Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
karakter verschil tussen retrievers.
Moderator: moderatorteam
karakter verschil tussen retrievers.
Wat zijn nou rastypische karakterverschillen tussen meest voorkomende retrieverrassen. Dus de Labrador en de Golden, en dan ook nog de toller... Want die zie ik ook steeds vaker.
Ik heb het idee dat een golden 'rustiger' is en een lab 'onstuimiger' binnenshuis dan,want ik zie buiten geen enkel verschil in enthousiasme .
Iemand vroeg mij dit, en meer kon ik er niet van maken.
Jullie wel?
Ik heb het idee dat een golden 'rustiger' is en een lab 'onstuimiger' binnenshuis dan,want ik zie buiten geen enkel verschil in enthousiasme .
Iemand vroeg mij dit, en meer kon ik er niet van maken.
Jullie wel?
- Rossi
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik kan je alleen mijn ervaringen van flat, golden en lab vertellen. Ik heb al luie labs, goldens en flats gezien. Ik heb van alledrie de rassen honden gezien die op en top energie waren. Alhoewel de flat wat mij betreft daar toch nog de bovenhand in heeft.
Wat mij lijkt is dat de meeste labs en golden (uit showlijnen dan, de werklijnen zijn weer heel anders) wat lomper kunnen zijn. Zet een agilitysprong neer. Een flat springt er elegant over, de golden en de lab springen hem omver
.
Eigenlijk zit er vrij weinig verschil. Labs zijn over het algemeen mss nog een beetje energieker als de meeste goldens, maar ook dit is niet altijd zo.
Wat je bij een flat wel hebt, is dat ze vrij laat volwassen zijn. Ze zijn een beetje knettergek als pup en puber
. Sommige mensen kunnen met dat feit niet goed overweg...
Wat mij lijkt is dat de meeste labs en golden (uit showlijnen dan, de werklijnen zijn weer heel anders) wat lomper kunnen zijn. Zet een agilitysprong neer. Een flat springt er elegant over, de golden en de lab springen hem omver

Eigenlijk zit er vrij weinig verschil. Labs zijn over het algemeen mss nog een beetje energieker als de meeste goldens, maar ook dit is niet altijd zo.
Wat je bij een flat wel hebt, is dat ze vrij laat volwassen zijn. Ze zijn een beetje knettergek als pup en puber

Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
een flat is wat drukker, dan de lab en golden. Een lab is harder dan de flat en golden. In een boek over jachttraining van retrievers heb ik gelezen dat je in de tijd dat je 1 flatcoat traint, je 2 goldens kunt trainen en 3 labradors. Niet omdat de één slimmer is dan de andere, maar omdat ze later volwassen zijn. De golden retriever club raadde in het verleden (ik weet niet hoe dat nu is) af om bij labrador mensen te gaan trainen, omdat die te hard zijn voor een golden. Ik denk dat dat wel klopt, hoewel je natuurlijk individuele verschillen hebt. Ik heb zelf een golden en zou nooit een labrador willen, dan ga ik eerder voor een flatcoat. De overige 3 retrievers ken ik niet goed genoeg.
Elvira
Elvira
- barbara+pepe
- Vaste gebruiker
De lab is inderdaad harder, mijn hond loopt door met verwondingen etc...
Maar om te zeggen dat ik dan vind dat je harder moet trainen met de hond.... En dat je daarom een lab harder moet trainen dan een golden... Nee.... Daarmee maak je een lab nog harder!! Juist bij een lab moet je met leuke dingen blijven komen, clickertrainig enzo, want hoe harder de baas, hoe harder de hond, hij went er aan!
Maar ja, de trainingsmethodes van de jachthondenvereniging onderdeel labjes (weet niet meer hoe het precies heet) zijn voor mij in ieder geval de doorslag geweest om niet door te gaan daar met Pepe....
O, trouwens, Pepe was pas met bijna 4 jaar volwassen!!! Hahahaha, dus bij labjes komt het ook voor!!
Maar om te zeggen dat ik dan vind dat je harder moet trainen met de hond.... En dat je daarom een lab harder moet trainen dan een golden... Nee.... Daarmee maak je een lab nog harder!! Juist bij een lab moet je met leuke dingen blijven komen, clickertrainig enzo, want hoe harder de baas, hoe harder de hond, hij went er aan!
Maar ja, de trainingsmethodes van de jachthondenvereniging onderdeel labjes (weet niet meer hoe het precies heet) zijn voor mij in ieder geval de doorslag geweest om niet door te gaan daar met Pepe....
O, trouwens, Pepe was pas met bijna 4 jaar volwassen!!! Hahahaha, dus bij labjes komt het ook voor!!
Groetjes, Barbara, Pepe en Mika

- -Jolanda-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
mijn eigen ervaringen zijn van een golden en labradors.
De golden was de enige hond die tijd bij ons in huis (geen andere honden erbij) en was een hele rustige hond.
Nu heb ik 2 labs en de eerste Basco is veeeeeel drukker omstuimiger dan de golden en hij was pas een (een beetje ) volwassen met 3 jaar. de 2e lab is nog te jong (pup) om er een oordeel over te trekken al kunnen de 2 labs hier samen gia druk met mekaar zijn
.
De golden was de enige hond die tijd bij ons in huis (geen andere honden erbij) en was een hele rustige hond.
Nu heb ik 2 labs en de eerste Basco is veeeeeel drukker omstuimiger dan de golden en hij was pas een (een beetje ) volwassen met 3 jaar. de 2e lab is nog te jong (pup) om er een oordeel over te trekken al kunnen de 2 labs hier samen gia druk met mekaar zijn

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Nog even een aanvulling voor wat betreft de Tolling Retriever: dat zijn echte werkhonden. Daar moet je echt veel mee doen als je die in huis wilt halen, qua trainen en werken.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
En de Chesapeake Bay Retriever...?!Rossi schreef:En wat dacht je van de Flatcoated en Curly Coated retriever.
Groetjes, Karen