Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
'De vechthond verdient geen leven'
Moderator: moderatorteam
-
Sandra&co
Re: 'De vechthond verdient geen leven'
Het klonk in mijn hoofd heel goed maar nu ik het teruglees dekt het de lading niet. Maar kan ook niet beschrijven hoe ik het precies bedoel. Ik hoop dat het idee erachter duidelijk is 
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
- Aantal honden: 1
het zijn gewoon geen honden voor iedereen, maar dat geldt (in verschillende mate) eigenlijk voor bijna alle rassen die voor een bepaald doel gefokt zijn. Een werklijn jachthond hoort ook thuis bij iemand die daar wat mee kan, al is het maar voor het gelukkig zijn van de hond zelf, daar is dan ook weer niet iedereen geschikt voor.mijke schreef:Als iedereen zo met hun klapkaak omging als Sandra, Nicole en Suuz dan zouden van mij per direct alle honden vervangen mogen worden door klapkakenWant hoewel die mogelijke agressie voor mij wel écht een enorm breekpunt is, waardoor ik er èn geen zou willen èn subiet omkeer als ik er een zie, zie ik ook echt wel hoe leuk ze (kunnen) zijn. Ik ben ten slotte ook op Oor gevallen en daar zie je haar klapkaakachtergrond ook wel aan af, al is het dan flink afgezwakt door 5 totaal andere rassen die er ook in zitten. En als ik zo lees wat jullie zoeken in een hond, wat jullie naar de SPA's drijft, dan zou ik ook echt zo 1, 2, 3 niet weten welk ander ras je kunt kiezen dat daar op lijkt maar alleen de mogelijke agressie mist.
Trouwens een patterdale of duitse jachtterrier zou ik ook niet zomaar gezellig op het losloopveldje laten wandelen
En ik snap de angst ook echt wel bij andere mensen, moet zeggen dat ik me er ook behoorlijk aan kan irriteren als klapkaak eigenaren daarover klagen. Iemand die mij met Trees aan ziet komen kan niet ruiken dat ik haar wél onder controle heb, net zogoed als dat ik ook niet weet of diegene zijn of haar jack russeltje wel of niet bij zich gaat houden. Heb wel een paar keer meegemaakt dat iemand met een kleine hond echt niet langs durfde te lopen, dus Trees achter mij laten zitten en vriendelijk gedag gezegd. Dat vind ik ook een stukje verantwoordelijkheid, de andere hondenbaasjes een veilig gevoel geven ipv zeuren dat mensen zich niet moeten aanstellen :/
- djinnie
- Actief
Ik denk inderdaad dat als iedereen zo verantwoord met hun klapkaak om zou gaan als een aantal eigenaren hier, dat er gewoon geen problemen zouden zijn. In dat opzicht kun je dan dus de titel van dit topic gerust aan de kant schuiven. Ze verdienen zeker een leven, maar bovenal een leven met een verantwoorde baas. En hoe je daar nou voor kunt zorgen...
Ik vind het geen honden voor mij, al vind ik ze qua uiterlijk wel leuk. Van die gespierde sporters. Dat clowneske vind ik herkenbaar. Maar dat ogen voor en achter, ik zou er vreselijk nerveus van worden.
Ik vind het geen honden voor mij, al vind ik ze qua uiterlijk wel leuk. Van die gespierde sporters. Dat clowneske vind ik herkenbaar. Maar dat ogen voor en achter, ik zou er vreselijk nerveus van worden.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
~21-11-1952 †08-05-2017
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Gimmick is voor mij een wereld hond. Maar zeker dat ik met haar anders loop dan met Gentle en Taxi.
Gimmick is al anders starten. Halsband checken, veiligheidshaak eraan riem dubbel check. Muilkorf mee en gaan.
Anders dan met gentle en taxi dat is riemen in de jaszak en voordeur open
En gimmick is niet hondagressief maar heel reactief.
Ik hou zielsveel van die hond maar ze is zeker mijn laatste amstaff. Zoveel aanpassingen aan huis en tuin. Eigenlijk is het niet leuk. Bij ons lopen ook nog eens 2 kleine kinderen dus deuren van het slot is oppassen, wandelen moet gepland worden etc etc etc.
Nee, gimmick is mijn laatste hoe geweldig ik ze ook vindt.
Gimmick is al anders starten. Halsband checken, veiligheidshaak eraan riem dubbel check. Muilkorf mee en gaan.
Anders dan met gentle en taxi dat is riemen in de jaszak en voordeur open
En gimmick is niet hondagressief maar heel reactief.
Ik hou zielsveel van die hond maar ze is zeker mijn laatste amstaff. Zoveel aanpassingen aan huis en tuin. Eigenlijk is het niet leuk. Bij ons lopen ook nog eens 2 kleine kinderen dus deuren van het slot is oppassen, wandelen moet gepland worden etc etc etc.
Nee, gimmick is mijn laatste hoe geweldig ik ze ook vindt.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
En dat zegt wat? Dus omdat "jij" ze niet zag waren ze er niet of gebeurde zulke dingen niet?mijke schreef:Ik ook. Ik had voor laten we zeggen het jaar 2000 ofzo uberhaupt nog nooit een vechthond gezien.Podenji schreef:dat idee heb ik ookMarjoleine schreef:Ligt het aan mij of is het erger dan ten tijde van de periode voor de RAD?
Die dingen gebeurde toen ook al (RAD was er immers niet voor niets) alleen waarschijnlijk óf niet zo veelvuldig, of de "doorgifte" van de incidenten werden én niet zo breeduit vermeld noch kwam dat in tegenstelling tot nu bij iedereen binnen vanwege het simpele feit dat het aantal mensen aangesloten op internet "ietsjes" minder was dan anno nu en idem vwb de "bronnen" van doorgifte.
Er zijn nu zoveel mensen aangesloten, er zijn nu zoveel verschillende soorten mediakanalen (online kranten, nieuwskanalen, facebook, twitter etcetc) waardoor het bijna onmogelijk is iets "niet" mee te krijgen cq te vermelden)
Daarbij heb ik het idee dat er ná het opheffen van de RAD mensen "massaal" zijn gaan fukken. Toen adverteerde mensen nog veelal in de krant, of ging het via via "pb meetings, ons kent ons etc". Nu? Nu kun je internet niet opengooien of je ziet ze zonder te zoeken al voorbij komen. Soms voor achterlijk hoge prijzen, soms voor "weggeef" prijzen omdat ze er schijnbaar meer en meer mee lijken te blijven zitten.
Wat mij betreft mag een strengere regelgeving voor het houden van dit soort honden best wel ingevoerd mogen worden. Idem voor het verplicht aangelijnd houden voor dit soort honden op straffe van. En dan geen boete van 60 euro want die neemt men ongetwijfeld "graag" voor lief.
En voor wat betreft de Rad nog even. Die mag van mij in aangepaste vorm best wel terugkomen om het onbeperkt (zonder verantwoording) "fukken" van tegen te gaan!
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Suusz27
- Zeer actief
Wij verwachten (hopelijk) binnenkort ook een puppy van een ander ras, namelijk een Franse Bull.
Wel het type waar je lekker mee op pad kan en die goed mee kan komen,
Bewust niet gekozen voor de Amstaff, niet vanwege de hondagressie maar omdat er oa niet bekend is wat straks de consequenties gaan worden van het hebben van een SPA én de Franse Bull lijkt in heel veel toch wel erg op Muis qua karakter.
Nu ik de keuze kan maken voor de hond, met een aanlijn en muilkorfplicht bijvoorbeeld, nee, daar wordt zij en ik niet gelukkig van.
Wellicht later want ik blijf het een geweldig ras vinden, en hopelijk kunnen we gewoon nog jaren genieten van Muis zonder al te gekke consequenties maar eer het er doorheen is, ben je ook al jaren verder denk ik..
Wel het type waar je lekker mee op pad kan en die goed mee kan komen,
Bewust niet gekozen voor de Amstaff, niet vanwege de hondagressie maar omdat er oa niet bekend is wat straks de consequenties gaan worden van het hebben van een SPA én de Franse Bull lijkt in heel veel toch wel erg op Muis qua karakter.
Nu ik de keuze kan maken voor de hond, met een aanlijn en muilkorfplicht bijvoorbeeld, nee, daar wordt zij en ik niet gelukkig van.
Wellicht later want ik blijf het een geweldig ras vinden, en hopelijk kunnen we gewoon nog jaren genieten van Muis zonder al te gekke consequenties maar eer het er doorheen is, ben je ook al jaren verder denk ik..
- Nicoline
- Zeer actief
Denk dat het wel scheelt ook dat internet er toen nog niet zo was, nieuws gaat sowieso al veel sneller rond nu. Tijdens de RAD waren ze er ook gewoon hoor, werd ook gewoon mee gefokt alleen dan wel binnnen dat "ons kent ons" clubje, Trees is van 2003 en heeft ook geen fci stamboomsmoekie schreef:En dat zegt wat? Dus omdat "jij" ze niet zag waren ze er niet of gebeurde zulke dingen niet?mijke schreef:Ik ook. Ik had voor laten we zeggen het jaar 2000 ofzo uberhaupt nog nooit een vechthond gezien.Podenji schreef:dat idee heb ik ookMarjoleine schreef:Ligt het aan mij of is het erger dan ten tijde van de periode voor de RAD?Ze waren er toen allang al en veel ook. Vooral échte waren er toen.
Die dingen gebeurde toen ook al (RAD was er immers niet voor niets) alleen waarschijnlijk óf niet zo veelvuldig, of de "doorgifte" van de incidenten werden én niet zo breeduit vermeld noch kwam dat in tegenstelling tot nu bij iedereen binnen vanwege het simpele feit dat het aantal mensen aangesloten op internet "ietsjes" minder was dan anno nu en idem vwb de "bronnen" van doorgifte.
Er zijn nu zoveel mensen aangesloten, er zijn nu zoveel verschillende soorten mediakanalen (online kranten, nieuwskanalen, facebook, twitter etcetc) waardoor het bijna onmogelijk is iets "niet" mee te krijgen cq te vermelden)
Daarbij heb ik het idee dat er ná het opheffen van de RAD mensen "massaal" zijn gaan fukken. Toen adverteerde mensen nog veelal in de krant, of ging het via via "pb meetings, ons kent ons etc". Nu? Nu kun je internet niet opengooien of je ziet ze zonder te zoeken al voorbij komen. Soms voor achterlijk hoge prijzen, soms voor "weggeef" prijzen omdat ze er schijnbaar meer en meer mee lijken te blijven zitten.
Wat mij betreft mag een strengere regelgeving voor het houden van dit soort honden best wel ingevoerd mogen worden. Idem voor het verplicht aangelijnd houden voor dit soort honden op straffe van. En dan geen boete van 60 euro want die neemt men ongetwijfeld "graag" voor lief.
En voor wat betreft de Rad nog even. Die mag van mij in aangepaste vorm best wel terugkomen om het onbeperkt (zonder verantwoording) "fukken" van tegen te gaan!
- Nicoline
- Zeer actief
aanlijnplicht heb ik helemaal geen probleem mee, en een muilkorf hoeft ook niet zielig te zijn mits goed aangeleerd. Ik vind sowieso dat SPA's, een enkele uitzondering daargelaten, gewoon niet los horen te lopen. Dus als er hier ooit een pup van dat type komt heeft ie wat mij betreft sowieso al aanlijnplicht tenzij echt heel duidelijk is dat die genen een generatie hebben overgeslagen. Maarja, hoorde pas ook weer over een amstaff van 8 jaar die toch opeens "doordraaide", als je hond dan losloopt en niet vlak naast je staat ben je te laat om een gevecht te voorkomen met alle gevolgen van dien.Suusz27 schreef:Wij verwachten (hopelijk) binnenkort ook een puppy van een ander ras, namelijk een Franse Bull.
Wel het type waar je lekker mee op pad kan en die goed mee kan komen,![]()
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wat leuk! Van de fokster van FB's met neus van op het forum?Suusz27 schreef:Wij verwachten (hopelijk) binnenkort ook een puppy van een ander ras, namelijk een Franse Bull.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik snap het wel denk ik, ook al denk je zelf dat je het niet helemaal adequaat beschrijftSandra&co schreef:Het is doodsimpele aanpassing aan je hond.
Als ik met Izzy loop, let ik op haar signalen. Als ik alleen met Sofi loop, let ik op dat er geen hond aan komt die over haar heen bulldozert. Met dezelfde logica die jij gebruikt, zou ik wandelen met Sofi dus ook 'lastig' moeten vindenEn dat is niet zo. Ik houd van mijn honden, dus ik ervaar die moeilijkheidsgraad niet zoals een buitenstaander die zou (denken te) zullen ervaren als ze een spa zouden hebben.
Nicoline beschrijft het ook goed: je went eraan. Net als wanneer je in het verkeer naar links en rechts kijkt. Ik ervaar het niet als vermoeiend.
Ik heb altijd gezegd: een hond met een heel sterk jachtinstinct die niet overal betrouwbaar los kan lopen, dat is niets voor mij. En toen kwam Amy per toeval in mijn leven. En na een tijdje bleek zij dus inderdaad een verschrikkelijke jager die, ondanks dat ze heel trainbaar is, nooit overal betrouwbaar los zal kunnen lopen. Dus dan lijn ik haar aan, zoeken we gebieden op waar ze wel los kan, ga ik met haar fietsen en sporten... Al met al een concessie die ik met alle liefde doe, want ze is een fantastisch hondje. En nu is het voor mij een gewoonte geworden, ik weet niet eens meer waarom me dat ooit zo'n opgave leek, we hebben ook aangelijnd hartstikke veel lol tijdens de wandelingen. Je past je aan, groeit daarin en voor je het weet is het een gewoonte die helemaal niet zo vervelend of beperkend blijkt, het is alleen een omslag die je zelf even moet maken om daar achter te komen.
-
Suusz27
- Zeer actief
Oh je begrijpt me verkeerd, ik ben ook zeker niet tegen een aanlijnplicht zoals verder terug te lezen is hier maar wel tegen een 1 meterlijn. Als ik alles moet gaan doen met een 1 meterlijn dan heb ik wel een hond die hoog is zijn drift zit.Nicoline schreef:aanlijnplicht heb ik helemaal geen probleem mee, en een muilkorf hoeft ook niet zielig te zijn mits goed aangeleerd. Ik vind sowieso dat SPA's, een enkele uitzondering daargelaten, gewoon niet los horen te lopen. Dus als er hier ooit een pup van dat type komt heeft ie wat mij betreft sowieso al aanlijnplicht tenzij echt heel duidelijk is dat die genen een generatie hebben overgeslagen. Maarja, hoorde pas ook weer over een amstaff van 8 jaar die toch opeens "doordraaide", als je hond dan losloopt en niet vlak naast je staat ben je te laat om een gevecht te voorkomen met alle gevolgen van dien.Suusz27 schreef:Wij verwachten (hopelijk) binnenkort ook een puppy van een ander ras, namelijk een Franse Bull.
Een 1 meterlijn binnen de bebouwde kom en een politielijn of jachtlijn (met goed gebruik) buiten de bebouwde kom, dan ben ik al blij.
Muilkorf vind ik geen probleem, als het nodig is en dat weet een verantwoordelijke heel goed zelf te bepalen. Onverantwoordelijke moet je ook niet met muilkorf en aanlijnplicht laten lopen want ook dat gaat mis.
-
Suusz27
- Zeer actief
Jaaaa!LongFields schreef:Wat leuk! Van de fokster van FB's met neus van op het forum?Suusz27 schreef:Wij verwachten (hopelijk) binnenkort ook een puppy van een ander ras, namelijk een Franse Bull.
- Bink2009
- Zeer actief
Oh wat leuk Suusz, die volg ik sinds kort op FB en ook een andere fokker die een broer van haar heeft!
Mijn broertje wil graag een FB met neus en atletisch lichaam als Bink er niet meer is, ik wil helpen zoeken dus we zijn al een beetje aan het rondkijken.
Waarom een SPA zo leuk is, het is echt een mensen-hond.
Mijn vader bijvoorbeeld walgde toen ik met hem aan kwam zetten, lelijk beest, klote karakters etc. binnen een maand had hij het al over zijn kleinzoon, mocht zelfs mee in zijn auto (op de voorstoel!) naar klanten en leveranciers, terwijl hij voor zijn eigen honden altijd een aparte auto had die alleen in het weekend werd gebruikt
Mijn schoonouders ook, altijd diensthonden en erbij huishonden gehad, diensthonden in de kennel en huishonden sliepen in de bijkeuken, maar Bink heeft een eigen plek op de bank, en zodra zij weten dat wij komen maken ze alvast zijn plekje klaar met zachte fleece kleedjes en een kussen.... Soms is het bijna een strijd tussen mijn ouders en schoonouders over wie mag oppassen als wij op vakantie gaan
Wij hebben hier op het werk een Turkse man lopen, hij is bang voor alle honden maar niet voor Bink, volgens hem heeft Bink een menselijke ziel, dat verklaart misschien waarom het echt een mensen-hond is.
Kan nog wel even doorgaan, natuurlijk zijn er mensen die dit ook ervaren met hun hond, maar op de een of andere manier is het mens-hond contact echt veel intensiever dan wat ik bij andere honden heb ervaren, dat merk niet alleen ik maar iedereen in mijn omgeving.
Alleen die hondagressie is een dingetje, ik ben er aan gewend geraakt en neem mijn verantwoording, net zoals hierboven ergens geschreven werd dat het zoiets is als links-rechts kijken in het verkeer, maar omdat wij zoveel weg zijn en mijn (schoon)ouders ouder worden wil ik ze zo'n hond niet meer aandoen.
Zou liefst een ouderwets type boxer willen, een van de weinige honden die ik echt mooi vind. Maar die vind je haast niet meer, ze hebben tegenwoordig echt een enorme(!!) borstkas, rare kop met extreem platte smoel, kwijlbek en rare ogen (net alsof ze niet 100% zijn, sorry liefhebbers). Ook schijnen ze niet erg gezond te zijn laatste jaren. Zie wel een kruisingen voorbij komen die ik prachtig vind, maar helaas kan je niet van te voren voorspellen hoe een kruising eruit komt te zien dus zo'n pup daarvan durf ik niet zo snel aan..
Waarom een SPA zo leuk is, het is echt een mensen-hond.
Mijn vader bijvoorbeeld walgde toen ik met hem aan kwam zetten, lelijk beest, klote karakters etc. binnen een maand had hij het al over zijn kleinzoon, mocht zelfs mee in zijn auto (op de voorstoel!) naar klanten en leveranciers, terwijl hij voor zijn eigen honden altijd een aparte auto had die alleen in het weekend werd gebruikt
Wij hebben hier op het werk een Turkse man lopen, hij is bang voor alle honden maar niet voor Bink, volgens hem heeft Bink een menselijke ziel, dat verklaart misschien waarom het echt een mensen-hond is.
Kan nog wel even doorgaan, natuurlijk zijn er mensen die dit ook ervaren met hun hond, maar op de een of andere manier is het mens-hond contact echt veel intensiever dan wat ik bij andere honden heb ervaren, dat merk niet alleen ik maar iedereen in mijn omgeving.
Alleen die hondagressie is een dingetje, ik ben er aan gewend geraakt en neem mijn verantwoording, net zoals hierboven ergens geschreven werd dat het zoiets is als links-rechts kijken in het verkeer, maar omdat wij zoveel weg zijn en mijn (schoon)ouders ouder worden wil ik ze zo'n hond niet meer aandoen.
Zou liefst een ouderwets type boxer willen, een van de weinige honden die ik echt mooi vind. Maar die vind je haast niet meer, ze hebben tegenwoordig echt een enorme(!!) borstkas, rare kop met extreem platte smoel, kwijlbek en rare ogen (net alsof ze niet 100% zijn, sorry liefhebbers). Ook schijnen ze niet erg gezond te zijn laatste jaren. Zie wel een kruisingen voorbij komen die ik prachtig vind, maar helaas kan je niet van te voren voorspellen hoe een kruising eruit komt te zien dus zo'n pup daarvan durf ik niet zo snel aan..
-
Kimmie
alsof alleen spa's agressief zijn aan een lijn,als ik het forum zo lees lopen vele mensen met honden welke hond agressief zijn,die lopen toch nét zo daarmee als dat je met een hondagressieve SPA loopt?
was laatst bij de DA ,was daar met Dakkas,de grootste doedel die er bestaat,komt er een vrouw al krijsend binnen,ik zei nog "hij doet niets hoor", nee maar de hare wel en ik moest weg...
ik werd door de assistenten ergens in een hoekje gezet van de praktijk,met de waarschuwing daar echt te blijven staan, kwam madam binnen met haar juist ja,labrador....was de eerste keer dat ik echt voor mijn hond ben gaan staan,omdat dat mens dat agressieve beest amper in bedwang kon houden...
hoe gezellig loop je daar dan mee op straat???
ik zie het verschil niet zo hoor..
ik heb geen hondagressieve honden maar loop ook als ik met ze in het openbaar ben met ogen in mijn achterhoofd,gewoon omdat ik niet meer wil dat ze gebeten worden,in de loop der jaren zijn mijn honden zo gruwelijk vaak gebeten door andere honden,dat ik er helemaal klaar mee ben,dus mijn honden komen alleen in openbaar als het écht niet anders kan..
en dan nóg overkomt het mij,de zeldzame keren dat de honden mee gaan zijn ze 3x aangevallen door dan wel de meest gezellige huishondjes,ik ben er echt zó klaar mee,ik zorg er aan alle kanten voor dat mijn honden dit niet doen,en dan laten ze gewoon ( al lachend,hoe is het mogelijk) hun fikkie erop klappen...
was laatst bij de DA ,was daar met Dakkas,de grootste doedel die er bestaat,komt er een vrouw al krijsend binnen,ik zei nog "hij doet niets hoor", nee maar de hare wel en ik moest weg...
ik werd door de assistenten ergens in een hoekje gezet van de praktijk,met de waarschuwing daar echt te blijven staan, kwam madam binnen met haar juist ja,labrador....was de eerste keer dat ik echt voor mijn hond ben gaan staan,omdat dat mens dat agressieve beest amper in bedwang kon houden...
ik heb geen hondagressieve honden maar loop ook als ik met ze in het openbaar ben met ogen in mijn achterhoofd,gewoon omdat ik niet meer wil dat ze gebeten worden,in de loop der jaren zijn mijn honden zo gruwelijk vaak gebeten door andere honden,dat ik er helemaal klaar mee ben,dus mijn honden komen alleen in openbaar als het écht niet anders kan..
en dan nóg overkomt het mij,de zeldzame keren dat de honden mee gaan zijn ze 3x aangevallen door dan wel de meest gezellige huishondjes,ik ben er echt zó klaar mee,ik zorg er aan alle kanten voor dat mijn honden dit niet doen,en dan laten ze gewoon ( al lachend,hoe is het mogelijk) hun fikkie erop klappen...
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Eerlijk is eerlijk, als er geen hondagressie in het ras zou zitten, zou ik ook best kunnen vallen voor een Amstaff of APBT. Mooi gebouwde honden, willen heel graag, clownesk en een aansprekende kop. Het is de agressie die mij echt tegenhoudt. Dus wat dat betreft snap ik ook dat mensen het ras verdedigen want waar "wij" (de eigenaren van alle andere honden) alleen maar ellende zien, zien "zij" (SPA eigenaren) vooral een hele lieve hond met een gebruiksaanwijzing. En dat laatste is nou net waar het mis gaat: mensen lezen die gebruiksaanwijzing niet en denken dat een SPA gehouden kan worden als iedere andere hond. De toenemende hoeveelheid incidenten vertelt anders maar daar sluiten ze de ogen voor...
Ik vind het niet nodig om het ras in zijn geheel te verbieden maar een hogere drempel voor de aanschaf, aanlijnplicht (bijv. lijn van max 5 meter) en muilkorfplicht zouden wel fijn zijn... Daarnaast is het hoog tijd voor een goede registratie van bijtincidenten, een database waarin alle incidenten vermeld kunnen worden ongeacht ras of slachtoffer (dus zowel hond-hond als hond-mens). Maar goed, ik vrees dat dat een utopie is
Ik vind het niet nodig om het ras in zijn geheel te verbieden maar een hogere drempel voor de aanschaf, aanlijnplicht (bijv. lijn van max 5 meter) en muilkorfplicht zouden wel fijn zijn... Daarnaast is het hoog tijd voor een goede registratie van bijtincidenten, een database waarin alle incidenten vermeld kunnen worden ongeacht ras of slachtoffer (dus zowel hond-hond als hond-mens). Maar goed, ik vrees dat dat een utopie is
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Waanzinnig interessant.Marjoleine schreef:Dan moeten we dus toch zo'n nieuw model fokken.
Die drive heb je wel in meer rassen trouwens hoor. Dat doorgaan tot je doodvalt, zeg maar. Die fieldtriallabjes bv hebben die neiging ook.
Zou je dan door de huidige exemplaren andere rassen gaan fokken? Zo ja, welke?
Of zou je helemaal van vooraf aan beginnen, en welke rassen zou je dan gebruiken?
Hier (in spanje) zijn het trouwens niet alleen de eigenaars van staffs en pits die zich aan bepaalde regels moeten houden, maar ook die van de rottweiler, akita inu, fila brasileira, dogo argentino, tosa inu en
Staffordshire bull terrier. En ook de eigenaars van alle honden die aan bepaalde fysieke en gedragskenmerken voldoen.
Wat vinden jullie daarvan?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Het grote verschil is dat zo'n labrador nogal atypisch is voor het ras. En dat kun je van de SPA niet zeggen.
Ja, ik let ook aan alle kanten op: Elco wil nog weleens (al blaffend
) naar honden op afstand rennen en als er hazen zijn moet ik hem ook aanlijnen. Verder hou ik graag rekening met de overige weggebruikers, dus moet ik wielrenners op tijd spotten om Elco bij me te houden, ook al doet hij niets. Gait reageert dan weer niet zo sterk op honden, hij reageert wel op vogels (werken we aan). Hoe hij op de hazen gaat reageren is nog afwachten. De konijnen bij m'n schoonouders om de flat negeerde hij, terwijl Elco dat ook achteraan wil. En ook Gait moet met fietsers en joggers bij mij blijven.
En toch, als ik eens te laat reageer of verkeerd in schat of ik ze los onder appèl kan houden, is het ergste wat er kan gebeuren dat Elco gaat rennen en keffen of dat er dieren weggejaagd worden. Echte schade valt niet te verwachten. Het is vooral ongewenst gedrag. Dat loopt volgens mij toch anders dan als je weet dat onoplettendheid van jou schade of erger kan veroorzaken
Ja, ik let ook aan alle kanten op: Elco wil nog weleens (al blaffend
En toch, als ik eens te laat reageer of verkeerd in schat of ik ze los onder appèl kan houden, is het ergste wat er kan gebeuren dat Elco gaat rennen en keffen of dat er dieren weggejaagd worden. Echte schade valt niet te verwachten. Het is vooral ongewenst gedrag. Dat loopt volgens mij toch anders dan als je weet dat onoplettendheid van jou schade of erger kan veroorzaken
-
Suusz27
- Zeer actief
Als dit zo is, dien je als eigenaar je hond te korven zodat dit niet gebeurd.Fotogravinnetje schreef:Het grote verschil is dat zo'n labrador nogal atypisch is voor het ras. En dat kun je van de SPA niet zeggen.
Ja, ik let ook aan alle kanten op: Elco wil nog weleens (al blaffend) naar honden op afstand rennen en als er hazen zijn moet ik hem ook aanlijnen. Verder hou ik graag rekening met de overige weggebruikers, dus moet ik wielrenners op tijd spotten om Elco bij me te houden, ook al doet hij niets. Gait reageert dan weer niet zo sterk op honden, hij reageert wel op vogels (werken we aan). Hoe hij op de hazen gaat reageren is nog afwachten. De konijnen bij m'n schoonouders om de flat negeerde hij, terwijl Elco dat ook achteraan wil. En ook Gait moet met fietsers en joggers bij mij blijven.
Als jouw SPA (nog) geen hondagressie heeft en je hebt hem lekker aangelijnd dan gebeurd er echt niks hoor. Heeft hij wel hondagressie, moet je hem lekker korven, om fouten van een ander (of jezelf) te voorkomen.
-
Suusz27
- Zeer actief
Klinkt mij goed in de oren, ik vind het niet meer dan normaal dat het niet enkel de SPA's zouden zijn want er zijn meerdere rassen die behoorlijk wat schade kunnen creëren.Alfilillo schreef:Waanzinnig interessant.Marjoleine schreef:Dan moeten we dus toch zo'n nieuw model fokken.
Die drive heb je wel in meer rassen trouwens hoor. Dat doorgaan tot je doodvalt, zeg maar. Die fieldtriallabjes bv hebben die neiging ook.
Zou je dan door de huidige exemplaren andere rassen gaan fokken? Zo ja, welke?
Of zou je helemaal van vooraf aan beginnen, en welke rassen zou je dan gebruiken?
Hier (in spanje) zijn het trouwens niet alleen de eigenaars van staffs en pits die zich aan bepaalde regels moeten houden, maar ook die van de rottweiler, akita inu, fila brasileira, dogo argentino, tosa inu en
Staffordshire bull terrier. En ook de eigenaars van alle honden die aan bepaalde fysieke en gedragskenmerken voldoen.
Wat vinden jullie daarvan?
- Bink2009
- Zeer actief
Dat vind ik dus echt belachelijkKimmie schreef:alsof alleen spa's agressief zijn aan een lijn,als ik het forum zo lees lopen vele mensen met honden welke hond agressief zijn,die lopen toch nét zo daarmee als dat je met een hondagressieve SPA loopt?
-
Kimmie
atypisch of niet,maar dit is niet de eerste labrador die zó agressief reageerde,mijn argentijnse dog reu zijn kop is nog eens vol gaten gebeten door een labrador,en toen ik tegen de eigenaar zei zijn hond weg te halen bij de mijne ( waar deze hoe a typisch lachend toe stond te kijken,en niets eraan deed) zou deze mijn hond wel dood trappen als hij iets terug deed.
tja,ik ben wel genezen hoor van de wijzende vingers naar bepaalde rassen,en ja tuurlijk begrijp ik dat mensen zich zorgen maken om de hoeveelheid incidenten met SPA's en van mij mag er zeker het een en ander aan gedaan worden,maar verheerlijking van alle andere rassen dat deze áltijd zo geweldig leuk en lief zijn..
wat betreft het duitse systeem,het werd al eerder genoemd,dan moet óók de nederlander de duitse mentaliteit krijgen,en dat is wat Nederlanders wel missen,toen wij hier kwamen wonen kregen wij binnen 1 week!! een brief van de gemeente dat ze GEHOORD hadden dat wij honden hadden en dat we deze moesten aangeven,laten we maar zeggen dat op de site staat dat je binnen 3 maanden!! je honden moet aangeven als je deze hebt..
gelukkig hoefde we die moeite dan maar niet zelf te doen,maar hadden de buren dat vast gedaan
zo vind ik bullterriers echt geweldig en zou er graag 1 hebben,maar... 600 euro hondenbelasting per jaar,het gevaar dat ik het niet aangeef maar wél de buren is dat ik echt niet zo'n hond neem..
systeem werkt dus goed,hoge honden belasting,hoog burencontrole met daarbij verlinken aan instanties,en dan regels als aanlijnen + muilkorfen,denk ik dat je al een heel eind komt om bepaalde rassen minder populair te maken..
ik wens nederland daarbij succes,ik woon in een land waar dit heel goed bij werkt,ik vrees voor vele burenruzies in nederland,maar ach...
tja,ik ben wel genezen hoor van de wijzende vingers naar bepaalde rassen,en ja tuurlijk begrijp ik dat mensen zich zorgen maken om de hoeveelheid incidenten met SPA's en van mij mag er zeker het een en ander aan gedaan worden,maar verheerlijking van alle andere rassen dat deze áltijd zo geweldig leuk en lief zijn..
wat betreft het duitse systeem,het werd al eerder genoemd,dan moet óók de nederlander de duitse mentaliteit krijgen,en dat is wat Nederlanders wel missen,toen wij hier kwamen wonen kregen wij binnen 1 week!! een brief van de gemeente dat ze GEHOORD hadden dat wij honden hadden en dat we deze moesten aangeven,laten we maar zeggen dat op de site staat dat je binnen 3 maanden!! je honden moet aangeven als je deze hebt..
gelukkig hoefde we die moeite dan maar niet zelf te doen,maar hadden de buren dat vast gedaan
zo vind ik bullterriers echt geweldig en zou er graag 1 hebben,maar... 600 euro hondenbelasting per jaar,het gevaar dat ik het niet aangeef maar wél de buren is dat ik echt niet zo'n hond neem..
systeem werkt dus goed,hoge honden belasting,hoog burencontrole met daarbij verlinken aan instanties,en dan regels als aanlijnen + muilkorfen,denk ik dat je al een heel eind komt om bepaalde rassen minder populair te maken..
ik wens nederland daarbij succes,ik woon in een land waar dit heel goed bij werkt,ik vrees voor vele burenruzies in nederland,maar ach...
-
Kimmie
deed ze ook,alleen stond ik bij de balie af te rekenen en zij werd binnen geroepen door de DA assistente,waarop mevr even naar binnen kwam om heel vriendelijk te zeggen dat ik uit weg moest,alleen omdat de meeste mensen nogal angstig reageren op rottweilers dacht ik dat ze bang was voor dakkas,maar nee ,het was haar eigen schatjeBink2009 schreef:Dat vind ik dus echt belachelijkKimmie schreef:alsof alleen spa's agressief zijn aan een lijn,als ik het forum zo lees lopen vele mensen met honden welke hond agressief zijn,die lopen toch nét zo daarmee als dat je met een hondagressieve SPA loopt?
en dan nóg overkomt het mij,de zeldzame keren dat de honden mee gaan zijn ze 3x aangevallen door dan wel de meest gezellige huishondjes,ik ben er echt zó klaar mee,ik zorg er aan alle kanten voor dat mijn honden dit niet doen,en dan laten ze gewoon ( al lachend,hoe is het mogelijk) hun fikkie erop klappen...Als ik naar de DA ga en het is druk dan laat ik Bink in de auto tot hij aan de beurt is, voor hem ook fijner ipv tussen die andere honden te zitten waarvan de meeste toch al erg nerveus gedragen omdat ze bij de DA zijn.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Dan is het toch heel wijs dat ze je vragen om even aan de kant te gaan?
Ik zie in dit topic helemaal geen verheerlijking van "andere rassen" en ook niet van "Spa's"
Ik zie in dit topic juist -eindelijk eens een keer- vooral mensen reageren die nuchter kijken.
Zowel spa eigenaren als eigenaren van andere rassen.
Die in dit topic allemaal aangeven wat er leuk is aan hun hond, maar ook de minder ideale eigenschappen.
(keffen, drijven, dociel, wolbaal, 12ineendozijn, jachtpassie etc)
Wat ik ook zie gebeuren is dat er een verschil gezien wordt tussen "minder leuke eigenschappen" die weinig maatschappelijke schade leveren, en eigenschappen die grotere schade kunnen opleveren.
Daar loopt een mooie discussie over.
Over hoe daar mee om te gaan.
Zowel hoe de ideale verantwoordelijke eigenaar daar zelf mee om gaat, als het probleem van de vele naïeve of roze brillen, of juist stoer vindende eigenaren.
Met eigen ervaringen, argumenten, en vragen over en weer.
Een eerlijke open discussie dus.
En vooral ook een waardevolle discussie wat mij betreft.
Ik zie in dit topic helemaal geen verheerlijking van "andere rassen" en ook niet van "Spa's"
Ik zie in dit topic juist -eindelijk eens een keer- vooral mensen reageren die nuchter kijken.
Zowel spa eigenaren als eigenaren van andere rassen.
Die in dit topic allemaal aangeven wat er leuk is aan hun hond, maar ook de minder ideale eigenschappen.
(keffen, drijven, dociel, wolbaal, 12ineendozijn, jachtpassie etc)
Wat ik ook zie gebeuren is dat er een verschil gezien wordt tussen "minder leuke eigenschappen" die weinig maatschappelijke schade leveren, en eigenschappen die grotere schade kunnen opleveren.
Daar loopt een mooie discussie over.
Over hoe daar mee om te gaan.
Zowel hoe de ideale verantwoordelijke eigenaar daar zelf mee om gaat, als het probleem van de vele naïeve of roze brillen, of juist stoer vindende eigenaren.
Met eigen ervaringen, argumenten, en vragen over en weer.
Een eerlijke open discussie dus.
En vooral ook een waardevolle discussie wat mij betreft.

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Maar natuurlijk zijn er ook loeders van andere rassen.
Het is alleen niet zo dat dat de hondagressie van de SPA's goedpraat.
Er zijn nu eenmaal hoog risico honden. En dat zullen ze altijd blijven. Ik ben er 100% voor dat er regels moeten komen. En die neem ik voor lief. Het houden van Gimmick zal er niet veel anders van worden.
Ze loopt altijd aan de lijn, in eventuele risico gebieden gemuilkorfd, altijd met veiligheidsmusketon en aan de heupgordel , daarnaast mag ze geen contact hebben met andere honden behalve die hier in huis. Of de honden die bekend zijn van vrienden.
Het is alleen niet zo dat dat de hondagressie van de SPA's goedpraat.
Er zijn nu eenmaal hoog risico honden. En dat zullen ze altijd blijven. Ik ben er 100% voor dat er regels moeten komen. En die neem ik voor lief. Het houden van Gimmick zal er niet veel anders van worden.
Ze loopt altijd aan de lijn, in eventuele risico gebieden gemuilkorfd, altijd met veiligheidsmusketon en aan de heupgordel , daarnaast mag ze geen contact hebben met andere honden behalve die hier in huis. Of de honden die bekend zijn van vrienden.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Mooie discussie
Als er nou meer eigenaren waren als Bink2009, Nicoline, Suusz27 en Sandra&co dan waren er een stuk minder problemen denk ik!
Toch heb ik een vraag aan jullie (geen aanval hoor, puur interesse) stel nou dat het om wat voor reden dan ook toch fout gaat, zijn jullie dan in staat om je hond snel van de andere hond af te krijgen?
"Dat doet hij anders nooit" Is namelijk wat je heel vaak hoort, net als hij doet niks hoor, maar als het dan wel fout gaat staan ze er een beetje stom naar te kijken en hebben geen idee wat te doen, dat maakt het voor andere eigenaren nog enger denk ik, je kan meestal niet inschatten of iemand weet wat hij/zij aan de lijn heeft en daar dan ook goed mee om kan gaan.
Toch heb ik een vraag aan jullie (geen aanval hoor, puur interesse) stel nou dat het om wat voor reden dan ook toch fout gaat, zijn jullie dan in staat om je hond snel van de andere hond af te krijgen?
"Dat doet hij anders nooit" Is namelijk wat je heel vaak hoort, net als hij doet niks hoor, maar als het dan wel fout gaat staan ze er een beetje stom naar te kijken en hebben geen idee wat te doen, dat maakt het voor andere eigenaren nog enger denk ik, je kan meestal niet inschatten of iemand weet wat hij/zij aan de lijn heeft en daar dan ook goed mee om kan gaan.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Nee, ik zie zeker ook geen verheerlijking van andere rassen. Ik ken bijvoorbeeld ook wel een enkele agressieve labrador of golden retriever. Overigens allemaal reuen.
Zelf heb ik een buitengewoon onbetrouwbare en agressieve collie gehad. Zo'n lassie. Die er geen been in zag om zijn tanden te zetten in anderen honden (ja, ook teven), mensen en kinderen.
Maar dat is zeker niet typisch een aangeboren genetische eigenschap. Wel een aangeboren karakterfout. En ik nam zeker ook mijn verantwoordelijkheid en gaf nooit de schuld aan een ander.
Daarnaast, de schade die een labrador, golden of collie kan toebrengen is niet te vergelijken met de schade die een spa kan toebrengen.
Laat overigens onverlet dat ik, naast maatregelen tegen spa's, ook heb gepleit voor een goede landelijke databank waarin álle bijtincidenten worden geregistreerd. En dan heb ik het over bijtincidenten die medische hulp behoeven en een databank die gekoppeld is aan ziekenhuis/huisarts/dierenarts zodat alle gegevens direct automatisch in een landelijk systeem worden opgenomen.
Dan kan er eens een goede analyse worden gemaakt welke honden/welke rassen nu echt voor de meeste schade verantwoordelijk zijn. Niet op basis van wat er her en der op internet of in de krant wordt geroepen.
En als blijkt dat de teckel of collie inderdaad bovenaan zo'n lijst staan qua bijtincidenten, nou dan kan er makkelijk en empirisch verantwoord maatregelen worden getroffen.
Ik ben overigens bestuurslid van een rasvereniging voor schotse herdershonden en ik zou de eerste zijn om een muilkorf- en aanlijnverplichting op te nemen in het statuut of fokreglement als er meer Cody's op deez' aardkloot rondlopen.
Bottom line is namelijk dat er door alle negatieve commotie rondom honden en hondenbezit is, dat álle hondenbezitters last hebben van een slecht imago en wat wordt vertaald in steeds minder voorzieningen voor honden, steeds meer beperkingen en een steeds groter leger aan bijvoorbeeld BOA's.
En als hondenliefhebber willen we toch met z'n allen voorkomen dat het erger wordt? En als hondenliefhebber doet het toch verschrikkelijk zeer als je weer hoort dat er een kind/hond is aangevallen en dit breed uit wordt gemeten in de pers en social media?
Zelf heb ik een buitengewoon onbetrouwbare en agressieve collie gehad. Zo'n lassie. Die er geen been in zag om zijn tanden te zetten in anderen honden (ja, ook teven), mensen en kinderen.
Maar dat is zeker niet typisch een aangeboren genetische eigenschap. Wel een aangeboren karakterfout. En ik nam zeker ook mijn verantwoordelijkheid en gaf nooit de schuld aan een ander.
Daarnaast, de schade die een labrador, golden of collie kan toebrengen is niet te vergelijken met de schade die een spa kan toebrengen.
Laat overigens onverlet dat ik, naast maatregelen tegen spa's, ook heb gepleit voor een goede landelijke databank waarin álle bijtincidenten worden geregistreerd. En dan heb ik het over bijtincidenten die medische hulp behoeven en een databank die gekoppeld is aan ziekenhuis/huisarts/dierenarts zodat alle gegevens direct automatisch in een landelijk systeem worden opgenomen.
Dan kan er eens een goede analyse worden gemaakt welke honden/welke rassen nu echt voor de meeste schade verantwoordelijk zijn. Niet op basis van wat er her en der op internet of in de krant wordt geroepen.
En als blijkt dat de teckel of collie inderdaad bovenaan zo'n lijst staan qua bijtincidenten, nou dan kan er makkelijk en empirisch verantwoord maatregelen worden getroffen.
Ik ben overigens bestuurslid van een rasvereniging voor schotse herdershonden en ik zou de eerste zijn om een muilkorf- en aanlijnverplichting op te nemen in het statuut of fokreglement als er meer Cody's op deez' aardkloot rondlopen.
Bottom line is namelijk dat er door alle negatieve commotie rondom honden en hondenbezit is, dat álle hondenbezitters last hebben van een slecht imago en wat wordt vertaald in steeds minder voorzieningen voor honden, steeds meer beperkingen en een steeds groter leger aan bijvoorbeeld BOA's.
En als hondenliefhebber willen we toch met z'n allen voorkomen dat het erger wordt? En als hondenliefhebber doet het toch verschrikkelijk zeer als je weer hoort dat er een kind/hond is aangevallen en dit breed uit wordt gemeten in de pers en social media?

-
Kimmie
nou ben ik wel bekend om een roze bril op te hebben,maar lees toch echt heel vaak hoe het moet zijn met zo'n agressieve hond te moeten lopen,en waarom mensen daarvoor kiezen,enige wat ik zeg,is dat dat niet anders is als dat je met een agressieve herder/labrador/akita/rottweiler of stabij aan een lijn loopt...
waarom je voor een ras kiest is toch gewoon waar je van houdt,incl alle voors en tegens van zo'n ras,en niet elke hond voldoet aan de rasstandaard,dus het is niet te zeggen,oww ik neem een golden want die zijn áltijd zo tof, er zijn zat (hond én mens)agressieve goldens.
met een (hond) agressieve hond aan een lijn, zal je moeten zorgen dat er geen ongelukken kunnen gebeuren ,en dan rukt het mij niets welk ras dat is
en die mevr was niets mis mee,dat ze dat zo vriendelijk vroeg hoor ( dit gebeurd wel vaker dat er gevraagd wordt dat je even apart wil gaan staan omdat er een wat agressief geval binnen gebracht wordt)
misschien niet helemaal duidelijk geschreven,ging mij meer om de agressieve labrador waar van in dit topic gesuggereerd wordt dat dat nu eens een ras is waar je altijd zorgeloos mee kan rond wandelen.
mijn opmerking was dan ook,wat het anders is met een hondagressieve SPA te moeten lopen óf met zo'n hondagressieve labrador ,beide loop je toch niet lekker?
maar dat is dan een misverstand om wat de eigenlijke inhoud was van het verhaaltje...
waarom je voor een ras kiest is toch gewoon waar je van houdt,incl alle voors en tegens van zo'n ras,en niet elke hond voldoet aan de rasstandaard,dus het is niet te zeggen,oww ik neem een golden want die zijn áltijd zo tof, er zijn zat (hond én mens)agressieve goldens.
met een (hond) agressieve hond aan een lijn, zal je moeten zorgen dat er geen ongelukken kunnen gebeuren ,en dan rukt het mij niets welk ras dat is
en die mevr was niets mis mee,dat ze dat zo vriendelijk vroeg hoor ( dit gebeurd wel vaker dat er gevraagd wordt dat je even apart wil gaan staan omdat er een wat agressief geval binnen gebracht wordt)
misschien niet helemaal duidelijk geschreven,ging mij meer om de agressieve labrador waar van in dit topic gesuggereerd wordt dat dat nu eens een ras is waar je altijd zorgeloos mee kan rond wandelen.
mijn opmerking was dan ook,wat het anders is met een hondagressieve SPA te moeten lopen óf met zo'n hondagressieve labrador ,beide loop je toch niet lekker?
maar dat is dan een misverstand om wat de eigenlijke inhoud was van het verhaaltje...
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Tja de charme van Staffords
Ze zijn zo ontzettend leuk, vol humor en compleet onverschrokken. Bij hun hoefde ik niet bang te zijn dat als de kinderen, ikzelf of de dierenarts hun pijn deed dat er een reactie zou komen, we konden echt alles met ze.
Het enige nadeel is inderdaad het hondagressieve gedeelte. Josh was in mijn ogen de makkelijkste en zo horen ze te zijn vind ik zelf. Hij begon het gevecht nooit en deed er alles aan om conflicten te vermijden. Frencey spoorde niet, naar mijn mening mocht met die lijn ook absoluut niet gefokt worden, maar ja, wie ben ik.... Zij kon echt kwispelend op een hond afstappen om ze vervolgens bij de keel te grijpen. Caoimhe bungelde daar een beetje tussen in, door hormonen kon ze soms wat feller reageren.
De vervelende ervaringen die ik hier overal lees of Staffords heb ik dus met andere rassen zoals Herders, Stabijna's, Jack Hussels en noem maar op. Meerdere malen hebben wij met Josh bij de da gezeten met gaten in zijn lijf door toedoen van anderen.
Naar mijn idee is het veel beter om o.a een verbod op verkoop via internet te realiseren.
We krijgen hier af en toe mensen in de winkel met kruisingen waarbij je je hart vasthoud
En uiteraard impulsaankopen want pas in de auto met pup komen ze er achter dat ze nog helemaal niks in huis hebben. Het zou een hoop schelen als er geen honderden nesten op bijv. marktplaats te vinden zouden zijn.
Mensen met rashonden die goed bezig zijn raken hun honden toch wel kwijt.
En nu hebben wij zelf Jip rondlopen, ook een fantastische hond met humor en karakter. Maar het lopen is er niet makkelijker op geworden. Hij is uiteraard geheel sociaal, maar helaas zijn andere honden, ongeacht het ras, dit vaak niet en hij is snel door de midden
Maar ook al is het speels bedoelt, dan is er vaak nog een risico voor hem als de andere hond groter is.
Ze zijn zo ontzettend leuk, vol humor en compleet onverschrokken. Bij hun hoefde ik niet bang te zijn dat als de kinderen, ikzelf of de dierenarts hun pijn deed dat er een reactie zou komen, we konden echt alles met ze.
Het enige nadeel is inderdaad het hondagressieve gedeelte. Josh was in mijn ogen de makkelijkste en zo horen ze te zijn vind ik zelf. Hij begon het gevecht nooit en deed er alles aan om conflicten te vermijden. Frencey spoorde niet, naar mijn mening mocht met die lijn ook absoluut niet gefokt worden, maar ja, wie ben ik.... Zij kon echt kwispelend op een hond afstappen om ze vervolgens bij de keel te grijpen. Caoimhe bungelde daar een beetje tussen in, door hormonen kon ze soms wat feller reageren.
De vervelende ervaringen die ik hier overal lees of Staffords heb ik dus met andere rassen zoals Herders, Stabijna's, Jack Hussels en noem maar op. Meerdere malen hebben wij met Josh bij de da gezeten met gaten in zijn lijf door toedoen van anderen.
Naar mijn idee is het veel beter om o.a een verbod op verkoop via internet te realiseren.
We krijgen hier af en toe mensen in de winkel met kruisingen waarbij je je hart vasthoud
Mensen met rashonden die goed bezig zijn raken hun honden toch wel kwijt.
En nu hebben wij zelf Jip rondlopen, ook een fantastische hond met humor en karakter. Maar het lopen is er niet makkelijker op geworden. Hij is uiteraard geheel sociaal, maar helaas zijn andere honden, ongeacht het ras, dit vaak niet en hij is snel door de midden
Maar ook al is het speels bedoelt, dan is er vaak nog een risico voor hem als de andere hond groter is.
Groetjes,
Wendy
Wendy
-
Cowboy_Bebop
- Actief
Als je een breedbek wilt hebben, die je voor zijn mentale gezondheid los wil laten rondlopen, dan zorg je eerst dat je daarvoor de nodige infrastructuur - zijnde een omheinde tuin- hebt, net voor zoals alle andere grote of energieke honden die veel beweging nodig hebben.Cleva schreef:Ik vind het voor de mentale gezondheid van elke hond belangrijk om ook los te kunnen lopen dus ook voor breedbekken.Nicoline schreef: aanlijnplicht heb ik helemaal geen probleem mee
Niemand heeft er iets aan als ze ook nog een keer vreselijk opgefokt aan de riem lopen. Die riem wordt toch losgelaten als je als baas eenmaal op je bek ligt.
Of je gebruikt een muilkorf.
Een breedkaak kopen terwijl je op een appartement woont en dan dat dier maar los laten rondlopen op openbare plaatsen zonder muilkorf bij gebrek aan eigen tuin is namelijk ook niet goed voor de mentale en fysieke gezondheid van andere honden en hun eigenaars.
In België is quasi overal aanlijnplicht en ik denk niet dat de mentale gezondheid van honden in België erger gesteld is dan in Nederland.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 02 feb 2017 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.
- Nicoline
- Zeer actief
Ja, daar heb ik een breakstick voor, gelukkig nog nooit echt hoeven gebruiken (wel mee geoefend met een bijtrol)Lunatic schreef:Mooie discussieAls er nou meer eigenaren waren als Bink2009, Nicoline, Suusz27 en Sandra&co dan waren er een stuk minder problemen denk ik!
er zijn meerdere manieren om je hond zijn energie kwijt te laten raken zonder dat die losloopt, bijv met sporten. Trees vindt vooral flirtpolen geweldig, die is echt niet gefrustreerd en ploft thuis moe en voldaan weer neer. De meeste klapkaken die ik ken lopen nooit los, hooguit aan een 10 meter lijn en dan alleen ergens waar dat kan, en die komen echt niks te kort. je kan met de meesten ook gewoon het risico niet nemen, als ze een andere hond zien en toch opeens een sprint trekken dan ben je er te laat bij als baas.Cleva schreef:Ik vind het voor de mentale gezondheid van elke hond belangrijk om ook los te kunnen lopen dus ook voor breedbekken.Nicoline schreef: aanlijnplicht heb ik helemaal geen probleem mee
Niemand heeft er iets aan als ze ook nog een keer vreselijk opgefokt aan de riem lopen. Die riem wordt toch losgelaten als je als baas eenmaal op je bek ligt.