en deze ( nee, is niet op z'n kop geplaatst)

Moderator: moderatorteam

Hoe foto 2 genomen is weet ik ook niet, maar het lijkt wel of de achterpoten naar voren/boven gedraaid zijn terwijl de hond op haar rug ligtsbientje schreef:die fotos lijken wel van 2 verschillende honden, op foto 2 zie ik veel meer kop als foto 1. Misschien door de andere positie..
Heb het idee dat foto 2 een onderdeel is van de pennhip foto's http://www.pennhip.org dan worden de poten idd niet naar achter getrokken maar omhoog voor 2 vd 3 foto's en wordt gekeken hoe ver de heupen uit de kom kunnen.Hamilton schreef:Hoe foto 2 genomen is weet ik ook niet, maar het lijkt wel of de achterpoten naar voren/boven gedraaid zijn terwijl de hond op haar rug ligtsbientje schreef:die fotos lijken wel van 2 verschillende honden, op foto 2 zie ik veel meer kop als foto 1. Misschien door de andere positie..
Helemaal mee eens.kipo schreef:
Ik heb er een stukje uitgeknipt.
Je ziet hier dat de ronding van de kop in de kom niet mooi rond is en de kom is niet volledig scherp begrensd, wat kan duiden op arthrose. Daarnaast is de overgang van de heupkop naar het bovenbeen verbreed, daar hoort een versmalling (de hals) te zitten. Dat duidt op te grote krachten op dat deel van het bot, gewoonlijk doordat de kop niet diep genoeg in de kom zit.
Geen idee wat dat voor spuiten (zouden kunnen) zijn, maar als dit de eerste keer in 6 jaar is dat ze mank loopt, zou ik dit hondje nog niet afschrijven. Ik zou er eens mee naar een goede fysiotherapeut gaan, sterke en soepele spieren kunnen een minder gewricht voor een aardig deel compenseren en met een (onderhouds-)dosis pijnstilling daarbij, moet het niet onmogelijk zijn om nog een leuke tijd te hebben.
Dit viel mij ook op. Op de tweede foto zie je bij dezelfde heup in het midden van de kom een witte verdikking, wat ook op artrose kan wijzen (of een verkalkd ligament). Zware HD zou ik het niet noemen, maar ik heb alleen ervaring met mensenheupenkipo schreef:
Ik heb er een stukje uitgeknipt.
Je ziet hier dat de ronding van de kop in de kom niet mooi rond is en de kom is niet volledig scherp begrensd, wat kan duiden op arthrose. Daarnaast is de overgang van de heupkop naar het bovenbeen verbreed, daar hoort een versmalling (de hals) te zitten. Dat duidt op te grote krachten op dat deel van het bot, gewoonlijk doordat de kop niet diep genoeg in de kom zit.
Geen idee wat dat voor spuiten (zouden kunnen) zijn, maar als dit de eerste keer in 6 jaar is dat ze mank loopt, zou ik dit hondje nog niet afschrijven. Ik zou er eens mee naar een goede fysiotherapeut gaan, sterke en soepele spieren kunnen een minder gewricht voor een aardig deel compenseren en met een (onderhouds-)dosis pijnstilling daarbij, moet het niet onmogelijk zijn om nog een leuke tijd te hebben.