Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tot wanneer vachtverandering?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Tot wanneer vachtverandering?
Het is inmiddels een jaar geleden dat Apple op 5 jarige leeftijd is gesteriliseerd (de standaard operatie)
Reden hiervoor was een tumor in de melklijst.
Aangezien ze een corgi is heeft ze mooi (zacht) stokhaar (vrij kort, je ziet het langer bij cardigans tegenwoordig).
Ik had eigenlijk wel verwacht dat haar vacht zou veranderen. Tot nu toe is er echter eigenlijk niet zoveel veranderd. Vrij kort na de sterilisatie had ze wel wat meer ondervacht en daardoor wel een flinke rui. Maar dat is inmiddels ook alweer een tijd geleden.
Moet ik er nog op rekenen dat dit een jaar na sterilisatie nog gaat veranderen? Of kan ik ervan uitgaan dat het nu wel zo zal blijven?
Reden hiervoor was een tumor in de melklijst.
Aangezien ze een corgi is heeft ze mooi (zacht) stokhaar (vrij kort, je ziet het langer bij cardigans tegenwoordig).
Ik had eigenlijk wel verwacht dat haar vacht zou veranderen. Tot nu toe is er echter eigenlijk niet zoveel veranderd. Vrij kort na de sterilisatie had ze wel wat meer ondervacht en daardoor wel een flinke rui. Maar dat is inmiddels ook alweer een tijd geleden.
Moet ik er nog op rekenen dat dit een jaar na sterilisatie nog gaat veranderen? Of kan ik ervan uitgaan dat het nu wel zo zal blijven?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Tot wanneer vachtverandering?
Non-beardeds veranderen het sterkst. Knipvachten het minst.
Maar in principe veranderen alle vachten, alleen vaak zo geleidelijk dat de eigenaar het niet doorheeft.
Een corgi is een korthaar zonder baard, daarvan zou dus de ondervacht behoorlijk moeten veranderen maar dat kan vaak wel even duren.
Een langhaar merk je eerder omdat die vacht vaak doorgroeit en echt langer wordt.
Een bearded korthaar merk je weinig aan, een bearded langhaar wordt vaak wolliger.
Een echte korthaar zoals een beagle merk je ook wel iets maar dat ziet meestal alleen een trimmer, niet de eigenaar. Die vindt alleen dat de hond meer is gaan verharen
Maar in principe veranderen alle vachten, alleen vaak zo geleidelijk dat de eigenaar het niet doorheeft.
Een corgi is een korthaar zonder baard, daarvan zou dus de ondervacht behoorlijk moeten veranderen maar dat kan vaak wel even duren.
Een langhaar merk je eerder omdat die vacht vaak doorgroeit en echt langer wordt.
Een bearded korthaar merk je weinig aan, een bearded langhaar wordt vaak wolliger.
Een echte korthaar zoals een beagle merk je ook wel iets maar dat ziet meestal alleen een trimmer, niet de eigenaar. Die vindt alleen dat de hond meer is gaan verharen

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Het enige verschil wat ik bij een kort stokhaar zie is dat de extreme verharingen rondom loopsheid/schijnzwangerschap weggaan (duh) en de honden wat meer het jaar door verharen. De Rottweiler van Caro kreeg langer haar op haar buik, herinner ik mij.
Golden Retriever, Engelse Cocker, Berner Sennen, dat soort vachten geven een drama na castratie, verder is het niet zo spannend allemaal.
Golden Retriever, Engelse Cocker, Berner Sennen, dat soort vachten geven een drama na castratie, verder is het niet zo spannend allemaal.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Tessa heeft echt veel meer ondervacht gekregen en verhaart het hele jaar door idd. En sommige plekken is het langer, wel een rotvacht om te borstelen tegenwoordig. De verandering begon vrij snel, maar duurde wel tijdje voordat het 'klaar' was met veranderen.Rosita Compagner schreef:Het enige verschil wat ik bij een kort stokhaar zie is dat de extreme verharingen rondom loopsheid/schijnzwangerschap weggaan (duh) en de honden wat meer het jaar door verharen. De Rottweiler van Caro kreeg langer haar op haar buik, herinner ik mij.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dank voor de reacties!
Dat hele jaar door verharen deed ze al behoorlijk, misschien dat het daarom niet zo opvalt?
Apple heeft trouwens juist eerder kortere haar op haar buik
Maar, kort gezegd kan ik nog niet helemaal 'juichen' met het idee dat het niet meer zal veranderen?
Dat hele jaar door verharen deed ze al behoorlijk, misschien dat het daarom niet zo opvalt?
Apple heeft trouwens juist eerder kortere haar op haar buik

Maar, kort gezegd kan ik nog niet helemaal 'juichen' met het idee dat het niet meer zal veranderen?

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Mayke is hier 2 jaar geleden gecastreerd en ik heb ook nauwelijks vachtverandering gezien. Ik denk dat dat zo blijft. De gevolgen zijn bij lang niet alle honden zo drastisch.
Ze is iets voller geworden in dr kraag, broek en staart, maar dan kan ook zijn gekomen doordat ze gewoon volwassen is geworden. Erg weinig ondervacht, ook vergeleken met intacte stabijs
Ze is iets voller geworden in dr kraag, broek en staart, maar dan kan ook zijn gekomen doordat ze gewoon volwassen is geworden. Erg weinig ondervacht, ook vergeleken met intacte stabijs