Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wondje op teen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samdebordercollie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Wondje op teen

Ongelezen bericht door samdebordercollie »

Sam heeft sinds zondag een wondje op zijn teen. Hij likt er veel aan en het hele voetje lijkt ook een beetje rood te zijn. Ontstoken? Is het verstandig om hiermee naar de DA te gaan of komt dit weer goed als ik het zelf goed schoon houd en probeer te voorkomen dat hij er steeds aan likt?

Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Re: Wondje op teen

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat ik wel doe met dit soort wondjes is er voor het wandelen even wat groene leem op smeren
Dat beschermt tegen vuil en droogt het plekje uit

Als hij er aan likt is het niet erg -- de groene leem bedoel ik-- maar probeer dat te voor komen

Daarom ook smeren voor de wandeling dan blijft hij er een poosje vanaf
Fenneke en Baloe
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Het ziet er een beetje ontstoken uit. Ik zou hem 3 x per dag in een voetenbadje met badedas/biotex/soda zetten en een sokje aantrekken tegen het likken.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

kipo schreef:Het ziet er een beetje ontstoken uit. Ik zou hem 3 x per dag in een voetenbadje met badedas/biotex/soda zetten en een sokje aantrekken tegen het likken.
Persoonlijk zou ik liever Fenneke haar advies opvolgen. Het is een nat wondje en hiermee hou je het nat waardoor het langer duurt voor het herstelt.
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Branka schreef:
kipo schreef:Het ziet er een beetje ontstoken uit. Ik zou hem 3 x per dag in een voetenbadje met badedas/biotex/soda zetten en een sokje aantrekken tegen het likken.
Persoonlijk zou ik liever Fenneke haar advies opvolgen. Het is een nat wondje en hiermee hou je het nat waardoor het langer duurt voor het herstelt.
Inderdaad.
Hier ook goede ervaringen met groene leem. Wij deden groene leem op de ontstoken teen en daarna even verbinden zodat het er goed op blijft zitten. Hoeft niet heel lang er op en wanneer we het verband eraf haalden zag je echt dat de groene leem 'rommel' uit de wond had getrokken. Eenmaal begonnen met de groene leem was het echt met een paar dagen bijna geheel geheeld.
Afbeelding
samdebordercollie
Vaste gebruiker

Bedankt! Ik heb net groene klei gekocht, ga het er gelijk opgooien.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik blijf het "eng" vinden om mensen die geen DA zijn en de hond niet gezien hebben om advies te vragen. Voor dit soort dingen hebben ze een DA uitgevonden ;-) Als die zegt "ehet is niets, doe maar iets met zalfje komt wel goed" dan is het prima, maar je kunt toch o pbasis van een foto daar geen advies op plaatsen?

just my 2 cents

Suzanne
Branka
moderator

Daar verschillen de meningen duidelijk over. Voor kleine wondjes hebben ze m.i. niet de d.a. uitgevonden. Als het erger wordt kan je altijd nog langs de d.a. gaan.
Je rent toch zelf ook niet voor een schaafwondje naar de huisarts?
Afbeelding
samdebordercollie
Vaste gebruiker

Het is ook echt een klein wondje hoor, op de foto ziet het er wel wat erger en groter uit dan het is. Hij heeft ook al best vaak een antibioticumkuurtje gehad in zijn nog korte leven, dus als ik hiermee kan voorkomen dat hij daar weer aan moet, vind ik dat wel het proberen waard. Als het slechter wordt ga ik natuurlijk wel even langs de dierenarts.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Branka schreef:Daar verschillen de meningen duidelijk over. Voor kleine wondjes hebben ze m.i. niet de d.a. uitgevonden. Als het erger wordt kan je altijd nog langs de d.a. gaan.
Je rent toch zelf ook niet voor een schaafwondje naar de huisarts?
\

Nee, maar het vragen van advies op basis van een foto op een forum waar geen "echte" medische kennis is, vind ik link. Niemand heeft ook maar gevraagd hoe diep het is, of het stinkt... en dan NOG! Vragen om advies op basis van een foto is link. Zo'n advies geven nog linker!

Suzanne
Branka
moderator

Het is niet link, jij vindt het link. Dat zijn 2 verschillende dingen. In de reactie boven die van jou geeft de ts ook al aan dat het een klein wondje is en ze het in de gaten houdt.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou er ook niet mee naar de DA rennen. Even badderen in soda lijkt me niet verkeerd als het al even open is, dan ontsmet het. Wel even goed droog deppen met een keukenrolpapiertje.
Zelf gebruik ik zinkzalf (van Zwitsal, voor babybilletjes :tongue: ) bij kleine wondjes. Ook bij mezelf, bij een open blaar bijvoorbeeld.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Voor dit soort pootwondjes gebruik ik vaak deze 'shampoo'. Werkt altijd heel goed en snel, meestal hoef ik het maar 1 keer te gebruiken:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”