Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'De vechthond verdient geen leven'

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Suusz27
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: 'De vechthond verdient geen leven'

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Tineke schreef:
Suusz27 schreef:
Tineke schreef:
lieke schreef:Hoe sneu ik het ook vind voor de verantwoordelijke eigenaren die hier in dit draadje ook hun mening op zeer genuanceerde wijze hebben geuit: als er een petitie voor een RAD 2.0 komt, dan teken ik wel.
Dus omdat zo'n sukkel als Jonas 26 de boel loopt op te stoken(bij mijn weten heeft hij zelfs geen hond meer ) vind jij een regeling waarbij ook talloze onschuldige honden enkel op basis van hun uiterlijk zijn afgemaakt wel weer prima :ugh:
Maar de regeling was wel voor honden die na de invoerdatum geboren werden.... Hoe moeilijk ook te zeggen, dan zoek je het ook echt zelf op..
Ja als je een ras neemt wat verboden was maar er zijn ook echt heel veel honden afgemaakt die niets maar dan ook niets met de verboden rassen te maken hadden. Er werd namelijk op basis van het uiterlijk geselecteerd dus er zijn bijv ook zat boxermixen in beslag genomen en gedood. En nog meer honden niet enkel boxermixen die nog nooit iets gedaan hadden , want een incident was ook het criterium niet ,enkel het uiterlijk, zijn afgemaakt.
Zo'n regeling zou wmb nooit meer terug moeten komen.
Daar heb je een punt, alleen hoe ga je dan selecteren op wat wel en niet mag... Dit zal al snel op uiterlijk zijn want daar kijk je naar, daaraan zie je met wat voor 'rastype' je te maken hebt.
Het blijft een heel lastig iets. :ugh:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Suusz27 schreef:
Tineke schreef:
lieke schreef:Hoe sneu ik het ook vind voor de verantwoordelijke eigenaren die hier in dit draadje ook hun mening op zeer genuanceerde wijze hebben geuit: als er een petitie voor een RAD 2.0 komt, dan teken ik wel.
Dus omdat zo'n sukkel als Jonas 26 de boel loopt op te stoken(bij mijn weten heeft hij zelfs geen hond meer ) vind jij een regeling waarbij ook talloze onschuldige honden enkel op basis van hun uiterlijk zijn afgemaakt wel weer prima :ugh:
Maar de regeling was wel voor honden die na de invoerdatum geboren werden.... Hoe moeilijk ook te zeggen, dan zoek je het ook echt zelf op..
Sukkel Jonas26 is (voor zover ik het in mijn buurt en op social media kan zien) exemplarisch voor de gemiddelde spa-eigenaar. En uiteraard wil ik niet de oorspronkelijke RAD-regeling terug. Dat was een gedrocht van een regeling die ook nog eens arbitrair werd toegepast.
Daarom noemde ik het ook RAD 2.0.
Met de huidige ontwikkelingen kun je middels een betrouwbare dna-test prima vaststellen welke honden tot welke rassen hoort. Hoef je dus niet door middel van een onbetrouwbare visuele controle (ook nog door mensen die honden alleen van een plaatje kennen) honden te identificeren. Dus vis je de kruising labrador x boxer er echt wel uit. Tweede voordeel is dat er gelijk zicht is op die marktplaatsfok. Want ik geloof Suus26 direct dat de rasvereniging elke keer heeft onderzocht of het een stamboomhond was of weer zo'n broodfokstumper en dat het altijd ging om de wildfok.

Maak dan de regeling zo dat alle honden met meer dan 40% of 50% van de genen van risicorassen onder de regeling vallen en dienen te worden gecastreerd, gemuilkorfd en aangelijnd. Wat niet wordt geboren, heeft ook geen probleem.
Er hoeft helemaal niks te worden afgemaakt TENZIJ betrokken bij een ernstig incident (medische behandeling noodzakelijk c.q. dodelijke afloop). Bij elk ernstig incident n'importe welke hond (al is het een chihuahua) trouwens pleit ik ook voor verplichte landelijke registratie in een per direct in te voeren database (liefst gekoppeld aan de registratie bij ziekenhuizen/huisartsen/dierenartsen) waardoor er ook eens echte en harde cijfers zijn van welke honden nou echt bijten en ernstige schade veroorzaken.
Dan kan diezelfde RAD 2.0 worden aangepast als blijkt dat de bordercollie of voor mijn part de schotse collie piranha nummer 1 is. Op het moment dat het mijn ras is, ben ik de eerste die op de barricade gaat binnen de colliewereld om te zorgen voor muilkorf/aanlijngebod en voor mijn part castratieverplichting.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Jonas26 schreef:
gonnie schreef:

Al net zo kort voor de wagen als het ras wat je hebt.
Uh was jij het niet wiens honden altijd vochten met elkaar?
Hahahaha, altijd. Jij kan overdrijven. Heel soms als ze loops waren. En dan alleen maar twee honden en niet allemaal.

Maar ik heb nooit ontkend dat mijn honden en toe etterbakkies kunnen zijn. En ik word ook niet pissig als iemand zegt dat Duitse Pinschers etterbakken zijn. Zolang je zelf je hond leuk en lief vindt, wat kan het jou dan schelen wat een ander over je hond of het ras zegt?

En ik schop geen anderen honden, zelfs niet als ze mijn hond aanvallen. Nou ja, nu kan er geen hond meer aangevallen worden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Cowboy_Bebop
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Tineke schreef: Maar Nederland is geen Duitsland , wij zijn veel minder van de regeltjes dus dat zou er hier weleens anders kunnen uitzien.
Daar komt bij als ik geen last heb van andermans hond , van wat voor ras dan ook ,dan vind ik zo iemand aangeven wel erg kinderachtig. Is zo'n een gevaar en neemt zo'n baas daar geen maatregelen tegen dan vind ik het wat anders.
Hier in België zou het ongeveer van hetzelfde zijn, moest er een RAD achtig reglement komen.

Het hangt er, denk ik, ook vanaf ‘hoe hot’ het item is.
Wat dat betreft staan ze in Nederland veel verder dan in België. Daar zijn de SPA problemen tenminste bespreekbaar.
In België niet. Daar is dat allemaal taboe, en zien de meeste hondenliefhebbers iedere hond ongeacht zijn ras nog steeds als een blanco blad waarbij ieder incident het gevolg is van slechte opvoeding of ‘fout menselijk handelen’ want kinderen-die-nietjes-in-oren-hond-schieten enzo.
djinnie
Actief

Ongelezen bericht door djinnie »

Veel van de broodfok/gezelligheidsnestjes zijn stamboomloos, verwacht ik? Als het klopt dat de meeste incidenten door stamboomloze SPA's ontstaan (wat ook een grotere populatie vetreft dan de stamboom populatie, vermoed ik) is het dan ook niet mogelijk om stamboomloze SPA(achtigen) te verbieden? Dat BOA's daar op checken? En dan daarbij nog de oplossingen van boetes en inbeslagname, hogere hondenbelasting en een test voor houders?

Ik heb zelf nog geen hond, maar we staan wel op de wachtlijst en ik moet bekennen dat het probleem met klapkaken aardig grote vormen aanneemt...
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

djinnie schreef:Veel van de broodfok/gezelligheidsnestjes zijn stamboomloos, verwacht ik? Als het klopt dat de meeste incidenten door stamboomloze SPA's ontstaan (wat ook een grotere populatie vetreft dan de stamboom populatie, vermoed ik) is het dan ook niet mogelijk om stamboomloze SPA(achtigen) te verbieden? Dat BOA's daar op checken? En dan daarbij nog de oplossingen van boetes en inbeslagname, hogere hondenbelasting en een test voor houders?

Ik heb zelf nog geen hond, maar we staan wel op de wachtlijst en ik moet bekennen dat het probleem met klapkaken aardig grote vormen aanneemt...
Dat was in grote lijnen wat de RAD was volgens mij.

Ik hebe r zelf niet mee te maken gehad dus ik kan die wet niet zo reproduceren maar als ik het goed heb moest je de afkomst kunnen aantonen.
En dat kunnen mensen met stamboomloze honden dus niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
djinnie
Actief

Oke, ik ben ook niet enorm bekend met de RAD, alleen van naam. En ik begrijp dat willekeurig iedere kruising die lijkt op een SPA dan maar te verbieden teveel honden treft zonder klapkaak achtergrond (dus een DNA test zou daar uitkomst kunnen bieden, je hond met een SPA achtig uiterlijk zonder vechthond genen vrijplijten met een DNA test).

Buiten dat bedoel ik in ieder geval niet het afmaken van die "verboden" honden (tenzij hojd in kwestie echt gevaarlijk gedrag richting mens en dier heeft vertoont), maar meer het hier al aangedragen uitsterfbeleid.

In zo'n krappe samenleving horen dergelijke honden niet meer in het straatbeeld...
~21-11-1952 †08-05-2017
Suusz27
Zeer actief

djinnie schreef:Veel van de broodfok/gezelligheidsnestjes zijn stamboomloos, verwacht ik? Als het klopt dat de meeste incidenten door stamboomloze SPA's ontstaan (wat ook een grotere populatie vetreft dan de stamboom populatie, vermoed ik) is het dan ook niet mogelijk om stamboomloze SPA(achtigen) te verbieden? Dat BOA's daar op checken? En dan daarbij nog de oplossingen van boetes en inbeslagname, hogere hondenbelasting en een test voor houders?

Dat klopt inderdaad, het merendeel wat je ziet lopen is stamboomloos.
Eerder is er de RAD geweest, hierbij waren stamboomloze SPA achtige honden welke na een bepaalde datum geboren waren, verboden.
Had je deze wel in bezit, werden ze in beslag genomen en na een lange lijdensweg in hokken, geëuthanaseerd. Er is een subgroep hier op het forum waar hier eea over terug te vinden is.

Laat je ook niet te gek maken door alle berichten, oplettendheid en waakzaamheid is natuurlijk altijd goed, zo ga ik met mijn aangelijnde SPA, herders, JR etc standaard uit de weg haha.

Muis heb ik geleerd vreemde honden op straat te negeren, iets wat elke SPA eigenaar moet doen :tongue: Op losloopplaatsen heb je niks te zoeken, maar wij genieten savonds heerlijk van een anderhalf uur lange wandeling binnen de bebouwde kom, het leven stopt niet bij het niet betreden van ene losloopplaats.
Mantrailing, waterwerk, canicrosss, etc. het kan allemaal.

Behendigheid heb ik ook een tijdje gedaan, met wat mede SPA eigenaren, omstebeurten het veld op en huurden gezamenlijk een trainer in.
Zo zijn er genoeg oplossingen om iedereen tevreden te houden, mocht iedereen de raseigenschappen herkennen maar helaas, dat is iets wat nooit gaat gebeuren en dus moet er iets anders gebeuren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kruimel53 schreef:Jongens, neem dat figuur toch niet serieus! Die is zo nep als een briefje van 13. Dat is of een alter ego van PdB of een puistige puber zonder vriende met een hele grote duim.

:LOL: En keer op keer op keer meegaan in de meest onwerkelijke verhaaltjes.
Had de pitbull van je moeder nou wel tanden? :mrgreen:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Marjoleine schreef:
Alfilillo schreef:Maar toch. Het is bizar, er lopen hier ontzettend veel spa's rond, regelmatig los en zonder muilkorf, en ik heb nog nooit gedoe gehad. Ik ken ook geen verhalen van anderen die gedoe met een spa gehad hebben. Natuurlijk geloof ik mensen die hier schrijven en wel veel gezeik met spa's gehad of gezien hebben, maar ik vraag me af waar dat verschil in zit. Ik heb me zelfs afgevraagd of het zootje hier inmiddels zo weinig raszuiver is dat de scherpe randjes verdwenen zijn.
Ruimte? Dat scheelt wel denk ik.

Hier gebeurt het gelukkig niet veel, de meesten weten wat ze in handen hebben, maar soms gebeurt het dus wel.
Iedereen weet dat ook meteen en vaak is zo'n hond binnen een paar maanden verdwenen. Triest trouwens.
Zou best kunnen schelen die ruimte. Hier lopen we in ieder geval niet hutje mutje.
Wat ik begrijp is dat in Nederland veel spa's los lopen in het dorp. Dat zie je hier eigenlijk nooit. Andere honden ook niet trouwens. Alles loopt aan de lijn, meestal kort, dus dat scheelt al een hoop qua ongelukken.
Het bos/bergen/strand is een ander verhaal. Daar lopen veel honden los. Ook redelijk wat losse spa's, maar veel ook aan de korte lijn. En wat ik al schreef, het is niet druk. Op een wandeling van een uur, komen we misschien 2 honden tegen.
De regel die weinig nageleefd wordt is de muilkorfplicht. (En ik vraag me af hoeveel spa-eigenaren daadwerkelijk de verplichte vergunning hebben.) De boetes zijn echter zo hoog als er iets gebeurt, dat het goed mogelijk is dat de eigenaren die vermoeden dat hun hond agressief kan reageren juist die paar mensen zijn die wél een muilkorf omdoen. Daar zitten trouwens ook tokachtige mensen bij. Ik vind dat soort mensen echt niet per definitie onverantwoordelijk.
Om de één of andere reden werkt het systeem hier vooralsnog.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
djinnie
Actief

Dat zijn top oplossingen. Verantwoorde eigenaren die het ras daardoor buiten problemen houden. Hier zie ik sowieso zelden SPA's. Maar als ik ze wel zie, zie ik ook vaak een onverantwoorde eigenaar.

Het is, zoals wel vaker, jammer dat hier mogelijkerwijs de goeden onder de kwaden lijden.
~21-11-1952 †08-05-2017
Suusz27
Zeer actief

djinnie schreef:Oke, ik ben ook niet enorm bekend met de RAD, alleen van naam. En ik begrijp dat willekeurig iedere kruising die lijkt op een SPA dan maar te verbieden teveel honden treft zonder klapkaak achtergrond (dus een DNA test zou daar uitkomst kunnen bieden, je hond met een SPA achtig uiterlijk zonder vechthond genen vrijplijten met een DNA test).

Buiten dat bedoel ik in ieder geval niet het afmaken van die "verboden" honden (tenzij hojd in kwestie echt gevaarlijk gedrag richting mens en dier heeft vertoont), maar meer het hier al aangedragen uitsterfbeleid.

In zo'n krappe samenleving horen dergelijke honden niet meer in het straatbeeld...
Dit soort honden kunnen prima in de drukke wereld van nu, je moet alleen weten wat je fokt, hoe je er mee om gaat en waar je hem houd. Lijnen zijn ook zo ontzettend belangrijk, stabiele (ouder)dieren etc.

Ik zit ondertussen al heel wat jaren in het wereldje en ken werkelijk niemand die honden heeft met incidenten op zijn naam, maar het zijn de mensen die zich niet laten informeren, die een hond kopen uit een schuur ergens in jezuskuttenveen etc etc.
XXL etc etc dat gelul, dat mag van mij uit het straatbeeld
Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Eens met alles wat je schrijft Suusz27! :ok: Ik denk er precies hetzelfde over maar jij weet het super te verwoorden.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Jonas26 schreef: Ben je nou zo dom of doe je alleen maar dom :denken:
De meeste klapkaak eigenaren blijven wijselijk uit dit soort topics want de haat die ervan afstraalt vind ik ongelofelijk voor hondenliefhebbers.
Haha. Ik kan alleen maar hopen dat ik niet 1 van de 'klapkaak eigenaren' bent die je bedoelt. Ik zie namelijk absoluut niet de haat die jij denkt te zien en deel jouw mening totaal niet. Ik zie een - voor de verandering, chapeau mensen :I: ) redelijke discussie met goede argumenten en feiten. En jij...doet uhmm...ook je duit in het zakje.
Marjoleine schreef:Daar lopen we tegen twee probleempjes op.

Het eerste is dat je dan volledig overnieuw moet beginnen. En dan dus alles wat er nu is weggooien. Dat kan, hoor. Ik ben redelijk thuis in dit soort trajecten (van opnieuw beginnen, niet van weggooien) en het kan zeker. Maar je moet dan dus wel 100% opnieuw beginnen.
Mij lijkt het een uitdaging trouwens. Ik wil wel :D

Maar het tweede probleempje is dan wel dat veel SPA-eigenaren dat karakter dus juist willen. Inclusief die agressie.
Daardoor kunnen ze die specifieke sporten doen en zo. Dus ja, het kan wel maar dan raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
Izzy is -tot nu toe- een mazzeltje. Begrijp me niet verkeerd; ze is pittig en laat zich de kaas zeker niet van het brood vreten als het erop aankomt. Gisteren denderde er bijvoorbeeld een groep hyper-actieve herder-kruisingen om haar heen en dan geeft ze echt wel een brúl dat ze uit haar buurt moeten blijven, maar verder gaat ze (nog) niet. Ze heeft, naar veel vreemde honden toe, een heel kleine persoonlijke bubbel die je gewoon liever niet moet inkomen, dan voelt ze zich echt niet fijn. Laat ze ook duidelijk zien: ze is makkelijk leesbaar, ondanks dat wordt gezegd dat SPA's nauwelijks lichaamstaal laten zien.
Liever maakt ze zelf het eerste contact met andere honden, met de bal in d'r bek als steun. Eerlijk gezegd, en dat is een punt van discussie hier, zie ik het in de toekomst ook niet gebeuren dat die 'knop' omgaat. Toen ze vorig jaar d'r poot opengereten kreeg door een BC was haar eerste reactie niet om te knokken, maar om het gillend op een rennen te zetten. Als we langs een groep honden lopen (ze moet dan schuin achter me lopen - in ieder geval zijn we daar druk op aan het trainen want soms wil ze gewoon even hoi zeggen met zo'n domme trotse bek - "Kijk mij eens durven!" :roll: ) die haar uitkafferen en we zijn er voorbij, dan draait ze zich niet om om alsnog verhaal te halen. Die honden liggen dan allang weer in het verleden voor haar. Geen enkele blinde vergeldingsdrang. Daarbij vind ik haar esthetisch gewoon prachtig. Die spieren, die zoenlippen, die bolle kop :I:

Waar ik naar toe wil: Als er een ras zou worden ontwikkeld vanaf scratch, zonder vechthond-achtergrond, zou ik er zonder nadenken voor gaan. Kan ik me alvast op de wachtlijst laten zetten? :mrgreen:
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Sandra&co schreef:
Jonas26 schreef: Ben je nou zo dom of doe je alleen maar dom :denken:
De meeste klapkaak eigenaren blijven wijselijk uit dit soort topics want de haat die ervan afstraalt vind ik ongelofelijk voor hondenliefhebbers.
Haha. Ik kan alleen maar hopen dat ik niet 1 van de 'klapkaak eigenaren' bent die je bedoelt. Ik zie namelijk absoluut niet de haat die jij denkt te zien en deel jouw mening totaal niet. Ik zie een - voor de verandering, chapeau mensen :I: ) redelijke discussie met goede argumenten en feiten. En jij...doet uhmm...ook je duit in het zakje.

ik meen te herinneren, dat jij daarom juist weg ging van het forum?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Cinnepin schreef:
Sandra&co schreef:

ik meen te herinneren, dat jij daarom juist weg ging van het forum?
Ja, maar in deze discussie ziet ze het niet. Terecht. Afgezien van het kleutergedrag van Jonas is dit een heel beschaafd verlopend topic.
Sandra&co

Cinnepin schreef:ik meen te herinneren, dat jij daarom juist weg ging van het forum?
Nou, dan zou ik maar niet meer te veel vertrouwen op m'n herinneringen als ik jou was.
kipo
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Cinnepin schreef:ik meen te herinneren, dat jij daarom juist weg ging van het forum?
Nou, dan zou ik maar niet meer te veel vertrouwen op m'n herinneringen als ik jou was.
Oh oeps, dan heb ik het ook verkeerd onthouden.... :roos:
Sandra&co

kipo schreef:
Sandra&co schreef:
Oh oeps, dan heb ik het ook verkeerd onthouden.... :roos:
Ik ging weg vanwege de ontzettend kort-door-de-bochte discussies waarin mensen die krijsten dat alle SPA's maar gewoon dood moesten worden geschoten, in principe groot gelijk kregen - er was iig nauwelijks weerwoord ;) De ongenuanceerde, alles op een hoop gooiende discussies. Als alle discussies zo gingen als deze, was ik niet weggegaan. Niet dat ik anderen de schuld geef. Het is mijn gebrek dat ik daar geen geduld mee had/heb - maar in dat soort discussies reageer ik nu gewoon niet meer ;)
kipo
Zeer actief

Sandra&co schreef: Ik ging weg vanwege de ontzettend kort-door-de-bochte discussies waarin mensen die krijsten dat alle SPA's maar gewoon dood moesten worden geschoten, in principe groot gelijk kregen - er was iig nauwelijks weerwoord ;) De ongenuanceerde, alles op een hoop gooiende discussies. Als alle discussies zo gingen als deze, was ik niet weggegaan. Niet dat ik anderen de schuld geef. Het is mijn gebrek dat ik daar geen geduld mee had/heb - maar in dat soort discussies reageer ik nu gewoon niet meer ;)
Ah, zat ik er niet ver naast, dat je vanwege de haat in andere topics geen zin meer had. Maar inderdaad, wegklikken en doorscrollen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tineke schreef:
Nou, shoot me maar ik zou zo'n petitie ook tekenen :schrik: En niet vanwege Jonas, maar wel omdat het sterft van de Jonassen met vechthonden. Overal, er is geen ontkomen aan. En er is ook geen toezicht want het is inderdaad allemaal stamboomloos en gekruist met van alles en nog wat.
Als een muilkorf/aanlijngebod zou werken was ik daar voor hoor. Maar ik denk dat juist de doelgroep die problemen veroorzaakt met dit soort honden nou juist die regels aan hun laars lapt. En dan zie ik liever dat er harde maatregelen worden genomen voordat er onschuldige slachtoffers vallen. Als elke hond in de fout mag gaan en daarbij minimaal 1 hond zwaargewond of dood bijt, schieten we nog niks op.
En ja, dat is heel spijtig voor de eigenaren die wel weten wat ze in handen hebben. Hoe we dat onderscheiden moeten maken? Geen idee, waarschijnlijk inderdaad het Duitse systeem met hoge belastingen, geen strafblad en doe er ook maar een verplichte cursus bij. Maar er vallen nu ook héél veel onschuldige slachtoffers, en ik vind de gedachte dat mijn honden de volgende kunnen zijn doodeng.
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Ik moet Maeve gelijk geven
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tamara81 schreef:Dit topic heb ik vanaf het begin gevolgd. Goede discussie hier :ok:
Ook ik ben van mening dat er iets moet veranderen. Met een muilkorfplicht zou ik meer ontspannen door mijn wijk kunnen lopen, in ieder geval.

Goed dat er ook mensen op dit forum zijn die de genetische eigenschappen van de spa serieus nemen en verantwoordelijkheid nemen voor hun hond.

Wat ik me af vraag... waarom kiezen mensen voor een Stafford of een Pittbul? Ik kan me voorstellen dat je als gangster een stoere hond zoals een Pitbull aan de lijn zou willen hebben.

Maar waarom zou je als hondenliefhebber, met verstand van (ras)honden en met de wetenschap dat je een Stafford nooit los kunt laten, kiezen voor dit ras?

Kunnen jullie dit uitleggen, Suusz (baasje van Muis), en Sandra&Co, en anderen?
Ik ben dan wel geen spa-eigenaar :mann: , maar ik kan me best wel voorstellen waarom iemand voor het ras valt. Als ik zonder honden ben, dan knuffel ik zo ook heel graag. De pure staff of pitbull is ontzettend mensvriendelijk, knuffelig en een enorme clown. En diezelfde ontzettende drive die hen tot vechtmachines maakt, zorgt er ook voor dat ze ontzettend gedreven kunnen zijn in allerhande hondensporten. Eerlijk gezegd, op het debiele af (vind ik dan, hè :mrgreen: ). Zonder ophouden en maar doorgaan. Van die Badr Hari's, zal ik maar zeggen. :engel:

De kruisingen vind ik overigens wel vaak heel eng. Die hebben als je ze tegenkomt zo'n enge starende blik. Zo'n lege en emotieloze blik. Terwijl een echte staff of pitbull juist op een leuke manier oogcontact maken, hebben die kruisingen het niet.
Zo loopt er hier in de buurt een kruising ambull teef rond. Vanaf de eerste keer dat ik haar als pup zag, beviel me die blik niet. En vanaf de tijd dat ze een half jaar was, ontliep ik haar want ze keek naar mijn honden en naar mij met dezelfde rare blik in de ogen. Kan het niet uitleggen, maar ik vertrouw d'r voor geen meter.
Afbeelding
Sandra&co

Tamara81 schreef:Kunnen jullie dit uitleggen, Suusz (baasje van Muis), en Sandra&Co, en anderen?
Ik vind ze esthetisch ontzettend mooi, was op slag verliefd toen ik haar foto zag (alle puppies zijn lief maar een enkeling springt er gewoon uit), woon in een wijk waar 1 SPA meer of minder niet uitmaakt én woon naast een groot bosgebied. Loop ik een half uur via dat bosgebied de snelweg over, kom ik niemand meer tegen. Ik vond het het risico waard en zou de keuze zonder twijfel zo opnieuw maken, wat de toekomst ook mag brengen. Ik heb er een gouden hond aan. Ik verwacht niet dat mensen dat begrijpen, ik zou zelf bijvoorbeeld heel veel moeite hebben met een jachthond die op geur jaagt, die zou ik nergens los durven laten.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oh ik snap het ook wel. De vechthondenrassen zijn doorgaans heel leuk in de omgang met mensen. Sociaal, mensgericht en inderdaad lekker enthousiast. En er zijn genoeg andere rassen die ook niet kunnen loslopen natuurlijk, vanwege jachtinstinct of omdat er gewoon domweg geen betrouwbaar op te krijgen is :mrgreen: Als mensen daar bewust voor kiezen en het prima vinden om aangelijnd met de hond lange wandelingen te maken of met ze te fietsen kan zo'n ras alsnog ideaal voor je zijn. En dat geldt wat mij betreft ook voor de vechthondenrassen. Ik sta echt niet te walgen als ik er één zie lopen, want het zijn vaak leuke honden wel. De irritatie zit hem bij de Ambull die door een kind van 12 wordt uitgelaten aan een flexi, de Staff die al fixerend in de riem hangt waarna de baas zegt "ze doet niks hoor, wil alleen maar spelen!" En de loslopende exemplaren waarbij je maar moet bidden dat ze zich gedragen tegen je honden.
Sandra&co

Oh en ik begrijp de angst ook heus wel. Sterker nog, toen ik pas 2 loslopende Staffords tegenkwam die om Sofi'tje heen cirkelden, heb ik haar ook opgetild en ze weggebonjourd. En ja, de eigenaar riep ook dat ze niets deden wat ik achteraf ook wel geloofde want ze vervolgden toen vrolijk hun weg. Maar goed, daar heb ik op dat moment maling aan, Sofi is breekbaar. Andersom lijn ik Izzy ook aan als iemand me dat zou vragen (verbaal of non-verbaal) - wat me eigenlijk pas 1x gebeurd is.
Suusz27
Zeer actief

Oke, heb je even? Het begon met mijn ex die hoe dan ook een Amstaff wilde, na vele discussies akkoord gegaan met de eis dat ouderdieren en lijnen bekend moesten zijn en de hond dus een stamboom had. Het zou zijn hond worden en zijn verantwoordelijkheid.
Van huis uit ben ik opgevoed met Soft Coated Wheatens, hele andere koek dus. Van jongst af aan slenterde ik alle trainingen mee, kinderhondentrainen, etc i love it.

Maar hoe beter ik het ras leerde kennen, hoe meer ik er van ben gaan houden.
Het zijn ontzettend fijne, lieve, baasgerichte schoothonden waar je fijn mee kunt werken.

Mij maak je niet gelukkig op een losloopveld, zo ook mijn hond niet. Ik heb de lol daar nooit van ingezien, ik ben van de lange wandelingen samen, samen werken naar iets qua training en een echte knuffelhond. Kan ik dat dan niet terugvinden in andere rassen, ja tuurlijk maar hét, nee, niet dát.
Mijn vriend kent Muis & mij nu bijna twee jaar en dacht in t begin, een Amstaff, nee dankje en wat dor jij daar als kantoorkut mee, zo'n vechthond en blabla maar nu hij het ras echt heeft leren kennen, Muis specifiek, is ook hij om.

Het is moeilijk uit te leggen, misschien met wat foto's.
Jullie hebben een heel ander beeld bij de SPA's, door alles wat is voorgevallen en veelal door onstabiele honden. Het zijn geen honden-honden, maar ik heb een hond voor mezelf en niet voor een ander.
Ik weet wat ik wel en niet wil en kan doen, ken de raseigenschappen waarop ik kan inspelen en weet dat ik een stabiele hond heb. In 1 blik zie ik wanneer zij iets niet leuk vind en dan bescherm ik haar daarin.
Oh en tuurlijk loopt Muis soms ook wel eens los, als er geen andere honden zijn waar ik overzicht heb of een hond die ze door en door kent, en psssst; hopelijk wordt ze binnenkort grote zus (maar niet van een amstaff)

Ik heb bijvoorbeeld niets met honden die keffen of hysterisch blaffen als ze iets willen, ik zou er knettergek van worden of jachthonden die overal achteraan gaan, even als voorbeeld. ;-)
Wat hét precies is, is moeilijk in woorden uit te drukken maar tot nu toe iedereen die Muis leert kennen, snapt me.

Het zijn échte mensenhonden en i love it! Hier volgt een fotospam, zodat jullie ook zien dat het anders kan en omdat ik best trots ben op Muis&mij. :) En tuurlijk zitten er ook genoeg rotte appels tussen he, ik snap jullie dondersgoed!! Maar alles valt en staat met een goede selectie qua lijnen, goede socialisatie en een baas die zijn hond en raseigenschappen van deze kent.

Op de Universiteit Utrecht, totaal niet gefocust op andere honden

Afbeelding

Gehoorzaamheidstrainingen

Afbeelding

Waterwerk

Afbeelding

Gewoon dikke onvoorwaardelijke liefde

Afbeelding
Sandra&co

4 Foto'tjes en dat noemt ze spam :hmmm:

Verder ga ik met je mee wat betreft wandelingen. Ik vind het echt wel gezellig om eens samen te wandelen met baasjes met honden die ik ken en vertrouw, maar over het algemeen maak je mij veel blijer met urenlange "eenzame" wandelingen met alleen de honden. Ik vind weinig dingen zo ontspannend in mijn drukke leven als in de zomer een rugtas in te pakken met eten en drinken en dan de hele dag bij een vennetje op de heide te zitten. Je moet eigenlijk zelf geen overdreven "mensen-mens" zijn als je een Staff wil. Ik vond het ook vreselijk moeilijk toen mijn huisgenoot vroeg of ze met Izzy mocht gaan wandelen (en godbetert, of ze haar los mocht laten :schrik: NEE. Hoewel die 2 totaal gek op elkaar zijn).
Hoeveel vertrouwen ik in Izzy heb (gister belandde ze ineens in een roedel Staffords, Bullterriers en een Tosa van iemand anders en er gebeurde natuurlijk niks), hoe weinig vertrouwen ik heb in andere, onbekende eigenaren.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Sandra&co schreef:4 Foto'tjes en dat noemt ze spam :hmmm:

Verder ga ik met je mee wat betreft wandelingen. Ik vind het echt wel gezellig om eens samen te wandelen met baasjes met honden die ik ken en vertrouw, maar over het algemeen maak je mij veel blijer met urenlange "eenzame" wandelingen met alleen de honden. Ik vind weinig dingen zo ontspannend in mijn drukke leven als in de zomer een rugtas in te pakken met eten en drinken en dan de hele dag bij een vennetje op de heide te zitten. Je moet eigenlijk zelf geen overdreven "mensen-mens" zijn als je een Staff wil. Ik vond het ook vreselijk moeilijk toen mijn huisgenoot vroeg of ze met Izzy mocht gaan wandelen (en godbetert, of ze haar los mocht laten :schrik: NEE. Hoewel die 2 totaal gek op elkaar zijn).
Hoeveel vertrouwen ik in Izzy heb (gister belandde ze ineens in een roedel Staffords, Bullterriers en een Tosa van iemand anders en er gebeurde natuurlijk niks), hoe weinig vertrouwen ik heb in andere, onbekende eigenaren.
Ik hou ook van dagwandelingen. Gewoon wij en onze hondjes, en zo weinig mogelijk mensen (en honden) tegenkomen. En ik kan dezelfde foto's posten, waar de hond vol overgave haar liefde over ons heen stort. Gewone Goldens doen dat namelijk ook.
En tegelijkertijd vind ik het zo lekker dat ik geen ogen voor en achter hoef te hebben. Ik hoef mijn hond niet neurotisch aan een lijn te houden, ik hoef niet bang te zijn als een ander ze uitlaat. Of als we toch tegenliggers tegen komen :19:
Sandra&co

Marion. schreef: Ik hou ook van dagwandelingen. Gewoon wij en onze hondjes, en zo weinig mogelijk mensen (en honden) tegenkomen. En ik kan dezelfde foto's posten, waar de hond vol overgave haar liefde over ons heen stort. Gewone Goldens doen dat namelijk ook.
En tegelijkertijd vind ik het zo lekker dat ik geen ogen voor en achter hoef te hebben. Ik hoef mijn hond niet neurotisch aan een lijn te houden, ik hoef niet bang te zijn als een ander ze uitlaat. Of als we toch tegenliggers tegen komen :19:
Als ik weer een hond zoek, zal ik jou vragen wat ik moet kopen, ok?

Nee maar even serieus: deze discussie is al geweest. Ik geloof dat Manuma toen heel boos werd. Niet iedereen wil een Golden, Marion. Ik vind ze heel leuk bij een ander, maar ik heb er een lauwwarm gevoel bij.

Verder vind ik dat je als hondeneigenaar sowieso de verantwoordelijkheid hebt om ogen voor en achter te hebben.
Laatst gewijzigd door Sandra&co op 01 feb 2017 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”