Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje tijdstip dekking
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Vraagje tijdstip dekking
Teefje Bibi is loops, progesteron zit nog op 4.5 en ze laten tweede kerstdag nog een keer prikken. Maar juist de tweede kerstdag is het wat lastig om ze bij elkaar te krijgen, dat zou dan alleen later in de avond kunnen aangezien de uitslag van de test ook nog heel vroeg binnen zal zijn.
Onze vraag is nu; zou het in dat geval uitmaken als we dan wachten tot de volgende ochtend, dus in plaats van maandagavond op dinsdagochtend? Vooropgesteld dat ze dan dekrijp is natuurlijk.
Onze vraag is nu; zou het in dat geval uitmaken als we dan wachten tot de volgende ochtend, dus in plaats van maandagavond op dinsdagochtend? Vooropgesteld dat ze dan dekrijp is natuurlijk.
- Marie-Josée
- Erelid
Re: Vraagje tijdstip dekking
Nou nee dank je. Daar is het al een paar maal op misgelopen. Ik vertrouw nu meer op de test dan op het heilig oog van een fokker. En sindsdien is het klaar terwijl u wachtNanna schreef:Dat denk ik niet.
Wat een geleuter trouwens altijd met die progesteron. KIJK gewoon naar die teef dan zie je vanzelf of ze dekrijp is. Bekken kantelen is gaan met die kraan.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nu is ze 4,5? dan maandagavond of dinsdagochtend dekken. Dat zaad gaat wel even mee hoor.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze staan in de rij voor 'mNanna schreef:Hij heeft iig wel een toffe kerst![]()

- Marie-Josée
- Erelid
Het zaad blijft 3 x 24_uur in leven dus daar kunnen we inderdaad rekening mee houden.
Ik denk dat we dan gaan voor dinsdagochtend, tenzij de uitslag maandag anders aangeeft.
Ja Sancho heeft voorlopig niets te klagen
Ik denk dat we dan gaan voor dinsdagochtend, tenzij de uitslag maandag anders aangeeft.
Ja Sancho heeft voorlopig niets te klagen

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Toch nog een witte kerst.Nanna schreef:Hij heeft iig wel een toffe kerst![]()

- Marie-Josée
- Erelid
Dat heeft die Cubaan toch wel. Hij berijdt zijn grote gele pluchen bal, Ikeaspeelgoed, dagelijks met verve 

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Juist daarom zou ik morgen al een eerste poging doen, mits jullie dat kunnen organiseren natuurlijk. En dan afhankelijk van de uitslag maandag of dinsdag herhalen.Marie-Josée schreef:Het zaad blijft 3 x 24_uur in leven dus daar kunnen we inderdaad rekening mee houden.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik laat Oll niet dekken als er geen progesteron getest is hoor.. Vorig jaar kerst hadden wij ook een teef over, uit Duitsland. 1e nestje voor de teef en voor de fokkers, hadden wel geprikt maar "dat vond de teef niet prettig" dus die zijn op dag 11 op de bonnefooi hierheen gekomen. Ze waren hier 22 december. Uiteindelijk heeft de dekking plaats gevonden op de 28e en 29e
Oll was békaf, die heeft 3 dagen geslapen
Dat doen we dus niet meer 
Ben verder geen expert wbt progesteron, maar zou ook liever tegen het vroege aan zitten dan net-aan te laat..

Ben verder geen expert wbt progesteron, maar zou ook liever tegen het vroege aan zitten dan net-aan te laat..
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
1x zelf teef getest ... nou op de dag dat Xena gedekt moest worden omdat t perfect zou zijn vond zij dat helemaal niet. En mocht de reu niet eens een poging doen. Pas 2 dagen later wel en 6 pups.
Bij de reuen 1 teef gehad die had laten testen... zelfde verhaal ook 3 dagen later pas gedekt (succesvol). De rest t aan de natuur overgelaten dat ging op 1x na veel beter. Soms ook wel een iets te vroeg dan kwamen 2 dgn later weer en dan ging t wel.
Bij de reuen 1 teef gehad die had laten testen... zelfde verhaal ook 3 dagen later pas gedekt (succesvol). De rest t aan de natuur overgelaten dat ging op 1x na veel beter. Soms ook wel een iets te vroeg dan kwamen 2 dgn later weer en dan ging t wel.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Nu 4,5 met immulite getest?
Dan heeft ze vandaag de eisprong gehad en zou ik dus gewoon gaan dekken en zeker niet wachten tot 2e kerstdag met nog een keer testen.
Ik zou morgen de 1e keer laten dekken, eventueel maandag of dinsdag de herhaling.
Vanaf de eisprong (bij een waarde van 5 a 6) heb je 3 dagen om te dekken en daarna wordt de kans van slagen rap minder.
Karen
Dan heeft ze vandaag de eisprong gehad en zou ik dus gewoon gaan dekken en zeker niet wachten tot 2e kerstdag met nog een keer testen.
Ik zou morgen de 1e keer laten dekken, eventueel maandag of dinsdag de herhaling.
Vanaf de eisprong (bij een waarde van 5 a 6) heb je 3 dagen om te dekken en daarna wordt de kans van slagen rap minder.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Marie-Josée
- Erelid
Voor de eisprong moet ze toch hoger zitten?
Ik ga het in elk geval doorgeven.Morgen zijn we gewoon thuis, alleen al daarvoor.
Mijn ervaring met de test is dat het juist heel secuur is, dat zowel reu als teef het dan willen en fijn vinden en dat de fokker geen 5 x terug moet komen. Ik heb er een vorig jaar bijna de huissleutel gegeven
Ik ga het in elk geval doorgeven.Morgen zijn we gewoon thuis, alleen al daarvoor.
Mijn ervaring met de test is dat het juist heel secuur is, dat zowel reu als teef het dan willen en fijn vinden en dat de fokker geen 5 x terug moet komen. Ik heb er een vorig jaar bijna de huissleutel gegeven

- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Sommige teven vliegen razendsnel omhoog. Bij ons laatste nest stond de teef op de 10e dag op 1,5. Ze is op de 12e en 13e dag gedekt en kreeg 7 pups.
- Marie-Josée
- Erelid
Dit teefje was de vorige keer juist laat maar goed, dat zegt ook niet alles.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Wij hebben het zonder progesterontest gedaan. Ebby's vader is een betrouwbare graadmeter, dus op het moment dat hij aangaf dat ze zo ver was, spraken we voor dezelfde middag af. Helaas liep Ebby vlak daarna een bijensteek op, dus hebben we het nog een dag uitgesteld. Resultaat: 58 dagen later 4 pups. De dekking twee dagen later zal wel niets meer toegevoegd hebben
Na die dekking was het ook wel klaar wat Elco en Ebby betreft

- Marie-Josée
- Erelid
Als je te vroeg bent wil het teefje vaak niet dus het komt toch wel nauw. Ik voel me zelf echter ook geruster als ze morgen komt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ehm, nee?Pets_Passion schreef:Nu 4,5 met immulite getest?
Je meet de mg/ml en de waarde moet boven de 5 zijn, anders is er geen eisprong. En dat wil je echt weten want er zijn teven die gewoon drie dagen op 4,5 blijven hangen.
Daarom ga je als je zeker wilt zijn pas dekken boven de 5.
Als ik hoor dat deze teef laat is zou het best zo'n trage stijger kunnen zijn.
- Xella
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Als morgen een probleem gaat zijn zou ik in ieder geval vanavond dekken met deze waarde van gisteren. Dikke kans dat ze wat doorgestegen is en zit er in ieder geval wat zaad in.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ze 's ochtends op 4,5 zit dan ga ik er vanuit dat ze smiddags de 5 is gepasseerd en dus een eisprong heeft op die dag.Marjoleine schreef:Ehm, nee?Pets_Passion schreef:Nu 4,5 met immulite getest?
Je meet de mg/ml en de waarde moet boven de 5 zijn, anders is er geen eisprong. En dat wil je echt weten want er zijn teven die gewoon drie dagen op 4,5 blijven hangen.
Daarom ga je als je zeker wilt zijn pas dekken boven de 5.
Als ik hoor dat deze teef laat is zou het best zo'n trage stijger kunnen zijn.
De volgende dag zou mijn 1e dekpoging dan zijn, zeker als de 2e dag eigenlijk geen optie is om langs te komen.
Je kan dan natuurlijk voor de zekerheid tussendoor blijven testen om te zien of ze netjes door stijgt of niet.
Karen

- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Wat gaat iedereen vroeg dekken. Mij is altijd geleerd dat je rond 5 de eisprong hebt, en dat de eitjes dan nog 2 dagen rijpen, en dat je daarna op een perfect moment zit om te dekken. Na de 5 wel nog opnieuw prikken om te kijken of ze door stijgt. Eerder dekte 'iedereen' pas bij een waarde van boven de 8.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Zaad leeft langer dan de eitjes, dus ja ik ga vanaf 5 dekken, omdat je beter iets te vroeg dan te laat kunt gaan.
Dag 3 is inderdaad het ideale moment, maar daarna ben je te laat.. Dus ik dek liever tijdens het rijpen van de eitjes, het zaad kan maar vast klaar liggen denk ik dan.
Uiteraard betreft het dan wel natuurlijke dekkingen, als de teef zich laat dekken is het tijdstip prima in mijn ogen.
Dag 3 is inderdaad het ideale moment, maar daarna ben je te laat.. Dus ik dek liever tijdens het rijpen van de eitjes, het zaad kan maar vast klaar liggen denk ik dan.
Uiteraard betreft het dan wel natuurlijke dekkingen, als de teef zich laat dekken is het tijdstip prima in mijn ogen.

- Marie-Josée
- Erelid
Ja zo heb ik het ook in mijn hoofd zitten.Barnsley schreef:Wat gaat iedereen vroeg dekken. Mij is altijd geleerd dat je rond 5 de eisprong hebt, en dat de eitjes dan nog 2 dagen rijpen, en dat je daarna op een perfect moment zit om te dekken. Na de 5 wel nog opnieuw prikken om te kijken of ze door stijgt. Eerder dekte 'iedereen' pas bij een waarde van boven de 8.
Natuurlijk is het zo dat het zaad al beter op de plek kan zijn maar als je te vroeg bent wil het teefje niet.
Ik heb het aan de fokker voorgelegd en het is nu aan hun hoe zij hun teefje inschatten.Ze laten morgen weer prikken en misschien komen ze dan morgenavond nog.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Precies.Inge O schreef:ik zou veel eerder schrik hebben voor te laat dan voor te vroeg, wat heb je eraan dat het zaad zolang leeft als de eicellen al weg zijn?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ja, ik ben het met je eens.Inge O schreef: Nou, dan vind ik het echt raar dat er moeilijk zou gedaan worden over een keer vroeger proberen.
Ik heb met Nozem jaren terug na progesteron testen waarbij de kliniek aangaf dat dinsdag op zijn vroegst gedekt moest worden, een dekking op zaterdag gedaan waarbij ze netjes stond, de reu toeliet en er een dekking met koppeling volgde. Later was geen optie helaas in verband met vakantie, dus het was een alles of niets poging.
9 Weken later werden er 6 gezonde pups geboren.
Ik dekte (indien de teef het toelaat) liever te vroeg dan te laat. Te laat en je weet zeker dat je geen kans meer maakt, te vroeg is dat een ander verhaal omdat het sperma een poosje kan overleven als de eisprong nog niet geweest is.
- Marie-Josée
- Erelid
Wie heeft het hier over moeilijk doen? Hun eigen dierenarts had dinsdag geadviseerd, maar aangeraden eerst nog een keer laten prikken; dat gebeurt morgen. Moeilijk in te passen is overigens niet hetzelfde als onmogelijk.
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Een dierenarts gaat uit van gemiddelden. Er zijn teven waarbij je met 4 rustig kan afreizen naar de reu. We hebben het zelf al een paar keer meegemaakt en ik hoor het ook van andere fokkers. Ook wel dat er veel later wordt gedekt, boven de 10. Zo'n getal is niet heilig en als je wel in de gelegenheid bent om een poging te doen, zou ik daar zeker voor kiezen.
- Marie-Josée
- Erelid
Ah oké
Nou, ik laat het nu verder aan de fokker over, die kent het teefje het beste en het is nu hun beslissing.
Van mij mogen ze best komen

Nou, ik laat het nu verder aan de fokker over, die kent het teefje het beste en het is nu hun beslissing.
Van mij mogen ze best komen

- Marie-Josée
- Erelid
Het scheen druk te zijn bij de kliniek, maar liefst tien dames voor progesteron bepaling. Bij Sancho's bruid is de waarde flink gezakt naar minder dan twee. Daar hadden ze er nog nooit van gehoord maar ik weet zeker dat het vaker voorkomt, toch?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Doet mij denken aan een gespleten loopsheid en dat blijkt te kloppen: http://www.hondenplaza.nl/gespleten_loopsheid
- Marie-Josée
- Erelid
De kliniek adviseert om donderdag weer te prikken maar ik ben bang dat het ook weer snel kan doostijgen of zever ik nu maar wat?