Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoektocht juiste ras.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Kippenhok
Vaste gebruiker

Zoektocht juiste ras.

Ongelezen bericht door Kippenhok »

Hallo,

Bij deze start mijn zoektocht naar het juiste ras voor mij. Ik heb nog even de tijd om te beslissen wat het gaat worden, en die tijd wil ik dan ook gebruiken om me goed te verdiepen.

Ik heb bij mijn ouders altijd honden gehad dus enige ervaring heb ik wel. Waar ben ik naar op zoek? Nou, dat zal ik even op een rijtje zetten.

Ik ben op zoek naar liefst middelgroot (tot ong 45 cm schofthoogte), maar mag ook een wat kleiner ras zijn. Sochtens en smiddags krijgt hij gewoon een rondje van een kwartier, maar savonds na het eten vind ik het heerlijk om een uur op pad te gaan. Het zou fijn zijn als de hond sociaal naar andere honden is, en desnoods met wat oefening, ook naar kinderen. De vacht maakt me in principe niet zo heel veel uit. Het enige puntje is dat ik bij gelezen heb dat je bij sommige rassen een paar uur per week bezig bent met vachtverzorging, die tijd steek ik dan liever in een wandeling. Maar een paar keer per week even de borstel er doorheen vind ik geen probleem.

De tibetaan en labrador lijken me erg leuke rassen, maar zoals ik gelezen heb, is de vachtverzorging van een tibetaan nogal intensief. De labrador is wat aan de grote kant voor wat ik zoek.

Een heel verhaal, en hopelijk hebben jullie goeie suggesties.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zoektocht juiste ras.

Ongelezen bericht door Ramiek »

Borderterrier?
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Een schapendoesje?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Kooiker? :I:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Een leuke herplaatser :ok:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

De vacht verschilt nogal per tibetaan, met de ene van mij ben ik 2 keer per week een kwartiertje bezig.
De ander heeft wat meer tijd nodig.
Ik vind dat er de laatste te weinig op karakter wordt gelet.
Als ik de verhalen hier zo lees is de Havanezer wat gemakkelijker.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je hebt bij je ouders al kennisgemaakt met het hebben van honden. Wat voor types waren dat? Een herder, molosser, retriever, terriër of teckel zijn allemaal nogal verschillend. Wat voor karakter trekt je? En hoeveel mentale uitdaging kun je je hond gaan geven?
Hier zijn we begonnen met een labrador. Nu hebben we Markiesjes. En dat spaniel-karakter was echt wel wennen na zo'n retriever, ondanks dat ze beide je graag een plezier doen en graag leren en graag werken, beide vriendelijk zijn naar mensen, kinderen en dieren etc
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Vind je het ook nog leuk om in de winter in het donker 's avonds een uur te lopen?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb niet meegkregen wat je leeftijd is, je woonsituatie / gezinssituatie / werk-situatie. Wat kun je een hond meer bieden? Kun je een paar weken vrij krijgen voor pup/herplaatser? ik vind 2 x een kwartier + 1 uur eigenlijk magertjes. DAt uur klinkt goed, maar dat 2 x een kwartiertje net wat minder....

Suzanne
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Wat kan je de hond verder bieden?
Hoe lang zal de hond alleen moeten zijn?

Heb je overdag ook tijd om bijvoorbeeld wat hersenwerk met de hond te doen?

Hoe zal een dag/ week eruit zien voor de hond?

Allemaal dingen om mee te nemen in de overweging om voor een hond te gaan, wat voor hond, en een wat oudere herplaatser, of pup, die de eerste tijd, i.v.m zindelijkheid, geen genoegen kan nemen met twee maal kwartier, en als het mee zit een uur s'avonds.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ik merk dat ik nog wat meer info moet geven. Wat ik vergeten was te melden is dat hij in huis niet al te druk moet zijn en niet zonder reden gaat blaffen. Dit omdat hij af en toe mee gaat naar het werk, als ik een hele dag op kantoor moet zijn (en hij niet naar mijn ouders kan). Hij zal ook af en toe naar mijn ouders gaan dus hij moet niet té eenkennig zijn. Daarnaast heb ik gelezen dat Terriërs nogal is moeite hebben met soortgenootjes, en dat kan een groot probleem zijn aangezien mijn ouders ook 2 honden hebben. Verder ben ik niet consequent genoeg om een herder achtig ras te nemen.

Ik woon in een gewoon huis met een redelijke tuin, en momenteel woon ik daar nog alleen (ben 25). Hij zal sochtens, smiddags en voor het slapen gaan een wat kleiner rondje krijgen van een kwartier (mogelijk langer maar zeker een kwartier), en na etenstijd een flinke ronde. In het weekend wil ik af en toe een goeie wandeling in het bos kunnen maken.

Hij moet wel een paar uurtjes alleen kunnen zijn (nooit langer dan 5 uur), maar heel vaak gebeurt dat niet.

Oja, vroeger bij mijn ouders hebben we een poedel, boomertje en een gekruiste tibetaan gehad.
Sam2012
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam2012 »

Wat voor karakter zoek je in een hond? Tussen een tibetaan of een labrador zit toch een wereld van verschil in karakter. Wat voor energie behoeften? Zoek je een pup of een herplaatser?
Hoeveel werk je? Misschien je woonsituatie nog van belang voor het kiezen van een bepaalde grote qua hond?

Is er misschien een hondenschool bij je in de buurt? Dan kun je daar eens een paar keer heen om te kijken welke rassen er zijn, zodat je daar eens kennis mee kan maken, en met de eigenaren kunt praten hoe hun honden zijn.
Laatst gewijzigd door Sam2012 op 21 jan 2017 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn hondjes zouden dat wel lastig vinden, pas 's avonds de lange wandeling. Zij moeten 's ochtends na het wakker worden echt goed hun energie kwijt.

Ik zou denk ik ook op zoek gaan naar een leuke herplaatser, tenzij je langere tijd vrij kunt nemen?

Qua rassen dacht ik aan een middenslag poedel, Smous, Schapendoes.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ik wil nog even zeggen dat het voorlopig slechts een zoektocht is, en dat het er dit jaar zeker nog niet van gaat komen. Simpelweg omdat ik eerst een stabiele situatie moet creëren, en omdat ik er zeker van wil zijn dat ik de hond alles kan bieden wat hij nodig heeft. Om die reden weet ik ook nog niet of ik voor een pup of herplaatser ga, dat ligt eraan hoe de situatie op dat moment is.

Die tip van de hondenschool is zeker iets wat bruikbaar kan zijn, en daar ga ik dus zeker even naar kijken.

Kwa karakter zoek ik een rustige, lieve hond die zeker ook speels mag zijn. Zijn enige echte functie is mijn maatje worden. Hij hoeft dus niet te waken oid. Aanhankelijk vind ik een hele mooie eigenschap, mits het niet te extreem is (denk aan verlatingsangst en dergelijke). En daarnaast moet hij het prettig vinden om een eind mee te gaan wandelen. Om even een beeld te vormen: de hond word 80% van mij en 20% van mijn ouders. Mijn ouders hebben 2 honden waarvan 1 nog maar 3 jaar is en dus hopelijk nog een behoorlijke tijd bij ze is, maar daarna nemen ze waarschijnlijk geen hond meer om te kunnen gaan en staan waar ze willen als ze met pensioen zijn. Om de reden vinden mijn ouders het juist heel fijn dat ze af en toe mijn hond op visite krijgen, dus hij zal niet vaak alleen zijn.

Ik vind het overigens geen probleem om wat eerder op te staan zodat ik hem ook sochtens een goeie wandeling kan geven van ruim een half uur.
Laatst gewijzigd door Kippenhok op 21 jan 2017 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Leonie. schreef:Mijn hondjes zouden dat wel lastig vinden, pas 's avonds de lange wandeling. Zij moeten 's ochtends na het wakker worden echt goed hun energie kwijt.

Ik zou denk ik ook op zoek gaan naar een leuke herplaatser, tenzij je langere tijd vrij kunt nemen?

Qua rassen dacht ik aan een middenslag poedel, Smous, Schapendoes.
Is maar net wat ze gewend zijn hoor, mijn duo krijgt ook pas later de lange wandeling, is geen probleem verder.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Tibetaanse spaniel. Rustig, lief, speels en hoeven niet superveel beweging.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sam2012
Zeer actief

Ik zou dan zelf op verschillende hondenclubs gaan kijken. Kijken welke rassen er zijn, lekker met mensen praten over hun hond, hun karakter, plus punten, maar ook pin punten.
Misschien zijn er shows bij je in de buurt? Ook lekker gaan kijken! Misschien wedstrijden in je buurt? Ook lekker gaan kijken. Of eens een asiel binnen stappen.

Op die manier krijg je een mooi beeld wat bij jouw situatie past, zodat je niet met een hond komt te zitten die er prachtig uit ziet, maar een karakter heeft wat niet bij je past :wink: .
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ik heb even gegoogeld op tibetaanse spaniel en zijn omschrijving etc doorgelezen. Sluit inderdaad zeer goed aan op mijn wensen, en daarnaast zien ze er ook nog leuk uit. Staat bij deze zeker op het lijstje!

Er zit hier in mijn woonplaats een asiel, waar ik wel eens kan gaan kijken. Ben alleen bang dat ik dat beeld wel eventjes vast ga houden van die arme hondjes. Wedstrijden of shows ga ik even kijken wat de mogelijkheden zijn, bedankt voor de tip!
Kippenhok
Vaste gebruiker

Onze poedel was nogal een keffert vroeger, weet niet of dit een poedel trek is? Verder was het wel echt een geweldige hond. Ga ik ook nog eens goed naar kijken.
Sam2012
Zeer actief

Heel veel plezier in je zoektocht!!
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Nanna schreef:Naam: Kayo
Leeftijd: 2 jaar
Geslacht: reu
Hoogte: ong. 30 cm

Karakter: Kayo is door 2 jongens gevonden in het park. Kayo is een echte leukerd. Hij is erg sociaal en erg vriendelijk. Kayo is onderdanig van nature. Hij is verder speels, opgewekt en kan al aan de riem lopen. Kayo is heel goed met kinderen en ook met andere honden en dieren kan hij goed overweg.

Daar. Kant en klaar. Een bewezen leuk hondje. :ok:

Afbeelding
Aw, Nanna! :ugh: Wat een lekkertje. :I:
Kippenhok
Vaste gebruiker

Is inderdaad een heel mooi hondje. Helaas kan ik nu nog geen hond nemen. Wat voor ras is dit eigenlijk?

En wat zeggen jullie van een middenslag keeshond, gezien mijn wensen?
Laatst gewijzigd door Kippenhok op 22 jan 2017 02:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Kippenhok schreef:Is inderdaad een heel mooi hondje. Helaas kan ik nu nog geen hond nemen. Wat voor ras is dit eigenlijk?
Gewoon een buitenlands mixje, geen ras dus ;-)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kippenhok schreef:Is inderdaad een heel mooi hondje. Helaas kan ik nu nog geen hond nemen. Wat voor ras is dit eigenlijk?

En wat zeggen jullie van een middenslag keeshond, gezien mijn wensen?
Kezen blaffen. Daar zijn ze voor gefokt namelijk ;)
Kippenhok
Vaste gebruiker

Aah dat is wel een behoorlijke min. Ik las dat ze alleen blaffen wanneer ze de situatie niet vertrouwen. Dan gaan we weer verder zoeken.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kippenhok schreef:Aah dat is wel een behoorlijke min. Ik las dat ze alleen blaffen wanneer ze de situatie niet vertrouwen. Dan gaan we weer verder zoeken.
Klopt maar ze zijn nogal slecht van vertrouwen :LOL:

Wat voor karaktertje zoek je eigenlijk? Wil je een jolig en vrolijk type hond wat het leven als een feest ziet, of ben je meer van de serieuzere honden?
In de maat waarin je zoekt zitten veel rassen met een hoog energie niveau. Als dat een probleem is, is een jonge herplaatser van een stichting een heel goed alternatief, omdat ze in het asiel heel veel verschil zien in energie niveau. Ook binnen de energierijke rassen zitten hele kalme honden die echt wel genoeg hebben aan 1,5 uur per dag wandelen. Zo ken ik pointers, herderachtigen, retrievers en spaniël achtigen die best aan je beschrijving voldoen, maar ik zou niet het risico nemen om een pup van die rassen aan te schaffen, omdat er echt werkhonden tussen zitten die meer uitdaging nodig hebben.
Maar als je een pup neemt, zit de kans er ook dik in dat je zeker de eerste drie jaar meer tijd moet investeren om t gezellig te houden :wink:

Het ligt er ook aan hoeveel je zelf buiten je vooraf bedachte ideaal plaatje wilt treden. Ik had bij de aanschaf van mn stabijtje een heel ander beeld van wat ik zou verwachten. Ik kende vooral hele rustige stabijs die zonder al te veel uitdaging zich prima gedroegen en voldaan waren. Nu trof ik een stabij met een wat hoger energie niveau, en daar heb ik gewoon op geanticipeerd. Nu ik dit eenmaal gewend ben, wil ik echt geen hond meer met een lager energie niveau. Bij de tweede hond heb ik dus juist een hond uitgekozen met een heel hoog energie niveau, want achteraf vind ik het heerlijk om uitgedaagd te worden door mn honden en meer met ze te ondernemen dan dat ik aanvankelijk in gedachten had.
Afbeelding
Kippenhok
Vaste gebruiker

Bedankt voor je bijdrage.

Ik zoek inderdaad met name een jolige vrolijke hond, wat niet wil zeggen dat er helemaal geen tempratment in mag zitten, maar het moet inderdaad geen hond zijn die heel consequent opgevoed moeten worden, omdat ik weet dat dit niet mijn sterkste kant is, en ook omdat ik ook gewoon niet op zoek ben naar een heel lastig ras.

Ik wil ongeveer 1,5 uur per dag wandelen en daarnaast moet hij er niet vies van zijn om af en toe mee op pad te gaan (denk aan een boodschap of visite).

Schofthoogte 35-45cm vind ik ideaal, maar hier mag ligt van afgewijkt worden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Kennissen van mijn ouders hebben dus een Tibetaanse spaniel en die voldoet helemaal aan jou eisen. Behalve de maat, ze zijn wel kleiner. Ze nemen het hondje ook overal mee naar toe.
Ik ken helaas geen andere hondjes van dat ras maar mss kun je eens bij een fokker gaan kijken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Een jolige standaard langhaar teckel is misschien ook een optie. Voldoet aan al je eisen alleen moet je wel (erg) consequent zijn. Ik vind het heerlijke hondjes en ik lach wat af om die kwajongensstreekjes maar misschien word jij er knetter van :wink:
Afbeelding
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ik merk dat ik beter voor een iets kleinere hond kan gaan, omdat hier meer rassen zijn die aansluiten op mijn wensen. Zoals hier al genoemd is de tibetaanse spaniel zeker een mogelijkheid, maar daarnaast heb ik mogelijk nog 2 rassen gevonden die aan mijn wensen voldoen, ook beide kleine rassen.

Het zijn de havanezer en lhasa apso. Brand maar los, passen deze rassen bij mijn wensen? En zijn er zaken om rekening mee te houden?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”