Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spuitje na de eerste beet

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Spuitje na de eerste beet

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tineke schreef:
Kruimel53 schreef:
Neeltje schreef:
Tineke schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of sommige eigenaars het zelf wel snappen. Je loopt met een mega kwetsbaar hondje waar iedere hond van boven de 10 kilo gehakt van kan maken dat lijkt mij een reden om er even extra zuinig en voorzichtig mee te zijn. Het zijn niet enkel klapkaken wat je tegenkomt of andere bijters maar een beetje enthousiaste hond kan zo'n kontkruimel onbewust stuk maken.
Ik zou er dus extra voorzichtig mee zijn en ze zelf wel uit sommige situaties weg houden.
Nee, dat is helemaal niet waar, krijg ik dan vaak te horen, als ik vind dat een hond te groot is om met Lotje te spelen. Lotje lijkt misschien heel wat met al dat haar, maar ze is maar net 10 kg. Een goed bedoelde poot van een grote hond kan flink schade aanbrengen als deze verkeerd neerkomt.
Ja, je kunt nog een grote bek toekrijgen. Ook als je je grotere hond weghoudt van een onderdeur trouwens.
Het lijkt wel of wij hier op een andere planeet zitten als ik hier zo lees. Hier gebeurt ook weleens wat maar in de regel wordt dat opgelost zonder gedoe.
Ik heb er ook geen last van, ik steek gewoon over. Maar toen ik Yentle net had, liep er hier ook een mens met twee jonge amerikaanse bulldoggen die ze amper kon houden. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denk om Yentle daar dichtbij te laten komen en dat vond dat mens stom irritant raar, begon te roepen dat ze niks deden. Zal best wel, maar mijn klein huppeltje is daar geen speeltje voor. Dus ik liep gewoon strak door en dat mens liep kwaad te kijken. Jammer dan. Bedenk me ineens dat ik haar al heel lang niet meer heb gezien.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

kooi schreef:
Zoals jullie je niet voor kunnen stellen dat je van zo'n moordenaar houdt en dit opnoemen, kan ik mij geen betere, stabielere hond voorstellen op dit moment.
Helaas stappen wij door alles wat er gaande is wel van dit ras af maar hebben dan uiteraard Muis nog lopen.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je van je hond houdt en voor jou en hem is dit afschuwelijk om mee te moeten maken, maar:
Helaas stappen wij door alles wat er gaande is wel van dit ras af
Dát is de bedoeling.
Helaas voor jou en de andere enkeling die wél een lieve klapkaak heeft, maar de rest van de hondenbezitters wil graag weer normaal de deur uit kunnen met hun hond.
Waarom is dit voor haar hond afschuwelijk om mee te maken .? Alsof die hond zich bewust is van zijn bestaan en wat hij is. War een drama zeg.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Lijkt me een mooi correct verhaal, helder en feitelijk en zonder emotie.

Ik vind de uitdrukking "stille focus" een goede.
Heb dat meermaals gezien, maar mensen herkennen het vaak niet als signaal om op te letten.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Nanna schreef:Ik herken er ook vaak niks van. Hier komen echt helemaal nooit piepkleine keffers aanrennen om mijn honden te molesteren :19: Soms wel wat kleine blafhondjes maar tot een handgemeen komt het echt nooit.
Idem. Zowel met het tweetal als nu met alleen Rhodi, en waar we ook kwamen, we hebben zelden losrennende aanstormende keffers meegemaakt... :scratch: En die ene keer dat je dat wel meemaakt kwamen er nooit vechtpartijen van, terwijl Branco echt niet te beroerd was vervelende honden op hun nummer te zetten!

Ik heb wel doldrieste aanstormende labradors, middenslag honden en roedeltjes meegemaakt. Gelukkig had ruim 80% daarvan totaal geen kwaad in de zin... de etterbakken die we wel hebben meegemaakt varieerden enorm in ras en type, maar het enige kleintje dat ik me kon herinneren was een bokchagrijnig tibetaans spanieltje... :wink:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

bouvierpoedel schreef:
kooi schreef:
Zoals jullie je niet voor kunnen stellen dat je van zo'n moordenaar houdt en dit opnoemen, kan ik mij geen betere, stabielere hond voorstellen op dit moment.
Helaas stappen wij door alles wat er gaande is wel van dit ras af maar hebben dan uiteraard Muis nog lopen.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je van je hond houdt en voor jou en hem is dit afschuwelijk om mee te moeten maken, maar:
Dát is de bedoeling.
Helaas voor jou en de andere enkeling die wél een lieve klapkaak heeft, maar de rest van de hondenbezitters wil graag weer normaal de deur uit kunnen met hun hond.
Waarom is dit voor haar hond afschuwelijk om mee te maken .? Alsof die hond zich bewust is van zijn bestaan en wat hij is. War een drama zeg.
Altijd aangelijnd en een muilkorf om wanneer je voorheen gewoon lekker los kon en met je neus vrij om te snuffelen en andere honden te begroeten. Terwijl er in jouzelf geen kwaad schuilt die dit noodzakelijk maakt. Ja dat lijkt me zonder te overdrijven een drama voor hond en baas.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

kooi schreef:
bouvierpoedel schreef:
kooi schreef:
Dát is de bedoeling.
Altijd aangelijnd en een muilkorf om wanneer je voorheen gewoon lekker los kon en met je neus vrij om te snuffelen en andere honden te begroeten. Terwijl er in jouzelf geen kwaad schuilt die dit noodzakelijk maakt. Ja dat lijkt me zonder te overdrijven een drama voor hond en baas.
Zorg je toch dat hij wel los kan ergens en spelen met bekende honden.
Zat activiteiten te bedenken hoor als alternatief.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ody »

Budkes schreef:Dat gebeurt ook allang, maar schijnbaar is het prettiger om" ja maar ja maar" te blijven roepen voor bepaalde mensen.

Ik heb in mijn werkgebied een Jack Russell met een muilkorfgebod, en schrik niet zelfs 1 mopshond. Ik onthou het nooit zo precies, ergens op het forum heb ik het wel eens geschreven maar we hebben hier meer aanlijn/muilkorfgeboden opgelegd aan niet SPA's als aan SPA's. Dus als honden bijten, ongeacht het ras wordt aan de eigenaar een maatregel opgelegd.
Valt het dan eigenlijk wel mee met bijtincidenten met SPA's? Nee echt niet, want ze vertegenwoordigen ondertussen bijna de helft van alle honden die een maatregel opgelegd hebben gekregen, dit afgezet tegen de populatie niet SPA's/ SPA' s zijn de SPA's oververtegenwoordigd in de bijtincidenten in mijn werkgebied.
Waarschijnlijk alleen als ze een mens hebben gebeten dan??
Hier in het dorp loopt een mix labrador rond, die al onwijs veel bijtincidenten op zijn naam heeft staan, alleen bij andere honden, niet bij mensen. Diverse mensen hebben aangifte gedaan bij de politie en/of de gemeente gebeld, maar niemand doet er iets aan. Het takkebeest loopt nog steeds overal los en zonder muilkorf. Eigenaren betalen wel de dierenartsenrekeningen, maar verder nemen ze totaal hun verantwoording niet.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nakisha schreef:
Nanna schreef:Ik herken er ook vaak niks van. Hier komen echt helemaal nooit piepkleine keffers aanrennen om mijn honden te molesteren :19: Soms wel wat kleine blafhondjes maar tot een handgemeen komt het echt nooit.
Idem. Zowel met het tweetal als nu met alleen Rhodi, en waar we ook kwamen, we hebben zelden losrennende aanstormende keffers meegemaakt... :scratch: En die ene keer dat je dat wel meemaakt kwamen er nooit vechtpartijen van, terwijl Branco echt niet te beroerd was vervelende honden op hun nummer te zetten!

Ik heb wel doldrieste aanstormende labradors, middenslag honden en roedeltjes meegemaakt. Gelukkig had ruim 80% daarvan totaal geen kwaad in de zin... de etterbakken die we wel hebben meegemaakt varieerden enorm in ras en type, maar het enige kleintje dat ik me kon herinneren was een bokchagrijnig tibetaans spanieltje... :wink:
NIemand zegt ook dat t uitmond in vecht partijen allen dat het blijkbaar in meerdere plekken in Nederland wel gewoon is, als je met maar 1 hond loopt en dat t schijtirritant is, en feitelijk hoort het helemaal niet thuis in deze discussie,.. ware het niet dat ik met mijn CC mij niet zou mogen irriteren aan kleine keffers, dat is me nu net even in het verkeerde keelgat geschoten- ik irriteer me aan waar ik me aan irriteer, en ik heb never no way gezegd dat ze dan maar dood moeten of dat ze dan op hun sodemieter moeten hebben, alleen wel dat ze schijt en schijt irritant zijn want t is alleen maar zelfs zonder honden heb ik er nog last van . loop ik alleen nog maar te fotograferen heb ik er al last van, allemaal angst en onzekerheid, maar ze mogen je rustig aan blaffen zo leuk :gvd: NOT...
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Habibi schreef:

Heb dat meermaals gezien, maar mensen herkennen het vaak niet als signaal om op te letten.
Inderdaad een goed verhaal. Dit zijn de typen honden waar vooral maatregelen op moeten komen en daarin vind ik preventief aanlijnen en muilkorven een hele goede actie.

Persoonlijk vind ik de toevoeging van de rvd om "op basis van andere landen deze rassen ook maar toe te voegen" echt complete onzin. Of laat ik het zo zeggen. wat mij betreft mag verder voor alle honden landelijke maatregelen komen als honden zich eenmaal agressief getoond hebben. Niet preventief.
Afbeelding
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Ik vind dat eigenlijk juist wel een goed idee, die andere landen hebben deze rassen ook niet voor jan lul op de lijst staan dus waarom zouden wij dit dan gaan negeren?
Als we het doen, laten we het dan in 1 x goed doen in plaats van na 5 jaar evalueren waarin weer blijkt dat incidenten niet verminderd zijn etc etc
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Shiloh86 schreef:
Habibi schreef:

Inderdaad een goed verhaal. Dit zijn de typen honden waar vooral maatregelen op moeten komen en daarin vind ik preventief aanlijnen en muilkorven een hele goede actie.
Nou ik kan enkel maar spreken voor mijn eigen ras maar de honden die zij beschrijven daar valt de Fila gewoonweg niet onder. Het zijn speurders, jagers op groot wild en inderdaad ferme waakhonden. Maar ze zijn nooit gefokt met als doel ze in gevechten met soortgenoten in te zetten , het zijn in het land van oorsprong zelfs politiehonden. Natuurlijk zijn ze in verkeerde handen gevaarlijk maar niet meer gevaarlijker dan een andere grote hond. Sterker nog ik zeg dat ze minder gevaarlijk zijn want in eerste instantie willen ze geen contact met vreemde en zijn het geen honden die zelf op onnodige confrontaties uit zijn. Als ze in een confrontatie terecht komen dan zijn het absoluut niet de slopers zoals de rassen die hier genoemd worden. Enige jaren geleden is er een incident geweest met meerdere Fila's wier baas ze gewoon zonder toezicht op straat liet lopen, drie stuks. Uiteraard totaal bezopen en onverantwoord. Hier staat het incident beschreven ,
http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... -1.4213987

er zijn inderdaad mensen gebeten maar niks geen afgescheurde ledematen of honderden hechtingen. Mensen zijn tot bloedens toe gebeten. Er zijn geen andere honden gesloopt al blijft dit te debiel voor woorden om drie van die honden zo de gelegenheid geven de fout in te gaan. Maar zou dit er veel anders hebben uitgezien als het drie herders had betroffen in dezelfde omstandigheden? De honden zijn overigens alle drie door twee fokkers weggehaald bij deze eigenaar. Twee van de honden waren er door hun geplaatst en de ander kwam van een fokker uit het buitenland maar ook die hebben ze meegenomen vanwege de onveilige situatie waarin ze verbleven. Bij welk ander ras gebeurt dit eigenlijk ook dat fokkers direct maatregelen nemen wanneer het mis dreigt te gaan met hun ras. Ik zie dat verder eigenlijk niet gebeuren. Mijn Fila's leven hier in huis met elkaar , en in het verleden met talloze opvangers tot aan nesten chihuahua's aan toe wat altijd probleemloos ging. Ze gaan mee op vakantie met andere mensen en hun honden en ook dat gaat prima , waarbij ik wel altijd aangeef uit mijn slaapkamer te blijven als ik lig te slapen. Want het blijft een gegeven dat een Fila zich naar alles en iedereen kan keren die niet tot zijn roedel behoort. Ze zijn daarin overigens prima stuurbaar want het zijn werkhonden van oorsprong dus er zit wel degelijk een mate van gehoorzaamheid in.

En nu zouden andere rassen plots door de fok zo verbeterd zijn en daar komen geen serieuze incidenten meer mee voor al jaren niet.
Dan zou ik zeggen doe eerst even je huiswerk voor je begint te blaten want dat kan ik je verzekeren dit doet een Fila niet. Neemt niet weg dat ze een kind zouden kunnen bijten hoor maar niet zomaar een random spelend kind op straat daar hebben ze absoluut geen interesse voor. Is de Fila daardoor een hond voor iedereen , zeker niet en ze zijn god zij dank dan ook niet populair.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/2680958 ... l-van-hond

Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in mensen die zo weinig van zaken af weten waar ze eigenlijk gewoon van op de hoogte zouden moeten zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ody schreef:
Budkes schreef:Dat gebeurt ook allang, maar schijnbaar is het prettiger om" ja maar ja maar" te blijven roepen voor bepaalde mensen.

Ik heb in mijn werkgebied een Jack Russell met een muilkorfgebod, en schrik niet zelfs 1 mopshond. Ik onthou het nooit zo precies, ergens op het forum heb ik het wel eens geschreven maar we hebben hier meer aanlijn/muilkorfgeboden opgelegd aan niet SPA's als aan SPA's. Dus als honden bijten, ongeacht het ras wordt aan de eigenaar een maatregel opgelegd.
Valt het dan eigenlijk wel mee met bijtincidenten met SPA's? Nee echt niet, want ze vertegenwoordigen ondertussen bijna de helft van alle honden die een maatregel opgelegd hebben gekregen, dit afgezet tegen de populatie niet SPA's/ SPA' s zijn de SPA's oververtegenwoordigd in de bijtincidenten in mijn werkgebied.
Hier in het dorp loopt een mix labrador rond, die al onwijs veel bijtincidenten op zijn naam heeft staan, alleen bij andere honden, niet bij mensen. Diverse mensen hebben aangifte gedaan bij de politie en/of de gemeente gebeld, maar niemand doet er iets aan. Het takkebeest loopt nog steeds overal los en zonder muilkorf. Eigenaren betalen wel de dierenartsenrekeningen, maar verder nemen ze totaal hun verantwoording niet.
Ik durf te wedden dat als deze Labmix een SPA zou zijn geweest, of een Herder, er wel maatregelen genomen zouden zijn.
Shiloh86
Zeer actief

Ik zeg toch ook niet geen maatregelen.

Ik zeg preventief op de hoog risico honden zoals beschreven hierboven door dierenbescherming, en daarnaast voor álle honden maatregelen voor eigenaar en hond na incident.

Feit is dat de honden toegevoegd door de rvd gewoon niet dezelfde schade aanrichten dan klapkaken en bovendien komt het bij dergelijke rassen ook niet zo "uit het niets". Als daar loeders tussen zitten weet, wéét je het ook, ipv dat ineens die knop om gaat.Dus vind ik ook niet dat ze tegen dezelfde standaard gehouden moeten worden. (En of de Fila daar dan bij hoort of niet heb geen bal verstand van. Het ging mij vooral om de beschrijving met betrekking tot bijten en niet meer los willen laten en doorgaan voor de kill)

Ik vind het ook raar als er alléén maatregelen komen tegen klapkaken en alle andere honden naar hartelust mogen bijten. Terwijl daar ook hoog agressieve loeders tussen zitten. Eat mij betreft dus duidelijkere strengere maatregelen op álle honden, waarbij enkel de HR zoals beschreven door dierenbescherming preventief aanlijnen en muilkorven.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Met dat argument kun je inderdaad de Jack Russel en de labrador er ook bij zetten. En ja. Ik vind dat ook een kul argument. Maar het gaat mij juist om dat verschil met die klapkaak mentaliteit. Díe hebben ze niet. Net als de Jack Russel en de labrador. Dus horen ze, vind ik, ook niet tegen dezelfde standaard gehouden te worden.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Heavy schreef:
Shiloh86 schreef:Met dat argument kun je inderdaad de Jack Russel en de labrador er ook bij zetten. En ja. Ik vind dat ook een kul argument. Maar het gaat mij juist om dat verschil met die klapkaak mentaliteit. Díe hebben ze niet. Net als de Jack Russel en de labrador. Dus horen ze, vind ik, ook niet tegen dezelfde standaard gehouden te worden.
Die mentaliteit hebben ze niet voor jou . Je bedoelt het ineens omdraaien van niks doen tot aanvallen . Maar als je een herder hebt in de handen van een baas die niks ziet dan heb je hetzelfde resultaat hoor . Een hond die starend aankomt met strammen poten : hij doet niks hoor , wil alleen maar spelen :roll: ik zag het gisteren bijna fout gaan met 3 herders die met kinderen en een bal aan het spelen waren . Doen niks hoor ze kennen de kinderen en spelen altijd zo lief samen .

Jaja maar niet beseffen dat de herders volwassen worden en steeds feller worden en onderling ook al genoeg signalen afgeven dat het een keer verkeerd gaat :19:
Ja en daarom ook maatregelen op houders van... die het verkeerd doen en waarbij het misgaat.

Het moet ook redelijk blijven vind ik. Je kunt gewoon niet alles willen voorkomen. Net zo min als ongelukken in het verkeer. Dat moet ook niet kunnen gebeuren, maar het gebeurd toch. En om dat te beperken hebben we allerlei maatregelen, zoals de snelheid inperken. Ga je grof over die snelheid, kun je je rijbewijs verliezen.

Dan vind ik een hond die uit het niets mensen en dieren compleet verscheurd, van een totaal andere categorie dan een hond die eerst 3000 signalen afgeeft. Bij die eerste moet je het bij de hond zoeken, geen opvoeding of cursus voor de baas kan daar iets aan doen. Bij die tweede moet je het bij de baas zoeken en daar valt veel te winnen. Maar voor die tweede preventief levensgenot afnemen vind ik dus complete onzin.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Gelukkig mogen we van mening verschillen :mrgreen:

Over het handhaven is sowieso een andere categorie die eigenlijk voor al deze maatregelen geldt.

Ik vind herders en SPA achtigen gewoon écht van een andere categorie.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Nanna schreef:Hollandse herders zie je praktisch nooit. Vechthonden echter tegenwoordig op iedere straathoek.
Je neemt maatregelen op hen die voor de meeste overlast zorgen en dat zijn nou eenmaal de klapkaken. Het ene krantenbericht ligt nog niet in de kattenbak of het volgende dient zich alweer aan.
En altijd met vreselijke gevolgen.
Ik snap dat kinderachtige gewijs en gemauw niet "maar dan moeten de sjiwawa's ook hoorrrrr" Sodemieter toch op. Dat is toch niet te vergelijken?
En ja, een hollandse herder die van zich af loopt te bijten moet ook een muilkorf en aangelijnd zijn. Maar dat is aan de wijkagent/gemeente en niet aan de landelijke politiek. Ik zou het heel goed vinden als er landelijk maatregelen op vechthonden komen. Ontmoedig de aanschaf maar zwaar. Dan droogt de fok ervan ook wel op. Verbieden hoeft niet, iedereen mag een vechthond als het hart daar ligt maar dan wel onder heel wat bepaalde voorwaarden. Op die manier pak je de echte liefhebber niet.
Dit dus. En dat geldt voor de mechelaar en de DH net zo als voor de hollander.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heavy schreef:https://www.dogzine.nl/nl/nieuwsartikel ... -vechthond

Mensen gaan door al die maatregelen uitwijken naar andere grote stoere honden :wink: als je dit leest is de herder er daar een van . Als je die herder meteen meepakt bij de eerste lijst dan kan je dat misschien voorkomen ?
Dat moet de RDA dan oppakken neem ik aan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tineke
Zeer actief

Mensen gaan door al die maatregelen uitwijken naar andere grote stoere honden :wink: als je dit leest is de herder er daar een van . Als je die herder meteen meepakt bij de eerste lijst dan kan je dat misschien voorkomen ?
Dat ligt wel in de lijn der verwachting ja al zal de schade wel verschillen per ras. Ik vind het stukje trouwens ook weer tenenkrommend geschreven/ gekopieerd en het zit ook weer vol fouten.
Afbeelding

djinnie
Actief

Ongelezen bericht door djinnie »

Dat mensen uitwijken naar andere rassen is een logisch gevolg van regelgeving als dit. Dat is praktisch niet te voorkomen. Maar dan nog hebben de meeste andere rassen een hogere bijtdrempel en minder vasthoudendheid bij een conflict. Individuele verschillen daargelaten

Het zou ook wel een veranderende lijst moeten zijn, maar de klapkaken zouden bijna, doordat ze zo'n focus en vastberadendheid tonen, een vast onderdeel er van moeten zijn.

Ik heb hier overigens aardig wat gelezen over Fila's en dat die er niet op horen, maar dit ras staat er toch op veel lijsten bij... In NRW overigens ook de <20 kilo regel die in Spanje geldt met extra maatregelen voor specifiek benoemde HR rassen.

Als die regel hier zou komen loopt onze toekomstige stabijreu ook gemuilkorfd.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
Tineke
Zeer actief

djinnie schreef: Ik heb hier overigens aardig wat gelezen over Fila's en dat die er niet op horen, maar dit ras staat er toch op veel lijsten bij... In NRW overigens ook de <20 kilo regel die in Spanje geldt met extra maatregelen voor specifiek benoemde HR rassen.

Ik zeg niet dat ze er niet op zouden moeten staan maar dat de informatie die ze erbij geven fout is. De honden bescherming geeft daarover aan dat door hun naam komt in het Engels. Daar worden ze Brazilian Mastiff genoemd maar ook Brazilian fighting dog. Maar goed ze geven ook aan dat er gekozen is voor een dynamische lijst maar dat de rasverenigingen van sowieso alle rassen die erop staan zelf met maatregelen kunnen komen waardoor het desbetreffende ras er wellicht weer af kan worden gehaald.
Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

djinnie schreef:Dat mensen uitwijken naar andere rassen is een logisch gevolg van regelgeving als dit. Dat is praktisch niet te voorkomen. Maar dan nog hebben de meeste andere rassen een hogere bijtdrempel en minder vasthoudendheid bij een conflict. Individuele verschillen daargelaten

Het zou ook wel een veranderende lijst moeten zijn, maar de klapkaken zouden bijna, doordat ze zo'n focus en vastberadendheid tonen, een vast onderdeel er van moeten zijn.

Ik heb hier overigens aardig wat gelezen over Fila's en dat die er niet op horen, maar dit ras staat er toch op veel lijsten bij... In NRW overigens ook de <20 kilo regel die in Spanje geldt met extra maatregelen voor specifiek benoemde HR rassen.

Het gaat niet om een muilkorf voor >20kg zware honden maar om een verplichte verzekering. Ik neem aan dat ze een WA-verzekering bedoelen en ik vind eigenlijk dat iedereen die kinderen en/of honden heeft verplicht verzekerd dient te zijn tegen eventuele schade veroorzaakt door koters of huisdieren.
Ook een snauw kan verkeerd uitpakken doordat er per ongeluk een hoektand in een slagader terecht komt. Er zijn naar mijn mening veel te veel mensen die de benen nemen zodra hun hond of kind schade veroorzaakt aan lijf of goed van een ander.
Dus wat mij betreft een prima idee.

Mocht het ooit zover komen dat mijn collies gemuilkorfd over straat moeten, dan zij het zo. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n probleem om mijn honden te muilkorven.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ody schreef:

Nee, ook bij honden. Die Labrador had hier allang een muilkorf en aanlijngebod gehad. Kan ook gewoon opgelegd worden, maar ja dan moet de gemeente wel meewerken.
En dat is natuurlijk waar hier al jaren over gesproken wordt, de willekeur. Helaas.
Gr. Aniek

Afbeelding
Tineke
Zeer actief

lieke schreef:. Er zijn naar mijn mening veel te veel mensen die de benen nemen zodra hun hond of kind schade veroorzaakt aan lijf of goed van een ander.
Dat is niet enkel met honden en kinderen zo maar ook met auto's. Ik reed een tijdje geleden schade tegen een stilstaande auto. Daarop heb ik een kaartje met mijn nummer achtergelaten. Toen de eigenaar contact op nam bedankte hij mij daar allereerst voor. Ik gaf aan dat het overduidelijk mijn schuld was dus dat deze gang van zaken mij logisch leek. Meneer was een verzekerings meneer en vertelde mij dat dit hede ten dage echt niet zo logisch meer was. Er schijnen talloze schademeldingen te zijn waarbij de andere partij zich niet bekend maakt. En een autoverzekering is verplicht bij mijn weten. Zelfs met een waverzekering wordt dit soort schade vergoed.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Tara schreef:
Tineke schreef:
lieke schreef:. Er zijn naar mijn mening veel te veel mensen die de benen nemen zodra hun hond of kind schade veroorzaakt aan lijf of goed van een ander.
Dat is niet enkel met honden en kinderen zo maar ook met auto's. Ik reed een tijdje geleden schade tegen een stilstaande auto. Daarop heb ik een kaartje met mijn nummer achtergelaten. Toen de eigenaar contact op nam bedankte hij mij daar allereerst voor. Ik gaf aan dat het overduidelijk mijn schuld was dus dat deze gang van zaken mij logisch leek. Meneer was een verzekerings meneer en vertelde mij dat dit hede ten dage echt niet zo logisch meer was. Er schijnen talloze schademeldingen te zijn waarbij de andere partij zich niet bekend maakt. En een autoverzekering is verplicht bij mijn weten. Zelfs met een waverzekering wordt dit soort schade vergoed.
Ja joh, het is het soort hufterigheid dat tegenwoordig usance is geworden.
Je laat je hond een andere hond verrot bijten en je liegt gewoon je verzekering voor om vooral die vijf tientjes niet te hoeven lappen, als je bij het verlaten van de rotonde een fietser die de rotonde blijft volgen aanrijdt dan gebaar je kwaad dat die fietser richting aan moest geven en rijdt vervolgens weg zodat de fietser een nieuwe velg uit eigen zak kan betalen, en waarom zou je je gegevens achterlaten als je schade aan iemands auto maakt? Als toch niemand het gezien heeft... :roll:
Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om zo hufterig te doen, maar ik zou ze de kost niet willen geven die er minder moeite mee hebben.
Nou volgens die verzekeringsmeneer kwam het echt veel vaker voor dan , ik in ieder geval , gedacht zou hebben. Het schijnt dat gegevens achter laten veruit in de minderheid is :ugh:
Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:
lieke schreef:
Mocht het ooit zover komen dat mijn collies gemuilkorfd over straat moeten, dan zij het zo. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n probleem om mijn honden te muilkorven.
Ik zou het hooguit onhandig vinden. Steeds dat ding om en af. Maar op zich geen probleem.
Afbeelding
Hier kunnen ze prima mee snuffelen, snuiven en hijgen.
En als je ballen wilt gooien dan huur je maar een terrein af of je gaat naar een grote afgezette tuin van een kennis. En als het je helemaal tegenstaat dan neem je maar een ras waar het niet mandatory is.
Abby heeft zo'n maand of 8 of 9 met zo'n plastic korf gelopen gelopen omdat die gladiool (onder invloed van prednison) álles vrat: aarde, takken, uitwerpselen, blaadjes en eten (al dan niet beschimmeld :kotz: ). Ik had de keus om haar of altijd kort aangelijnd te houden (en dan deed ze haar behoefte niet) óf met muilkorf los te laten. Zij had er overigens totaal geen moeite mee.

En wat de moeite betreft om het ding om te doen, ach dat is hier niet zo'n probleem. Ik moet Maggie al eerst haar brace aandoen (5 minuten gepiel met allerlei gespen), haar tuigje omdoen (ook 5 minuten omdat ze om me heen wil huppelen :hmmm: ), Abby haar halsband omdoen (3 minuten omdat die eerst OCD-erig 3 of 5x rondjes wil lopen om de eettafel), riem aan het tuigje van Maggie klikken (weer 2 minuten omdat ze inmiddels staat te stuiteren) en Abby weer te pakken krijgen die alweer iets anders aan het doen is.
Nog een minuut uittrekken om zoonlief te slaan omdat die op de bank ligt te bulderen om het hele circus en dan zijn we klaar om naar buiten te gaan.
Daar kunnen nog wel een paar muilkorven bij.
:mrgreen:
Tineke schreef:
Hoe schofterig ook, dat heeft ook te maken met dat hele no-claimgedoe. Mensen hebben geen zin om zich te melden want dan gaat hun verzekeringspremie omhoog.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb ook eens mijn gegevens achtergelaten bij een schade aan een andere auto.
Natuurlijk ben je ervoor verzekerd. Maar uiteindelijk betaal je de schade toch zelf terug via de terugzetting van je no claim percentage.
Dat was toen een fors bedrag.

Een kleine schade kost al snel een 1000 à 1500 euro.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

djinnie schreef:Dat mensen uitwijken naar andere rassen is een logisch gevolg van regelgeving als dit. Dat is praktisch niet te voorkomen. Maar dan nog hebben de meeste andere rassen een hogere bijtdrempel en minder vasthoudendheid bij een conflict. Individuele verschillen daargelaten

Wat is de >20 kilo regel die in spanje geldt? Ik moet je bekennen dat ik er nog nooit van gehoord heb.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:
Shiloh86 schreef:Gelukkig mogen we van mening verschillen :mrgreen:

Over het handhaven is sowieso een andere categorie die eigenlijk voor al deze maatregelen geldt.

Ik vind herders en SPA achtigen gewoon écht van een andere categorie.
Misschien ben je nog geen felle herders tegengekomen die van 1 naar 100 gaan in een seconde maar ze zijn er echt wel hoor .
Ik vind een muilkorf voor Heavy ook de grootste onzin maar dat wil niet zeggen dat er geen herders zijn die het wel nodig hebben .
Ik heb genoeg knokkende herders uit elkaar gehaald niet te vergelijken met t knokken van een klapkaak. De herders kreeg ik alleen nog uit elkaar. De klapkaak met 3 man nog niet eens van een pup af! Dus dan heb je zelfs maar 1 vechtende hond ipv de 2 die ik met herders had. Ook een boef trouwens die op mn mh klapte. Niet te vergelijken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Die knokt toch totaal anders?! Die heeft lijfsbehoud en stopt als t kan
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”