Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mechelse Herder als eerste hond?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Re: Mechelse Herder als eerste hond?

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Donkere Dame schreef:Ach heb mijn Belgische als pup.
En inderdaad soms zou je willen dat je een paar jaartjes over kon slaan.
Maar zou het opgroeien niet willen missen
Haha ja voor mij zou het net iets te veel zijn. Ik ga na Mitz wel voor een pup van een ander ras. :tongue:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

lucie schreef:
Eefje83 schreef:
Heavy schreef:Ik zou een Duitse herder nemen :wink:
ook die hebben hun uitdagingen nodig anders eten ze je huis op :mrgreen:
Ik heb 2 kruisingen en zelfs die moet je moe maken op alle mogelijke manieren.
Elke hond heeft op zijn eigen manier uitdaging nodig.
Onze bovenburen hebben een mechel, beest breekt de tent af inmiddels want er word niks mee ondernomen.
Wij mogen er dagelijks van meegenieten en ik heb gewoon medelijden met het dier.
Ze willen hem gaan castreren want dan word ie vast rustiger denken ze........ze zouden eens wat met het dier moeten gaan doen.
En zo lopen er ook diverse andere herders rond bij ons in de wijk, mechel, duitsers,hollanders, allemaal zenuwlijers omdat ze alleen de poepstrook zien.
vind dat zo verschrikkelijk :ugh: uiteindelijk worden ze herplaatst en dan ligt het natuurlijk weer aan de hond :cry:
Maar weet je dat zeker, dat ze alleen de poepstrook zien?
Als je mij ziet lopen met mijn 2 Mechelse Herders dan is de één hyper hyper hyper en de ander volkomen zen. En beiden gaan elke dag mee naar het werk én wordt mee gewerkt, en beiden gaan mee aan de fiets, step, skeelers, bos en hardlopen. Kortom even veel hersenwerk en even veel kilometers en een wereld van verschil.
Ik denk dat een Mechelaar heel goed kan hoor als eerste hond áls je een geschikte eigenaar bent en als je dat niet bent dan is een Mechelaar als twaalfde hond nog een verkeerde keus.
Ik heb er nu 4 gehad en 2 Hollandse herders en er was er geen 1 hetzelfde.
Ik heb ook 1 Duitse Herder gehad en die was rustiger en gecontroleerder dan al die andere 6.

Ik denk dat als je serieus werk maakt van je hond, je goed informeert, je verstand gebruikt, rustig, geduldig, consequent, zelfzeker en standvastig bent dat je dan prima een Mechelaar als eerste hond kunt nemen.
Als je druk, zenuwachtig, snel bang en van je stuk en onzeker bent dan zou ik er niet aan beginnen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Budkes schreef:
lucie schreef:
Eefje83 schreef:
Heavy schreef:Ik zou een Duitse herder nemen :wink:
ook die hebben hun uitdagingen nodig anders eten ze je huis op :mrgreen:
Ik heb 2 kruisingen en zelfs die moet je moe maken op alle mogelijke manieren.
Elke hond heeft op zijn eigen manier uitdaging nodig.
Onze bovenburen hebben een mechel, beest breekt de tent af inmiddels want er word niks mee ondernomen.
Wij mogen er dagelijks van meegenieten en ik heb gewoon medelijden met het dier.
Ze willen hem gaan castreren want dan word ie vast rustiger denken ze........ze zouden eens wat met het dier moeten gaan doen.
En zo lopen er ook diverse andere herders rond bij ons in de wijk, mechel, duitsers,hollanders, allemaal zenuwlijers omdat ze alleen de poepstrook zien.
vind dat zo verschrikkelijk :ugh: uiteindelijk worden ze herplaatst en dan ligt het natuurlijk weer aan de hond :cry:
Maar weet je dat zeker, dat ze alleen de poepstrook zien?
Als je mij ziet lopen met mijn 2 Mechelse Herders dan is de één hyper hyper hyper en de ander volkomen zen. En beiden gaan elke dag mee naar het werk én wordt mee gewerkt, en beiden gaan mee aan de fiets, step, skeelers, bos en hardlopen. Kortom even veel hersenwerk en even veel kilometers en een wereld van verschil.
Ik denk dat een Mechelaar heel goed kan hoor als eerste hond áls je een geschikte eigenaar bent en als je dat niet bent dan is een Mechelaar als twaalfde hond nog een verkeerde keus.
Ik heb er nu 4 gehad en 2 Hollandse herders en er was er geen 1 hetzelfde.
Ik heb ook 1 Duitse Herder gehad en die was rustiger en gecontroleerder dan al die andere 6.

Ik denk dat als je serieus werk maakt van je hond, je goed informeert, je verstand gebruikt, rustig, geduldig, consequent, zelfzeker en standvastig bent dat je dan prima een Mechelaar als eerste hond kunt nemen.
Als je druk, zenuwachtig, snel bang en van je stuk en onzeker bent dan zou ik er niet aan beginnen.
de honden die ik zie daar weet ik het wel zeker van ja, het is hier eerder de standaard dan de uitzondering helaas.
Al zullen sommigen het ook van ons denken misschien want die zien me misschien ook nooit lopen omdat we op andere tijden lopen.
Maar nee ik ken echt wel een tiental herders die gewoon echt niets doen de hele dag, behalve 3x 10minuten om.

En ik zeg ook niet dat je nooit een herder als eerste hond moet nemen hoor, als je maar voorbereid en bereid bent kun je het gewoon heel leuk hebben, ook met een pittige hond.
Ik heb bij iedere pup(waarvan geen ene echte volle herder) ook met de handen in het haar gezeten en zitten janken omdat ik ernstig twijfelde of ik het nog wel leuk vond.
Momenteel ook hele dwarse honden en dat heeft dan niks met ras te maken maar gewoon met iets teveel vrijheid en te weinig regels.
Dat is niet rasgebonden denk ik.Enige verschil is dat je bij de grote honden meer last ondervind als het mis gaat en de schade meestal groter is.
Maar alle honden hebben opvoeding nodig, daar ontkom je niet aan denk ik.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Als er weinig met de honden wordt gedaan, kan dat de oorzaak zijn van probleemgedrag, maar ook een logisch gevolg.
Niemand vind het leuk om tijdens het voetballen met de neefjes of een familiewandeling een hond mee te nemen die iedereen in de weg zit. Ik ken mensen die hun hond thuis laten als ze gaan wandelen :schrik:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

malinois schreef:En idd je moet er echt veel mee doen ook na een dag werken. Ik train IPO minstens 2 a 3x per week. Daarnaast fiets ik bijna elke dag met een hond vaak ook met 2 behalve op trainingsdagen en zomers zwemmen ze bijna dagelijks en speur ik ook nog een aantal avonden.
Dit naast de standaard dagelijkse losloopwandelingen 4 x per dag.
Overigens, dit doe ik allemaal niet hoor. Ik werk met ze, dit houdt in dat ze soms 3 x per week trainen, soms 1x per week. Als ik vrij ben gaan ze vaak mee naar het bos en ik probeer toch wel 3 x per week met ze hard te lopen, te steppen of te fietsen. Maar soms hebben ze pech en houdt het echt op met 4x per dag een plas en poeprondje van 15 minuten. En soms aIs ze heel veel pech hebben kan dat maar zo 3 dagen achter elkaar zijn. En daar raakt niemand van in de stress en ik zeker niet :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Budkes schreef:
malinois schreef:En idd je moet er echt veel mee doen ook na een dag werken. Ik train IPO minstens 2 a 3x per week. Daarnaast fiets ik bijna elke dag met een hond vaak ook met 2 behalve op trainingsdagen en zomers zwemmen ze bijna dagelijks en speur ik ook nog een aantal avonden.
Dit naast de standaard dagelijkse losloopwandelingen 4 x per dag.
Overigens, dit doe ik allemaal niet hoor. Ik werk met ze, dit houdt in dat ze soms 3 x per week trainen, soms 1x per week. Als ik vrij ben gaan ze vaak mee naar het bos en ik probeer toch wel 3 x per week met ze hard te lopen, te steppen of te fietsen. Maar soms hebben ze pech en houdt het echt op met 4x per dag een plas en poeprondje van 15 minuten. En soms aIs ze heel veel pech hebben kan dat maar zo 3 dagen achter elkaar zijn. En daar raakt niemand van in de stress en ik zeker niet :F:
Als ik ziek ben of zoals nu tijdelijk autoloos ben dan moet ik ook wat minder maar ik merk toch na 2 dagen wel dat er iets anders is. En dat moet echt geen weken gaan duren. Ze missen het lange rennen, echt sprinten kunnen ze hier niet. Ik werd bijna gelanceerd toen ik na 4 dagen ging fietsen... de hele weg (en ik lieg/overdrijf niet) rond de 20 km per uur... ik verzin wel steeds wat anders nu maar ik zal blij zijn als ik weer normaal ze kan laten rennen en met ze kan trainen hoor. Een training overslaan geen probleem een week ook geen probleem maar zoveel minder ineens voor langere tijd worden ze toch drukker en vervelender.
De een schikt zich wat makkelijker dan de ander... maar ik merk toch duidelijk t verschil.
Laatst gewijzigd door malinois op 06 feb 2017 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar dit zijn ze ook

Afbeelding

En heb ik thuis geen hond aan ze....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou kijken of je eens op bezoek kunt bij een fokker.
Als je ze dan nog leuk vindt en ook echt denkt dat je de energie kan opbrengen om na het werk ook nog echt even flink aan de slag te gaan met zo'n hond, zou het moeten kunnen.
29Kim_
nieuw lid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door 29Kim_ »

Wow, wat een hoop berichten! Ik kan hier echt wat mee! Bedankt!

We, denken, op dit moment wel te weten waar we aan willen beginnen. We zullen binnenkort contact opnemen met een aantal fokkers om daar naar de honden te kijken en te kijken of het ons ook echt aanspreekt.

Om terug te komen op een aantal van de vragen..

de hond zal doordeweeks wanneer mijn vriend werkt max 5 uurtjes alleen zitten. Behalve als 2 van zijn ochtenddiensten in mijn werkdagen vallen dan is het een hele dag en zullen we opzoek moeten naar iemand die uit wil/kan laten.
Omdat mn vriend in de continue loopt zal hij op veel doordeweekse dagen ook gewoon n hele dag thuis zijn. Dat wisselt heel erg natuurlijk.

Kinderen zullen er zeker komen binnen 5 jaar maar niet op korte termijn. Valt dat niet te combineren? Honden waar later een kind bij komt??
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

[quote="29Kim_"]Wow, wat een hoop berichten! Ik kan hier echt wat mee! Bedankt!

We, denken, op dit moment wel te weten waar we aan willen beginnen. We zullen binnenkort contact opnemen met een aantal fokkers om daar naar de honden te kijken en te kijken of het ons ook echt aanspreekt.

Om terug te komen op een aantal van de vragen..

de hond zal doordeweeks wanneer mijn vriend werkt max 5 uurtjes alleen zitten. Behalve als 2 van zijn ochtenddiensten in mijn werkdagen vallen dan is het een hele dag en zullen we opzoek moeten naar iemand die uit wil/kan laten.
Omdat mn vriend in de continue loopt zal hij op veel doordeweekse dagen ook gewoon n hele dag thuis zijn. Dat wisselt heel erg natuurlijk.

Kinderen zullen er zeker komen binnen 5 jaar maar niet op korte termijn. Valt dat niet te combineren? Honden waar later een kind bij komt??[/quote

werktechnisch zeker als je er wel voldoende mee doet en niet enkel fysiek kan het zeker.
Wat anderen al aangeven zullen opvang of uitlaatservices niet direct staan te springen voor een mechelse herder. En eerlijk, ik vind het ook geen hond om zomaar zo in een groep mee te lopen met een ander dan de baas.

Individuele en vertrouwde uit zou dan eerder mijn keuze zijn.

Verder kunnen kinderen prima bij een mechelse herder, maar (geldt overigens voor iedere hond maar een herder die ook een bepaalde mate van hersenwerk ipv enkel beweging vraagt is het toch anders) kinderen kosten tijd en de hond ook. Over een jaar of 5 is hij in de bloei van zijn leven en wel "afgericht" maar ook energiek. Daarnaast blijft het een herder en zal hij het gezin bewaken, dus ook als de kleuter leuk vriendjes over de vloer heeft en er even wat wilder dan normaal gestoeid wordt. Het kan dan zijn dat je de hond weg moet sluiten op die momenten. Daar moet je wel rekening mee houden. Maar goed dit geldt voor zo een beetje iedere wakende hond ;)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier eentje als eerste hond, als student gekocht midden in de examenperiode (dus veel tijd en vééééééééééél heraxemens gehad :engel: )
Is helemaal goed gekomen, we zijn 12.5jaar verder en ze loopt hier nog steeds rond; het ras past me ook wel volledig.

veel hangt af van de lijnen, mijn jongste is absoluut niet geschikt als eerste hond, zelf nu heb ik er toch echt af en toe mijn momenten mee waar ik met mijn handen in het haar mee sta. Zelfs heel ervaren africhters en mensen die al +30 jaar met mechelaars werken houden het op 'het is toch echt wel wat speciaals' als ze zelf ook niet meer weten wat te zeggen :wink:

er zijn zat MH lijnen en fokkers waar je prima een eerste hond kunt gaan kopen, veel hangt ook af van je eigen ingesteldheid, je moet zelf ook wel wat willen doen immers :wink:

Ik heb er nu 3, met alle 3 kan ik IPO klasse 3 uitkomen (oudste is uiteraard met pensioen) en zolang je ze biedt wat ze nodig hebben, zijn het heerlijke honden. En dat aanbieden kan uiteraard uit veel meer bestaan dan enkel africhting; hoewel het bij sommige (zoals de jongste) toch wel nodig is.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het gaat erom of je honden snapt en of je goed bent in honden. Bij een aantal rassen kun je je de ene na de andere opvoedingsfout permitteren. Bij mechelse herders niet. Die merken en voelen alles en zijn alleen maar leuk en vrolijk als je goed met ze om gaat. Wil je ook kinderen straks? Dan heb je het erg druk met een drukke hond. Wil je ook vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen over de vloer? Buurman die achterom loopt? Dat kan niet altijd zomaar met een mechelse herder. Hou er rekening mee dat mechelse herders vooral erg leuk zijn voor hun gezin. En sommige alleen voor hun ene baasje zelfs. Dus het zijn vaak niet honden die je overal en altijd mee kan nemen.

Als je realistisch bent en geen ideaal beeld hebt van een hond dan kan je gerust een mechelse herder nemen. Zou ik het doen in jouw geval? Dan zeg ik nee :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En er zit gewoon echt heel veel verschil in qua karakter. Je moet echt in t nest kijken en ook daar zitten nog soms enorme verschillen. Heb zelf ook die fout ooit gemaakt met de hond van mn nu ex maar zo'n hond nooit meer en ja dat was al in t nest zichtbaar bleek later na wat meer nesten gezien te hebben.
Ik heb 4 generaties gehad (nu nog 2) en geen hond die op elkaar leek. Vader en zoon die ik nu heb zijn 2 werkelijk totaal verschillende karakters, zoon daar ook bewust op uitgezocht overigens. Broer was nl een kopie van zn vader.
Afbeelding
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

malinois schreef:En er zit gewoon echt heel veel verschil in qua karakter. Je moet echt in t nest kijken en ook daar zitten nog soms enorme verschillen..
Denk het ook wel.
Heb zelf een tervuerense die wel eens als neurotisch, zenuwachtig en eenkennig omschreven worden.
Heb hier gister een verjaardag gehad.
Normaal is er niet veel visite maar gieter waren er ineens gillende toeterende ADHD achttige kinderen en zo'n 15 volwassenen.......
Ik was zeer benieuwd hoe ze hier op zou reageren maar ze deed het prima.
In het begin net zo hyper als de kinderen maar voor de rest bleef ze vriendelijk en nieuwschierig naar iedereen en bleef ze lief met de kinderen spelen (natuurlijk heb ik ze continue in de gaten gehouden en af en toe verplicht in de mand gezet )
Wel schrok ik toen een van de kinderen een speelgoed autotje op d'r hoofd parkeerde maar ze deed een stapje terug en reageerde voor de rest helemaal niet negatief maar wilde weer verder spelen.
Nu is ze nog net geen jaar dus het karakter kan nog wel iets veranderen maar ik denk dat ik een goud hondje heb. :love: (denkt natuurlijk iedereen van z'n hond.....)
29Kim_
nieuw lid

Ongelezen bericht door 29Kim_ »

Beste allemaal,

De afgelopen tijd druk geweest met van alles en nog wat en niet meer op het forum gekeken. We hebben veel aan jullie reacties gehad en besloten dat een Mechelse Helder, hoe leuk ook, voor ons waarschijnlijk te hoog gegrepen is als eerste hond.

We hebben ons verdiept in de Boxer en zijn we inmiddels ook bij fokkers wezen kijken! Heel erg leuk allemaal!! Volgende week hebben we nog 2 afspraken staan en hopen dan een keus te kunnen maken. Ik zal t.z.t. vast nog iets posten.

Groetjes!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

leuk :ok: en natuurlijk willen we tzt foto's zien van je nieuwe aanwinst!
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

29Kim_ schreef:Beste allemaal,

De afgelopen tijd druk geweest met van alles en nog wat en niet meer op het forum gekeken. We hebben veel aan jullie reacties gehad en besloten dat een Mechelse Helder, hoe leuk ook, voor ons waarschijnlijk te hoog gegrepen is als eerste hond.

We hebben ons verdiept in de Boxer en zijn we inmiddels ook bij fokkers wezen kijken! Heel erg leuk allemaal!! Volgende week hebben we nog 2 afspraken staan en hopen dan een keus te kunnen maken. Ik zal t.z.t. vast nog iets posten.

Groetjes!
Wat leuk, goede keus al ben ik misschien bevooroordeeld :wink:
Ben zelf met boxers opgegroeid (ook wat andere rassen) en heb ondertussen als volwassene alweer de tweede.
Een consequente zachte hand is wel belangrijk maar met gezond verstand en cursus kom je heel ver.
Veel plezier alvast en ik kijk uit naar de foto's :ok:
Afbeelding

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”