Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitspraak rasnamen
Moderator: moderatorteam
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: Uitspraak rasnamen
Ik vind het dan wel weer een vrij onrealistische verwachting van die friezen dat ze denken dat nederlands sprekende nederlanders weten hoe je hun schrijfwijze correct uitspreekt. T is niet bepaald een logisch taaltje en tevens niet bijzonder populair buiten friesland 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Hoe zo? zelfs kleine kinderen spreken hier Frysk.mijke schreef:Ik vind het dan wel weer een vrij onrealistische verwachting van die friezen dat ze denken dat nederlands sprekende nederlanders weten hoe je hun schrijfwijze correct uitspreekt. T is niet bepaald een logisch taaltje en tevens niet bijzonder populair buiten friesland
- mijke
- Zeer actief
Ik heb er niet veel verstand van maar die plaatsnaam van jou ziet er vrij Fries uitnyckle schreef:Hoe zo? zelfs kleine kinderen spreken hier Frysk.mijke schreef:Ik vind het dan wel weer een vrij onrealistische verwachting van die friezen dat ze denken dat nederlands sprekende nederlanders weten hoe je hun schrijfwijze correct uitspreekt. T is niet bepaald een logisch taaltje en tevens niet bijzonder populair buiten friesland

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Waarom Frans? Het is een Catalaanse hond en in het Spaans spreek je bou uit als bow.Boutje schreef:Ca de Bou is dus ka de boe hoor, niet ka de bou!
Frans
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tis wel een perfect voorbeeld van de stereotype Friese denkwijzemijke schreef:Ik heb er niet veel verstand van maar die plaatsnaam van jou ziet er vrij Fries uitnyckle schreef:Hoe zo? zelfs kleine kinderen spreken hier Frysk.mijke schreef:Ik vind het dan wel weer een vrij onrealistische verwachting van die friezen dat ze denken dat nederlands sprekende nederlanders weten hoe je hun schrijfwijze correct uitspreekt. T is niet bepaald een logisch taaltje en tevens niet bijzonder populair buiten friesland

- mijke
- Zeer actief
Als Groningse die jaren tegen de rand van Friesland heeft gewoond kan ik dat wel beamenMaeve schreef:Tis wel een perfect voorbeeld van de stereotype Friese denkwijzemijke schreef:Ik heb er niet veel verstand van maar die plaatsnaam van jou ziet er vrij Fries uitnyckle schreef:Hoe zo? zelfs kleine kinderen spreken hier Frysk.mijke schreef:Ik vind het dan wel weer een vrij onrealistische verwachting van die friezen dat ze denken dat nederlands sprekende nederlanders weten hoe je hun schrijfwijze correct uitspreekt. T is niet bepaald een logisch taaltje en tevens niet bijzonder populair buiten friesland

-
- Zeer actief
Groningers zijn dan ook dubbel - fries. Kijk maar naar het wapen van Groningen. Maar liefst twee Friese vlaggen staan erin. 

- mijke
- Zeer actief
tsja, toch zou ik niet weten hoe je boter kaas en groene troep zegt in het fries, dus zo'n echte ben ik toch ook weer niet 

- Hamilton
- Zeer actief
Ik hoor mijn zoonNanna schreef:En het is vanie-je en niet vanielje.Cleva schreef: Overigens is het ook pawm oliv en niet pallemolieve.

- Hamilton
- Zeer actief
Ik ben altijd zo blij met jouMarjoleine schreef:
Oh, en het is Hamilton steuweruh. En dus níet steuvaaare.

-
- Zeer actief
Dat hoef je tegenwoordig ook niet meer Mijke. ( mooie Friese naam trouwens). Ik vind "read rikke rierreljirre veel mooier.mijke schreef:tsja, toch zou ik niet weten hoe je boter kaas en groene troep zegt in het fries, dus zo'n echte ben ik toch ook weer niet

Nee, die vergelijking gaat scheef, want je hebt het nu over de benaming van individuelen en niet een ras. Jij hebt het nu over eigennamen van mensen. Als ik honden tegenkom waarvan ik de rasnaam niet kan onthouden, wil niet zeggen dat ik de naam van de hond niet ken. Dat zijn twee verschillende dingen.Tara schreef:Ik vind dat heel wonderlijk. Dat voelt voor mij een beetje als zoiets:Neeltje schreef:
Heel eerlijk nee, voor mij part kwamen ze uit Duitsland. Het is ook voor velen niet interessant of belangrijk hoe een rasnaam wordt uitgesproken, laat staan waar de oorsprong van een ras is. En tenzij ik interesse heb in een ras, heb ik ook geen flauw idee waar rassen vandaan komen.
"ik vind Karin geen mooie naam, dus ik noem je gewoon Karlijn."
"Ja maar ik heet Karin, vernoemd naar mijn moeder en mijn grootmoeder"
"Dat kan ik allemaal niet onthouden, ik noem je gewoon Karlijn, net als mijn vorige buurvrouw. Die heette Irma, maar die noemde ik ook Karlijn"
- mijke
- Zeer actief
Je bent in de war met Meikenyckle schreef:Dat hoef je tegenwoordig ook niet meer Mijke. ( mooie Friese naam trouwens). Ik vind "read rikke rierreljirre veel mooier.mijke schreef:tsja, toch zou ik niet weten hoe je boter kaas en groene troep zegt in het fries, dus zo'n echte ben ik toch ook weer niet

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik ook dacht dat het haun was. Juist omdat het Friese rassen zijn en ik vond het juist zo Fries klinken. Sorry
Ik zal het nooit meer doen.

Ik zal het nooit meer doen.
Gr. Aniek

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik denk niet dat er veel eigenaren van stabij of weterhoun zijn die dat verwachten.mijke schreef:Ik vind het dan wel weer een vrij onrealistische verwachting van die friezen dat ze denken dat nederlands sprekende nederlanders weten hoe je hun schrijfwijze correct uitspreekt. T is niet bepaald een logisch taaltje en tevens niet bijzonder populair buiten friesland
Maar het is wel gewoon een "eigen naam" van het ras, en daar hoort een bepaalde uitspraak bij.
Net als bij Cavalier King Charles, deerhound, keeshond en chihuahua.
Wat is daar raar aan?
Buiten dat, Fries is heel erg logisch en nauw verwant aan Nederlands. Beide talen stammen van het Diets, net als Duits trouwens en de Scandinavische talen.
Hoewel de discussie welke nou de oertaal is nog niet klaar is

Maar het is gewoon een taal, die wel degelijk ook buiten Friesland wordt gesproken, net als er zat talen buiten de oorspronkelijke gronden worden gesproken.
En nee, ik ben niet Fries (al spreek ik het wel), maar ik heb gruwelijk de pest aan dat veronachtzamen van cultureel erfgoed.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hamilton schreef:Ik ben altijd zo blij met jouMarjoleine schreef: Oh, en het is Hamilton steuweruh. En dus níet steuvaaare.

Ik spreek ook nog wat Zweeds (maar dat wist je al)

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeggen Engelstaligen. Dat vergeef ik dan wel. Die spreken vrijwel altijd alleen Engels en Engels en kunnen ook niks anders.sbientje schreef:stebbiehauwn!
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Oh ik ken idd iemand met een stabij die dat ding structureel stebbie blijft noemen, inderdaad alsof het Engels is. Nou is Fries best wel verwant aan het Engels dus misschien dat dat de achterliggende gedachte is, maar van Stabij maak ik écht geen stebbieMarjoleine schreef:Dat zeggen Engelstaligen. Dat vergeef ik dan wel. Die spreken vrijwel altijd alleen Engels en Engels en kunnen ook niks anders.sbientje schreef:stebbiehauwn!

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Zou ze gedacht hebben dat ze een wetter in handen had?Tara schreef: Zo zat ik nog eens op een show, ik meen dat het Rotterdam was, met Marjoleine naar de stebbiehauwns te kijken.
Er was daar een buitenlandse exposant die heel consequent de staart van haar hond over de rug naar voren gooide, echt zo gek. Niemand anders die dat deed, en zo hoort die staartdracht ook helemaal niet te zijn, maar hoe verzin je dan toch dat dat zo moet?

-
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik nog, Groningen dacht ik, en een prachtige hond.Tara schreef:Zo zat ik nog eens op een show, ik meen dat het Rotterdam was, met Marjoleine naar de stebbiehauwns te kijken.
Er was daar een buitenlandse exposant die heel consequent de staart van haar hond over de rug naar voren gooide, echt zo gek. Niemand anders die dat deed, en zo hoort die staartdracht ook helemaal niet te zijn, maar hoe verzin je dan toch dat dat zo moet?
Ze had geen idee dat dat nou net bijzonder ongewenst is, een hoge staart.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
stebbiehauwns... Dat was toch Utrecht? Merit was daar ook bij dacht ik. En Manon?
iig was ik er ook bij
iig was ik er ook bij

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Stebbiehauwn is voor mij weer nieuw
Er is sowieso geen hond die de Friese stabij een stabyhoun noemt. Het is een naam die in de volksmond niet gebruikt wordt. Een Stabij is gewoon een stabij, een friese stabij of een bijke.
Dat klinkt net zo onhandig als "weimarse staande hond" of "Duitse staande hond"
Dat we het over honden hebben is bij alleen "stabij" of "duitse staande" ook wel duidelijk.

Er is sowieso geen hond die de Friese stabij een stabyhoun noemt. Het is een naam die in de volksmond niet gebruikt wordt. Een Stabij is gewoon een stabij, een friese stabij of een bijke.
Dat klinkt net zo onhandig als "weimarse staande hond" of "Duitse staande hond"
Dat we het over honden hebben is bij alleen "stabij" of "duitse staande" ook wel duidelijk.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Stebbiehauwn zeggen buitenlandersPaisley schreef:Stebbiehauwn is voor mij weer nieuw![]()

Stabijhoun of Friese stabij is de officiële naam, maar dat gebruikt geen mens verder inderdaad.
Sommige rassen worden raar afgekort. Neem een griffon. Dat kan dus echt van alles zijn, en toch noemen al die mensen hun ras alleen griffon

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
De ca de bou komt oorspronkelijk uit mallorca, toch? Maar goed, daar spreken ze ook catalaans inderdaad. Verder moeten spanjaarden niet zeiken over hoe anderen hun taal uitspreken, want zelf zeggen ze altijd alles precies zoals het er staat. Wel zo makkelijk...Marie-Josée schreef:Waarom Frans? Het is een Catalaanse hond en in het Spaans spreek je bou uit als bow.Boutje schreef:Ca de Bou is dus ka de boe hoor, niet ka de bou!
Frans
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De Ca de bou-fokker die ik ken zegt zelf Ka de Boe.Alfilillo schreef:De ca de bou komt oorspronkelijk uit mallorca, toch? Maar goed, daar spreken ze ook catalaans inderdaad. Verder moeten spanjaarden niet zeiken over hoe anderen hun taal uitspreken, want zelf zeggen ze altijd alles precies zoals het er staat. Wel zo makkelijk...
Niet dat dat wat zegt maar je weet het niet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Nee, je zegt echt ka de bow, of eigenlijk ka de b-o-oe. Althans, in het catalaans spreek je het zo uit.Marjoleine schreef:De Ca de bou-fokker die ik ken zegt zelf Ka de Boe.Alfilillo schreef:De ca de bou komt oorspronkelijk uit mallorca, toch? Maar goed, daar spreken ze ook catalaans inderdaad. Verder moeten spanjaarden niet zeiken over hoe anderen hun taal uitspreken, want zelf zeggen ze altijd alles precies zoals het er staat. Wel zo makkelijk...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof je direct hoor.Alfilillo schreef:Nee, je zegt echt ka de bow, of eigenlijk ka de b-o-oe. Althans, in het catalaans spreek je het zo uit.Marjoleine schreef:De Ca de bou-fokker die ik ken zegt zelf Ka de Boe.Alfilillo schreef:De ca de bou komt oorspronkelijk uit mallorca, toch? Maar goed, daar spreken ze ook catalaans inderdaad. Verder moeten spanjaarden niet zeiken over hoe anderen hun taal uitspreken, want zelf zeggen ze altijd alles precies zoals het er staat. Wel zo makkelijk...
Ik ken iemand die Brenner senners fokt, dus vandaar dat ik zei dat het niet meteen wat zegt