gyanty schreef:Tegenwoordig wordt wel alles heel erg ingedamd en we moeten vooral voorzichtig doen, alles moet vooral rustig, want je moet nog langer mee dan vandaag (heb immers een flink fortuin betaald voor een goede hond). Maar daarmee ontneem je ook een leerrendement. Als een hond nooit ergens vanaf valt en niet eens over zijn grenzen gaat, dan leert hij dat dus niet en als ze ouder zijn en dan nog uitzoeken zie ik meestal juist nog slechter uitpakken.
En het is nog egoistisch ook. Continue je hond afremmen in wat voor hem natuurlijk gedrag is, daar maak je je hond echt niet gelukkig mee. Ja misschien als je in basis een rustige hond hebt, maar goed die hoef je al niet af te remmen van nature. Continue afremmen is continue afkeuren wat hij of zij eigenlijk is. Dan gaat hij langer mee maar dus lang niet zo gelukkig.
Dat betekend niet dat hij goddeloos zijn gang kan gaan, maar bij jong zijn hoort ook rauzen, gek doen en ja eens op je bek gaan en ja ook blessures. Heej ik heb ook heel wat dingen op jonge leeftijd gebroken, gekneusd, verdraaid en verzwikt. En ja daar heb ik misschien wat zwakkere plekken aan over gehouden en ja daar loop ik soms wel eens tegen aan, maar dat vind ik echt niet zo erg hoor (en ik denk daar normaal ook niet zo bewust overna) Traumaloos oud worden, nee daar zou ik echt de gruwels van krijgen en dood ongelukkig worden als een baas mij dat zou opdringen. Kijk gewoon naar de hond en een foutje maken mag best en dat hij op latere leeftijd misschien iets moet inleveren op iets wat op jonge leeftijd gebeurd is, och jee is dat nou echt zo erg? Is dat niet het leven?
Ik denk niet dat het bij Millie nodig is om af te remmen hoor. Maar met zo'n balletje gooien is het niet heel natuurlijk bewegen en daarbij gaat het meer om langzaam en voorzichtig opbouwen dan afremmen of voorkomen.
Paisley schreef:Inderdaad, het verbaast me altijd hoe voorzichtig mensen met hun honden omgaan maar wel hun kinderen vanuit een klimrek laten pleuren

Even overdreven, maar niemand belet zn kinderen toch om te sporten, spelen en gek te doen, omdat de gewrichten nog langer mee moeten?
Ik vind juist dat men bij kinderen vaak heel voorzichtig is. Ik heb bijvoorbeeld turntraining gegeven en dan zijn er echt wel dingen die ze op jonge leeftijd nog niet doen of mogen en die langzaam opgebouwd moeten worden. Net als met honden, denk ik.
Barnsley schreef:Zoals op de foto vind ik dat wel wat spannend als fokker ja. Zeker als ze nog jong(er) is.
En toch is dit maar een muurtje van max 40 cm hoog. Daar moet een hond toch een keer overheen mogen springen vind ik. Tenminste, een gezonde jonge hond die makkelijk beweegt en waarbij het bewegen goed opgebouwd is. En natuurlijk niet tig keer achter elkaar.
malinois schreef:Gut... hier doen ze alles wat zo slecht zou zijn. Als pup lopen/rennen ze met de volwassen honden mee, ze springen al spelenderwijs, lopen voorzichtig trap, lopen altijd los, springen op en af de bank, heb laminaat dus lopen op t laminaat, lopen vanaf 8 mnd naast de fiets, rennen achter balletjes aan... en alles is hd en ed vrij.
Fijn om te horen.
En Millie doet ook heus wel eens iets wat niet de bedoeling was. Zo is ze eens via de rugleuning van een stoel afgesprongen. En als heel klein pupje van de bank. En ze is eens een trap afgerend, toen ik haar niet snel genoeg kon stoppen. Laatst had ik hoog wat in mijn handen en dat probeerde ze te pakken. Ze sprong zo hoog en kletterde neer. Dat vind ik veel engere dingen en die probeer ik echt te voorkomen, maar zelfs dat lukt niet altijd. Balletje gooien en spelen, daarentegen, vind ik iets dat goed op te bouwen is.