Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oepsnest?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

oepsnest?

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat doet raad van beheer als een teef een dekking heeft gehad van een geplande reu en een week later door een andere wordt gedekt?
ik kan nergens iets over terug vinden hier.
ellen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: oepsnest?

Ongelezen bericht door crutz »

afstammingsonderzoek obv DNA denk ik??
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Is het trouwens ook niet zo dat rashondenpups vanaf 1 juni een (aan fokkers verplicht) DNA profiel meekrijgen?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ik ben - uit pure nieuwsgierigheid - erg benieuwd naar hét antwoord.

Want er zijn natuurlijk nogal wat vragen.

Wat als de tweede (ongeplande) reu ook aan alle voorwaarden voor dekking voldoet - en zelfs inteelttechnisch gunstig ligt - en het nest blijkt het DNA van de tweede (ongeplande) reu te hebben; krijgt het nest dan toch geen stamboom omdat 'de regels dat nou eenmaal niet toelaten'?

Wat als niemand wat zegt? Wordt er bij de RvB zo opgelet dat die DNA-paspoorten van de pups (hoe dat er dan ook uitziet, ik ben leek dus ik heb geen idee) echt meteen door de mand vallen? Ik geloof het meteen hoor, maar ik ben ook benieuwd dus ik vraag het maar.

En de hamvraag voor leken zoals ik. Waarom is dat DNA profiel nodig? Valt er zoveel geld te verdienen in de hondenfokkerij dat 'misdaad werkelijk loont'?

Nogmaals, ik ben geen fokker. Sterker nog ik ben compleet leek in de fokwereld. Maar ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat je op een dag wakker wordt en denkt 'ik ga met illegale praktijken in de hondenfokkerij m'n fortuin maken'. Dan kan je toch beter in de drugshandel gaan, of ben ik nou heel naief?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nee, dat DNA-profiel is om het ras vooral 'puur' te houden. Want van een gesloten genenpool weet je tenminste dat je ellende krijgt, dus dat registreren we dan ook.

Paard achter de wagen spannen heet het ook wel
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mickie schreef:Wat gebeurt er wanneer de afstamming van de pups na DNA-afstammingscontrole niet correct blijkt?
Wanneer de afstamming niet correct blijkt te zijn, zullen er voor het nest geen stambomen afgegeven worden.

Mag ik meer dan één dekreu gebruiken om mijn teef te laten dekken?
Het gebruik van meer dan één dekreu per nest is conform het Kynologisch Reglement (Artikel III.21 lid 2.d.) niet toegestaan.

Bron

Neem aan dat als je vooraf eerlijk bent er wel een hoop mogelijk is. Als je het verzwijgt idd zeker niet.
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Laboriginals »

In Amerika kan het: http://www.akc.org/dna/multisire.cfm
Het kan helpen om in een probleemras de genetische variatie wat sneller te vergroten.
Vorig jaar stond er ook op de site van de UK Kennel CLub dat dual sires (onder voorwaarden) waren toegestaan, maar dat bericht is weer verdwenen.

Hanneke
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Ik weet dat een fokker van dalmaten en bassets er bij de dierenarts tijdens de keizersnee achter kwam dat de geplande basset reu niet de enige was geweest. Volgens mij is er toen DNA getest en hebben de zuivere bassets een stamboom gekregen en de dalmaat/bassets uiteraard niet. Je zou even na kunnen vragen.

Ik weet niet of ik de link mag delen, maar de fokker was er toen heel open over en het nest staat openbaar op internet.

ballet nest
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

falkje schreef:Ik weet dat een fokker van dalmaten en bassets er bij de dierenarts tijdens de keizersnee achter kwam dat de geplande basset reu niet de enige was geweest. Volgens mij is er toen DNA getest en hebben de zuivere bassets een stamboom gekregen en de dalmaat/bassets uiteraard niet. Je zou even na kunnen vragen.

Ik weet niet of ik de link mag delen, maar de fokker was er toen heel open over en het nest staat openbaar op internet.

ballet nest
Ohh :I: Wat zijn die kruizingen leuk!!
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Laboriginals »

[quote="Jokkebrok"]
Wordt er bij de RvB zo opgelet dat die DNA-paspoorten van de pups echt meteen door de mand vallen?

En de hamvraag voor leken zoals ik. Waarom is dat DNA profiel nodig? Valt er zoveel geld te verdienen in de hondenfokkerij dat 'misdaad werkelijk loont'? quote]

Het is inderdaad de bedoeling dat van alle pups geboren na 1 juni 2014 de afstamming wordt gecontroleerd via DNA-onderzoek.

Waarom het nodig is? Er werd blijkbaar volop gerotzooid. Denk aan: een andere vader opgeven dan de echte. Pups uit een ander (stamboomloos) nest opgeven als stamboompups, of soms zelfs goedkope import pups. En zo zullen er nog wel meer truukjes bedacht zijn.

Waarom mensen dat doen? Geld zal zeker een rol spelen. En nee, stinkend rijk word je er niet van, dan kan je inderdaad beter drugsbaron worden. Maar een paar honderd euro extra en dat een paar keer per jaar, is makkelijk verdiend geld.

Ik denk ook dat het omzeilen van fokregels een rol speelt, met name in het show- en wedstrijdcircuit. Die supergoede werkreu die helaas niet door alle gezondheidsonderzoeken komt en die dus niet voor de fok gebruikt kan worden. Gewoon een andere vader opgeven en je hebt toch pups van hem, die hopelijk net zo goed werken als hun echte vader. Of stiekem een te nauwe en dus verboden inteeltcombinatie doen, in de hoop supermooie showhonden te fokken. Zo zijn er allerlei voorbeelden te bedenken, waarom mensen een combinatie willen maken waarvoor ze de regels willen omzeilen.

Met de DNA-controle kan dat dus niet meer. Althans... totdat iemand misschien een ingenieuze truuk bedenkt :wink:

Hanneke
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

In Finland mag het ook. De stambomen worden afgegeven nadat vastgesteld is, welke reu de vader is per pup. Meerdere reuen is dus een mogelijkheid. Dit land valt ook onder de FCI. Waarom er in de aangesloten landen verschillende regels gelden is mij een raadsel.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Er is een tijdje geleden een nest Chineesjes geboren met 2 verschillende vaders, die hebben voor zover ik weet allemaal een stamboom gekregen.
Wel met verschillende afstammingsgegevens, er zijn DNA-testen gedaan zodat men zeker wist welke vader bij welke pup hoorde.
Ik kan het wel even navragen. Het gaat om dit nest, even naar beneden scrollen voor haar nakomelingen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Rosita Compagner schreef:Nee, dat DNA-profiel is om het ras vooral 'puur' te houden. Want van een gesloten genenpool weet je tenminste dat je ellende krijgt, dus dat registreren we dan ook.

Nou ja, het is niet alleen kommer & kwel :neenee:
Inteelt sluit je ook uit met een DNA-profiel.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

moosje schreef:Er is een tijdje geleden een nest Chineesjes geboren met 2 verschillende vaders, die hebben voor zover ik weet allemaal een stamboom gekregen.
Wel met verschillende afstammingsgegevens, er zijn DNA-testen gedaan zodat men zeker wist welke vader bij welke pup hoorde.
Ik kan het wel even navragen. Het gaat om dit nest, even naar beneden scrollen voor haar nakomelingen.
In engeland mag het. In Nl niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Rosita Compagner schreef:Nee, dat DNA-profiel is om het ras vooral 'puur' te houden. Want van een gesloten genenpool weet je tenminste dat je ellende krijgt, dus dat registreren we dan ook.

Stiekeme inteelt bedoel je ?
He profiel is niets anders dan de bevestiging dat de ouders de ouders zijn. Een bewijs van inteelt bij de rashond dus.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

sirene schreef:
moosje schreef:Er is een tijdje geleden een nest Chineesjes geboren met 2 verschillende vaders, die hebben voor zover ik weet allemaal een stamboom gekregen.
Geen idee hoe het zit, pups zijn in NL geboren.
Zal het van de week eens vragen als ik ze weer spreek.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

sirene schreef:
In Belgie mocht het 10 jaar geleden in ieder geval ook.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
sirene schreef:
In Belgie mocht het 10 jaar geleden in ieder geval ook.
Volgens mij mag het in de meeste landen wel. Alleen hier niet.
Maargoed, we mogen niet klagen. België doet weer andere rare dingen. Die erkennen nog steeds de behaarde naakthonden niet terwijl het gewoon in de standaard staat.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

moosje schreef:
sirene schreef:
Ik zie het, ze hebben ook de Nl kennelnaam gekregen. Vaag dat dingen niet mogen volgens de regels maar dan toch toegestaan worden :19: Ik vind het prima hoor, vind het onzin dat het niet mag. Maar haal het dan uit de regels.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Was Duc nog even snel op zijn oude dag?

Ik zou gewoon even contact opnemen met de raad. Een voordeel, dna afname moet tegenwoordig toch.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Cashel Vale schreef:Was Duc nog even snel op zijn oude dag?

Ik zou gewoon even contact opnemen met de raad. Een voordeel, dna afname moet tegenwoordig toch.
nee helma, duc is jaren geleden al gecastreerd :mrgreen: ik heb een vriendin die fokt schotse collies en daar is een reu door het raam gesprongen naar de teef die dus al was gedekt. zij wist niet hoe of wat, maar ze zou contact met de raad opnemen.
ellen
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

ellen en de birmanen schreef:
Cashel Vale schreef:Was Duc nog even snel op zijn oude dag?

nee helma, duc is jaren geleden al gecastreerd :mrgreen: ik heb een vriendin die fokt schotse collies en daar is een reu door het raam gesprongen naar de teef die dus al was gedekt. zij wist niet hoe of wat, maar ze zou contact met de raad opnemen.
ellen
Was wel knap geweest dan van Duc :ok: :mrgreen: :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

moosje schreef:
sirene schreef:
Heb je ze nog gesproken Moosje, afgelopen jaren? :mrgreen:

Ik vind het echt zo raar dat dingen op papier niet mogen maar vaak (an de verhalen hier te lezen) toch gewoon mogen.
Haal het gewoon uit de regels als het wel mag.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

sirene schreef:
Badu schreef:

Stiekeme inteelt bedoel je ?
He profiel is niets anders dan de bevestiging dat de ouders de ouders zijn. Een bewijs van inteelt bij de rashond dus.
Maar het zegt niets aan wat er achter zit waar mee gerotzooid is en niet stijf staat van de inteelt. Fokker 1 gebruikt reu X en fokker 2 gebruikt daar een broer van en wat blijkt .? Ze komen beide uit andere voorouders /lijnen.
Weet ook van fokkers in het verleden die naar een reu toegingen waarvan iedereen wist dat zijn afstamming op papier niet klopte maar wel een stukje vers bloed binnen haalde omdat ze buiten de stamboeken wisten wat er onofficieel achter zat.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Ik vind het echt zo raar dat dingen op papier niet mogen maar vaak (an de verhalen hier te lezen) toch gewoon mogen.
Ze zijn ermee bezig maar de Raad is een vereniging en de AV moet het dus goedkeuren.

Maar als het voorkomt worden die pups getest en komen er stambomen dus. Anders verlies je zinloos genen.

BP, ja, maar je moet ergens beginnen he.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Ik vind het echt zo raar dat dingen op papier niet mogen maar vaak (an de verhalen hier te lezen) toch gewoon mogen.
Ze zijn ermee bezig maar de Raad is een vereniging en de AV moet het dus goedkeuren.

Maar als het voorkomt worden die pups getest en komen er stambomen dus. Anders verlies je zinloos genen.

BP, ja, maar je moet ergens beginnen he.
Hoe bedoel je met je moet ergens beginnen.?
Laat het lekker los dat hele DNA gedoe en bewijsdrang.
Tuurlijk word er af en toe gesjoemeld , dat is al vanaf er stambomen zijn . Heeft ook veel voordelen opgeleverd dat er stiekem hier en daar wat anders werd door gegooid.
Is ook weer niet zo dat iedere fokker met dat soort praktijken bezig is of geweest.
Als je dat verplichte DNA afschaft en mensen de ruimte geeft dan gaat dat veel beter werken en word het ook gewoon openbaar gedaan en geregistreerd.
Hoe hard heb jij wel niet lopen knokken om vreemd bloed in te fokken. Is toch bezopen.
DNA geeft aan dat de ouders de ouders zijn maar eigenlijk zegt de Raad ook dat alle fokkers niet te vertrouwen zijn.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik geloof dat ik in een geval als dit open kaart zou spelen met de RvB. Uitleggen wat er gebeurd is, dat dat natuurlijk de bedoeling niet was en dan aangeven dat je graag een DNA-onderzoek van alle pups wilt.
Ik heb geen idee om welke kleur ouderdieren het gaat maar als je pech hebt komt bij de geboorte toch uit dat er iets niet kon ;-) en heb je meteen ergens de poppen aan het dansen. Een blue pup uit een sable teef bijvoorbeeld (of omgekeerd).

Afhankelijk van de omstandigheiden zeggen ze dan "foei" maar dan kun je je als fokker wel recht in de spiegel blijven aankijken en met de pupkopers ook geen last krijgen. Iedereen weet dan van welke ouderdieren ze een pup hebben, ZELFS als er onverhoopt geen stambomen worden uitgegeven.

Dit soort dingen zou ik niet verdoezelen oid.. dat komt uit. Vroeg of laat, linksom of rechtsom. Maar het feit dat je het vraagt zegt denk ik al dat ze zoeken naar een goede, correcte oplossing?

*edit: een week later? Was de teef dan nog dekrijp? Een paar dagen later kan ik me voorstellen maar een week?

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Maar dat bedoel ik nu juist met "haal het uit de regels als het wel mag". Iets mag wel of het mag niet.
Nu zeggen ze het mag niet maar als het gebeurt vinden we het toch goed.
Dan kun je die AV erbij halen maar juist als het in de reglementen staat kun je dingen niet zomaar goed gaan keuren als het niet door die AV is geweest.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Ik geloof dat ik in een geval als dit open kaart zou spelen met de RvB. Uitleggen wat er gebeurd is, dat dat natuurlijk de bedoeling niet was en dan aangeven dat je graag een DNA-onderzoek van alle pups wilt.
Ik heb geen idee om welke kleur ouderdieren het gaat maar als je pech hebt komt bij de geboorte toch uit dat er iets niet kon ;-) en heb je meteen ergens de poppen aan het dansen. Een blue pup uit een sable teef bijvoorbeeld (of omgekeerd).

Afhankelijk van de omstandigheiden zeggen ze dan "foei" maar dan kun je je als fokker wel recht in de spiegel blijven aankijken en met de pupkopers ook geen last krijgen. Iedereen weet dan van welke ouderdieren ze een pup hebben, ZELFS als er onverhoopt geen stambomen worden uitgegeven.

Dit soort dingen zou ik niet verdoezelen oid.. dat komt uit. Vroeg of laat, linksom of rechtsom. Maar het feit dat je het vraagt zegt denk ik al dat ze zoeken naar een goede, correcte oplossing?

*edit: een week later? Was de teef dan nog dekrijp? Een paar dagen later kan ik me voorstellen maar een week?

Suzanne
Ja hoor een week later met succes gedekt worden kan.
bouvierpoedel
Zeer actief

Word nu nieuwsgierig naar wat er per ongeluk opgezeten heeft. Ma is toch een toller.?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”