Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekgeld reu

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Dekgeld reu

Ongelezen bericht door samantha! »

Met de zoekfunctie had ik wel een topic gevonden maar dat is alweer wat jaartjes oud.

Voor de dekreu eigenaren en de fokkers onder ons:
Wat vragen/betalen jullie aan dekgeld?
Een vast bedrag of springgeld en dan per pup?
Wat als de teef leeg blijft? wat bij maar 1 pup?
Wanneer wordt er betaald?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Dekgeld reu

Ongelezen bericht door Barnsley »

Eerder was het normaal om ongeveer de pupprijs te vragen voor de dekking. Het gebeurd nog wel, maar het is ook steeds normaler om springgeld en daarna een prijs per levende pup te betalen. Het springgeld ben je dan kwijt bij een leeg blijvende teef. De bedragen voor springgeld zit rond de €150 tot €200,-. Prijs per pup is vaak €100 tot €150,-.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ben voorstander van springgeld en pupgeld, maar veel mensen zijn dan bang dat ze hun geld niet krijgen.
Ik heb ook wel gehoord dat dat soms moeite kost. En dan is er de discussie wanneer een pup een pup is. Alles wat geboren is? Alles wat met 8 weken weggaat? Alles wat op 6-7 weken door de dierenarts gezond wordt verklaard? Lastig.

Dekgeld vind ik een bedrag ongeveer gelijk aan pupgeld, dit omdat het gebruikelijk is dat de reueneigenaar dekgeld of eerste nestkeuze krijgt.
Dan moet dat vergelijkbaar zijn, vind ik.

Maar er zijn rassen waar dekgeld gelijk is aan twee of soms zelfs drie pups :80:
Ik vind dat best um. Veel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik vraag springgeld en prijs per pup, nog niet meegemaakt dat ik m'n geld niet gekregen heb.

Volledige pupprijs bij dekking vragen doe ik echt niet, kan me namelijk levendig voorstellen dat wanneer de teef leegblijft dat je misschien volgende keer een andere reu kiest en ik kan dat naar mezelf niet verkopen. Heb wel gehad dat de fokker in kwestie gewoon pupprijs wilde betalen en toen heb ik ook gezegd, betaal dan een klein deel als soort springgeld bij de dekking en als ze leeg blijft of maar 1 pup werpt dan hoef ik de rest niet en mag je evt een herdekking waarbij je dan wel weer dat springgeld betaalt. Vond ik dan wel zo eerlijk.

Maar goed, ik vind het dan sowieso eigenlijk een beetje maf dat ik vrij veel geld krijg omdat mijn reu z'n kunstje doet :LOL:
samantha!
Zeer actief

En als er pupprijs als dekgeld wordt gevraagd, pak je dan de prijs die die fokker vraagt voor een pup? of hou je 1 bedrag aan?
Bij mijn ras verschilt de pupprijs best, de laatste tijd heb ik nesten gezien van 900,- maar ook van 1200,- of zelfs 1700,- (die laatste vind ik overigens belachelijk).
En hoe gaat het als je reu dekt in het buitenland (waar vaak andere pupprijzen gelden)?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Dat springgeld en dan prijs per pup lijkt mij best wel wat maar ik heb er bij labradors nog nooit van gehoord.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik betaal de Duitse dekreu eigenaren een bedrag per levende pup, op leeftijd van 2 weken.
De RV geeft als richtlijn 80 euro per pup.
Meeste reu eigenaren volgen die richtlijn ook.

Bij een lege teef krijgt de reu eigenaar dus niets.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:En als er pupprijs als dekgeld wordt gevraagd, pak je dan de prijs die die fokker vraagt voor een pup? of hou je 1 bedrag aan?
Bij mijn ras verschilt de pupprijs best, de laatste tijd heb ik nesten gezien van 900,- maar ook van 1200,- of zelfs 1700,- (die laatste vind ik overigens belachelijk).
En hoe gaat het als je reu dekt in het buitenland (waar vaak andere pupprijzen gelden)?
Ja, goeie.
Bij ons vragen ze gewoon altijd hetzelfde, ook in het buitenland.

Maar ik weet dat soms reuen in Scandinavië voor Nederlandse teven ons bedrag vragen en voor Scandinavische teven een hogere (de pups zijn daar ook duurder).

Afbeelding

samantha!
Zeer actief

Het zou allemaal best dat mensen vinden dat dat "aan de teef-eigenaar is" maar misschien verschilt dat dan per ras want ik krijg die vraag als reu eigenaar en er is ook nogal wat verschil dus.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Cleva schreef:
samantha! schreef:Het zou allemaal best dat mensen vinden dat dat "aan de teef-eigenaar is" maar misschien verschilt dat dan per ras want ik krijg die vraag als reu eigenaar en er is ook nogal wat verschil dus.
Hoe luidt die vraag dan precies?
"Wat is je prijs voor een dekking?" :19: Da's vrij normaal hoor. En dat hoeft dan geen vaststaand feit te zijn, maar wel een richtlijn waarbij je samen kan bepalen wat de prijs wordt.

Hier ook springgeld en prijs per pup, en nu een fokker die vooraf al voor een bepaald aantal pups wil betalen. Bij leegblijven of minder pups dan dat een gratis herdekking.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, precies. Ik heb een leuke jongen voor Polly gevonden.
Als je dan overeenkomt dat het past en ze mekaar leuk vinden is toch de vraag wat dat lolletje dan kost.
Ik wil iets en hij heeft het. Zo simpel is dat toch?

Afbeelding

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Beetje blond :oeps:

Wat is spring geld ?

Is dat niet hetzelfde als dekgeld?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Maeve schreef: "Wat is je prijs voor een dekking?" :19:
"Welke teef heb je?"

En dan kan het tussen gratis en voor geen goud variëren.
Maar goed, ik praat voor mijn beurt. Ik heb g'neens een reu.
Ohja, maar die vraag staat er los van. Doorgaans wordt er eerst geïnformeerd over reu en teef en de geplande combinatie, en als je het daar over eens bent wil je de dekprijs weten want dat kan enorm variëren per land en per fokker.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb de eigenaar van een dekreu 800 euro gevraagd, was toen in de veronderstelling dat het de pupprijs was of eerste keus van het nest.

Toen iemand uit de vereniging aan mij vroeg wat ik betaald had voor de dekking vond ze het te duur. En werd er gezegd dat de helft normaal was.

Maar ik vind dat een beetje onzin. Als de eigenaar van de dekreu eerste keus uit het nest had was ik ook 800 euro kwijt geweest.

Springgeld heb ik nog nooit van gehoord.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Meestal een vast bedrag, gebaseerd op onze eigen pupprijs. Als de teef leegblijft of bij 1 of 2 pups een gratis herdekking. Maar per pup betalen is ook bespreekbaar, als de teefeigenaar dat graag wil.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Marjoleine schreef:Ja, precies. Ik heb een leuke jongen voor Polly gevonden.
Als je dan overeenkomt dat het past en ze mekaar leuk vinden is toch de vraag wat dat lolletje dan kost.
Ik wil iets en hij heeft het. Zo simpel is dat toch?
Zakelijk gezien wel, maar ik zie dat soort dingen niet zakelijk. De reu eigenaren waar ik mee in zee ging kende ik al wat jaren. Over geld werd niet gesproken. Tijdens gezamenlijke dinertjes en wandelingen/trainingen haalden we anekdotes op. Bij de borrel en het ontbijt klepten we over de lijnen en tussendoor lieten we de honden even bij elkaar.
Maar dan ken je diegene toevallig al jaren. Als dat niet zo is wil je toch afspraken maken. Is niets mis mee toch? Ook met goede bekenden zou ik afspraken maken trouwens, kan je ook geen gedonder krijgen als dingen anders lopen dan verwacht/gehoopt. Er zijn vriendschappen om minder uit elkaar gespat :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:Beetje blond :oeps:

Wat is spring geld ?

Is dat niet hetzelfde als dekgeld?
Nee, springgeld is geld voor de dekking maar dan is dat een lager bedrag en vraag je vervolgens een prijs per geboren pup.
Dus bv 150 euro plus 75 euro per geboren pup. Dat varieert dan per nestgrootte.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:Ik zeg niet dat daar iets mis mee is. De eigenaren van de reuen die ik gebruikt heb kwamen niet toevallig op mijn pad. Wij waren al jaren lang vrienden via de mail en Facebook. In real life zijn we vrienden voor het leven geworden. We hebben 1 gemeenschappelijk doel en dat is gezonde werkende setters te fokken en te behouden voor de toekomst.
Ja, dat is leuk maar stel nou dat zij niks hadden?
Dan zul je toch naar een geschikte reu moeten zoeken. :19:

Ik moet dat dus ook en dat doe ik ook.
En als dat over wetters gaat is de prijs overal gelijk, als het over hava's gaat is dat niet zo en dan is overleg dus de boodschap.
En als jouw vrienden geen passende reu hadden (of deze kwam onder de bus of zo) zou jij dat ook moeten doen.

Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Marjoleine schreef:
Kells schreef:Ik zeg niet dat daar iets mis mee is. De eigenaren van de reuen die ik gebruikt heb kwamen niet toevallig op mijn pad. Wij waren al jaren lang vrienden via de mail en Facebook. In real life zijn we vrienden voor het leven geworden. We hebben 1 gemeenschappelijk doel en dat is gezonde werkende setters te fokken en te behouden voor de toekomst.
Ja, dat is leuk maar stel nou dat zij niks hadden?
Dan zul je toch naar een geschikte reu moeten zoeken. :19:

Ik moet dat dus ook en dat doe ik ook.
En als dat over wetters gaat is de prijs overal gelijk, als het over hava's gaat is dat niet zo en dan is overleg dus de boodschap.
En als jouw vrienden geen passende reu hadden (of deze kwam onder de bus of zo) zou jij dat ook moeten doen.
en kells heeft wel dekgeld betaald de eerste keer 750 euro en de tweede keer wordt het een pup.
dus wat nou het verschil is?
Kells schreef:Bij mijn A-nest is er niet over dekgeld gesproken. In goed overleg heb ik 750 euro betaald en daarmee waren we beide tevreden. Voor mijn B-nest wat onderweg is betaal ik geen dekgeld. De eigenaar van de reu wil een teefje uit mijn nest.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
samantha!
Zeer actief

Ik ken de fokkers ook (nog) niet persoonlijk.
De labrador is een enorm ras en bovendien komt tot nu toe de meeste interesse uit het buitenland.
En ja, dan vragen ze na een tijdje dus gewoon wat de prijs is, juist omdat het zo verschillend is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:en kells heeft wel dekgeld betaald de eerste keer 750 euro en de tweede keer wordt het een pup.
Dat ze doorleutert over dat het vrienden voor het leven waren.
En dat is leuk maar dat geldt dus niet voor alle reueneigenaren.

Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Marjoleine schreef:
renee-uk schreef:en kells heeft wel dekgeld betaald de eerste keer 750 euro en de tweede keer wordt het een pup.
nee precies, maar evengoed heeft ze wel gewoon dekgeld betaald ondanks het door haar aangehaalde feit dat er niet over geld gesproken werd.
die 750 euro kwam vast maar zo uit de lucht vallen, wel na 'goed overleg' :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Marjoleine schreef:
nee precies, maar evengoed heeft ze wel gewoon dekgeld betaald ondanks het door haar aangehaalde feit dat er niet over geld gesproken werd.
die 750 euro kwam vast maar zo uit de lucht vallen, wel na 'goed overleg' :mrgreen:
Ja, natuurlijk. Als je vrienden wilt blijven lijkt me dat aan te raden ;)

Het overleg is vaak lastig als er geen standaard voor is, heb ik ervaren. Dat is mijn punt.
En ook dat van Samantha denk ik ;)

Afbeelding

hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Bij de Hovawart is het dekgeld. bv in Duitsland € 100.00 en dan per pup op 8 weken 10% van de vraagprijs per pup.
FullofLove
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

Bij ons ras (engelse cocker spaniel) is het dekgeld meestal een vast bedrag vooraf overeengekomen en het gemiddelde dekgeld ligt lager dan de gemiddelde pupprijs.
Ik ben zelf voorstander van springgeld en dan een bedrag per pup. Vind ik wat eerlijker en makkelijker (geen gedoe met gratis herdekkingen enzo).
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik wil wel graag weten van te voren hoeveel het dekgeld is ongeacht of het vrienden zijn of niet. Net wat er gezegd werd , zijn voor minder vriendschappen naar zijn kloten gegaan.
Je zult na de dekking even 2000 eurie af moeten tikken of 3 puppen.
Houd het graag overzichtelijk.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Ik betaal voor een dekking van een boxer tussen de vier en vijfhonderd euro voor een dekking, dat valt reuze mee dus, de pup prijs is ongeveer duizend euro.
Bij leeg blijven een herdekking.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Mizzsylver schreef:Ik vind dekgeld ter hoogte van de pupprijs absurd. De pupprijs komt op een hele andere manier tot stand, er zit 8 weken werk in die pupprijs, veel meer kosten, tig bezoekjes van pupmensen.

Ik zou graag zien dat dekgeld op dezelfde manier tot stand komt. Welke extra kosten moesten er gemaakt worden om de hond als dekreu in te kunnen zetten en hoeveel tijd kost een dekking.

Ik heb tot nu toe ook geen enorme bedragen aan dekgeld betaald (250-500 euro) en ben dat in de toekomst ook niet van plan.
Ik vind veel pupprijzen ook absurd maar dat terzijde. De kosten verschillen natuurlijk per reu. Wij hebben meerdere keren een reu geïmporteerd, uit Canada en Amerika. Dan ben je een paar duizend euro verder. Niet dat dit terugverdiend moet worden met dekkingen trouwens, we halen een reu in eerste instantie voor ons zelf. Je hebt kosten voor gezondheidsonderzoeken en shows. Wij hebben geen limiet op het aantal dekkingen, dat mag de teefeigenaar zelf weten. Het is wel gebeurd dat teefeigenaren drie, vier keer komen. Soms blijven mensen eten of zelfs logeren. Doen we allemaal niet moeilijk over. De 'investering' van een reueigenaar is dan wel iets meer dan dat die honden een kwartiertje gekoppeld staan.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Leane
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Leane »

Bij de Rottweilers is het dekgeld 500/600 euro en de pup prijs ligt tussen de 1000 en 1250 euro

Ik vraag 500 euro na een geslaagde dekking, dus dekking met koppeling. Word er niet gekoppeld ( heb het zelf nog nooit meegemaakt bij mijn reu ) dan wachten we eerst met 4 weken de echo af. Mocht de teef leeg zijn kun je de volgende loopsheid gratis weer komen. Bij maar 1 of 2 pups gratis her dekking.

Dit spreek ik altijd zo af voor de dekking met de teef eigenaar en is gewoon erg duidelijk allemaal. Ken ik teef eigenaren erg goed betalen ze de 500 euro als de pups weg zijn, dus hun ook geld hebben ontvangen van hun pups enz.

Mijn reu heeft rond de 15 nesten voort gebracht nu en nooit problemen gehad op deze manier.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

zonder het hele topic gelezen te hebben, is dit volgens mij ook weer zo'n ding dat per ras verschillend geregeld wordt? Ik heb bij de labradors in NL eigenlijk nog maar zelden van springgeld + geld per pup gehoord. Eigenlijk altijd pupprijs of soms iets minder. Als mijn reu zou dekken zou ik denk ik de pupprijs aanhouden ongeveer. Of iets minder. Meer zou ik zeker niet doen. Ik zou wel afspraken maken over een herdekking bij een nest van 1-2 pups (als de fokker dat wil natuurlijk), want het is natuurlijk ook wel weer zo dat het voor de reu niet echt veel extra moeite is ofzo. Eigenlijk is na de eerste dekking alles 'extra'. Zo denk ik erover hoor, als leek :P
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”