Nu hebben we een oude Azawakh en een soort van mudi/puli/cattle dog van 6 jaar, ons werkame herdershondje. Hier voor hadden we ook nog een 'West African Village dog', nee dit is geen ras. Een zeg maar moeilijkere, minder elegantere versie van de ook West Afrikaanse Azawakh. Met de komst van ons herdershondje is er een wereld voor ons open gegaan

Ze loopt niet weg en heeft de intentie om te doen wat wij van haar vragen. Oja en ze jaagt niet.
Voor onze toekomstige hond hebben wij een redelijk lijstje aan wensen. Het wordt een pup, geen herplaatser.
- groot, kan door gaan voor waakhond maar is het zeker niet

- lief! Voor mens en dier. Ook voor onbekende mensen.
- geen jager dus geen windhond etc. Er loopt hier rond de boerderij heel veel wild. En ook geen wegloper.
- en toch ook graag een hond die wil luisteren. We gaan niet aan agilty doen maar 'hier', 'zit', 'af', niet aan de riemtrekken en zeker ook niet tegen mensen opspringen vind ik erg belangrijk. Eerder met een Duitse dag zeer goede resultaten behaald op gedrag en gehoorzaamheidstrainigen, dus een beetje opvoeden kunnen we wel.
- en ja nog zo een moeilijke, graag geen ras dat na jaren tobben ws op zijn achtste een spuitje moet krijgen.
Behalve het laatste punt heb ik zo een beetje het tegenovergestelde van een Azawakh omschreven

Er zijn hier veel onzuivere rashonden, die denk ik nog wat minder problemen hebben want nog niet op schoonheidsidelalen doorgefokt. De Duist-achtige herders hebben hier nog rechte ruggen.
Wat je hier veel hebt zijn de Kuvaz, Kaukaas, Moscow dog (weet niet precies de NLse namen) en nog meer grote bewakers van de kuddes (Komondor etc), dit soort honden zoek ik niet. Ik heb hier veel veelste waakse gevallen van gezien.
De Berner Sennen spreekt mij wel aan maar is deze op te voeden?
Pyreneese berghond? Of ook zo een verdediger?
Hebben jullie andere suggesties?
Oja ik ben geen labrador fan