Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'De vechthond verdient geen leven'

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jonas26
Zeer actief

Re: 'De vechthond verdient geen leven'

Ongelezen bericht door Jonas26 »

lieke schreef:
Jonas26 schreef:
Budkes schreef:Kort aangelijnd agility doen is niet mogelijk, dat doe je met onaangelijnde honden, dus waarom zou je daar überhaupt aan beginnen dan?
En waarom zou je een hond in een situatie willen brengen waarbij het gevaar bestaat dat hij ernstig getriggerd wordt. Ik ga toch met mijn Jack Russell niet trainen tussen de muizen, kort aangelijnd en gemuilkorfd omdat ik dat nu eenmaal wil. Wie wordt daar gelukkig van dan,de hond, de muizen, ik . :U:
Ik bedoel als andere honden aan het werken zijn, als je zelf begint is de hond toch op jou gefocust?[/quote]

Nee, en dat probeert iedereen je nou uit te leggen. Een hond die gefokt is met een bepaald doel, heeft een 100% focus op dat doel als-ie eenmaal getriggerd is. En die hoort of ziet de baas gewoon niet meer omdat hij bezig is met datgene waar hij genetisch voor gefokt is.
Dat geldt voor die wetter van Marjoleine, dat geldt voor die jack russel van Budkes, dat geldt voor die husky, die jachthond en ja, ook die herder.

Dan kan de baas op de kop staan, een hoeladansje doen, met worst wapperen, of wat dies meer zij. Die hond doet waar hij voor gefokt is. Kan hij niks aan doen maar het is de baas die moet zorgen dat de hond a) niet in de situatie komt waar die trigger naar voren komt (tenzij natuurlijk gewenst) en/of b) zorgen dat de hond geen gehoor aan dat instinct kán geven door hem te belemmeren. Fysiek of anderszins.

In het geval van het voorbeeld van die agility: alle honden lopen los over het veld. En er zijn honden die tijdens het wachten lopen te gillen van opwinding (mijn collies doen dat bijvoorbeeld en ook shelties zijn van die krijstokken). Dat gegil, het heen en weer geren en die hele opgefokte sfeer kan er voor zorgen dat een normaal sociale en gehoorzame stafford door zijn instinct wordt overgenomen. Met alle risico's van dien.
Dus zorgt een verantwoordelijke baas ervoor dat hij zijn stafford niet aan de verleiding blootstelt én andere honden niet de dupe worden van zijn eigen stupiditeit en/of naïeviteit.

In ieder geval, een hondenschool die een spa laat meetrainen in een groep met agility of flyball, is een hondenschool waar ik resoluut afscheid van neem.
En dat gegil moet ik wel als normaal beschouwen? Lijkt me dat je de hond dan ook bepaald niet onder controle hebt :19: :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jonas26 schreef:
lieke schreef:
Jonas26 schreef:
Budkes schreef:Kort aangelijnd agility doen is niet mogelijk, dat doe je met onaangelijnde honden, dus waarom zou je daar überhaupt aan beginnen dan?
En waarom zou je een hond in een situatie willen brengen waarbij het gevaar bestaat dat hij ernstig getriggerd wordt. Ik ga toch met mijn Jack Russell niet trainen tussen de muizen, kort aangelijnd en gemuilkorfd omdat ik dat nu eenmaal wil. Wie wordt daar gelukkig van dan,de hond, de muizen, ik . :U:
Ik bedoel als andere honden aan het werken zijn, als je zelf begint is de hond toch op jou gefocust?[/quote]

Nee, en dat probeert iedereen je nou uit te leggen. Een hond die gefokt is met een bepaald doel, heeft een 100% focus op dat doel als-ie eenmaal getriggerd is. En die hoort of ziet de baas gewoon niet meer omdat hij bezig is met datgene waar hij genetisch voor gefokt is.
Dat geldt voor die wetter van Marjoleine, dat geldt voor die jack russel van Budkes, dat geldt voor die husky, die jachthond en ja, ook die herder.

Dan kan de baas op de kop staan, een hoeladansje doen, met worst wapperen, of wat dies meer zij. Die hond doet waar hij voor gefokt is. Kan hij niks aan doen maar het is de baas die moet zorgen dat de hond a) niet in de situatie komt waar die trigger naar voren komt (tenzij natuurlijk gewenst) en/of b) zorgen dat de hond geen gehoor aan dat instinct kán geven door hem te belemmeren. Fysiek of anderszins.

In het geval van het voorbeeld van die agility: alle honden lopen los over het veld. En er zijn honden die tijdens het wachten lopen te gillen van opwinding (mijn collies doen dat bijvoorbeeld en ook shelties zijn van die krijstokken). Dat gegil, het heen en weer geren en die hele opgefokte sfeer kan er voor zorgen dat een normaal sociale en gehoorzame stafford door zijn instinct wordt overgenomen. Met alle risico's van dien.
Dus zorgt een verantwoordelijke baas ervoor dat hij zijn stafford niet aan de verleiding blootstelt én andere honden niet de dupe worden van zijn eigen stupiditeit en/of naïeviteit.

In ieder geval, een hondenschool die een spa laat meetrainen in een groep met agility of flyball, is een hondenschool waar ik resoluut afscheid van neem.
En dat gegil moet ik wel als normaal beschouwen? Lijkt me dat je de hond dan ook bepaald niet onder controle hebt :19: :19:
Nee dat is de adrenaline... dat hoort er idd vaak bij. Zou niks voor mij zijn overigens maar snap t vanuit de hond zeker wel. Misschien moet je je eerst wat verdiepen in t geheel en niet omdat t klapkaken betreft maar wat te roepen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jonas26 schreef:Oh dus nu gaat het niet meer om het gevaar wat het zou kunnen opleveren maar om de gevoelens van anderen?
Als ik voorzorgsmaatregelen neem zou het fijn zijn als men daar gewoon respect voor heeft
Je kunt niet trainen zonder die hond los te doen.
En buiten dat, als er mensen wegblijven omdat jij er traint en scholen weigeren je om die reden snap ik dat. Dat is wat ik bedoel.
Jonas26 schreef:En dat gegil moet ik wel als normaal beschouwen? Lijkt me dat je de hond dan ook bepaald niet onder controle hebt :19: :19:
Nee, dat is de rush waardoor ze die sport goed kunnen beoefenen. En dat is prima.
Dat heeft niet met controle te maken maar met passie van die hond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Jonas26 schreef:
lieke schreef:
Jonas26 schreef:Nee, en dat probeert iedereen je nou uit te leggen. Een hond die gefokt is met een bepaald doel, heeft een 100% focus op dat doel als-ie eenmaal getriggerd is. En die hoort of ziet de baas gewoon niet meer omdat hij bezig is met datgene waar hij genetisch voor gefokt is.

O hemel, krijgen we dat dan? Ja, collies blaffen als ze opgewonden zijn. Van dat schelle irritante geblaf wat je door merg en been gaat. Ontzettend vervelend en er vrijwel niet uit te krijgen.
Mijn collies thuis heb ik bijvoorbeeld als de deurbel gaat zo ver getraind dat ze na 3x de smoel houden. Maar op een trainingsveld of in een spelsituatie is het mij nooit gelukt om het er uit te krijgen. Als me dat een slechte baas maakt, so be it. Maar ik zal nooit ontkennen dat het tot een raseigenschap hoort die zeer, zeer moeilijk eruit te trainen is. Als het al lukt.
Shelties doen het ook. Puli's ook. Heel veel herders zijn van die gillende gevallen in hun opwinding. En ik geef gelijk toe dat het hoogst ergerlijk is voor de toeschouwers.
Maar er vallen tenminste geen dooien. Dat dan weer niet.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Habibi schreef:Dit was tot op heden geen rel- of bashtopic.

Ik hoop dat dat zo blijft.
Ik hoop het ook. Ik vind het jammer dat het weer zo'n wellus-nietus discussie wordt. Terwijl er gewoon redelijk werd gediscussieerd zonder dat er persoonlijke aanvallen plaatsvonden. En nu ontspoort het weer.
Jammer, heel jammer.
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jonas26 schreef:En dat gegil moet ik wel als normaal beschouwen? Lijkt me dat je de hond dan ook bepaald niet onder controle hebt :19: :19:
Nee, dat is de rush waardoor ze die sport goed kunnen beoefenen. En dat is prima.
Ja hoor, zo ken je alles wat krom is wel recht praten :ok: Vind het het wel best met jullie :ok:
Rekening houden met elkaar is nog altijd tweerichtings verkeer :wink:
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

lieke schreef:

Ik hoop het ook. Ik vind het jammer dat het weer zo'n wellus-nietus discussie wordt. Terwijl er gewoon redelijk werd gediscussieerd zonder dat er persoonlijke aanvallen plaatsvonden. En nu ontspoort het weer.
Jammer, heel jammer.
Hou toch even op, je krijgt wat tegengas en begint al te jammeren, moet ik staan juichen om een topic dat zegt alle vechthonden moeten weg, nee sterker nog verdienen geen leven????? De ware hondenliefhebber stond op :devil:
Jouw honden staan te gillen op een veld, persoonlijk vind ik dat onopgevoed, je niet kunnen gedragen is wat mij betreft einde oefening, heb geen zin in scheurende trommelvliezen :roll:
Laatst gewijzigd door Jonas26 op 31 jan 2017 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

malinois schreef: En als je hond nu niets voor voer doet?
Daarnaast is voer niet iets om snelheid te houden/krijgen.
Ja dan zou voor mij de training ophouden, ik wil niet dat mijn hond ooit gevaar oplevert en als het met muilkorf niet zou werken tja dan zoeken we een andere uitlaatklep :19:
Nee maar een hond houd ook geen snelheid als je met balletjes aan het spelen bent :mrgreen:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Jonas26 schreef:
lieke schreef:
Jonas26 schreef:

Maar daar draait het dus juist om Jonas26, daar raak je precies de kern. Collie-achtigen krijsen je de oren van de kop door opwinding en dat krijg je er dus niet uit. Zet je ze op een agility veld dan beginnen ze daar nagenoeg allemaal mee. Opwinding, adrenaline, dat krijg je er niet uit. Als je dat er al uit wilt krijgen dan moet het wezen van de collie geweld aan doen en schiet je je doel voorbij namelijk zo goed mogelijk je parcours afleggen.
Verschrikkelijk irritant, ik kan er absoluut niet tegen, dus ik ga ook geen agility doen met een collie achtige. Maar is het schadelijk/gevaarlijk, nee. En juist door die hond zijn drive te accepteren, kun je uitstekend met hem werken.
En dan ga je dit verhaal nu loslaten op de SPA met zijn achtergrond, daar waar hij al decennia lang op gelecteerd is. Dan doe je het beest toch geweld aan. En zoek je toch enorm de risico's op. Dat moet je toch zelf helemaal niet willen. Echt ik begrijp dat niet. Waarom zou je ras X nemen en het dan met alle geweld om willen buigen naar een exemplaar uit ras Z.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:
Ja hoor, zo ken je alles wat krom is wel recht praten :ok: Vind het het wel best met jullie :ok:
Ik praat niks recht.
Het is je net uitgebreid uitgelegd met allerlei voorbeelden en dit is zoals het werkt.
De reden dat mensen zo'n sport doen is omdát hun honden zo fanatiek zijn. Ze willen namelijk winnen.
Alleen kunnen niet alle honden die rush handelen.

Windhonden op de baan hebben een muilkorf. Weet je waarom?
Omdat ze anders in de rush van de wedstrijd elkaar afmaken. Daarom en nergens anders om.

Dat is de rush en zo werkt dat. De ene gilt, de andere hapt, en de derde is zo geconcentreerd dat je hem kan meppen en het komt niet binnen.
En rekening met elkaar houden is dus ook dit willen snappen.
Maar jij wilt dat blijkbaar niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jonas26
Zeer actief

lieke schreef:[q
En ik geef gelijk toe dat het hoogst ergerlijk is voor de toeschouwers.
Maar er vallen tenminste geen dooien. Dat dan weer niet.
Jij deed toch niet aan bashen? Hoe noem je dit dan? Is er ooit een dooie gevallen tijdens de uitoefening van een sport of is het gewoon jullie angst?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:
Dit heeft in het geheel niets met rekening houden met elkaar te maken, maar met het niet willen respecteren van de raseigenschappen van je hond. Het is respectloos naar je eigen hond toe.
Liefde voor je ras betekend ook dat je hem niet willen en wetens in bepaalde situaties brengt.

Je kunt van een windhond niet eisen dat ze minder snel gaan coursen omdat jij met je SPA ook wilt gaan coursen en de kans bestaat dat hij getriggerd wordt door voor hem uit sprintende windhonden.
Je kunt van een collie niet eisen dat hij zijn klep dichthoudt tijdens de agility omdat jij met je SPA agility wilt gaan bedrijven en de kans bestaat dat hij getriggerd wordt door krijsende collies.
En zo kunnen je nog veel meer dingen bedenken.

En het oneerlijke van dit verhaal is dat je het niet uit kunt proberen omdat de gevolgen als het mis gaat gewoon niet te overzien zijn voor een ander. En dat is zwaar @#¥ maar dat moet iedereen zo ondertussen kunnen weten als je er een aanschaft.
Er blijven genoeg dingen over om met je hond te doen, maar over het algemeen valt los sporten tussen andere honden daar nu eenmaal niet onder.
Gr. Aniek

Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Omdat ze anders in de rush van de wedstrijd elkaar afmaken. Daarom en nergens anders om.

Dat is de rush en zo werkt dat. De ene gilt, de andere hapt, en de derde is zo geconcentreerd dat je hem kan meppen en het komt niet binnen.
Ok, maar nu graag even feiten, hoeveel staffords hebben aangevallen tijdens uitoefening van een sport? Daar ben ik dan weer heel benieuwd naar want ik krijg steeds vaker het idee dat de angst de realiteit overwint :roll:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Jonas26 schreef:
lieke schreef:

Jammer, heel jammer.
Hou toch even op, je krijgt wat tegengas en begint al te jammeren, moet ik staan juichen om een topic dat zegt alle vechthonden moeten weg?????
Jouw honden staan te gillen op een veld, persoonlijk vind ik dat onopgevoed, je niet kunnen gedragen is wat mij betreft einde oefening, heb geen zin in scheurende trommelvliezen :roll:

Ik jammer niet. Ik probeer wat uit te leggen maar kom niet door die dikke schedel en nog dikkere laag verongelijktheid heen.
Nog één poging dan: elke hond, van elk ras, is een product van hun fokbeleid. Dat betekent dat in staat van opwinding ze zullen doen waar ze eeuwen op zijn geselecteerd en wat hun genetische dispositie hen dwingt te doen.
In het geval van collies (en met hen veel andere herderrassen), zijn ze gefokt om bij alarm aan te slaan. Ze hebben dus een genetische dispositie om te gaan blaffen bij opwinding. Hoe hoger de opwinding, hoe harder het blaffen.
Bij lage opwinding kan ik ze bereiken en trainen op het bek houden op commando. Maar als ze eenmaal op het sportveld staan (nou ja, stónden, want ik train niet meer) was het heel moeilijk om ze stil te krijgen. Zo niet onmogelijk. En dan nog maar voor 5 seconden en dan gingen ze weer.

Mijn punt is dus dit: nee, het is er niet uit te trainen, niet als er een trigger is. En dát, mijn beste, is de hele crux van het rassenverhaal. Als ze eenmaal worden getriggerd, neemt die genetische dispositie het over. Dat geldt voor collies. Voor rottweilers. Voor wetters. Voor jack russels.
En: surprise, surprise: óók voor vechthonden. Alleen gillen die niet. Of verdedigen de kudde. Of moorden een rattennest uit. Dan vermoorden ze soortgenoten. Want dát is hun selectiecriterium geweest.

En er zal best een collie zijn die de smoel altijd houdt. Of een rottweiler die iedere vreemdeling die de erf betreedt hartelijk omhelst. Een whippet die zoet naast het huiskonijn slaapt. Of een stafford die elke hond als zijn maatje beschouwt. Maar dat zijn uitzonderingen.

Snap je nou waar het in dit topic om gaat? Niemand hier wil honden zonder reden afmaken. Zeker geen honden die niks op hun kerfstok hebben. Maar de consensus hier en buiten het HF is toch wel dat er iets moet gebeuren aan die eindeloze stroom vechthonden die op marktplaats worden aangeboden. Aan die eindeloze reeks dodelijke incidenten met onschuldige ándere honden. Aan het continue dumpen van de stakkerige vechthonden in de asiels. Of in de plomp. Aan het gruwelijke misbruik en mishandeling waar dit ras al sinds jaar en dag is onderworpen.

Daar draait het om in dit topic. Niet in beschuldigende vingertjes wijzen naar anderen. Of in persoonlijke aanvallen op anderen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:

Ok, maar nu graag even feiten, hoeveel staffords hebben aangevallen tijdens uitoefening van een sport? Daar ben ik dan weer heel benieuwd naar want ik krijg steeds vaker het idee dat de angst de realiteit overwint :roll:
Het gezonde verstand overwint. Of van de eigenaar, of van de trainer/hondenschool/ of van de andere eigenaren. Realiteit is dat er nagenoeg geen SPA's agility lopen / of niet worden toegelaten.
Zoals ik al eerder zei..het probleem is dat uitproberen behoorlijk risicovol is.

Ik vraag me weleens af, als er een agility groep zou zijn met alleen maar SPA's, hoeveel eigenaren zouden daar fluitend naar toe gaan?
Gr. Aniek

Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Budkes schreef:
Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:
Dit heeft in het geheel niets met rekening houden met elkaar te maken, maar met het niet willen respecteren van de raseigenschappen van je hond. Het is respectloos naar je eigen hond toe.
Liefde voor je ras betekend ook dat je hem niet willen en wetens in bepaalde situaties brengt.

Je kunt van een windhond niet eisen dat ze minder snel gaan coursen omdat jij met je SPA ook wilt gaan coursen en de kans bestaat dat hij getriggerd wordt door voor hem uit sprintende windhonden.
Je kunt van een collie niet eisen dat hij zijn klep dichthoudt tijdens de agility omdat jij met je SPA agility wilt gaan bedrijven en de kans bestaat dat hij getriggerd wordt door krijsende collies.
En zo kunnen je nog veel meer dingen bedenken.

En het oneerlijke van dit verhaal is dat je het niet uit kunt proberen omdat de gevolgen als het mis gaat gewoon niet te overzien zijn voor een ander. En dat is zwaar @#¥ maar dat moet iedereen zo ondertussen kunnen weten als je er een aanschaft.
Er blijven genoeg dingen over om met je hond te doen, maar over het algemeen valt los sporten tussen andere honden daar nu eenmaal niet onder.
Niet alle staffords zijn moordenaars hoor. Vind het verbazingwekkend dat alles maar op een hoop gegooid wordt. Ik ontken absoluut geen raseigenschappen maar dat wil niet zeggen dat het bij iedere hond aanwezig is in dezelfde vorm. Ik heb bij de pitbull rescue in Spanje meerdere pitbulls bij elkaar gezien en daar viel nog geen grommetje. Meis en Muts zaten in een groep van 25 honden en Meis was heel sociaal en Muts is dat ook :19:
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Budkes schreef:
Ik vraag me weleens af, als er een agility groep zou zijn met alleen maar SPA's, hoeveel eigenaren zouden daar fluitend naar toe gaan?
Als ze allemaal gemuilkorft zouden zijn zou ik er geen enkele moeite mee hebben :ok:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:

O, ik heb het tweemaal persoonlijk meegemaakt bij de KC Arnhem. Eén keer in mijn eigen groep tijdens Gehoorzaamheidstraining, een gevorderde waar de honden oefeningen los mochten doen. Een staff in de groep moest op afstand van 50m in het vak gaan liggen. In plaats daarvan keerde hij halverwege om en klapte op een mechelaar uit de groep. Drie instructeurs hebben hem van de mechelaar moeten aftrekken. Die overigens bij de buik helemaal open lag. Eigenaar staff is daarna verzocht niet meer terug te komen.
De tweede keer bijna een jaar later in de flyball groep in het veld ernaast. Een staffachtige die in plaats van over de horden ging, het nodig vond om de cairn-terrier van zijn team te grijpen. Cairn heeft het overleefd. Nauwelijks. Want het beestje lag helemaal open en een poot er bijna af.
Daarna is het beleid van de KC gewijzigd. :cool2:
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

lieke schreef:
Snap je nou waar het in dit topic om gaat? Niemand hier wil honden zonder reden afmaken. Zeker geen honden die niks op hun kerfstok hebben. Maar de consensus hier en buiten het HF is toch wel dat er iets moet gebeuren aan die eindeloze stroom vechthonden die op marktplaats worden aangeboden. Aan die eindeloze reeks dodelijke incidenten met onschuldige ándere honden. Aan het continue dumpen van de stakkerige vechthonden in de asiels. Of in de plomp. Aan het gruwelijke misbruik en mishandeling waar dit ras al sinds jaar en dag is onderworpen.

Daar draait het om in dit topic. Niet in beschuldigende vingertjes wijzen naar anderen. Of in persoonlijke aanvallen op anderen.
Nee de titel van dit topic is toch echt wel dat de vechthond geen leven verdiend, over hoeveel rassen hebben we het eigenlijk?
Ik ben het zeer beslist met iedereen eens dat er iets moet gebeuren maar dat leg ik meer neer bij de eigenaar dan bij de hond, die is uiteindelijk ook maar de dupe van dat gajes !
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

lieke schreef: O, ik heb het tweemaal persoonlijk meegemaakt bij de KC Arnhem. Eén keer in mijn eigen groep tijdens Gehoorzaamheidstraining, een gevorderde waar de honden oefeningen los mochten doen. Een staff in de groep moest op afstand van 50m in het vak gaan liggen. In plaats daarvan keerde hij halverwege om en klapte op een mechelaar uit de groep. Drie instructeurs hebben hem van de mechelaar moeten aftrekken. Die overigens bij de buik helemaal open lag. Eigenaar staff is daarna verzocht niet meer terug te komen.
De tweede keer bijna een jaar later in de flyball groep in het veld ernaast. Een staffachtige die in plaats van over de horden ging, het nodig vond om de cairn-terrier van zijn team te grijpen. Cairn heeft het overleefd. Nauwelijks. Want het beestje lag helemaal open en een poot er bijna af.
Duidelijk en hoeveel incidenten tijdens sporten zijn er met andere rassen? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Jonas26 schreef: Niet alle staffords zijn moordenaars hoor. Vind het verbazingwekkend dat alles maar op een hoop gegooid wordt. Ik ontken absoluut geen raseigenschappen maar dat wil niet zeggen dat het bij iedere hond aanwezig is in dezelfde vorm. Ik heb bij de pitbull rescue in Spanje meerdere pitbulls bij elkaar gezien en daar viel nog geen grommetje. Meis en Muts zaten in een groep van 25 honden en Meis was heel sociaal en Muts is dat ook :19:
Ja en dat is heel oneerlijk,wat ik al steeds aangeef, keer op keer. In nagenoeg elk antwoord dat ik geef. Maar helaas ik ben niet van plan om mijn Jack Russell op het spel te zetten omdat iemand wil uitproberen of zijn SPA niet getriggerd wordt bij Agility. Gewoon niet.
Waarom zou ik voor een ander dat risico moeten lopen? Leg dat eens uit, waarom. Omdat we rekening met elkaar moeten houden? Wat win ik erbij. Sterker nog, wat wint die SPA eigenaar erbij? Hij heeft namelijk nog veel meer te verliezen als het wel mis gaat.
Rekening met andere honden eigenaren doe ik de hele dag door. Ik zorg ervoor dat mijn honden niet op andere honden afdenderen. Ik zorgde er voor dat andere op mijn honden afdenderende honden niet opgevreten worden door mijn aangelijnde honden. Ik doe en deed nooit anders. Maar dat houdt toch echt op bij het moment dat iemand iets uit wil proberen waarbij een dikke kans bestaat dat het fout gaat. Jouw raskeuze is namelijk niet mijn probleem. Hoe oneerlijk ook.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Jonas26 schreef:
Budkes schreef:
Als ze allemaal gemuilkorft zouden zijn zou ik er geen enkele moeite mee hebben :ok:
Nee dat snap ik. Maar mijn Jack Russell van 5 kilo wordt vermorzeld door een gemuilkorfd Staff en krijg ik never nóóit meer het parcours op.
Maar ik zou het uiteraard toejuichen. Lekker onderling met gelijksoortigen qua gewicht en kracht. Prima toch.
Gr. Aniek

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Jonas26 schreef:
lieke schreef: O, ik heb het tweemaal persoonlijk meegemaakt bij de KC Arnhem. Eén keer in mijn eigen groep tijdens Gehoorzaamheidstraining, een gevorderde waar de honden oefeningen los mochten doen. Een staff in de groep moest op afstand van 50m in het vak gaan liggen. In plaats daarvan keerde hij halverwege om en klapte op een mechelaar uit de groep. Drie instructeurs hebben hem van de mechelaar moeten aftrekken. Die overigens bij de buik helemaal open lag. Eigenaar staff is daarna verzocht niet meer terug te komen.
Duidelijk en hoeveel incidenten tijdens sporten zijn er met andere rassen? Ben ik oprecht benieuwd naar.

Ik heb jaren getraind, zowel bij de KC Arnhem, als bij Kynotrain, Alpha en nog een paar kleinere of particuliere hondenscholen. Al met al zo'n 12 of 13 jaar in totaal. Naast bovengenoemde incidenten heb ik nog één ander incident meegemaakt en dat was mijn eigen colliereu die beet. Moet al een paar jaar geleden zijn, maar als ik me goed herinner kwam er iemand met een puberreu een keertje kijken en die puber kwam iedere keer naar mijn (aangelijnde) reu. Ik vroeg of ze de hond bij zich wilde houden omdat mijn reu onbetrouwbaar was. Ze vond het niet nodig en liet het beest vrij rondlopen. Ondanks mijn verwoede pogingen, is het Cody gelukt om het dier te happen.
Buitengewoon vervelend, al heeft het alleen wat blauwe plekken en een gekneusd ego opgeleverd.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik vind zoveel opwinding creëren in een hond van dat kaliber sowieso geen slim idee. Agressie en opwinding liggen zo dicht bij elkaar en vanuit opwinding is de stap naar agressie maar klein, ik zou daar überhaupt al niet aan beginnen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:Wat Budkes zegt.
Soms moet ik mijn wetters aanlijnen en met geweld naar de auto sleuren. Waarom?
Omdat er in het gebie waar ik loop bunzings zitten en ze zijn gefokt op klein roofwild doden.
Als ze er een ontdekken hóren ze me niet eens. Ze zijn volledig gefixeerd en gelukkig wel zo mensgericht dat ze niet meteen happen naar alles wat ze op dat moment vastpakt maar ze horen me niet en komen doen ze ook niet.
Dat is wat er gebeurt als een hond zijn trigger tegenkomt.
Jonas26 schreef:Als die hond op agility gewoon kort aan de riem gehouden was en een muilkorf gedragen had dan had er toch geen incident plaatsgevonden? Ik zie dat als een fout van de aanwezige trainer, die had daar oog voor moeten hebben.
Aan de lijn een parcours lopen is lastig hoor. En met een muilkorf ook, zeker als het bv om flyball gaat. Lastig apporteren namelijk.
Van mij mogen ze allemaal een muilkorf om hoor, maar ik vraag me oprecht af of er dan nog mensen in dezelfde groep willen trainen.
En nou? Fout van de trainer?
Ik had het niet over flyball, dat kan ik zelf nog wel bedenken dat een hond met muilkorf die bal niet kan pakken dus me geen woorden in de mond leggen :roll: Voordat een hond aan agility mag beginnen moet hij al een gehoorzaamheidscursus gevolgt hebben. Op het moment dat de hond met jou moet gaan werken is hij toch op jou gefocust? Voor die tijd houd je hem aan de riem, gemuilkort en leid je hem af van alle triggers of denk ik nou te gemakkelijk, dan mogen jullie dat ook zeggen :mrgreen:
Ja je denkt te makkelijk. Ik had ook toen ik nog behendigheid trainde een Staffordshire bulterriër in de groep. De hond vond het fantastisch. Beetje jammer dat ondanks dat we allemaal meters verderop moesten gaan staan, hij toch af en toe het parcours uit vloog om een hond op te knappen. Hij stond prima onder appel,maar af en toe knapte er iets in zn kop.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Voor de cijfers:
Viermaal een Stafford die een ander greep op het sportveld waar ik zelf bij was.
1x agility. Was probeersel met korf, andere hond gebutst maar niet ernstig gewond. (hoewel het wel aankwam)
1x tijdens gehoorzaamheid, zit en blijf. De Stafford greep de hond naast hem. Was ernstig.
1xmijn Habibi. Ik liep over het veld naar een van de andere instructeurs, wat overleggen.
Stafford zat langs de kant van het veld, eigenaar op stoel hond onder tafel. Ik had hem niet eens gezien, was er nog zeker 15 meter vandaan. Hij vliegt erop, musketon knapte. Waren 4 man nodig om hem los te krijgen. Schade groot.
1 x (bizar) op het puppenveld Staffordje (nog geen 6 maand greep ridgeback (zelfde leeftijd) twee man nodig om hem los te krijgen. Ridgeback had paar hechtingen nodig. Fysieke schade was uiteindelijk redelijk vlot weg, mentaal ander verhaal.

Dan àlle overige honden bij elkaar : keer twee tollers van dezelfde eigenaar die op elkaar klapten. Veel herrie, paar plukken haar en klaar.
Was vooral redirectie

Een lelijke golden retriever die altijd om zich heen loerde en die twee keer op een ander geklapt is. Wat plukken los haar, was er snel af te meppen. Was wel echte agressie.

Een keer eigenaars van mechelaar door zijn eigen hond in de duim gehapt. Greep te fanatiek de bal, duim ertussen. Dat bloedde even.

1 kruising die een hekel had aan border collies. Heeft eens ern pluk haar in de bek gehad. Werd daarna enorm in de gaten gehouden.

Verder de nodige irritante honden, die schijt aan de baas hadden en er af en toe vandoor vlogen en in ren andere groep liepen.

Ook een paar honden die ik niet volledig vertrouwde maar die nooit daadwerkelijk wat gedaan hebben.

En de herrie van de agility groepen.

Als je het aantal Staffords vergeleek met het totaal aantal honden was dat op de club maar een klein deel.

Als je dan naar het aantal incidenten kijkt, is dat al vrijwel evenveel. (en relatief gezien hoog dus)

Als je dan naar de echt ernstige incidenten kijkt, ligt dat voor de volle 100% bij de Staffords. Die dus maar een heel klein deel van het totale hondenbestand uitmaakten.

Nu zijn dit natuurlijk maar cijfers van 1 club, en dan nog alleen die waar ik bij was.
(liep er veel, was instructie)

Maar aardig exemplarisch denk ik.

En ik ben dus zeker niet iemand die roept wat anderen roepen. Ben ook niet iemand met angst om wat anderen roepen.

Ik baseer het echt op eigen ervaringen.

(in dit geval even specifiek over op het sportveld, daarbuiten ook eea meegemaakt, maar je vroeg cijfers van de sportvelden)
Laatst gewijzigd door Habibi op 31 jan 2017 01:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Jonas26 schreef:
Marjoleine schreef:

De hond uit mijn eerdere reactie heeft getracht mijn hond te laten hemelen. Ik ben blij dat ik vrij zware schoenen aan had en dat ik de hond zo'n ongelooflijke trap kon geven dat hij afdroop. Anders was mijn hond waarschijnlijk zwaar gewond geweest.

Daarnaast is zo'n ander schatje opdezelfde vereniging uit zijn bench gebroken en heeft een hond te grazen genomen. Leuk trainen hoor met dat soort honden in de buurt.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nicoline »

nou ik vind dat je met een stafford of pitbull achtige ook geen sport moet gaan doen waarbij de hond losloopt en er veel andere honden in de buurt zijn, dat is de kat op het spek binden ookal luistert ie nog zo goed. En ja dat kan heel lang goed gaan tot je toch een keertje niet goed oplet, of een van de andere honden begint, etc. Deze honden horen sowieso gewoon nergens los te lopen iig niet op openbare plekken, ookal zijn/lijken ze nog zo sociaal, die trigger kan komen en daar moet je op voorbereid zijn (of dus voorkomen). Dat kan trouwens gebeuren als ze 3 zijn, maar ook pas als ze 8 zijn en ze hoeven nieteens zelf het gevecht te starten maar zullen het wel willen afmaken. Heb het al heel vaak gezegd maar als mensen die roze bril nou eens afzetten, het beestje bij de naam noemen (vechthond dus) en weten wat ze aan de lijn hebben en dus ook aan de lijn houden zou een groot deel van het probleem al zijn opgelost.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cinnepin schreef:Afbeelding
Dit was hem ( en ik :P )
Leuk ding , lijkt wel een Fjord of koudbloed iets.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jonas26 schreef:
lieke schreef:

Jammer, heel jammer.
Hou toch even op, je krijgt wat tegengas en begint al te jammeren, moet ik staan juichen om een topic dat zegt alle vechthonden moeten weg, nee sterker nog verdienen geen leven????? De ware hondenliefhebber stond op :devil:
Nou prima dan blijf jij er weg. Probleem opgelost. Ging t maar zo snel met de klapkaakregeling
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”