Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aaargh!!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Aaargh!!

Ongelezen bericht door Rosaly »

Allergieën, ik word er onderhand gèk van. Onze jonge husky is allergisch voor kip, rund, lam, gluten, granen zonder gluten, verschillende soorten vis, 5 soorten mijten en minstens 11 soorten pollen. De mijten en pollen zijn aangetoond met een bloedtest en de allergenen in het voedsel heb ik gevonden na heeeeeeel laaaaang uitsluiten en zoeken. Hij heeft een hele tijd rond gelopen met extreme jeuk en hotspots, zo sneu. Na behandeling van een holistisch dierenarts is hij helemaal opgeknapt en is alles onder controle gelukkig.

1 van mijn drie Ragdolls (twee zijn 4 jaar oud, eentje 3 jaar) is ook al een tijdje aan het krabben, leuk als je drie katten hebt die altijd brokjes hebben staan en die ook nog eens ONTZÈTTEND kieskeurig zijn met eten. Ik krijg er haast niks anders in dan Royal Canin, met granen ja! Taste of the Wild lusten gaat er wel in, niet van harte. Maar daar gaat de poes van aan de diarree. Apart voeren is niet te doen. Vlees motten ze niet, blikvoer motten ze niet, vis motten ze niet, zucht :evil:

Pupje van 7 maanden heeft sinds een week of 4 ook klachten; jeuk, rode huid tussen de kussentjes en kauwen op de voorpootjes. Fijn hoor, kan ik weer beginnen met dat gedoe. Inmiddels vlees gevonden waarvan de jeuk is verdwenen, maar nu is haar ontlasting weer niet goed en zit ik de hele dag in haar stank. Ik wordt er soms zo moedeloos van. De holistisch dierenarts heeft pas over een maand een plekje vrij voor haar.

Met trainen is het ook erg lastig, even snel iets geven als iemand iets goed doet dat is er niet mee bij. Nee, ik heb voor de ene een zakje met toegestane voertjes EN een zakje met een hele lekkere beloning voor als iets echt SUPERgoed gaat, en voor de andere heb ik weer zelfgedroogde KVV en/of gesneden worst van eend dus ik moet er echt over nadenken wie ik wat geef.

Het lijkt wel of allergieën steeds vaker voorkomen, en ook op steeds jongere leeftijd. Zeker bij rashonden. Ik weet nog dat de dierenarts over Finn zei: een voedselallergie? Neeee joh, daar is hij veel te jong voor (hij was 9 maanden oud).

De volgende hond wordt een mixje uit het asiel of een buitenlander van een stichting ofzo.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Re: Aaargh!!

Ongelezen bericht door Feather__ »

Dat wil niet zeggen dat ze geen allergieën hebben, helaas.
Hier twee katten van een stichting en een heeft er ook een gevogelte allergie. Als ze iets binnen krijgt van gevogelte dan kotst ze alles onder.

Ik snap wel dat het heel erg vervelend is :blauwoog:
Hopelijk vind je snel voer waar ze geen last van hebben!
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Misschien heb je het allang onderzocht, maar heb je niet iets in je huis waardoor je dieren zulke reacties geven? Anders is het wel erg 'toevallig' dat je dieren zoveel allergieën hebben.

Bijv een schimmel of juist een huis waar je moeilijk kunt ventileren/ met mechanische ventilatie? Ik ken namelijk een aantal voorbeelden waarbij mensen en dieren daar allergische klachten op gaven en zijzelf dat niet direct als oorzaak hadden gezien.

Oja, Hippo is een boomloze klapkaak, maar ook allergisch voor gevogelte, granen met gluten en pollen van bloeiende gewassen ;-)
Rosaly
Actief

We hebben inderdaad een oud huis dat wat minder goed geventileerd kan worden, maar daarom hebben we ventilatieroosters laten plaatsen en een airco die ook de lucht kan verversen met buitenlucht. Het is wel zo dat onze badkamer binnenkort wordt verbouwd omdat daar geen badkamerventilator in zit. Door het vocht staat er soms wel eens wat schimmel op het plafond, maar als ik dat zie haal ik het meteen weg. Zou het daar van kunnen komen? Zo ja dan ga ik het bedrijf meteen bellen of ze willen opschieten...
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik snap niet veel van je verhaal, je hebt het over een jonge hond, en een pup van 7 maanden, is dat dezelfde?
Dan heb je het over ragdolls ( dat zijn toch katten?) En dan heb je het over drie katten.

Hoeveel katten en hoeveel honden heb je nu?
Als je zoveel dieren hebt, als hoe het in je openingspost omschreven is, zou ik eerder aan vlooien of luizen denken.

Zoveel allergieën die ene jonge hond heeft? En de andere dieren hebben ook jeuk/ allergieën? ik zou ook eerder aan iets anders denken?
Rosaly
Actief

Emma schreef:Ik snap niet veel van je verhaal, je hebt het over een jonge hond, en een pup van 7 maanden, is dat dezelfde?
Dan heb je het over ragdolls ( dat zijn toch katten?) En dan heb je het over drie katten.

Als je zoveel dieren hebt, als hoe het in je openingspost omschreven is, zou ik eerder aan vlooien of luizen denken.

Zoveel allergieën die ene jonge hond heeft? En de andere dieren hebben ook jeuk/ allergieën? ik zou ook eerder aan iets anders denken?
Ik heb een husky van bijna twee, een Tamaskan pup van 7 maanden en drie katten (ragdolls) waarvan er eentje jeuk heeft sinds kort. Ik begrijp niet waarom je aan vlooien of luizen denkt als ik schrijf dat de allergieën van 1 hond na behandeling van een holistisch arts onder controle zijn, en de pup na verandering van voer van haar jeukklachten verlost is maar nog geen goede ontlasting heeft. Daarnaast worden al onze dieren goed verzorgd en regelmatig gecontroleerd, als ze parasieten zouden hebben zou ik dat echt wel zien/merken.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Hoe vaak reinigt je de airco, dat is een enorme bacteriën/virus bron van hier tot tokio ;)
Afbeelding
Rosaly
Actief

Ja daar had de plaatser van de airco me inderdaad op gewezen. De airco hebben we nog niet zo lang (maand of vijf nu) dus die is vrij nieuw, ik maak hem elke twee weken schoon. Verder hebben we van die luchtreinigers in huis voor allergieën en zelfs een stofzuiger met HEPA-filter. Maar misschien is het de badkamer, wie weet. Ik vind 7 maanden ook erg jong ja.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Rosaly schreef:
Emma schreef:Ik snap niet veel van je verhaal, je hebt het over een jonge hond, en een pup van 7 maanden, is dat dezelfde?

Ik heb een husky van bijna twee, een Tamaskan pup van 7 maanden en drie katten (ragdolls) waarvan er eentje jeuk heeft sinds kort. Ik begrijp niet waarom je aan vlooien of luizen denkt als ik schrijf dat de allergieën van 1 hond na behandeling van een holistisch arts onder controle zijn, en de pup na verandering van voer van haar jeukklachten verlost is maar nog geen goede ontlasting heeft. Daarnaast worden al onze dieren goed verzorgd en regelmatig gecontroleerd, als ze parasieten zouden hebben zou ik dat echt wel zien/merken.
Een vlo is soms snel opgelopen hoor, soms al door spelen met een andere hond. En katten die buiten lopen hebben ook gerust wel eens een vlo.
Dat hoeft niet meteen aan een slechte verzorging te liggen. En soms merk je het pas, als de dieren gaan krabben.
Ik zeg helemaal niet dat dat het probleem is, maar als er meerdere dieren zich gaan krabben ligt dat het meest voor de hand.

Ik geloof zelf niet zo in dat je meerdere dieren hebt, die allemaal kampen met verschillende soorten allergieën. Je kan eens een hond treffen die jeuk krijgt van paarden vlees, of iets dergelijks. Maar meerdere dieren die voornamelijk jeuk hebben, zou ik zelf niet alleen aan voedingsallergieen denken.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Even een heel gek ideetje: wonen jullie wel in een droog genoeg huis? Allergieen komen meestal uit de lucht vallen, maar het kán ook een andere oorzaak hebben. Zelf heb ik dat meegemaakt in mijn huis in Wageningen. Daar woonde ik bij een (geschifte) hospita die niet zo aan onderhoud deed. De badkamer was dus bjizonder schimmelig. Ongeveer een jaar nadat ik er woonde werd ik ineens, van de ene op de andere dag, vréselijk allergisch. Voor Kiki, voor huisstofmijt, brandnetel en nog wat dingen. Die allergie heeft aangehouden de gehele tijd dat ik daar woonde. En hij stopte weer net zo abrupt als ie gekomen was, namelijk vanaf de dag dat ik in een ander huis ging wonen. De huisarts bevestigde ook dat het, hoewel zeldzaam, inderdaad door schimmels kan komen. Ik zeg het omdat ik het opvallend vind dat zo veel van jouw dieren het allemaal hebben. Dat lijkt me iets meer dan kans. Kan alsnog toeval zijn hoor, maar voor hetzelfde geld is het geen toeval en heb je wel ergens iets van vocht in de muur!
Rosaly
Actief

Aaargh!!

Ja ik heb wel vocht in de badkamer (geen ventilator), die wordt binnenkort verbouwd. Eens kijken of dat invloed heeft.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

mijke schreef:Even een heel gek ideetje: wonen jullie wel in een droog genoeg huis? Allergieen komen meestal uit de lucht vallen, maar het kán ook een andere oorzaak hebben. Zelf heb ik dat meegemaakt in mijn huis in Wageningen. Daar woonde ik bij een (geschifte) hospita die niet zo aan onderhoud deed. De badkamer was dus bjizonder schimmelig. Ongeveer een jaar nadat ik er woonde werd ik ineens, van de ene op de andere dag, vréselijk allergisch. Voor Kiki, voor huisstofmijt, brandnetel en nog wat dingen. Die allergie heeft aangehouden de gehele tijd dat ik daar woonde. En hij stopte weer net zo abrupt als ie gekomen was, namelijk vanaf de dag dat ik in een ander huis ging wonen. De huisarts bevestigde ook dat het, hoewel zeldzaam, inderdaad door schimmels kan komen. Ik zeg het omdat ik het opvallend vind dat zo veel van jouw dieren het allemaal hebben. Dat lijkt me iets meer dan kans. Kan alsnog toeval zijn hoor, maar voor hetzelfde geld is het geen toeval en heb je wel ergens iets van vocht in de muur!

Niet bij mezelf , maar wel bij een van mijn vorige jonden gehad
Ontzettend vochtig huis en vanwege alleen een gaskachel in de woonkamer niet droog te krijgen. De schimmel kwam door m'n behang heen om maar n voorbeeldje te geven

Die hond had echt last van haar ogen
Verschillende keren bij de dierenarts geweest en nooit iets kunnen vinden
Tot ze 3 wkn bij mijn ouders logeerde , toen had ze ineens geen laat meer van haar ogen

Terug thuis was t weer raak

Toen trok ik bij vriend in en was t ook binnen n paar dagen klaar met dat ogen gedoe
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Andere optie kan zijn dat je een bepaald schoonmaakmiddel gebruikt dat de dieren irriteert.
Misschien loont het om daar eens naar te kijken.

Vervelend hoor! Ik hoop dat je snel een oorzaak vindt!
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Kan je niet een schimmelmeting laten doen als dat bestaat?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier roep ik ook weer Aargh!!! Beide honden krabben zich weer rot, ik had afgelopen zomer hetzelfde aan de hand en toen werd het op een allergische reactie gegooid en kregen ze een prednison kuur en nog wat pillen. DA weet het toen aan water waarin gezwommen was, en ik gokte daarna op de boerensloot op het vakantieadres wat de boosdoener kon zijn.

Maar nu jeuken ze dus weer gigantisch, en ik dacht dat het door het verharen kwam, maar afgelopen zondag hebben we ze uitgebreid geborsteld en zelfs met de Fohn losse haren weggeblazen en ze voelden aan en zagen eruit om door een ringetje te halen.
Maar ze blijven krabben.
Advies was zwemmen in zee, dat doen ze regelmatig, en we hebben sinds augustus dus zwemmen in zoetwater vermeden. Maar nu gaan we dit weekend weer naar Zeeland en ik wil ze lekker in het Veerse meer weer laten zwemmen.
Aangezien ze nu weer zoveel jeuk hebben, kan het gewoon niet aan het water liggen.

Maar ik weet niet wat er dan wel aan de hand is :jank: de huid is ook niet rood, en op dit moment zie ik ook geen schilfers. Vorige maand uit voorzorg ook weer vlooienpipetten gegeven. Het eten is nog steeds hetzelfde en in huis kan ik ook niets bedenken. Ja een nieuw vlak tapijt, maar daar zou het toch niet van kunnen komen :denken:
Als het volgende week nog zo is dan ga ik toch maar weer naar de da.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”