Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekgeld reu

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Dekgeld reu

Ongelezen bericht door sirene »

samantha! schreef: Doe je dan ook DNA testen? of speelt dat in jullie ras niet?
HD en ED had ik misschien nog wel gedaan maar de DNA testen niet, vooral niet als ik weet dat een hond geen lijder kan zijn.
Naar show moet bij ons helaas wel en dat is geen lolletje met mijn type labrador.
Met Jack heb ik wel het geluk dat hij werkuitslagen heeft, daardoor hoeft hij maar 1 kwalificatie te hebben (anders waren dat er 2).
Bedoel je met geen lijder kunnen zijn dat de ouders al DNA getest zijn? Want dan hoef je toch ook niet te testen als deze clear zijn?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

sirene schreef:
HD en ED had ik misschien nog wel gedaan maar de DNA testen niet, vooral niet als ik weet dat een hond geen lijder kan zijn.
Naar show moet bij ons helaas wel en dat is geen lolletje met mijn type labrador.
Met Jack heb ik wel het geluk dat hij werkuitslagen heeft, daardoor hoeft hij maar 1 kwalificatie te hebben (anders waren dat er 2).
Bedoel je met geen lijder kunnen zijn dat de ouders al DNA getest zijn? Want dan hoef je toch ook niet te testen als deze clear zijn?
Drager x vrij levert dragers en vrije dieren op. Als je niet fokt maakt het niet uit of jouw dier vrij is of drager, want hij is in ieder geval geen lijder.
Ook als maar 1 ouder vrij getest is en de andere ouder is niet getest, is jouw hond niet lijder aan die aandoening. Dus ook dan is DNA-test alleen interessant als je gaat fokken. Bij vrije ouders hoef je niet te testen, want vrij x vrij = vrij
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Fotogravinnetje schreef:
Drager x vrij levert dragers en vrije dieren op. Als je niet fokt maakt het niet uit of jouw dier vrij is of drager, want hij is in ieder geval geen lijder[/quote]

Dat klopt. Daarom zei ik ook "als ze clear zijn". Maar idd als één van de twee dat niet is moet je ws toch testen. Behalve als de te dekken teef vrij is en jouw reu geen lijder kan zijn. Maar dan wordt het allemaal weer wat omslachtig voor de pups :wink: En mss moet het dan wel van de rv.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

sirene schreef:
Het hangt per land/vereniging af, soms accepteren ze "vrij door ouders" niet, sowieso willen de meeste fokkers van de reu gewoon de uitslagen van hem zelf hebben.
Je ziet ook vaak dat alleen de reu overal op getest is, Jack zijn vader bijvoorbeeld is overal vrij van dus Jack kan geen lijder zijn.
Maar ik moet hem wel laten testen want zijn moeder heeft niet alle DNA testen gehad (alleen de meest voorkomende), hij zou wel drager kunnen zijn ergens van.
En dat is ook helemaal prima hoor, ik sta daar helemaal achter, ik zou het alleen nooit doen als hij niet ingezet zou worden.
Overigens doen niet alle fokkers al deze testen hoor, het is niet verplicht (en ik hoor nog steeds verhalen van lijders die geboren worden), maar bij de fokkers uit mijn "kringetje" zie ik tot nu toe alleen fokkers die wel testen en daar ben ik het helemaal mee eens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door samantha! »

Ja precies, we begrijpen elkaar :ok:
Ik bedoelde dus puur dat het voor Jack als huis/werkhond niet uitmaakt of hij drager of vrij is, ik zou dat dan ook niet laten testen als ik niet zou overwegen hem in te zetten voor de fok.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kells schreef:Euhm, ik zoek contact met mensen vanwege de reuen die ze hebben. Met de eigenaren van de reuen die ik gebruikt heb had ik al jaren contact voor dat een dekking ter sprake kwam. Als ik binnen een maand een geschikte reu zou moeten vinden werd het een ander verhaal. Ik gaf slechts aan hoe ik het aanpakte en zoals je kunt lezen denk ik niet een maand vooruit maar jaren.
Dat is het he, jouw situatie is totaal anders dan mijne.

Ik zoek een wetter kort van te voren omdat we constant bezig zijn dieren in de fok te krijgen. Dus ik heb niks aan jaren van te voren.
Wij zoeken gewoon een hond die past, we hebben zo weinig dat ik niet ga fiepen over werkprestaties.
Bovendien, in principe kunnen ze allemaal werken en vind ik dat geen selectiecriterium. De genetische achtergrond wel, en aangezien je soms jaren bezig bent (als RV) een dier in de fok te krijgen kan het gebeuren dat er opeens een is waarvan je denkt: ja, die!

Maar ik heb het ook over de wereldwijde populatie die zich dus -op 10 dieren of zo na- geheel in Nederland bevindt ;)
Niet te vergelijken dus met jouw situatie.
Ik denk ook jaren vooruit maar dan vooral dát een dier wordt ingezet. Niet met wie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
FullofLove
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

Marjoleine schreef:
FullofLove schreef:Is dat altijd zo...dat de teef het aantal bepaalt?? Ik weet wel dat zij bepaald hoeveel eitjes er vrij komen...en ook dat zij bepaald hoeveel er afgestoten/geresorbeerd wordt...Maar is de kwaliteit van het sperma van de reu ook niet van invloed?? Of hoeveel hij al gedekt heeft die dag??...Ik vind als je het ten aller tijde aan de teef wijt of aan de eigenaar teef (verkeerde dektijdstip)...ja, dan hoef je ook geen gratis herdekking aan te bieden bij leegblijven teef of nest van 1-2 pups...
Normaal gesproken zou dat niet van invloed moeten zijn, nee, of hij gedekt heeft.
Natuurlijk kan zijn sperma minder zijn maar algemeen is dat niet de reden voor een kleiner nest. Dat komt door de teef en de eitjes die zij heeft.

Dus ja, het aantal wordt bepaald door de teef. Zonder rijpe eicellen geen pups. De invloed van de kwaliteit van het sperma wordt daarin niet meegerekend.

Verder wijt ik niets aan de teef? Ik begrijp niet welk verband dit ermee heeft eerlijk gezegd :scratch:
Sorry bedoelde niet jou maar men, zeg maar...de reueneigenaren...
vind het gewoon raar dat ze niet springgeld en geld per pup willen, omdat het aan de teef ligt, de grootte van het nest...maar vaak geven ze wel dus een herdekking bij geen of klein nest van 1-2 pups...maar dat kan dus ook aan de teef liggen.
Ik vind zelf en ook als dekreueneigenaar springgeld en prijs per pup eerlijker...
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

wij hebben 2x geaccepteerd om spring geld en geld per levende pup met 2 weken te krijgen. Twee keer op mijn knieën moeten liggen om mijn geld te krijgen (waren duitsers). Wij deden dat niet meer, direct een vast bedrag betalen (pupprijs was toen rond de 900 euro en wij vroegen 600)
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kells schreef:
renee-uk schreef:
Marjoleine schreef:
renee-uk schreef:en kells heeft wel dekgeld betaald de eerste keer 750 euro en de tweede keer wordt het een pup.
dus wat nou het verschil is?
Dat ze doorleutert over dat het vrienden voor het leven waren.
En dat is leuk maar dat geldt dus niet voor alle reueneigenaren.
nee precies, maar evengoed heeft ze wel gewoon dekgeld betaald ondanks het door haar aangehaalde feit dat er niet over geld gesproken werd.
die 750 euro kwam vast maar zo uit de lucht vallen, wel na 'goed overleg' :mrgreen:
En wat is je punt? Was jij erbij? :19: Niet dat ik jou enige uitleg verschuldigd ben maar toch... Ik wilde een bepaalde reu voor mijn A-nest. Die hond moest nog alle verplichte onderzoeken krijgen. Dat kost geld en niet zo'n klein beetje. Mijn A-nest was erg klein en na dat de pups verkocht waren hebben we pas afgerekend. Ze wist dat de prijs van een pup ongeveer het dekgeld zou zijn. Ik vroeg 850 euro voor mijn pups, maar die pups kregen voor ongeveer 100 euro p.p. aan spullen mee. Ze vond 750 euro prima en daarmee waren we beiden uit de kosten. Zij blij, ik blij.
mijn punt is dat je een raar verhaal ophangt in je eerdere posts.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat ik als ik een goede reu had waar ze om stonden te springen de zaak eens lekker uit ging melken als ik dit zo lees. Gun mijn hond best wat leuke spullen en mezelf een lekkere vakantie.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Ik denk dat ik als ik een goede reu had waar ze om stonden te springen de zaak eens lekker uit ging melken als ik dit zo lees. Gun mijn hond best wat leuke spullen en mezelf een lekkere vakantie.
Oh maar dat gebeurt ook wel hoor.
Ken wel reuen die een tonnetje bij elkaar hebben gewipt en alsnog verkocht zijn naar het buitenland met een 7 á 8 jaar.
Ken een poedel die ook wel een 70 á 80.000 bij elkaar heeft gewipt op poedels , labradors , Goldens en weet ik al niet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

FullofLove schreef:Sorry bedoelde niet jou maar men, zeg maar...de reueneigenaren...
vind het gewoon raar dat ze niet springgeld en geld per pup willen, omdat het aan de teef ligt, de grootte van het nest...maar vaak geven ze wel dus een herdekking bij geen of klein nest van 1-2 pups...maar dat kan dus ook aan de teef liggen.
Ik vind zelf en ook als dekreueneigenaar springgeld en prijs per pup eerlijker...
Maar niet alles wordt aan de teef geweten.
Het aantal pups wel, dát ligt aan de teef.
Leegblijven kan aan van alles liggen. Ik heb wel vaak het idee dat je er dankbaar voor moet zijn, een herdekking, terwijl de reu natuurlijk prima schuld kan zijn ook.
Maar normaal gesproken is het verschil tussen 2 of 8 pups de teef, en óf er pups komen kan dus aan beiden liggen.
En de reueneigenaren vinden dekgeld dus best maar het verschil tussen 2 of 8, dat vinden ze niet best. Althans, daar willen ze dus (meestal) niet voor opdraaien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Ik denk dat ik als ik een goede reu had waar ze om stonden te springen de zaak eens lekker uit ging melken als ik dit zo lees. Gun mijn hond best wat leuke spullen en mezelf een lekkere vakantie.
Oh maar dat gebeurt ook wel hoor.
Ken wel reuen die een tonnetje bij elkaar hebben gewipt en alsnog verkocht zijn naar het buitenland met een 7 á 8 jaar.
Ken een poedel die ook wel een 70 á 80.000 bij elkaar heeft gewipt op poedels , labradors , Goldens en weet ik al niet.
Wauw! Wat zijn daar de eisen voor? Ik bedoel welke hond moet ik daar voor kopen? Ik wil best een tweede hond en als die hond sperma, uh, ik bedoel goud schiet vind ik dat helemaal niet zo erg :I:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”