damona schreef:Onze honden worden alleen ingeent als we met vakantie gaan, dat is zo goed als ieder jaar. Rabies is sowieso verplicht en voor andere landen weet ik het niet maar Tunesie eist de volledige cocktail. (helaas)
Ontwormen doe ik alleen als ik in de ontlasting wormen ontdek. Helaas is dat bij Monda vaker als bij Max.
Eigenaren van honden, katten en fretten kunnen vanaf 3 juli 2004 gemakkelijker met hun dier binnen de Europese Unie, Noorwegen en Zwitserland reizen. De dieren hebben daarvoor onder meer een EU-paspoort nodig en ook moeten zij worden ingeënt tegen rabiës (hondsdolheid).
De wetten t.a.v. het vervoer van niet-commercieel gehouden honden, katten en fretten worden binnen de EU geharmoniseerd. Vanaf 3 juli 2004 gelden voor bijna alle lidstaten dezelfde eisen.
Algemene regels
Voor het vervoer van huisdieren gaan de volgende algemene regels gelden:
Honden, katten en fretten hebben een EU-paspoort nodig als zij op reis gaan naar het buitenland. Dit paspoort bevat een beschrijving van het dier, de naam en het adres van de eigenaar en het bewijs van vaccinatie tegen rabiës (hondsdolheid). Het nieuwe document vervangt alle in Europa gebruikte paspoorten en soortgelijke documenten die worden gebruikt voor het vervoer van de dieren naar het buitenland. Op dit moment is nog niet bekend welke instanties in Nederland het EU-paspoort gaan uitgeven.
Honden, katten en fretten moeten worden ingeënt tegen rabiës (hondsdolheid). Dit kan de dierenarts doen. Diezelfde dierenarts is ook bevoegd een aantekening van de vaccinatie te maken in het EU-paspoort.
Eigenaren zijn verplicht een identificatie bij hun dier aan te laten brengen. Dit kan de dierenarts doen. In Nederland wordt vooral de 'elektronische transponder' (chip) gebruikt, die onderhuids wordt aangebracht. Naast de chip is een tatoeage ook als identificatie toegestaan.
Wie op vakantie gaat naar het VK, Ierland, Zweden of een land dat geen lid is van de EU, moet bij het huisdier een verplichte bloedtest laten afnemen door een dierenarts. De bloedtest moet een aantal maanden voor vertrek worden afgenomen.
http://www.minlnv.nl/cgi-bin/autoframe. ... ftdw02.htm (hier staat ook hoe het paspoort eruit gaat zien.
Voor Europa alleen rabies dus...Voor Canada ook (max. drie jaar geleden geent).
Het is echt zo dat de geldigheidsduur van de fabrikant geldt: dus van Nobivac (2 of 3 jaar) en bijv. Pfizer (2 jaar).