Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schilferige huid door rui.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Schilferige huid door rui.

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ach gos, Jackie zit flink in de rui en nu heeft ie een gigantisch schilferige huid gekregen. Voorheen was dat ook altijd wel een beetje zo en zodra de rui wat minder werd was het schilferige ook over, maar ja, zo'n oude hond heeft toch wat minder weerstand en zelfhelend vermogen en dus is het nu echt erg.
In zijn voeding zit al lijnzaadolie en een paar keer per week krijgt hij ook een beetje olijfolie door zijn eten.
Maar wat zou ik kunnen doen om hem op korte termijn te helpen om die schilferige huid weg te krijgen?
Zijn daar middeltjes voor?
groetjes
Roelfien
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
tatra
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door tatra »

JA je gebruikt al olijfolie/lijnzaadolie :? je zou ook schapenvet kunnen proberen en ik geef visolie capsules wat voor een oudere hond ook heel goed is ;)
Mijn hond is mijn beste vriend niet voor even maar voor heel zijn leven
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

visolie/ zalmolie en borage olie capsules :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Ehm :roll: OK. :mrgreen: Visolie dus.
Schapenvet gaat niet, want daar gaat mijn oudje niet goed op.
Bailey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bailey »

stomme vraag misschien,waar haal je die visolie capsules?
en zijn ze juist goed voor een hond met HD???
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ik denk niet dat het veel helpt voor een hond met HD. In visolie zitten omega vetzuren, die onder andere de gewrichtsopbouw ondersteunen.
Maar als een hond al HD heeft, zal het weinig helpen.
qyan

Roelfien schreef:Ehm :roll: OK. :mrgreen: Visolie dus.
Schapenvet gaat niet, want daar gaat mijn oudje niet goed op.
je vergeet borageolie, helpt bij qyan ook sneller om door zijn rui te komen.
echt hoor, wereldgoedje :mrgreen:
qyan

Bailey schreef:stomme vraag misschien,waar haal je die visolie capsules?
kan je bijna overal wel kopen.
veel emnsen zweren trouwens bij de visolie capsules van de hema en het etos merk. etos heeft ook visolie extra, zit ook borageolie in.
ik gebruik zelf henne zalmolie voor honden.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Roelfien schreef:Ik denk niet dat het veel helpt voor een hond met HD. In visolie zitten omega vetzuren, die onder andere de gewrichtsopbouw ondersteunen.
Maar als een hond al HD heeft, zal het weinig helpen.
Misschien kan het een ondersteuning zijn om verdere artrose tegen te gaan: bij de DA drogist heb je bv. de volgende visoliecapsules;
olie van vissoorten zoals makreel en haring, hoge concentratie EPA en DHA (Omega-3 vetzuren die de aderen jong gewrichten soepel en bloedvaten schoon en soepel houden). Doorbloeding van het lichaam wordt hierdoor bevorderd. EPA en DHA stimuleren het afweersysteem en beschermen tegen ouderdomsverschijnselen. Ter ondersteuning is vitamine E en borageolie met GLA (een omega-6 vetzuur) toegevoegd.

http://www.vita-send.nl/epa.htm
Roelfien
Zeer actief

Ja, voor artrose wellicht wel, net als glucosamine. En misschien dat het bij HD ook wel helpt, maar dat is toch weer wat anders. :roll:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoi Roelfien,

Is dat wel zo? Een hond met HD heeft toch een vergrote kans op artrosevorming als je die niet operatief behandelt? De lichte vorm wordt meestal ondersteund met dit soort supplementen om erger tegen te gaan, vandaar dat ik het aangaf. En het schijnt bij pas geholpen honden ook te ondersteunen.
Roelfien
Zeer actief

Ja, daar heb je gelijk in, maar dat is dus preventief behandelen tegen de artrose en om de boel een beetje soepel te houden, maar niet voor de HD. ;)
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Mijn hond heeft ook ineens schilfers in haar vacht...ze is eigenlijk constant sinds oktober aan het verharen.. :jank: .. 8O maar ze heeft een erg verwaarloosde vacht....Ze staat nu ook op visolie caps....tja...veel borstelen en afwachten.....denk ik...... :cry:
Peet
Afbeelding
qyan

Peet2 schreef:Mijn hond heeft ook ineens schilfers in haar vacht...ze is eigenlijk constant sinds oktober aan het verharen.. :jank: .. 8O maar ze heeft een erg verwaarloosde vacht....Ze staat nu ook op visolie caps....tja...veel borstelen en afwachten.....denk ik...... :cry:
Peet
volgens mij moet je een hond die verhaart juist niet veel borstelen, maar minder.
zo blijf je juist de vacht stimuleren.
qyan is kortharig, maar als ik die als pup borstelde iedere dag, om eraan te wennen, bleef hij ook verharen als de neten :mrgreen:
sinds ik eenmaal in de 1 a 2 weken borstel dus niet meer.
maar ja, ik heb het geluk dat ik iedere dag alleen ff een natte zeem over zijn vacht kan halen, heeft weinig onderhoud nodig natuurlijk.
maar volgens mij hoe meer je borsteld hoe langer het verharen duurt.
Loesje
Actief

Ongelezen bericht door Loesje »

Onze nieuwe hond suus heeft dit ook. schilfertjes doordat ze in de rui is.
haar oude baasje borstelde haar elke dag een aantal keer, dus het lijkt mij dat je op deze manier het alleen maar erger maakt. echt een mooie vachtje heeft ze niet. en ze stinkt een beetje. ze kreeg ook niet echt de juiste voeding, dus ik moet nog even bekijken hoe ik haar over kan zetten op een wat gezondere voeding.

p.s. ik maar denken.....wat is "visolie" dan :? :roll: haha ik las het verkeerd, het is dus vis-olie. :mrgreen:
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Roelfien
Zeer actief

Nee, veel borstelen is niet goed inderdaad.
Ik borstel nu Jackie om de paar dagen om hem wel wat van die losse haartjes af te helpen en de loszittende schilfertjes wat sneller uit de vacht te krijgen. Echt jeuk heeft hij er niet van, maar het beestje ziet er echt niet uit. Hij lijkt nu net zo'n oud mottig hondje, die je liever niet aait. :?
Ik denk dat ik hem een keertje ga wassen met een goede shampoo. Dat scheelt ook wel wat.

Is misschien ook iets voor Suus? Een keertje wassen, daarna 1 keer in de week borstelen, rustig overzetten op andere voeding en een supplementje toevoegen zoals die vis-olie.
Overigens heb je best kans dat als Suus een tijdje bij jullie is dat dan ook haar vacht en algehele weerstand omhoog gaat omdat ze dan wat rust heeft gehad. Stress werkt ook slecht op de vacht en hun weerstand.
Geef het maar gerust een aantal maanden de tijd om helemaal op orde te komen. :ok:
Peet2
Zeer actief

Ik weet dat veel borstelen niet goed is, maar die ouwe plukken moeten er echt uit...Anders verstikt het de huid. Eigenlijk zou ik haar ik 1x moeten wassen, dan is ze het tenminste kwijt.....Ze verliest echt handenvol wol...(je wil niet weten hoe de woonkamer eruit ziet)....gewoon nooit wat aan gedaan..... :jank:
Afbeelding
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Scooby had ook erge last van schilfers vorige week. Hij was ook heel erg in de rui. Na het borstelen was hij gewoon helemaal grijs van de schilfers en die haren bleven er maar af komen.
Dus heb ik hem maar even gewassen met hondenshampoo met tea trea olie en voilá een mooie glimmende hond die bijna geen haar meer verliest :-D
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Peet2 schreef:Ik weet dat veel borstelen niet goed is, maar die ouwe plukken moeten er echt uit...Anders verstikt het de huid. Eigenlijk zou ik haar ik 1x moeten wassen, dan is ze het tenminste kwijt.....Ze verliest echt handenvol wol...(je wil niet weten hoe de woonkamer eruit ziet)....gewoon nooit wat aan gedaan..... :jank:
Oh, maar een korte periode om de ondervacht er goed uit te krijgen is niet erg hoor. :ok:
Roelfien
Zeer actief

scoobydoo schreef:Scooby had ook erge last van schilfers vorige week. Hij was ook heel erg in de rui. Na het borstelen was hij gewoon helemaal grijs van de schilfers en die haren bleven er maar af komen.
Dus heb ik hem maar even gewassen met hondenshampoo met tea trea olie en voilá een mooie glimmende hond die bijna geen haar meer verliest :-D
Waar heb je die shampoo gehaald? Gewoon bij de dierenwinkel?
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Roelfien schreef:
scoobydoo schreef:Scooby had ook erge last van schilfers vorige week. Hij was ook heel erg in de rui. Na het borstelen was hij gewoon helemaal grijs van de schilfers en die haren bleven er maar af komen.
Waar heb je die shampoo gehaald? Gewoon bij de dierenwinkel?
Bij de dierenwinkel inderdaad ;)

Volledige naam:
Genuine Bush Grown Tea Tree Oil Shampoo ( :scheel: ;) )

Maar je kan ook gewoon wat druppels tea tree olie in gewone hondenshampoo doen, volgens mij werkt dat ook wel.
Afbeelding
Loesje
Actief

Ongelezen bericht door Loesje »

Roelfien schreef:Nee, veel borstelen is niet goed inderdaad.
Ik borstel nu Jackie om de paar dagen om hem wel wat van die losse haartjes af te helpen en de loszittende schilfertjes wat sneller uit de vacht te krijgen. Echt jeuk heeft hij er niet van, maar het beestje ziet er echt niet uit. Hij lijkt nu net zo'n oud mottig hondje, die je liever niet aait. :?
Ik denk dat ik hem een keertje ga wassen met een goede shampoo. Dat scheelt ook wel wat.

Is misschien ook iets voor Suus? Een keertje wassen, daarna 1 keer in de week borstelen, rustig overzetten op andere voeding en een supplementje toevoegen zoals die vis-olie.
Overigens heb je best kans dat als Suus een tijdje bij jullie is dat dan ook haar vacht en algehele weerstand omhoog gaat omdat ze dan wat rust heeft gehad. Stress werkt ook slecht op de vacht en hun weerstand.
Geef het maar gerust een aantal maanden de tijd om helemaal op orde te komen. :ok:
Ik denk dat ik het inderdaad zo gaat doen zoals jij zegt roelfien.
d'r oude baasje borstelde haar s'ochtends en s'avonds. Op haar rug heeft ze schilfertjes en ze verhaart erg.
Ik heb haar sinds ze hier is nog niet geborsteld. Ik laat het maar even doen. Als ze hier echt gewend is, dan ga ik haar wassen. (vindt ze nog leuk ook schijnt). ik ben nu al langzaam aan bezig met andere brokjes door haar eten aan het mengen. wat ze eerst at was niet zo gezond. ze heeft nu ook al veel minder ontlasting en het ziet er beter uit.
Ik borstel Luca bijna nooit. Hij verhaart ook bijna niet. af en toe haal ik een borstel over hem heen.
Maar ik denk dat ik op den duur best die visolie kan proberen.
Ik zie het even aan. Schijnt dat ze ook een vlooienallergie heeft.
binnenkort maar eens (preventief) wassen met een anti vlooien shampoo of een gewone shampoo met teatree erin.
Ik kijk wel even aan, eerst maar eens zien wat haar vachtje doet als ze hier al een tijdje is.
Luca
14.04.99 - 03.08.06
Peet2
Zeer actief

Nou, ik wacht nog even tot het weer beter is, dan kan ik haar buiten wassen....want ik verwacht een vechtpartij...de laatste keer dat ik een hond in de badkamer heb gewassen, kon ik daarna meteen schilderen..... :jank: :jank:
Peet
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Hahahaha, nee, dan kan je dat beter even laten. :mrgreen:
En je kan natuurlijk ook alleen de ondervacht eruit harken, met zo'n speciaal "harkje"voor ondervacht en verder niet de bovenvacht stimuleren.
Bailey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bailey »

qyan schreef:
Bailey schreef:stomme vraag misschien,waar haal je die visolie capsules?
kan je bijna overal wel kopen.
veel emnsen zweren trouwens bij de visolie capsules van de hema en het etos merk. etos heeft ook visolie extra, zit ook borageolie in.
ik gebruik zelf henne zalmolie voor honden.
oke thnx :-D
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Roelfien schreef:Hahahaha, nee, dan kan je dat beter even laten. :mrgreen:
En je kan natuurlijk ook alleen de ondervacht eruit harken, met zo'n speciaal "harkje"voor ondervacht en verder niet de bovenvacht stimuleren.
het bekende HerderHarkje.......heb er 2....ieder zijn eigen.... :pffff:
:ok:
Afbeelding
yvette
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door yvette »

Bovenstaande tips zijn al genoemd, maar als je uitwendig nog iets zou willen uitproberen om het genezingsproces te ondersteunen, kan ik je het volgende aanbevelen. Mijn hond heeft hier ook veel last van gehad en had veel baat bij URTICALCIN-poeder van dr. vogel.
Dus eigenlijk bedoeld voor mensen, maar heeft ook bij Okii veel verlichting gebracht.
Het wordt ook wel bij eczeem en andere huidproblemen voorgeschreven.
Dit poeder lost niet het probleem zelf op (daar moet je olie voor gebruiken), maar herstelt dus wel de huid als het geiiriteert is.
Urtica is brandnetel trouwens.

Enne, liever 2 keer per dag een beetje dan een dikke laag, het moet ook de tijd krijgen om te ademen. Het kan geen kwaad als ze eraan likken, er zit alleen een beetje lactose en brandnetel in.

yvette
Baasje van Okii, een 4-jarige kruising tussen duitese herder/new-foundlander/bernersennen
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”