Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En dan? weer een cc of een ander ras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

En dan? weer een cc of een ander ras

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Sneeuw gaat verhuizen over een maand, naar een heel goed lief huisje met mijn dochter( die twee, Sneeuw en dochter hebben iets samen) en schoonzoon...... en dan blijft er hier een lege plek achter :schrik: 2 meiden weg.... en dan
Mara de dochter van Van Gils is drachtig........ maar gezien de media gedoe met powerbreeds en spa`s sta ik daar niet meer helemaal onbevangen in.( schrikbeeld muilkorf, en kort aanlijnen, met een jonge hond :blauwoog: nou nee, dank je wel- ik doe het goed of ik doe het niet)
Alternatief is voor mij een leuke sportieve labrador..( geen bijzettafel) of heel misschien een herplaatser zonder rugzak
wat wil ik niet:
jacht instinkt, - echt een grote no go en dealbreker
vachtverzorging..... ik heb er een hekel aan- borstelen is al heel vervelend...... liever nul
krullen, - ik hou er niet van,...... vind het echt niets
of heel klein zijn, moet tegen een stootje kunnen zeg maar
Wat wil ik wel
Sociaal zijn is een pre, des te vaker kan de hond mee met foto shoots.... of als ik ga ( macro) fotograferen,. toch vaak in gebieden waar veel honden lopen
baasgericht zijn vind ik wel een pre,....... bijna een must
zou leuk zijn als ze fotogeniek zou zijn ( maar dat is niet doorslaggevend)
mijn hart gaat uit naar de CC...... maar mijn verstand zegt doe maar gewoon een Labje, of leuke herplaats hond is ook heel erg leuk.
wat is wijsheid....Ik kom er niet uit, blijf een beetje in cirkeltjes denken, dus vandaag ..... dan maar hier :cool2:
advies graag, roept u maar, :Q:
graag met motivatie, misschien zie ik iets over het hoofd,
S@ndr@
Zeer actief

Re: En dan? weer een cc of een ander ras

alinelaila schreef:Denk je niet dat je spijt krijgt als je iets anders neemt dan een CC? Je schrijft zelf vaak dat het ras je past als een handschoen. En dan nog een kleinkind van Van Gils ook..
Ik snap wel de angst voor evt wetgeving, maar ik vraag me af of het allemaal zo'n vaart gaat lopen hoor. En dan nog, jij woont toch in een redelijk rustige omgeving? Denk je dat het daar echt zo streng gecontroleerd zou worden? Ik moet het allemaal nog zien hoor.
Ja, maar als het er weel doorkomt dan ga ik daar een groot probleem mee hebben denk ik..... en dan doe je niet even je hond weg. omdat je het niet eens bent met de regels.
Maar ik ben er ook bang voor dat ik spijt ga krijgen als ik niet voor zijn nazaat ga zeg maar.... ik kom er gewoon niet uit
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb sinds november een lieve, makkelijke herplaatshond van 6 jaar. Ze kan overal mee naar toe. Op bezoek, restaurant enz. Ze kan los in het bos. Ik hoef niet op andere honden te letten. Ze wil graag spelen, maar als de andere hond niet wil loopt ze gewoon door. Ik geniet volop. Dus als het mijn keuze was zou ik een makkelijke hond nemen. En niet vanwege de wetgeving, maar omdat je graag een hond met de fotoshoots mee wil nemen. Dat is toch supergezellig voor je.
S@ndr@
Zeer actief

Ja absoluut, daar valt heel veel voor te zeggen...hoewel t misschien niet zo heel makkelijk te vinden is, zou dat ook een topper kunnen zijn .... 1 hond is geen hond zeg maar, en gewoon kunnen laten gaan terwijl ik aan t werk ben zou super zijn, en gezellgi een maatje voor alle dagen en onderweg
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik denk dat het wel heel persoonlijk is of je ook blij gaat zijn met een ras wat wellicht niet je eerste keus zou zijn.

Alhoewel er best wat honden(rassen) zijn die niks voor mij zouden zijn, zijn er evengoed veel meer dan 1 ras of type hond waar ikzelf ontzettend van zou kunnen houden.
Ik ben verzot op de (langhaar)teckel. Mijn voorkeur gaat ook uit naar teven. Maar toen mijn moeder door omstandigheden niet meer voor haar eurasier reu kon zorgen heb ik hem zonder aarzelen in huis genomen. Het was even wennen maar die hond zit zó diep in mijn hard inmiddels dat ik hem voor geen goud wil missen. we kunnen lezen en schrijven met elkaar :lief:
En zo ken ik wel meer honden van verschillende rassen of kruisingen die ik zo zou willen. Soms is er zelfs 1 individuele hond van een ras waar ik verder níks mee heb waar ik dan toch op val :19:

Kan je omschrijven wat je precies dan zo heerlijk vindt aan Van Gils? Misschien zijn 1 of meer van die belangrijkste eigenschappen prima terug te vinden in een andere hond.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Van Gils, stabiel, reuze verstandig en slim, doet gewoon geen stomme dingen, baasgericht, zonder slaafs te zijn, pikt dingen heel snel op en wil graag voor je werken, ...regel je het zelf niet dan gaat hij zijn mouwen opstropen,.geen angst,... hij is eerlijk en er zit geen kwade draad in, ... ik vinut nogal moeilijk te omschrijven wat er nu precies is wat mij precies aantrekt, behalve dan dat we echt een partnerschap hebben .... zeg maar....nadeel is gewoon dat hij soms ergens wat van vind, op een niet zo acceptabele manier :wink: ik vind het niet erg, maar als ik niet oplet dan gaat t niet goed komen niet....... dus ik moet bij hem wel altijd mijn ogen open houden en alert blijven..... maar dat vind ik niet zo erg, ik ken hem zo goed
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Ik ken je niet persoonlijk maar jij zonder een cc....Nee ik zeg hups neem die kleindochter :)
Wie dan leeft wie dan zorgt en wie zegt dat dit erdoor komt.

Anderzijds snap ik je ook wel maar neem dan een leuke herplaatsermix. Zit vast iets leuks sociaal tussen.
Groetjes Heidi
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik denk er ook wel eens over na, met al dat gedoe en een dh die hier wel tot de gevaarlijke honden gerekend wordt, waardoor je -wat er ook gebeurt en wiens fout het ook was- je altijd aan het kortste eind gaat trekken.
maar als ik dan kijk hoeveel plezier ik met en van vixen heb en denk aan een ander ras, dat hoe leuk ook het toch niet helemaal is voor me, dan is het net of er een grote hand mijn maag samenknijpt.

als een ras je zo vreselijk past, zoals de dh mij en de cc jou, dan weet ik niet of een ander ras je dezelfde voldoening en plezier gaat geven en als dat niet zo is zit je net zo goed met een hond waar je eigenlijk niet 100% mee uit de voeten kunt.
en dan?

ik geloof dat ik in jouw geval gewoon voor een van gils nazaat zou gaan, want als je dan wat aanpassingen zou moeten doen (wat nog helemaal niet zeker is) doe je dat toch voor een hond van een ras dat je hart gestolen heeft en geen enkele maatregel neemt je dat af.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief

Pendrag schreef:Is het Van Gils die jou als een handschoen past of de CC?

Verder zou ik me niet zo snel zorgen maken om maatregelen die nog moeten komen. Voor die van kracht zijn, heb jij je pup al opgevoed. Plus dat eventuele maatregelen niet voor jou gemaakt worden maar voor gevaarlijke honden. Een opgevoede CC is dat niet. Je loopt nu ook al op rustige tijden dus zoveel last zul je niet gaan krijgen. Ik denk oprecht dat je je teveel zorgen maakt om iets waarvan nog helemaal niet duidelijk is wat er gaat komen.
dat is een goede vraag, ik denk de CC, met Van Gils in het bijzonder, ik maak er best wel een aantal mee natuurlijk ook met fotograferen, en eigenlijk vind ik ze allemaal wel :lief: de teven zijn iets zachter vaak dan Van Gils is, dat is toch wel een rouwdouwer, .............. teef zou al kleiner zijn, minder zwaar.... maar die eventuele regels zijn voor mij wel een dikke grens
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Het is mij duidelijk wat je trekt in Van Gils. Ik denk dat er ook andere honden (rassen) te vinden zijn waar je dat in terug ziet.

Ik vind zelf de labrador niet zo passen eigenlijk. Alhoewel ik geen werklijnen ken dus ik weet niet hoe anders die zijn. Ik kan het niet precies zeggen waarom maar de omschrijving die je geeft past er voor mijn gevoel niet helemaal bij. Volgens mij zoek jij een wat zelfbewustere/serieuzere hond?

Waarschijnlijk val je er fysiek helemaal niet op maar ik denk aan een hovawart. Een langere vacht maar ik denk dat als je 2 of 3 keer per jaar bij een goede trimsalon de boel laat ontwollen, verder onderhoud nauwelijks nodig is.

Ik zou wel goed bij jezelf nagaan of je echt zou kunnen vallen voor een andere hond dan die kleindochter. Een verstandshuwelijk wat geen liefde wordt is voor niemand eerlijk :wink:
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik zou eerst maar eens wachten wat er van de regels daadwerkelijk als verplichting gesteld wordt.
Het is nog maar een voorstel
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Je weet wat voor een karakter van Gils heeft, je kent de moeder van de toekomstige pups én je weet hoe je zelf met je honden bent en loopt en dat waar je nu woont je prima uit de voeten kunt met bijvoorbeeld een van Gils.
Niemand kan in de toekomst kijken, dus zelf zou ik gaan voor wat mijn hart me in zou geven en niet denken aan allerlei doemscenario's.
blondie
Zeer actief

renee-uk schreef:ik denk er ook wel eens over na, met al dat gedoe en een dh die hier wel tot de gevaarlijke honden gerekend wordt, waardoor je -wat er ook gebeurt en wiens fout het ook was- je altijd aan het kortste eind gaat trekken.
maar als ik dan kijk hoeveel plezier ik met en van vixen heb en denk aan een ander ras, dat hoe leuk ook het toch niet helemaal is voor me, dan is het net of er een grote hand mijn maag samenknijpt.

als een ras je zo vreselijk past, zoals de dh mij en de cc jou, dan weet ik niet of een ander ras je dezelfde voldoening en plezier gaat geven en als dat niet zo is zit je net zo goed met een hond waar je eigenlijk niet 100% mee uit de voeten kunt.
en dan?

ik geloof dat ik in jouw geval gewoon voor een van gils nazaat zou gaan, want als je dan wat aanpassingen zou moeten doen (wat nog helemaal niet zeker is) doe je dat toch voor een hond van een ras dat je hart gestolen heeft en geen enkele maatregel neemt je dat af.
Hier kan ik me ook bij aansluiten, bijna letterlijk eerlijk gezegd. :wink:
S@ndr@
Zeer actief

pioenroos schreef:Het is mij duidelijk wat je trekt in Van Gils. Ik denk dat er ook andere honden (rassen) te vinden zijn waar je dat in terug ziet.

Ik vind zelf de labrador niet zo passen eigenlijk. Alhoewel ik geen werklijnen ken dus ik weet niet hoe anders die zijn. Ik kan het niet precies zeggen waarom maar de omschrijving die je geeft past er voor mijn gevoel niet helemaal bij. Volgens mij zoek jij een wat zelfbewustere/serieuzere hond?

Waarschijnlijk val je er fysiek helemaal niet op maar ik denk aan een hovawart. Een langere vacht maar ik denk dat als je 2 of 3 keer per jaar bij een goede trimsalon de boel laat ontwollen, verder onderhoud nauwelijks nodig is.

Ik zou wel goed bij jezelf nagaan of je echt zou kunnen vallen voor een andere hond dan die kleindochter. Een verstandshuwelijk wat geen liefde wordt is voor niemand eerlijk :wink:
Ik zou dan specifiek gaan voor een ander soort hond, ik wil geen CC karakter in een ander lijf, ...en dat is dus ook specifiek iets wat ik niet zoek als ik voor een andere hond ga. Of een CC met alles erop en eraan, of echt iets heel anders.
Gimmick schreef:Ik zou eerst maar eens wachten wat er van de regels daadwerkelijk als verplichting gesteld wordt.
Het is nog maar een voorstel
Mara is nu drachtig, hoelang zou ik moeten wachten dan..... als de hond hier eenmaal is gaat ie ook niet meer weg, maar het zou wel een heel stuk lol en onbevangenheid weg halen van het hebben van zo`n hond...
het is echt keuze tussen hart en verstand, zeg maar en feitelijk kan ik met bijna iedere hond wel zolang het maar niet maatje hamster is of fanatiek jaagt :neenee: dat is echt een no go.
Als ik zover kom dat ik zeg geen CC meer, dan heb ik natuurlijk alle tijd van de wereld om te bedenken wat dan wel...
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Van Gils, stabiel, reuze verstandig en slim, doet gewoon geen stomme dingen, baasgericht, zonder slaafs te zijn, pikt dingen heel snel op en wil graag voor je werken
Dit is het antwoord dus :D
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ten eerste is die wet er voorlopig nog niet, ten tweede is het maar de vraag of de soep wel zo heet gegeten gaat worden en ten derde ga je zeker spijt krijgen als blijkt dat je achteraf gezien wel een CC had kunnen nemen zonder aanlijn- en muilkorfgeboden. Je loopt je eigen plezier op dit moment al te vergallen, bent enorm aan het doemdenken. Ga van het nu genieten!
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Sandra, jij bent een vrouw met stijl.
Daar hoort een stijlvolle hond met karakter bij.
Afbeelding

En wat dacht je van deze Ierse Terrier? Geweldig toch. Een sterk karakter. Zeer loyaal en mooi door zijn eenvoud. Vind ik ook echt een hond die bij jou past.
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
blondie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ten eerste is die wet er voorlopig nog niet, ten tweede is het maar de vraag of de soep wel zo heet gegeten gaat worden en ten derde ga je zeker spijt krijgen als blijkt dat je achteraf gezien wel een CC had kunnen nemen zonder aanlijn- en muilkorfgeboden. Je loopt je eigen plezier op dit moment al te vergallen, bent enorm aan het doemdenken. Ga van het nu genieten!
Een gil nakomeling :I: zijn eerste nestje was al :I:

Gun ons Gil foto's met een kleindochter :lol1: :I:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tja, ik zou gaan voor de hond waarvan je denkt dat het de perfecte hond voor jou is. Een pup uit het nest van Gil's kleinkinderen dus.

Maar als je een sociale, rustige, baasgerichte en lieve hond van een ander ras zou willen, dan zou je eens kunnen kijken naar een labrador uit de werklijnen of combilijnen. Tot mijn onuitsprekelijke genoegen heb ik de honden van Samantha zien opgroeien (van héél dichtbij) en het zijn werkelijk gewéldige honden. Op alle gebieden. Nou is Jack nogal heftig in zijn werkdrift (moet je wel aan kunnen voldoen), Jones is al iets minder en Fudge is gewoonweg perfect. In alle opzichten.

En een ander ras wat bij me opkomt is de korthaar collie. Moet je wel even goed rondkijken van welke fokkers (want sommige lijnen kunnen wat minder vriendelijk zijn), maar over het algemeen vrolijke, actieve, sociale en baasgerichte honden. Aan de ene kant enorm knuffelig, aan de andere kant altijd klaar voor actie.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

En daarbij, de match met Gil moet er ook zijn toch? Ga je ineens met een hond die potentieel makkelijker en sociaal aanvaardbaarder is ineens heel anders wandelen dan dat je met Gil gewend bent?
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

blondie schreef:
renee-uk schreef:ik denk er ook wel eens over na, met al dat gedoe en een dh die hier wel tot de gevaarlijke honden gerekend wordt, waardoor je -wat er ook gebeurt en wiens fout het ook was- je altijd aan het kortste eind gaat trekken.

en dan?

Hier kan ik me ook bij aansluiten, bijna letterlijk eerlijk gezegd. :wink:

Ik ook.

Zou gewoon de hond nemen waar je hart bij ligt.
Het spreekwoord de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt is er niet voor niks.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
S@ndr@
Zeer actief

Pendrag schreef:Maar welke Lol en onbevangenheid gaat er dan weg?

Van Sneeuw heb je in het verleden aangegeven dat ze je niet past. Tenminste, niet naadloos. Ik weet dat je stapelgek op haar bent maar het is anders dan een Van Gils. Wil je je dat laatste echt ontzeggen? En dan ook nog een kleinkind van hem :I:
Sneeuw is heel anders dan Gil, en ik ben zo ver gekomen met haar dat ik haar met een gerust hart meegeef, toch doet t pijn hoor, maar ze hoort bij mijn dochter, zegt ze zelf.. , ratio en hart, t blijft een rare strijd.. :wink: ik hoop dat ik eerdaags de knoop door kan hakken...... want nu blijf ik malen
S@ndr@
Zeer actief

Ja, dat is ook een overweging, inderdaad, een tweede zoals hij vind ik nooit meer denk ik :hmmm: hmmmmm lastig,
Fausto
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fausto »

S@ndr@ schreef:Ja, dat is ook een overweging, inderdaad, een tweede zoals hij vind ik nooit meer denk ik :hmmm: hmmmmm lastig,
Ze zitten in heel je lijf en leden hè Sandra ;). Moeilijk, moeilijk.....
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Afscheid nemen van een geliefd ras is moeilijk, maar niet ondoenlijk.
Als je kiest voor een hond die qua uiterlijk en gedrag wel je sympathie heeft, is het een kwestie van de nadelen tegen de voordelen afwegen.

Mijn fysieke toestand heeft me ertoe gedwongen om afscheid te nemen van de berner. Heb overwogen dan maar helemaal geen hond te nemen, maar dat is ook niet leefbaar als je er zo aan gewend bent. Het is hier nog kort dag, dus soms vind ik het nog wel eens moeilijk. Vooral als ik berners tegen kom. Maar het is natuurlijk ook nog niet zo lang geleden dat mijn meisje is overleden, dus ik mis ook en vooral nog háár.

Uiteindelijk wordt jouw hond jouw hond, door en door. Twee handen op een buik en dan wordt ras denk ik een stuk onbelangrijker. Al zal er wel altijd sprake zijn van een zekere nostalgie.

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik zou het mijn hond nooit aan willen doen dat ze altijd gemuilkorfd en of aangelijnd de openbare ruimte in zou moeten, alleen omdat haar ras me zo dierbaar is. Daar zit iets tegenstrijdigs in. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat een muilkorf- en aanlijngebod niet zo erg is, maar ik vind dat wel. Soort Burka voor je hond.

Ook echt niet leuk als mensen jouw hond mijden en die niet mag spelen met andere honden.
Zag vanmiddag ook en CC in het park. Mooi van een afstand, maar ik draai er toch echt voor om!

Er moet toch een ras te vinden zijn dat je ook leuk vindt?
Met als voordeel dat je er ontspannen mee onder de mensen en honden kunt?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Tips voor een ras heb ik niet voor je wel moet ik zeggen dat ik het mooi van je vind dat je sneeuw aan je dochter mee geeft omdat die duidelijk samen horen.
Succes met het nadenken
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Fausto schreef:
S@ndr@ schreef:Ja, dat is ook een overweging, inderdaad, een tweede zoals hij vind ik nooit meer denk ik :hmmm: hmmmmm lastig,
Ze zitten in heel je lijf en leden hè Sandra ;). Moeilijk, moeilijk.....
Ja je vergroeid ermee.. bijna letterlijk
@ kooi, vandaar dus de lab, voor nu kan het met Gil ( lab en CC gaat wel samen , het waakt niet zo erg, ik woon aan het IJsselmeer, is best baasgericht als je een goede neemt, en ik kan het laten gaan als ik fotografeer........ en ik heb er niet zoveel problemen meer hoor om wat ballen te gooien, ermee te fietsen of skeeleren enz.... maar dat is dan gelijk een hele andere die echt niet meer aan de CC laat denken...
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

En als je bang ben voor die nieuwe wet kan je ook met een cd pup van jongs af aan af (regelmatig) ooefenen/trainen met een muilkorf.
Hond weet dan niet beter en zal het niet erg vinden je zal in het geval dat de wet er door komt dan alleen zelf nog de knop om moeten zetten.
Laatst gewijzigd door Donkere Dame op 04 mar 2017 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik heb nu tig rottweilers gehad en allemaal zijn ze op hun manier weer geweldig,allemaal uniek en niet te vergelijken en onvervangbaar,dus een andere cc is niet van gils,maar gewoon zichzelf waar je weer een apart plekje voor in je hart krijgt :I:

en pff ,tja ik zou toch gewoon gaan voor het ras wat aan mijn hart ligt,ik denk ook dat de nieuwe regeling niet zo dramatisch gaat worden voor de cc ,wel voor pitbulls en staffords..maar denk dat de cc buiten beeld gaat blijven..

maw gewoon doen!! :D :cheer: :lol1:
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ach dat is nu ook niet anders,dus er zal wat dat betreft niets veranderen.... :U:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”