Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie zijn probleem?
Moderator: moderatorteam
- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 1
Wie zijn probleem?
Vanmiddag tijdens de wandeling met Bowie kwam er een vrouw met een grote hond aan lopen.
Ze kon hem niet echt de baas zag ik en de hond bleef maar trekken naar Bowie, waarop ze zei: nou vooruit dan maar.
Ik zei, doe maar niet.
Ze konden elkaar niet, zaten allebei aan de riem, Bowie is al oud (12 jaar 8 maanden) en heeft artrose, de grote hond was groot en druk.
Ik zat er niet op te wachten dat ze op Bowie zou springen en hij weer last van zijn poot kreeg.
Zegt ze, ja dan blijft ze trekken en dan heb ik een probleem.
Tja, dat is dan u probleem en niet de mijne.
Ik ben de baas en niet de hond.
Bij haar was het waarschijnlijk andersom.
Ze kon hem niet echt de baas zag ik en de hond bleef maar trekken naar Bowie, waarop ze zei: nou vooruit dan maar.
Ik zei, doe maar niet.
Ze konden elkaar niet, zaten allebei aan de riem, Bowie is al oud (12 jaar 8 maanden) en heeft artrose, de grote hond was groot en druk.
Ik zat er niet op te wachten dat ze op Bowie zou springen en hij weer last van zijn poot kreeg.
Zegt ze, ja dan blijft ze trekken en dan heb ik een probleem.
Tja, dat is dan u probleem en niet de mijne.
Ik ben de baas en niet de hond.
Bij haar was het waarschijnlijk andersom.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Re: Wie zijn probleem?
En waarschijnlijk zal dat gedrag ook niet beter worden van haar 'vooruit dan maar'-opvoeding, zucht!

- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Die komt vandaag of morgen eens de verkeerde tegen , en dan is t weer janken geblazen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Tsja, wat kun je daar nou verder nog van zeggen? Gewoon zeggen dat je hond schruft heeft en kijken hoe snel ze haar hond dan ineens de baas kan 
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Als ik zie dat iemand echt best wel moeite heeft om zijn hond te houden dan ben ik in de regel wel zo aardig om flink uit te wijken of mijn hond nu een (medisch) probleem heeft of niet. Maar als mijn hond dan wel een probleem heeft en ik zie het dan wijk ik zekerweten nog meer uit. Gewoon omdat het kan en ik het een ander ook niet onnodig moeilijk hoef te maken, ik die andere hond geen succes wil geven t.o.v. zijn baas en ik mijn hond niet onnodig in de weegschaal hoef te leggen.
1 keer heb ik voor een oude vrouw haar hond vastgehouden, terwijl mijn man met hond passeerde. We konden ook niet uitwijken meer, want achter ons zelfde probleem (oud man met te sterke hond). Nou ja dan help ik toch even.....
1 keer heb ik voor een oude vrouw haar hond vastgehouden, terwijl mijn man met hond passeerde. We konden ook niet uitwijken meer, want achter ons zelfde probleem (oud man met te sterke hond). Nou ja dan help ik toch even.....

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Maar in dit geval (zoals ik het lees) was er geen sprake van elkaar passeren met de wederzijdse wens om geen contact te maken, maar kwam de vrouw met trekkende hond ongewenst op annets af. Ik zou trouwens gewoon weggelopen zijn, als dat mogelijk was. Maar soms gaan dingen ook gewoon snel. Ik had het zelf vanmiddag nog met 2 mensen die met hun 2 aangelijnde honden om het hoekje midden op het pad stonden. Ik had Oor ook vast en ik had de keuze óf vlak langs ze heen lopen, óf het onderlangs de slootkant waar het glad en schuin is. Ik koos voor dat eerst met als gevolg dat die anderen (die geen stap opzij zetten en hun teugels lieten vieren) ineens om Oor heen stonden. Oor vond het spannend maar het ging goed, ik liep door en niks aan de hand. Ik vond het aso van hen dat ze niet opzij gingen, maar desalniettemin dacht ik achteraf dat ik toch langs de slootkant had moeten gaan. Maarja, dat soort dingen ga ik niet eerst stilstaand uitgebreid overdenken, dat komt vaak aps achteraf 
- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Ik liet merken dat ik die kant op wilde een gaf haar de tijd om de lijn van de hond in te korten en dan meer controle over haar te hebben.
Ik had Bowie al kort en aan de andere kant genomen, dan moet je elkaar toch gewoon kunnen poseren.
Of ze had haar hond moeten laten zitten tot ik langs was gelopen.
Ze liet de lijn echter lang en liet de hond de baas zijn.
Vroeger liep ik met de hond van mijn broer (doberman) en mijn eigen hond (cocker)
Als ik dan een andere hond zag aan komen, nam ik ze allebei kort, en dan kon ik ze prima handelen en passeren.
Ik had Bowie al kort en aan de andere kant genomen, dan moet je elkaar toch gewoon kunnen poseren.
Vroeger liep ik met de hond van mijn broer (doberman) en mijn eigen hond (cocker)
Als ik dan een andere hond zag aan komen, nam ik ze allebei kort, en dan kon ik ze prima handelen en passeren.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja over wat voor afstanden hebben we het van elkaar. Niet elke hond is hetzelfde en ook niet elke baas. Dat jij het vroeger met 2 honden kon, zegt niet dat deze vrouw dat met deze hond kan of sterker nog echt wil!annets schreef:Ik liet merken dat ik die kant op wilde een gaf haar de tijd om de lijn van de hond in te korten en dan meer controle over haar te hebben.
Antwoord op je vraag: dan moet je elkaar toch gewoon kunnen passeren? Dat is maar net wat jij wil? Niet elke eigenaar vind dat zijn hond andere honden negerend moet kunnen passeren en niet elke eigenaar die dat wel zou willen kan dat elke hond aanleren. Er zijn verschillende definities/zienswijze over gewoon passeren. Sommige honden hebben dan moeite met sommige mensen of met sommige honden. Kan je wel op 5 meter passeren, maar niet op 2 meter passeren.
Jij vind dat iets volgens jou wijze moet (dan had ze hem moeten laten zitten......, .... liet de hond de baas zijn....) maar daar zijn zoveel verschillende meningen over. Soms kom je mensen tegen die het ook zo doen en heel vaak kom je dus ook anders tegen, zoals in deze. Wil ik zeker van mezelf zijn passeer ik niet zo maar. Vraag ik even of het zonder kennismaken kan, of wijk ik ver van te voren uit. Je kan ook gewoon van te voren vragen en je kan ook gewoon heft in eigen handen nemen en niet zo krap passeren en van je bestaand plan afwijken(eens lekker tegendraads en niet zo des robots!)