alm@ schreef:Ik zou met een oudere hond die pijn heeft eerlijk gezegd niet met supplementen gaan rommelen. Waarom overleg je niet met je dierenarts welke pijnstiller wel kan en dan inderdaad samen met een maagbeschermer? Soms is het even zoeken wat een hond goed kan verdragen.
Nou, dat dus. Ik heb mijn ouwe meiskes jaren op voedingssupplementen gehad tot het gewoon niet meer werkte en ik toch over moest stappen op echte pijnstilling. Nadeel is dat bijna alle pijnstillers nsaid's zijn, dus altijd belastend de maag. Alleen tramadol is een morfine-achtige preparaat maar daar zitten weer andere bijwerkingen aan zoals misselijkheid, sufheid, verstoppingen, etc.
Ik had mijn Kyra eerst op novocam (goedkope versie van metacam), dat werkte ongeveer een jaar. Toen overgestapt op metacam en dat werkte wel, maar ook weer tijdelijk. Daarna met mijn dierenarts gehad over alternatieven. Die legde mij uit dat het bij honden hetzelfde werkt als bij mensen: sommige medicatie werkt bij de één wel, de ander niet. Overstappen op een ander, soortgelijk medicijn, kan dan beter zijn.
Zij kwam toen met trocoxil. Daarvan vond ik het voordeel dat ik het maar eens in de maand hoefde te geven en dat het een constante spiegel in het bloed opbouwt. Nadeel was dat je na 7 maanden een stopmaand moest inlassen én dat als er iets acuuts is, er geen extra pijnstiller kan worden gegeven.
Maar goed, mijn Kyra was toen bijna 12, dus in overleg geen stopmaand gedaan én als er iets acuuts zou zijn, dan zou ik toch niet meer gaan sleutelen aan een ouwe bes.
De trocoxil heeft nog ruim een jaar gewerkt maar toen werd de artrose zo erg dat ik nog even tramadol erbij heb gegeven. Maar dat zette geen zoden aan de dijk dus toen besloten om haar in te laten slapen.