Een vriendin zoekt een hondje.
*edit. Na mijn oorspronkelijke bericht alle suggesties doorgegeven. Tot nu toe valt alles af ;-( Maar ik heb wel meer duidelijkheid waar het hondje wel aan moet voldoen. Ik vrees dat we door kunnen zoeken tot Sint Juttemis maar goed, wie weet komt het speldje in de hooiberg voorbij. Mijn bericht is nu aangepast aan wat ik zeker weet dat ze zoekt.
Recent heeft ze een vervelende ervaring gehad met een volkomen mismatch vanuit een asiel. Mede om die reden ben ik terughoudend maar, het is haar keuze
Zij is zelf tussen de 65 en 70, heeft een normale, maar geen zeer goede conditie. Ze is niet in het bezit van een auto dus de hond moet het doen met wandeling in en rond een dorp. Natuurlijk kan ik haar af en toe oppikken, ze heeft ook andere vrienden die af en toe mee zouden kunnen gaan maar dat is dan een paar keer per maand, niet dagelijks.
Ze biedt een liefdevol thuis maar cursussen zijn haar ding niet. Om die reden is "een werkertje" niet zo'n goed idee. Een rustige hond die een laag energienivo heeft en voldoende heeft aan normale / net iets mindere beweging lijkt ideaal. Er zal best een paar keer per week een wandeling van ca 45 minuten mee gemaakt kunnen worden maar dat moet zij zelf ook aan conditie opbouwen. Cursussen of sporten zit er niet in. Wat zoekspelletjes in huis moet nog gaan, balletje gooien.. ik zal proberen haar naar "apporteren" te krijgen
Ze heeft eerder honden gehad maar ik denk dat het geen goed idee is om een hondje met een gedragsprobleem of echte rugzak te nemen. Een hondje wat alleen in een kennel gezeten heeft is in mijn optiek voor haar niet geschikt. De steekwoorden lijken te zijn 'makkelijk en probleemloos'.
Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een "uitgefokt" rashondje maar zij is bang voor gezondheidsproblemen en zou liever een bastaardje hebben. Ik dacht aan een nederlands herplaatsertje wat bij de huidige baas niet kan blijven ivm verhuizing naar verzorgingshuis of overlijden. Zij wil heel graag iets goeds doen en (vooral?) om die reden een buitenlandertje.
(ik heb NIETS tegen buitenlandertjes!! maar ik denk dat het in haar geval misschien niet goed is. Zij weet hoe ik erin sta en ik weet hoe zij erin staat)
Het moet een geholpen teefje zijn. Een hondje van maximaal 10 kg, ze moet het op kunnen tillen. Geen pup/puber maar ook geen senior.
Geen langharige hond, maar ruwharig mag wel.
Geen hond met een traumatisch verleden. Om die reden vallen uiteindelijk dus veel rescue-hondjes af, hoewel ze aan de andere kant juist graag een (buitenlands) rescue-hondje wil. Dat spreekt elkaar tegen, ik ben mij dat bewust. Ze wil graag "zo'n hondje" een goed thuis bieden maar ik vrees dat het stomweg niet gaat passen.
Er is wat financiele reserve maar een hondje wat een medisch probleem heeft waarvan op voorhand duidelijk is dat het houden van dat hondje veel geld gaat kosten is geen goed idee. Als het hondje er eenmaal is en dan wat gaat mankeren moet dat, tot een zekere grens, te doen zijn.
Ze is alleenstaande maar er komen af en toe wel kleinkinderen over de vloer. Het is fijn als dat met het hondje geen probleem oplevert.
In verband met de recente volledige mismatch, zijn zowel zij als ik wat terughoudend en op ons hoede. Zeker niet zomaar ergens een hondje vandaan. Stichting of asiel prima, maar dan wel betrouwbaar, met vooronderzoek, huisbezoek en nazorg.
En vooral: er is geen haast! Het is zeker niet zo dat ze morgen een hondje wil. Deze keer moet het weloverwogen en moet aan alle kanten goed worden nagedacht of het past. Ik geef tips door en laat het verder aan haar.
Roept u maar
Suzanne