Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer groter risico op Leishmania?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Wanneer groter risico op Leishmania?

Ongelezen bericht door Anke »

Een vriendin is op zoek naar een hondje en ze stuit op veel leuke buitenlandse hondjes. Alleen is ze nogal huiverig voor mzz.
Hoe vaak komt het voor dat een hond negatief getest is en dat dan later alsnog blijkt dat ze besmet zijn?
En in welke gebieden is het risico groter? Kust of binnenland, of maakt dat geen verschil?

Ik heb dat ooit hier gelezen, maar kon het niet meer terugvinden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Wanneer groter risico op Leishmania?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het risico op Leishmania is groter op plekken waar water in de buurt is. Dat is dus de kust, maar het kan ook een plaatselijke rivier of meer zijn bijvoorbeeld. Dat betekent dus ook dat het letterlijk per stad/dorp kan verschillen. In Spanje komt Leishmania het meest voor aan de kusten in het zuiden en (zuid)oosten, maar dat wil niet zeggen dat het in andere regio's niet voorkomt helaas. Hoe dat zit voor andere buitenlanden, weet ik niet. Voor de overige mzz is het risico volgens mij ook groter hoe zuidelijker je gaat.

Afbeelding

De zandvliegen die leishmania overbrengen zijn actief van ca. maart-april tot september-oktober. Een pup die geboren is in het najaar/de winter en op jonge leeftijd naar NL komt, is dus minder risicovol omdat hij minder in aanraking is geweest met zandvliegen. Verder hebben honden die ook 's nachts buiten hebben geleefd een hoger risico, omdat de zandvliegen alleen actief zijn van zonsondergang tot zonsopkomst.

Testen kunnen inderdaad vals-negatief zijn als het gaat om leishmania, en naar mijn weten is er nooit echt onderzoek gedaan naar hoe vaak het voorkomt dat een hond later alsnog positief blijkt. Ik ken de verhalen wel uit eerste hand, dus het komt zeker vaker dan incidenteel voor. Maar in veruit de meeste gevallen blijkt de testuitslag ook na jaren nog wel kloppend. Garantie heb je echter nooit. Voor de overige mzz (Ehrlichia, Babesiose en hartworm) zijn de testen wel direct betrouwbaar (tenzij de test niet juist is afgenomen), deze mzz hebben niet zo'n lange incubatietijd als Leish en zijn ook prima te behandelen mits tijdig ontdekt.

Als je kennis het risico echt niet aandurft, is een hond uit Oost-Europa wellicht een veiligere keus. Hoewel een voormalige opvanghond van mij uit Polen onlangs positief is getest op Ehrlichia en nooit in Zuid-Europa is geweest; hij moet dat dus of in Polen óf in Nederland zelf hebben opgelopen. Ook hartworm komt daar op sommige plekken voor (bijvoorbeeld Roemenië).
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anke »

DeDiana schreef:Het risico op Leishmania is groter op plekken waar water in de buurt is. Dat is dus de kust, maar het kan ook een plaatselijke rivier of meer zijn bijvoorbeeld. Dat betekent dus ook dat het letterlijk per stad/dorp kan verschillen. In Spanje komt Leishmania het meest voor aan de kusten in het zuiden en (zuid)oosten, maar dat wil niet zeggen dat het in andere regio's niet voorkomt helaas. Hoe dat zit voor andere buitenlanden, weet ik niet. Voor de overige mzz is het risico volgens mij ook groter hoe zuidelijker je gaat.

Afbeelding

De zandvliegen die leishmania overbrengen zijn actief van ca. maart-april tot september-oktober. Een pup die geboren is in het najaar/de winter en op jonge leeftijd naar NL komt, is dus minder risicovol omdat hij minder in aanraking is geweest met zandvliegen. Verder hebben honden die ook 's nachts buiten hebben geleefd een hoger risico, omdat de zandvliegen alleen actief zijn van zonsondergang tot zonsopkomst.

Testen kunnen inderdaad vals-negatief zijn als het gaat om leishmania, en naar mijn weten is er nooit echt onderzoek gedaan naar hoe vaak het voorkomt dat een hond later alsnog positief blijkt. Ik ken de verhalen wel uit eerste hand, dus het komt zeker vaker dan incidenteel voor. Maar in veruit de meeste gevallen blijkt de testuitslag ook na jaren nog wel kloppend. Garantie heb je echter nooit. Voor de overige mzz (Ehrlichia, Babesiose en hartworm) zijn de testen wel direct betrouwbaar (tenzij de test niet juist is afgenomen), deze mzz hebben niet zo'n lange incubatietijd als Leish en zijn ook prima te behandelen mits tijdig ontdekt.

Als je kennis het risico echt niet aandurft, is een hond uit Oost-Europa wellicht een veiligere keus. Hoewel een voormalige opvanghond van mij uit Polen onlangs positief is getest op Ehrlichia en nooit in Zuid-Europa is geweest; hij moet dat dus of in Polen óf in Nederland zelf hebben opgelopen. Ook hartworm komt daar op sommige plekken voor (bijvoorbeeld Roemenië).
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg. De hond die ze op het oog heeft is gevonden op straat, zwanger in noord-oost Spanje. Ik ga de informatie doorgeven. En aan de andere kant: garantie heb je bij geen enkele hond natuurlijk :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als je een jonge hond koopt geboren tussen oktober en mei die voor eind april spanje uit is is de kans klein. Ook bij huishonden gedumpt in dodingsstations is de kans kleiner. Wat ik gelezen heb zijn zandvliegen niet actief tussen oktober en mei omdat dan de temperatuur te laag is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”