Afijn, het advies van dr. Govers was binnen. Haar conclusie: 'inderdaad dubbel gehoekte hak. Komt vaak voor bij Shelties en collies en soms zelfs aan alle vier de poten. Brace is goede optie dan permanent: en langzaam hak in juiste stand terugzetten.en gaat het goed dan uiteindelijk toch artrodese (vastzetten van het gewricht en verwijderen restant kraakbeen) doen als je niet continue brace omwil of bracen wil vervangen. Of gelijk artrodese kan, hangt van bevindingen consult bij Govers af.'
Tweede advies om niet naar Hodes te gaan maar naar Orthopedieren met als reden 'Gezien communicatie, behulpzaamheid, kwaliteitproducten, en begeleiding, en kosten.'
Afijn, mijn gevoel zegt toch eerst maar een brace en fysiotherapie. Gewricht vastzetten vind ik nogal wat. Dan houdt ze levenslang een stijve poot, lijkt me (geen ervaring mee). En dan het advies om niet naar Hodes te gaan (die bij mij om de hoek zit) maar helemaal naar Den Haag te gaan. Meerdere keren zelfs. Lijkt me driemaal niks, ik heb al aardig moeten verzuimen van het werk vanwege het hele gedoe en voor tig keer naar Den Haag gaan moet ik hele dagen vrij gaan nemen. Mijn baas ziet me aankomen.
Maar is Orthopedieren zoveel beter/goedkoper dan Hodes?
Ten tweede, die operatie, is dat toch een betere optie? En dan ook nog even tussen neus en lippen door de opmerking over die dubbelgehoekte hak wat kennelijk bij shelties en collies zou voorkomen. In 35 jaar met collies heb ik er nog nooit van gehoord en ik ben toch aardig op de hoogte van de makke van mijn ras.
Enfin, ik weet het even niet meer. Dus advies hierin zou zeer welkom zijn. Ervaringen hiermee ook. Zowel met keuze brace/operatie als met ervaringen met Hodes versus Orthopedieren.