Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Externe factoren op HD,ED rug etc...
Moderator: moderatorteam
-
Rocco
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Externe factoren op HD,ED rug etc...
Afgelopen maand weer een hond laten röntgenen wat 100 procent medisch goed is
Dit is mijn zevende hond op rij wat medisch goed is 2 Duitse herders, 5 mechelse/hollandse herders ik heb deze honden gewoon op brok gezet Barca en op gladde pakket vloer in huis / kennel
laten ontwikkelen, ook veel laten spelen met andere honden en veel beweging met wandelen
(niet overdreven maar gewoon met gezond verstand) Wat ik niet doe is overdreven apporteren van balletjes etc en trap lopen.
Mijn mening is dat slechte HD/ED rug resultaten vooral genetisch is en dat de onzin van
brok voer wat niet goed is en veel beperking in beweging, leef omgeving volstrekte onzin is, dit hoor je met
name van de fokkers als excuus dat ze geen gezonde honden produceren van hun eigen fokteef
of dekreu.
Ik probeer zo goed mogelijk mijn huiswerk te doen van ouders voor-ouders en lijnteelt op eventuele genetische gebreken en je gezonde verstand gebruiken en niet overdreven de jonge hond beperken in beweging vrijheid.
Dit is mijn zevende hond op rij wat medisch goed is 2 Duitse herders, 5 mechelse/hollandse herders ik heb deze honden gewoon op brok gezet Barca en op gladde pakket vloer in huis / kennel
laten ontwikkelen, ook veel laten spelen met andere honden en veel beweging met wandelen
(niet overdreven maar gewoon met gezond verstand) Wat ik niet doe is overdreven apporteren van balletjes etc en trap lopen.
Mijn mening is dat slechte HD/ED rug resultaten vooral genetisch is en dat de onzin van
brok voer wat niet goed is en veel beperking in beweging, leef omgeving volstrekte onzin is, dit hoor je met
name van de fokkers als excuus dat ze geen gezonde honden produceren van hun eigen fokteef
of dekreu.
Ik probeer zo goed mogelijk mijn huiswerk te doen van ouders voor-ouders en lijnteelt op eventuele genetische gebreken en je gezonde verstand gebruiken en niet overdreven de jonge hond beperken in beweging vrijheid.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Re: Externe factoren op HD,ED rug etc...
Zelf denk ik dat merendeel inderdaad erfelijk aangelegd is. Niet eens erfelijk in de zin van ouderdieren die het doorgeven, bedoel meer genetisch bepaald. Wel is het zo dat als een hond genetisch al geen veste heupen heeft, externe invloed wel degelijk invloed zal hebben. Dan is achter balletje aan laten rennen slecht, of wild spelen.
Zelf heb ik hetzelfde gedaan als jou, laminaat vloer, met half jaar deed ik ronde van 45 min en ze mocht spelen met andere honden. Balletje gooien deed ik vanaf een maand of 8. Ook Noah heeft alkes goed qua gewrichten.
Zelf heb ik hetzelfde gedaan als jou, laminaat vloer, met half jaar deed ik ronde van 45 min en ze mocht spelen met andere honden. Balletje gooien deed ik vanaf een maand of 8. Ook Noah heeft alkes goed qua gewrichten.
-
Rocco
- Zeer actief
Je hebt inderdaad een punt bij zwakke genetische gebreken in opkomst zal externe factoren een rol kunnen spelen.
Maar wat mij vooral stoort dat ik van sommige duitse herder fokkers hoor, van naam soms 80 procent gebreken te wijten valt
aan externe factoren ....daar geloof ik dus helemaal niks van.
Maar wat mij vooral stoort dat ik van sommige duitse herder fokkers hoor, van naam soms 80 procent gebreken te wijten valt
- djinnie
- Actief
Ik ga meelezen. Met een pup op komst en veel verschillende verhalen over HD en ED, wil ik graag wat meer kennis verzamelen.
Want wat ik juist begreep is dat er maar een heel klein deel erfelijk zou zijn en juist een groot deel ontstaat door externe factoren.
Want wat ik juist begreep is dat er maar een heel klein deel erfelijk zou zijn en juist een groot deel ontstaat door externe factoren.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
~21-11-1952 †08-05-2017
-
Rocco
- Zeer actief
Juist niet...genetisch heeft de meerwaarde ik zou mij meer verdiepen in de bloedlijnen ook wordt er nogal eens wat verzwegen door fokkersdjinnie schreef:Ik ga meelezen. Met een pup op komst en veel verschillende verhalen over HD en ED, wil ik graag wat meer kennis verzamelen.
en wordt er rustig mee gefokt. En dan komen ze weer met kul excuses
-
duitse herder
- Zeer actief
Mijn mening is dat een hond die in aanleg goede heupen/ellebogen/rug heeft, niet kapot te krijgen is. Ook al belast je die heel erg, het gaat echt niet zomaar stuk. Oke een trauma van buitenaf is ander verhaal, maar dat zijn uitzonderingen.Rocco schreef:Je hebt inderdaad een punt bij zwakke genetische gebreken in opkomst zal externe factoren een rol kunnen spelen.
Ik deel jouw mening, zie het vaak bij Duitse herder fokkers die dat zeggen. Dan heb ik zeker 2x mazzel gehad ofzo. Noah is voor het laatst op 5,5 jarige leeftijd geröntgend en alles was nog steeds prima. En geloof mij, zij wordt erg belast. Flyball, ipo, behendigheid. Allemaal mee gedaan en meerdere keren per week. Ze is nu bijna 9 jaar, eigenlijk zou ik haar weer een keer onder het rontgen apparaat moeten leggen. Puur voor m'n eigen interesse
-
Rocco
- Zeer actief
Exactduitse herder schreef:Mijn mening is dat een hond die in aanleg goede heupen/ellebogen/rug heeft, niet kapot te krijgen is. Ook al belast je die heel erg, het gaat echt niet zomaar stuk. Oke een trauma van buitenaf is ander verhaal, maar dat zijn uitzonderingen.Rocco schreef:Je hebt inderdaad een punt bij zwakke genetische gebreken in opkomst zal externe factoren een rol kunnen spelen.
Ik deel jouw mening, zie het vaak bij Duitse herder fokkers die dat zeggen. Dan heb ik zeker 2x mazzel gehad ofzo. Noah is voor het laatst op 5,5 jarige leeftijd geröntgend en alles was nog steeds prima. En geloof mij, zij wordt erg belast. Flyball, ipo, behendigheid. Allemaal mee gedaan en meerdere keren per week. Ze is nu bijna 9 jaar, eigenlijk zou ik haar weer een keer onder het rontgen apparaat moeten leggen. Puur voor m'n eigen interesse
Ik heb ze ook altijd best wel zwaar belast op jonge leeftijd en net wat je zegt stuk is stuk ,goed is goed, en op latere leeftijd nog eens laten röntgenen dat hoor je ook zelden van de gerenormeerde fokkers is een goed intiatief.
-
duitse herder
- Zeer actief
Het liefst zo snel mogelijk röntgenen, dat doen de fokkers het liefst. Ene kant ook logisch, anders hou je een teef aan die later slecht blijft te zijn. Van mij mag het ook verplicht worden om nogmaals op latere leeftijd te röntgenen. Nu moet ik zeggen, ik heb Noah nooit officieel laten beoordelen. Geen fokplannen, zonde van het geld. Ze is met 11 maanden, 3 jaar en 5,5 jaar gedaan. Wel in Budel, een deskundig iemand. Wie weet dat ik het binnenkort weer eens ga doen 
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik ga mee in het stukje 'in aanleg goed is niet kapot te krijgen'. Dat lijkt mij het meest logisch. Hier 2 DH uit dezelfde lijnen die echt vreselijk slecht voor zichzelf waren. Tay klom over afzettingen heen, klom op de tafel en sprong daar af, Winni draait bij opwinding rondjes om haar as tot paar meter doorsnee. Van die dingen waar je zelf bang van wordt. Winni ook nog op een houten vloer. Winni is na het voorrontgenen ook nog een keer ergens bovenop geklapt tijdens het springen, heeft daar lang kreupel van gelopen, maar met afrontgenen was zij helemaal goed. Tay ook. (Winni was ook bijna 2 met afrontgenen, Tay 14 maanden oid?)
Daarbij zei de DA bij mij dat bij een trauma er vaak maar 1 kant slecht is en niet beide kanten. Lijkt mij wel logisch ook?
Ik zou ze op latere leeftijd nog wel eens willen laten rontgenen idd.
Daarbij zei de DA bij mij dat bij een trauma er vaak maar 1 kant slecht is en niet beide kanten. Lijkt mij wel logisch ook?
Ik zou ze op latere leeftijd nog wel eens willen laten rontgenen idd.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 3
Ben het zeker wel met je eens.
Wat in aanleg goed is zal ook goed blijven - geen twijfel over mogelijk, Tenzij de hond een enorme rare smakker maakt maar dan heb je een trauma. In de officiële beoordeling krijg je dan wel mindere HD/ED uitslag
Wat in aanleg genetisch niet goed is kan ook een HD-a/ED-0 opleveren mits de eigenaar erg voorzichtig i
Stel nu eens dat beide honden worden aangeboden als dekreu. Hoe moet je er in hemelsnaam achter komen of beide reuen wel zo goed zijn.
Dan ben je verdorie overgelaten aan de mooie blauwe ogen van de reu eigenaar.
Als teef eigenaar ben je daardoor genoodzaakt veel meer en diepgravend onderzoek te doen naar de familiebanden.
Zelf zien wij een reu het liefst in zijn eigen omgeving en dan kunnen we naast het gedrag ook zien hoe de eigenaar er mee omgaat
Wat in aanleg goed is zal ook goed blijven - geen twijfel over mogelijk, Tenzij de hond een enorme rare smakker maakt maar dan heb je een trauma. In de officiële beoordeling krijg je dan wel mindere HD/ED uitslag
Wat in aanleg genetisch niet goed is kan ook een HD-a/ED-0 opleveren mits de eigenaar erg voorzichtig i
Stel nu eens dat beide honden worden aangeboden als dekreu. Hoe moet je er in hemelsnaam achter komen of beide reuen wel zo goed zijn.
Als teef eigenaar ben je daardoor genoodzaakt veel meer en diepgravend onderzoek te doen naar de familiebanden.
Zelf zien wij een reu het liefst in zijn eigen omgeving en dan kunnen we naast het gedrag ook zien hoe de eigenaar er mee omgaat
- djinnie
- Actief
Dat bij trauma 1 kant slecht is en geen 2, klinkt absoluut logisch. Wel afhankelijk van wat voor een trauma uiteraard.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
~21-11-1952 †08-05-2017
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Waarom al direct op 12 mnd de heupen en als het mag ook de ellebogen (en anders met 18 maanden direct) terwijl de groeischijven vt bekken dan vaak nog niet eens gesloten zijn.
De OFA (www.offa.org ) doet onder de 24 maanden enkel "preliminary" en daarboven pas definitief.
Verder is dit ook een goede voor de werkgefokte kruisingen waar jij het over hebt Rocco, want ze accepteren ook stamboomloos voor een officiële beoordeling. Kosten voor HD & ED beoordeling is 40$ dus ook daar hoef je het niet voor te laten
Gok alleen maar zo dat veel fokkers liever de globale beoordeling vd (eigen) dierenarts hebben dan iets wat online ook door anderen terug te vinden is.
De OFA (www.offa.org ) doet onder de 24 maanden enkel "preliminary" en daarboven pas definitief.
Verder is dit ook een goede voor de werkgefokte kruisingen waar jij het over hebt Rocco, want ze accepteren ook stamboomloos voor een officiële beoordeling. Kosten voor HD & ED beoordeling is 40$ dus ook daar hoef je het niet voor te laten
Gok alleen maar zo dat veel fokkers liever de globale beoordeling vd (eigen) dierenarts hebben dan iets wat online ook door anderen terug te vinden is.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Die genetische aanleg moet er wel zijn en dan speelt milieu ook mee.
Ik heb puppen ook nog nooit beperkt of wat dan ook ontzien.
Goede selectie want wie afvalt krijgt ook geen puppen.
Dat soort wetten gelden er ook in de natuur.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Die genetische aanleg moet er wel zijn en dan speelt milieu ook mee.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Rocco
- Zeer actief
Heb het liefst wat eerder dan weet ik waar ik aan toe ben , mocht het niet goed zijn houd ik de hond uit de opleiding en verspil ik er geen tijd meer aan, je hebt gelijk dat alles nog niet compleet is volgroeid maar met 12 maanden heb je al een goede indicatie of het goed is of niet. Bedankt voor de link van de OFA icrutz schreef:Waarom al direct op 12 mnd de heupen en als het mag ook de ellebogen (en anders met 18 maanden direct) terwijl de groeischijven vt bekken dan vaak nog niet eens gesloten zijn.
De OFA (http://www.offa.org ) doet onder de 24 maanden enkel "preliminary" en daarboven pas definitief.
Verder is dit ook een goede voor de werkgefokte kruisingen waar jij het over hebt Rocco, want ze accepteren ook stamboomloos voor een officiële beoordeling. Kosten voor HD & ED beoordeling is 40$ dus ook daar hoef je het niet voor te laten![]()
En beoordeling eigen dierenarts heb je ook gelijk wat ik wel eens om mij heen hoor, zelf ga ik altijd naar Putten toe die rommelen echt niet aan voor werkhonden.
-
Rocco
- Zeer actief
Je hebt gelijk dat je nooit alles 100 procent kan uitsluiten ook naar goed onderzoek van beide fok dieren, maar ik hou alles altijd dichtbij van honden die ik zelf gezien heb en nakomelingen of een bepaalde bloedlijn om een goed beeld te krijgen. Verder heb ik gelukkig veel kennis van diverse mensen die al wat langer mee draaien en die ook weten wat van honden en bepaalde lijnen wat niet zo goed vererfd . Ik kan me voorstellen ook als potentièle pup koper vaak aan de kennis van de fokker bent overgeleverd of het genetisch goed is of niet. Factor geluk speelt zeker mee.CharlesvdBerkt schreef:Ben het zeker wel met je eens.