar aangezien dat wel gaat komen denk ik dat het gunstig kan zijn daar wat ervaringen over te vragen. Ik ben dus met name nieuwsgierig naar mensen die de combie hebben. En met name eerst de kleine en later de grote en dan van pups af aan.

Er zal tijd zijn,ruimte, leuke hondenschool in de buurt en een erf om te kunnen bewaken.
Maar er is ook een klein fragiel mannetje dat ook zijn mannetje staat maar met de Mechelaar van schoonmoeder en alle honden die hier zijn geweest of waar wij zijn geweest groot of klein gaat het goed, op een grote poedel buiten na, en pups vind hij vaak te druk en dat ontwijkt hij echt maar dit kun je in huis natuurlijk regelen doormidden van een ren of andere kamer waar de pup zich uit kan leven. Maar het is wel iets wat in mijn achterhoofd blijft zitten. Kleine Tootsje Zal hij wel veilig en gelukkig blijven met een tweede en met name een grote hond erbij. Toen we hier een kruising herder te logeren hadden was hij in zijn nopjes maar die hond kon hij al jaren dus de telt niet echt mee.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: 2e hond, groter ras bij klein hondje?

Ongelezen bericht door Joey.K »

Wij hebben chihuahua Bram en daar is Schotse herder Megan bij gekomen. Alleen zijn ze beide in eigen bench en Bram kan onder de bank en in zijn open bench als hij er onstuimigheid zat is haha
Chihuahua-paws
Zeer actief

Maar is Bram nog dezelfde Bram gebleven en geen angstig ventje in zijn eigen huis? Want jij hebt natuurlijk wel een soortgelijke mix dan ;)

Dat is een beetje mijn angst dat Tootsje niet meer 'vrij' kan zijn in eigen huis.

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Over een tijdje kan ik je er meer over vertellen :tongue: Ik heb dus Finn, 7 kg en 31 cm hoog en er komt een groenendaeler (teef) bij. Finn kan met heel veel honden goed opschieten, ook met grote speelt hij graag dus daar ben ik niet zo bang voor. Mijn voorkeur gaat uit naar een teef erbij, oa omdat Finn daar meer van kan hebben mocht het een dominante tante worden :wink: Hij laat zich denk ik van een reu niet zomaar de kaas van het brood eten.

Bij mijn ouders hadden we een groenendaeler en daar is een markiesje bij gekomen. Toen hebben we wel bewust een iets steviger hondje uitgekozen (en daarom ook een reu). Daar was groot vs klein nooit een probleem.

Gewoon goed kijken naar de honden onderling en eventueel plaatsen maken waar Toots wel kan komen en de pup niet. Finn ligt bijvoorbeeld graag onder de bank, daar zal pup na een paar weken niet meer onder kunnen :wink: Verder zou ik niet veel anders doen dan met een combinatie van gelijke grootte.

Tussen een mechelaar en tervuerense zitten nog wel wat verschillen, ben benieuwd wat het gaat worden uiteindelijk :)
Chihuahua-paws
Zeer actief

@ Nanna voor mijn vriend zal het absoluut een pup moeten zijn, en daar ligt dan ook een beetje mijn zorg ;) maar wellicht is mijn zorg ongegrond.

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ja hoor. Kan prima. Wij hebben Izzy genomen bij Maylo dus klein bij groot geplaatst. En nu dus andersom. Droef bij Izzy. Beide is me prima bevallen. Nou is Izzy zelf ook wel een rouwdouwer en vinden kleine hondjes van eigen formaat haar soms wel iets te lomp. Maar beide bullen hadden/hebben een prima aanpassingsvermogen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Chihuahua-paws
Zeer actief

O, hier is alleen een teef een optie ivm Toots, in huis is voldoende ruimte om de pup te kunnen scheiden in het begin middels een bench later evt en aparte kamer en een ren maar als webthuis zijn moet het wel zo zijn dat ze allemaal iig lekker thuis kunnen zijn om ons heen, dan kun je natuurlijk ook opletten en ingrijpen mocht het te ruig gaan, Tootsje is wel echt fragiel dus de pup zal in begin zeker apart zitten tot het de grenzen kent maar dat moet uiteindelijk wel samen kunnen, ik wil het wel leuk hebben en dat moet voor de dieren niet anders zijn.

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Biko (Laekense herder) was 8 jaar toen pupje Frodo kwam (teckel) en het gaat nu 14 maanden verder hartstikke goed. Ze spelen zelfs met elkaar en zijn soms heel klef :mrgreen: het zijn overigens 2 volle reuen.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Toots gaat beter met grotere rassen en met name herders en border Collies en dergelijke. Toots gaat ook goed met reuen ik denk alleen dat in huis het met een teef toch leuker is voor hem.
Alleen pups vind hij niet leuk en dat kan ik wel begrijpen maar een pup moet zich eerst leren gedragen natuurlijk.
O ja een tervuerense en Mechelse zit idd een verschil mijn vriend heeft voorkeur voor tervuerense en ik voor Mechelse.

jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Naast Jack Russel Tyson ( 35 cm) heb ik Samara de galgo genomen ( 68cm) , is van begin af aan prima gegaan, geen problemen gemerkt met grote verschil, helemaal niet.
Nou was mijn Tyson ook niet een kwetsbaar klein hondje, die beet wel van zich af als het moest en het was een echte reu dus best aanwezig.
Bij Bowie zou ik als wil zou willen ook met gemak een kleine hond plaatsen, als het moet een chihuahua, maar dan geen pup die vind ik dan wel weer te kwetsbaar.
Samara was wel een oudere hond al dus geen pup dus voorzichtiger.. Bowie mocht van mij als pup en jonge hond zijnde niet met dat kleine grut spelen gewoon omdat ze zelf veel te onbehouwen was en er gewoon 1 omver liep .. als ze zelf nog jong zijn kan je verwachten dat er verstand in zit dan zal je zelf veel meer bij moeten sturen.

Waarom moet het voor vriend perse een pup zijn?? juist een groter formaat pup is lomp en onhandig, zal veel meer in de gaten gehouden moeten worden omdat die zelf nog geen verstand heeft en wil spelen en grenzen moet leren, pubertijd etc.. en dan met een kleine hond is dat juist extra uitkijken.. en je zegt zelf dat het goed gaat maar dat die hond ouder was...
Laatst gewijzigd door jacq1970 op 09 mar 2017 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Bedankt voor jullie input hoor, ik heb niet geweten dat er zoveel mensen zitten met herder achtige en echte ukken ;) hier.

veertje
Zeer actief

toots schreef:Maar is Bram nog dezelfde Bram gebleven en geen angstig ventje in zijn eigen huis? Want jij hebt natuurlijk wel een soortgelijke mix dan ;)

Dat is een beetje mijn angst dat Tootsje niet meer 'vrij' kan zijn in eigen huis.
Dat kan ook met een hondje van eigen formaat :wink: Met Daisy hier kon ik merken dat Finn er soms last van had. Zij bleef doorgaan als ik zelf niet ingreep. Ze snapte de hondentaal niet zo best, dus als Finn naar de waterbak liep om te drinken zag zij het als 'jeeh actie, speleeen!' :balon:

Ik zou trouwens de pup wel bij Toots laten. Toots geeft wel grenzen aan toch? Dat kan hij beter doen bij een kleine pup, dan pas tegen de tijd wanneer pup groter en sterker is.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Mijn vriend wil heel graag zelf de opvoeding doen van pups af aan, voor Toots hebben we gekozen terwijl hij 2 en half was. Maar met een herder denk ik dat ik het zelf ook prettiger vind.
Maar nogmaals we denken erover en ik met name moet er nog wel wat langer over denken.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Toots geeft wel zijn grenzen aan idd door te snauwen, maar ik heb nog nooit een pup gezien die er bij Toots van onder de indruk was. Als de pup echt nog klein is geeft dat geen probleem, maar een herder van 12 weken is al behoorlijk flinker dan Toots en lomper met doen en laten dus dat vin ik geen partij om het dan door Toots op te laten lossen.

Toots snapt zelf de hondentaal heel goed. Alleen een puber trekt zich niks van meneer aan, nouja op een enkeling na. Maar zodra ze het eenmaal begrijpen vind Toots echt alles best. Als ze hem ook maar met rust kunnen laten.

laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het net als Nanna niet doen. Mechelaars hebben zoveel drive en energie dat als ze wat horen en gaan waken bv ze door de ramen gaan. Maw als je chihuahua in de weg loopt stuift een mechelaar er dwars overheen als hij belangrijke dingen te doen heeft. Zoals waken. Eva sprong bv letterlijk over mij op de bank heen als ze iemand bij de deur hoorde. Kreeg dan gewoon een afzet met twee poten in mijn gezicht. Ook Dapper en Cleo werden omver gerend en weg gebeukt voor een bal.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Als Toots geen zin heeft in de pup en niet wil spelen zal je zien dat de pup gaat uitdagen. Een mechelaar heeft meteen door dat hij machteloos is. Die sleurt hem binnen een dag met mand en al door je huis en dan zit dat arme beestje daar machteloos te blikkeren met zijn minitandjes....

Je kan veel beter een klein hondje bij een volwassen mechelaar introduceren omdat die al stuurbaar zijn. Mechelaars zijn soms draken van pups.
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief

toots schreef:Maar is Bram nog dezelfde Bram gebleven en geen angstig ventje in zijn eigen huis? Want jij hebt natuurlijk wel een soortgelijke mix dan ;)

Yep, in eerste instantie hadden we toen een chihuahua erbij genomen. Dit was absoluut geen succes Bram was uiteindelijk een zielig hoopje hond. Dat reutje (wellicht was het met een teefje anders gelopen) hebben we na veel wikken en wegen uiteindelijk herplaatst na van alles te hebben geprobeerd. Na hoop getwijfel uiteindelijk toch op zoek gegaan naar 2e hond erbij wel bewust voor teefje gekozen en in dit geval ook een wat groter formaat want mijn man wilde liever iets groters. En uiteindelijk is Megan er gekomen. Was vrijwel gelijk dikke Mik. Ze spelen samen maar waar Bram niks tegen de chihuahua durfde te doen heeft hij bij Megan meteen z'n punt durven maken. Als hij het zat is laat hij dat duidelijk weten en zij stopt dan, twijfelt ze dan grijpen wij in. En het gaat prima. Ivm sloopgedrag van Megan hebben ze beide een bench en Bram is dol op z'n donkere hol haha. Maar ze spelen paar keer per dag trek spelletjes haha wat helemaal nergens over gaat maargoed ze zoeken elkaar afwisselend op.
Joey.K
Zeer actief

Nu heb ik 0 ervaring met Mechelse herders en Schotse herder zijn echt doetjes vergeleken met dat ras. Heb op pupcursus aardig wat beteuterde mevhelaarpup eigenaren voorbij zien komen. Maar op zich hoeft een groter ras dus geen probleem te geven.
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb Akira, toen een puber van 8 maanden en rond de 12 kilo, bij mijn Beau van 5 kilo genomen.
Ze was super voorzichtig en wist donders goed hoever ze mocht en kon gaan bij hem.
Van Herders heb ik geen verstand maar er zullen toch wel hele rustige tussen zitten die prima begrijpen wat wel en niet mag en kan?
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ken wel combi's van Belgische Herders met kleine hondjes, zoals die van Alma en een kennis van mij die een Tervuerense heeft met een Chi.
Zelf zou ik het niet snel doen, het risico op schade bij een dergelijke combi is gewoon best aanwezig met een reactief ras als de Belgische Herder, en een Chi is een stuk fragieler en kwetsbaarder dan een standaard Teckel zoals Alma heeft. Het spelen van de gemiddelde Herder is ook van een heel ander kaliber dan dat van de Chi.
Als je het toch zou willen doen zou ik eerder voor de Tervuerense kiezen dan voor de Mechelaar. De laatste is toch over het algemeen wat minder verfijnd in gedrag en spel dan de langhaar. Ik zou dan uit het nest zeker niet de brutaalste of drukste nemen.

Waarom niet een leuk ras zoeken dat qua gewicht en grootte minder verschilt van Toots?

Wat trekt jou zo aan in de Mechelaar, en je vriend in de Tervuerense?
veertje
Zeer actief

Ik zou dan ook eerder voor de tervuerense gaan ipv de mechelaar.
Hoe groot/zwaar is Toots eigenlijk?
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Ik vind de grootte niet alleszeggend. Kijk vooral naar de types, zoals hiervoor al gezegd.
Nox kan enorm goed opschieten en spelen met de Jack Russel van mijn vriendin. Sluit zelfs niet uit dat er hier een Jack Russel komt. Maar een jack is geen kwetsbaar hondje.

Regelmatig kom ik iemand tegen met een chi en die heeft er een rottweiler pup bijgenomen. Dan ben je de hele tijd bezig met je chi in bescherming te nemen, zelf zou ik daar niet blij van worden. Je chi is zo onder de voet gelopen. Andersom zou ik het dan eerder doen, volwassen stuurbare herder en kleintje erbij. Maar een reactieve drukke pup lijkt mij niet ontspannen voor je chi.
Wanneer je een grotere hond wil en het liefst uit de rasgroep herders, zijn er misschien nog andere rassen die wellicht beter passen?
Uiteindelijk kan veel, maar heb je er ook zin in? Was tijd geleden bij iemand die 3 honden continue scheidde met benches, kennel en traphekjes. Persoonlijk vind ik dat absoluut niet ontspannen, maar een ander kan dat weer geen probleem vinden. Ieder z'n voorkeur.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hier 2 chihuahua's en nu een Saluki erbij. Isa vindt het niet altijd even leuk maar dat is steeds beter. Zahra was ook best irritant Haha. Sammy boeit t allemaal geen reet.

Bij m'n ouders ook Sally (klein hondje) met schapendoes erbij nu. Gaat ook goed.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik heb een Hollandse herder en heb 2 weken een mini hond (formaat chihuahua) te logeren gehad. Het is heel goed gegaan, de enige die af en toe op de mini stond was ik. Verder heeft mijn hond geen pas verkeerd gezet en was hij altijd bewust van waar die kleine liep.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Nanna schreef:
Bishy schreef:Ik heb een Hollandse herder en heb 2 weken een mini hond (formaat chihuahua) te logeren gehad. Het is heel goed gegaan, de enige die af en toe op de mini stond was ik. Verder heeft mijn hond geen pas verkeerd gezet en was hij altijd bewust van waar die kleine liep.
Ja, maar dat is een volwassen hond. Een pup is natuurlijk één groot stuk onbenul en weet die veel dat zo'n wawaatje kwetsbaar is.
De eerste maanden met pup Dexter hebben de katten het op zich genomen hem te leren dat er wat zwaait als hij te dichtbij kwam. En daarnaast zat ik er zelf bovenop om het in goede banen te leiden door bijv Dexter achter een hekje te houden of in de bench of aangelijnd in huis.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik merk met wandelen dat eigenlijk alle (duitse) herders die ik tegenkom niet leuk zijn met kleine hondjes. Die hondjes reageren vaak erg timide op de herder en de herders zelf doen al heel snel heel stoer. In ieder geval anders dan tegen de labradors en grotere honden.
_Esmee
Chihuahua-paws
Zeer actief

De puber periode is de periode van scheiden, als de hond doorheeft wat kan zal dat niet continu nodig zijn, Toots is een tervuerense gewend en dat gaat echt goed zowel met wandelen als thuis.
Maar een puber met Toots van welk ras dan ook wat groter is betekend scheiden. Sowieso omdat Toots dat drukke gedrag van geen enkel ras fijn vind ook niet van een chi pup ;) Andere rassen zijn ook geen optie. Het is of wel een van die twee rassen of niet ;) mijn vriend heeft van huis uit altijd Mechelaars en tervuerense gehad, van deze twee rassen spreekt mij de Mechelaar het meest aan. Voor mijn vriend is het zo dat er sowieso ooit zo,n hond komt een ander ras is dus echt niet aan de orde. Voor mij zou het niet zoveel uitmaken, maar voor mijn vriend dus wel. Maar nogmaals we zijn er over aan het na denken.
Want alle punten vooral kwa kwetsbaarheid van Toots dat is ook echt een feit Toots is en blijft een kwetsbaar hondje en dat ben ik mij natuurlijk bewust, hij is wel een stuk groter dan een standaard chihuahua en ook dan sommige teckeltjes ;) maar hij ook fijn gebouwd gewoon echt een klein ukkie. Die het doorgaans met met name herders goed kan vinden, voor de volwasse periode maak ik me eigenlijk daarom niet druk, maar de puber periode dus wel degelijk omdat ik mij iig wel zeer bewust ben van de energie van deze rassen, en scheiden is dan onvermijdelijk maar dat scheiden hoeft als het goed is niet continu je kunt zelf natuurlijk ook ingrijpen als je er bent dus de pup zal wel de ruimte krijgen om ook te wennen aan Toots uiteraard. Maar Toots veiligheid moet gewaarborgd. En wat de katten betreft we hebben er eentje rondlopen die zeker in het begin flinke meppen uit kan delen die laat zich niet opjagen en niet de baas spelen en de ander die intresseerd zich nergens voor. Maar Toots is wel echt kwetsbaar en dat niet alleen hij is nu het baasje en als er een andere hond bijkomt veranderd er het e.a zeg maar, dat heeft niets met welk ras dan ook te maken, maar gewoon met een andere hond. er komt hier dus echt niet zomaar iets ;)

Chihuahua-paws
Zeer actief

Tiny schreef:Ik heb Akira, toen een puber van 8 maanden en rond de 12 kilo, bij mijn Beau van 5 kilo genomen.
Ze was super voorzichtig en wist donders goed hoever ze mocht en kon gaan bij hem.
Van Herders heb ik geen verstand maar er zullen toch wel hele rustige tussen zitten die prima begrijpen wat wel en niet mag en kan?

In de puber fase ga ik er van uit dat ze het niet echt begrijpen.
Dat hoeft ook niet, daar ben je natuurlijk als mens om ervoor te zorgen dat het goed loopt.
Toots vind pubers ook echt vaak niet leuk. En dat mag hij best aangeven. Wel merk je dat zodra de pubers het begrijpen os het goed.
Toots speelt niet met andere honden, de hond wordt geen speel kameraad voor Toots. Kleine hondjes heeft Toots heel weinig mee sowieso. Hij trekt altijd op met grotere honden, ik denk omdat die toch meestal de taal beter begrijpen? Dino heeft nog nooit een Movement gemaakt naar Toots hem omver lopen zou die niet zomaar doen. Wel is regelmatig gebeurd dat hij staat te pissen en Toots eronder :kotz: maargoed Dino was volwassen toen Toots kwam en dat is een hele andere situatie. Daarbij woont Dino niet bij ons, maar zitten wij wel regelmatig daar en gaat Dino regelmatig mee wandelen.

Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Ons dwergpoedeltje (teefje) was hier eerst. Ze was al 8 jaar toen er drie jaar geleden een groenendaeler pup (teefje) bij is gekomen. Ging heel goed. Als je maar oplet dat je, als baas zijnde, de grenzen van de kleinere hond mee in de gaten houdt. Dat je, als het voor je kleinere hond nodig is, dat je steun geeft.

Zo'n pup heeft dat ook heel snel door, zeker een herderachtige.
Zelf zou ik niet voor de mechelse herder gaan, maar eerder voor de tervurense herder. Wel heel goed het stress level van de herder in de gaten houden. Niet overprikkelen en zeker ook die grenzen bewaken.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Bedankt voor je reactie, Toots is ook 8 jaar, maar in zijn gedrag nog wel veel jonger.

Waarom voor mij de Mechelse voorkeur heeft de teef daarvan, die zijn behoorlijk wat kleiner iig dan de tervuerense en wat energieker wendbaarder snap je?

Dino tervuerense x Mechelse is een hele stabiele reu die in zijn pubertijd wel opstandig is geweest, maar niet extreem, maar die weegt gewoon 33 kilo en is wel erg log, voor bij Toots vind ik hem in huis eigenlijk toch een maatje te groot, ook al vind Toots hem dus leuk , mijn vriend heeft met zijn ouders altijd tervuerense gehad en nu dus 13 en een half jaar een kruising mechel.
Ik ken zelf geen tervuerense teven, maar alle Mechelse teven die ik ken zijn leuk zowel voor andere honden als in gedrag, er moet natuurlijk wat mee gedaan worden, maar dat is met een tervuerense niet anders. Het lang haar/kort haar is mij om het even en ik geloof mijn vriend ook.

Ook heb ik altijd een voorkeur voor reuen maar nu dus voor een teef.

Een Groenendaler vind mijn vriend trouwens ook leuk, maar toch heeft de Mechelse of tervuerense dan meer. Zelf ben ik ons opgegroeid met Hollandse herders en wellicht dat ik daarom zelf meer heb met de Mechelse? maargoed.

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”