Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokker boxer

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Zippert
geregistreerd lid

Fokker boxer

Ongelezen bericht door Zippert »

Hallo,

Ik start dit topic omdat ik graag van mensen wil horen bij welke fokkers ze goede ervaringen hebben.
Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.
Het gaat mij heel erg om de gezondheid. Ik heb veel boxers in mijn omgeving gezien met hd of kanker.
Daarom twijfelde ik eerst heel erg of ik wel een boxer zou gaan aanschaffen. Maar mijn hart ligt echt bij dit ras en wil daarom goed opzoek naar een fokker die verstandig fokt. Hebben jullie zelf goede ervaringen met bepaalde fokkers en raden jullie mij die aan, dat lees ik dat graag.

vr gr
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Fokker boxer

Ongelezen bericht door Leonie. »

annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Wilde ook al aangeven dat er niet lang geleden een topic over was @ Leonie :ok:

HD hoor ik (persoonlijk) gelukkig zelden, spondylose wel maar op beide (en o.a.hart) wordt verplicht gescreend bij ouderdieren als het om een stamboomboxer gaat, als ik het fokreglement goed begrijp.
http://www.nederlandseboxerclub.nl/

Op Boxer.startpagina.nl staan ook heel veel fokkers, al zie ik ook die van mijn vorige boxer ertussen die met pensioen is, dus blijkbaar niet meer helemaal up to date.

Ik heb nu zelf een franse herplaats boxer, ondertussen alweer 2,5 jaar oud, een schatje :I:
Succes met je zoektocht, ze zijn inderdaad wel erg leuk!
Afbeelding
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Ik zit in het bestuur van de Boxer Vrienden Nederland en alle honden waarmee gefokt wordt binnen onze vereniging moeten voldoen aan ons verenigings fok reglement. De ouderdieren moeten minimaal getest zijn op HD, hartafwijkingen (dmv echo doppler) en spondylose. Tevens moeten zij een gedragstest afgelegd hebben. Een boxer is zeker niet het gezondste ras maar het is ook weer niet zo dat ze allemaal zwaar elendig zijn. Ik heb bijvoorbeeld drie boxers (9,6 en 3 jaar) die nooit een dierenarts zien, buiten de normale dingen om. Ook sport ik met ze (ipo,behendigheid etc) en dat doen ze prima. Je moet ook een beetje geluk hebben maar de meeste fokkers zijn erg begaan en doen hun uiterste best om een zo gezond mogelijke hond te fokken.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Is spondylose nu ook verplicht? En op welke leeftijd moeten ze dan getest worden?

Topline een gekke vraag misschien. Zelf heb ik een gedachte maar weet niet of die klopt. Ik heb in mijn hoofd dat als je een fokker kan vinden met wat "oudere" dieren welke actief gesport hebben (IPO, Behendigheid) en die ook op latere leeftijd zijn getest op spondylose dat dat meer waard is dan een jong dier welke veelal in huis en kennel verblijft. Voor mijn gevoel is als je de honden ook echt lichamelijk bloot stelt aan zwaarder werk dat dan spondylose eerder naar boven kan komen.
Want is het ook mogelijk dat een hond met 2 jaar geen spondylose heeft maar met 5 jaar wel?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Wat betreft spondylose is alles mogelijk. Ik heb mijn Aafke op ruim die jarige leeftijd laten röntgenen en die had een wervel waar een heel klein beetje spondylose (haakje) te zien was, volgens de dierenarts (den Heuvel in Best) was dit een prima rug voor een boxer van haar leeftijd. Ze is nu bijna zes en ik heb haar niet meer op de foto laten zetten maar ze heeft totaal nergens last van. Een hond van een kennis van me heeft spondylose in haar staartwervels en die heeft daar behoorlijk last van. Het ligt er per hond aan in hoeverre het zich ontwikkeld en op welke plek het zit. Ik ga er vanuit dat als mijn hond met gemak ipo , behendigheid en breitensport doet en lange losloop wandelingen maakt met twee andere dolle boxer en daarna helemaal nergens last van heeft dat het zich niet veel verder heeft ontwikkeld. Mijn andere teef is eigenlijk hetzelfde verhaal, al was zij 15 maanden toen ik haar liet röntgenen, ook zij heeft nergens last van maar omdat zij nog jong is laat ik , voordat ik haar weer laat dekken , nog een keer een foto maken om te kijken of het zich verder heeft uitgebreid. Bij de Nederlandse boxerclub mag je pas op twee jaar een spondylose foto laten maken, bij de Boxer Vrienden Nederland staat er geen officiële leeftijd voor maar over het algemeen is het bij ons tussen de 15 maanden en twee jaar. Maar het is een rot aandoening, heel pijnlijk dus het is wel belangrijk dat er goed op gelet wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”