Jonas26 schreef:lieke schreef:
Edit: wat betreft je opmerking over dat je ons graag als buren zou willen, ach... mij denk ik niet want soms let ik ook niet erg op en dan wil Abby ook nog wel eens op een andere hond afstieren. Het kreng.
Gelukkig is ze wel snugger genoeg om agressievelingen te vermijden maar ze luistert dus niet 100%. Ik hoop wel dat dit geen overtreding hoeft te zijn waar de doodstraf op staat.

Geen een hond hoeft de doodstraf te krijgen voor bepaald gedrag maar als je hond word aangevallen door welk ras dan ook ben je er deels zelf verantwoordelijk voor want je maakt de keuze om haar los te laten lopen terwijl ze niet goed luistert.
Daarmee neem je zelf een risico.
Ehh, even een correctie: mijn Abby stiert op honden af om even gezellig te snuffelen. Niet om aan te vallen, zeg. Bewaar me.
Het is alleen een ongelooflijke sukkel die het enig vindt om even gezellig 'Hááaí!' te gaan zeggen.
Laat onverlet dat ik dat niet goed vind en zeker niet naar aangelijnde honden. Ongeacht het ras. Omdat ik er vanuit ga dat mensen hun hond niet voor niks aanlijnen. Misschien omdat ze oud zijn. Of ziek. Of herstellende van een operatie. Of gewoon omdat ze het niet leuk vinden om kennis te maken met vreemde honden.
Maar soms, sóms ben je even bezig. Bijvoorbeeld om de steunkous van Maggie omhoog te sjorren (en dat is in het officiële hondenlosloopgebied, hè) en heb ik mijn ogen 10 seconden van die ondeugende meid afgewend. En dan neemt ze soms, zo eens in de 100x, de gelegenheid ten baat om toch even naar zo'n aangelijnde hond te lopen. Of even toch van de grond te vreten.
Uiteraard roep ik haar dan terug.
Maar diep in mijn hart vind ik het geen totale ramp omdat ze heel voorzichtig met kleine, oude en zieke dieren is. Hoogstens een brutale (puber)reu op z'n plaats zet die probeert op d'r te klimmen.
En omdat IK dus een sociale, vriendelijke hond heb, die geen 100% appèl heeft maar 98%, vind IK dus dat mensen met agressievelingen en onbetrouwbare joekels NIET in het hondenlosloopgebied zouden mogen komen.
Omdat in dat gebied ook mensen met onschuldige pups komen. Of een jolige puber die een keer bananen in de oren heeft. En dat niet met de dood hoeven te bekopen.
Dus leg de verantwoordelijkheid niet bij mij en mijn 'niet luisterende hond'.
Mijn hond is geen robot maar een deugdelijk opgevoede, vriendelijke en sociale hond die heel soms eens iets ondeugends uithaalt.
Schei uit met ongefundeerde uitspraken je eigen onkunde en onverantwoordelijkheid bij een ander neer te leggen. En als je een klapkaak wilt hebben? Prima. Ga vooral je gang. Maar verhuis dan lekker naar een hutje op de hei en laat een ander de prijs niet betalen van je onbegrip, falen en incompetentie.
Ik vind jouw Calimero-gedrag buitengewoon stuitend. Neem eens een voorbeeld aan bijvoorbeeld Lemuria of Suuz27 en de vele andere capabele spa-eigenaren.