Nou, net terug uit Chaam alwaar Maggie gegipst is om het model brace te kunnen maken. De meneer van Orthopedieren heeft trouwens uitgebreid met dr. Govers over het soort brace gehad, flexibel of statisch. En daarna Maggie uitvoerig bekeken en betast.
Zijn oordeel: de poot komt niet meer goed. De stand is zo onnatuurlijk met verzakkingen aan de bovenkant van het gewricht, de hak en wreef, daarnaast heeft ze de knie overstrekt, dat een flexibele brace (die bedoelt is om tijdelijk te ontlasten) geen nut heeft. Zijn advies is een statische brace om de voet en de hak te steunen en te zorgen dat ze haar poot weer op de grond zet. Want nu houdt ze de poot permanent in een hoek van 45 graden.
Hoewel hij het voorzichtig formuleerde ('tja, ik ben geen arts') gaf hij wel aan dat hij ook niet snel een zware operatie plus maanden revalidatie bij een hond van Maggie's leeftijd zou doen. En de brace zou in ieder geval zorgen dat ze pijnvrij zou zijn plus dat die haar poot in een weer normalere stand 'dwingt'.
Daarnaast is Maggie sowieso een rustig hondje die niet van spelen houdt, zelden rent en liever al snuffelend door het uitlaatgebied gaat. Dus geen actieve en sportieve hond voor wie een brace een straf zou zijn.
Hij wees overigens ook nog op een verdikking op haar voetje van haar goede voet. Daar heeft een oude breuk van twee middenvoetsbeentjes gezorgd voor artrose. Kortom, operatie aan één pootje zou weer extra belasting opleveren voor haar andere poot.
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel aan over gehouden. Over twee weken kan ik de brace laten passen en afstellen. Daarna ga ik op zoek naar een goede fysiotherapeut om te kijken of die ook nog iets kan verbeteren.
(En een geluk bij een ongeluk: de statische brace komt op € 370 in plaats van € 545 voor een flexibele brace.

)