Oh, zoInge O schreef:
Voor mij moet dat niet hoor, ik heb het alweer over trainers die menen dat je iets niet goed aanpakt als jouw hond vindt dat je je balletje ergens in het donker mag stoppen.
Dat vind ik dus slechte trainers en die hebben wat mij betreft geen recht van spreken hebben als het over honden gaat waar zij geen ervaring mee hebben.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Do you want a malinois?
Moderator: moderatorteam
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Do you want a malinois?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Finn komt niet, die blijft stil staan tot ik er ben (mits ik nog 5x herhaal wat de bedoeling is, anders loopt hij toch verder). Je zou maar 2x hetzelfde stuk moeten lopen omdat de baas dat zo nodig wil.
Het went
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hmmm waar ken ik dat toch vanBudkes schreef:Dat als ze een stuk verder op bezig zijn en je roept HIERRR eerst uitgebreid om zich heen gaan staan kijken waarom je in godsvredesnaam zo staat te blèren. Dat ze dan iemand met een hond aan zien komen, hun schouders ophalen om vervolgens niet te komen, maar met een grote boog om die hond met zijn baas heen lopen, want dat was vast je bedoeling.Nanna schreef:Ik vind een hond die zelf wel uitmaakt of het gegeven opdrachtje zinnig is of niet, ook fijn. Maar goed, ik train niet of doe mee aan wedstrijden. En ik kan me best voorstellen dat je voor zoiets wel een hond wilt die gewoon doet wat je zegt.
Ik heb mijn honden voor totaal andere doeleinden. En dan kan ik een eigen karakter en inbreng reuze waarderen. Goed, ook niet altijdMaar meestal wel.
Een hond die meteen doet wat je vraagt vind ik saaaaaai.![]()
Geweldig vind ik dat.![]()
Behalve bij de exemplaren waar bij dat niet kan, dan moet HIERRR hier zijn.
Persoonlijk kan ik er nog wel om lachen. Is misschien ook niet goed, maar iets anders doen dan lachen heeft ook geen effect. Mijn man vindt dat vreselijk en rent er dan ook gelijk achteraan. Hoe vaak ik hem ook vertel dat hij dat nu juist niet doen moet

Groetjes Marja
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Omdat het niet altijd zo is dat de hond er geen bal aan vindt, maar dat je een verkeerde aanpak hebt waardoor de hond er geen bal aan vindtRocco schreef:Waarom een bepaalde tak van africhting/dicipline trainen met een hond die het geen bal aan vind???
Plezier moet eerst in de hond zitten om wat te doen niet omdat het baasje zo nodig moet voorkomt veel frustratie en tijdverspilling. als mijn hondje het niet leuk vind stop ik er gewoon mee....ik kijk eerst naar de hond en dan kom ik pas.
Oh en ik geef meteen toe dat er ook een stuk eigen belang bij zit. Ik vind agility heel erg leuk, daarom dat ik veel moeite doe om de juiste knopjes te vinden.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik sta daar dan juist met bewondering naar te kijken en vind het razend intelligent dat die hond dus precies door redeneert wat de bedoeling is van het HIERRR op dát moment. Namelijk dat ik eigenlijk niet wil dat hij naar die hond toe gaat. En daar heeft hij 100% gelijk in, dus knap uitgedacht van hem.malinois schreef:Ik zou daar echt niet tegen kunnen. Roepen is komen...altijd en wel gelijk.Budkes schreef:Dat als ze een stuk verder op bezig zijn en je roept HIERRR eerst uitgebreid om zich heen gaan staan kijken waarom je in godsvredesnaam zo staat te blèren. Dat ze dan iemand met een hond aan zien komen, hun schouders ophalen om vervolgens niet te komen, maar met een grote boog om die hond met zijn baas heen lopen, want dat was vast je bedoeling.Nanna schreef:Ik vind een hond die zelf wel uitmaakt of het gegeven opdrachtje zinnig is of niet, ook fijn. Maar goed, ik train niet of doe mee aan wedstrijden. En ik kan me best voorstellen dat je voor zoiets wel een hond wilt die gewoon doet wat je zegt.
Ik heb mijn honden voor totaal andere doeleinden. En dan kan ik een eigen karakter en inbreng reuze waarderen. Goed, ook niet altijdMaar meestal wel.
Ik hou ervan.
Stond vandaag nog naar super Mechelaar Boeddha te kijken tijdens het wandelen en zei tegen hem: " je hebt ook totaal geen humor hè mannetje" Terwijl middel vinger mechelaar Marco voorbij kwam rennen met een stok in zijn bek en een grijns van oor tot oor terwijl ik toch echt had geroepen tegen de heren dat ze moesten komen.
Dus tuurlijk ook geen mechel is hetzelfde, en natuurlijk ligt het ook aan mij hoor, bij de 1 houd ik de touwtjes nu eenmaal wat strakker als bij de ander, Marco doet ook geen vlieg kwaad (als hij vrij is) en Boeddha is een stuk gevaarlijker wat dat betreft. Maar mijn voorkeur qua hond gaat dan echt uit naar Marco, terwijl ik bijna zeker weet dat Boeddha hem in het werk overtreft.
Gr. Aniek

- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:En toch denk ik dat Triss (en waarschijnlijk voorheen ook Shendor) je minder 'de vinger' zou hebben gegeven als je meer ervaring had gehad met middelvingerhondentycha schreef:Shendor, was nog erger dan Triss. Herder uit werklijnen. Na anderhalf jaar hard oefenen, ging hij nog precies zijn eigen gang. Daar ben ik toen ook mee gestopt, en toen is Tycha gekomen. Met Tycha was het zo makkelijk. Je hoefde maar te kicken en ze begreep en deed het. Aan de andere kant was ze ook heel slim, en ging dingen zelf invullen. Dus ook met haar moest ik inventief zijn en vooruit denken.
Triss is weer anders, en dat het allemaal anders gaat met dingen vind ik niet erg. Dat houdt het leuk! Ze is ook wel heel goed te motiveren, dus dat scheelt wel..
Zou kunnen, ik heb al eens, lang geleden, een middelvinger hond herplaatst, dat paste mij echt niet. Die kwam niet alleen niet als je riep, die nam gewoon de benen. En had nog meer eigenaardigheden waar ik echt niet mee om kon gaan. Daarom komt er ook bij mij nooit meer iets in de trant van Jack Russel, boerenfox oid.

Groetjes Marja
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik herken wel wat IngeO zegt over trainers/hondenmensen die moeite hebben om in te zien dat er rassen zijn die echt heel anders zijn. Los natuurlijk van individuele verschillen en voorkeuren.
Ik was teckels gewend, toch ook niet de volgzaamste
Maar mijn eurasier (flinke scheut chow chow naast samojeed en grijze kees) is echt heel anders.
Teckels zijn eigengereid en zelfstandig en je moet soms flink wat uit de kast trekken om ze te motiveren en/of accepteren dat ze iets niet gaan willen. Maar mijn ervaring is dat uiteindelijk je er in principe een betrouwbare hond aan heb waar een goed werkende noodrem op gemonteerd kan worden.
Zo niet mijn Diem. Terwijl hij samen trainen echt áltijd fantastisch leuk en gezellig vindt. Maar alles is op zijn voorwaarden. Als ik een goed idee heb staat hij vooraan te dansen maar als hij iets stom vindt dap is het stom. Hij is dus absoluut niet betrouwbaar want zal nooit hierkomen of iets laten puur omdat ik dat graag wil. Terwijl hij juist vreselijk goed is in dingen die lollig zijn. Hij kan best wat obedience want dat is lollig. Behalve apporteren want dat is stom
Het verschil met werkhondenrassen weet ik dan weer niet. Na Diem ben ik mij erg bewust geworden dat zonder persoonlijke ervaring ik liever geen stelligheden geef over in hoeverre je de nature van een hond kan kneden

Ik was teckels gewend, toch ook niet de volgzaamste
Teckels zijn eigengereid en zelfstandig en je moet soms flink wat uit de kast trekken om ze te motiveren en/of accepteren dat ze iets niet gaan willen. Maar mijn ervaring is dat uiteindelijk je er in principe een betrouwbare hond aan heb waar een goed werkende noodrem op gemonteerd kan worden.
Zo niet mijn Diem. Terwijl hij samen trainen echt áltijd fantastisch leuk en gezellig vindt. Maar alles is op zijn voorwaarden. Als ik een goed idee heb staat hij vooraan te dansen maar als hij iets stom vindt dap is het stom. Hij is dus absoluut niet betrouwbaar want zal nooit hierkomen of iets laten puur omdat ik dat graag wil. Terwijl hij juist vreselijk goed is in dingen die lollig zijn. Hij kan best wat obedience want dat is lollig. Behalve apporteren want dat is stom
Het verschil met werkhondenrassen weet ik dan weer niet. Na Diem ben ik mij erg bewust geworden dat zonder persoonlijke ervaring ik liever geen stelligheden geef over in hoeverre je de nature van een hond kan kneden
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat doe ik ook niet. Ik train nu reddingshond en wonder boven wonder blijkt ze dat tot nu toe heel erg leuk te vinden. En dan zie ik ook een hele andere hond. Eentje die super gemotiveerd is. En ineens zijn heel veel dingen niet meer eng vindt omdat ze het zo leuk vindt. Zou dat niet (meer) zo zijn dan zoek ik iets anders wat ze aankan en heel leuk vindt.Rocco schreef:Waarom een bepaalde tak van africhting/dicipline trainen met een hond die het geen bal aan vind???
Plezier moet eerst in de hond zitten om wat te doen niet omdat het baasje zo nodig moet voorkomt veel frustratie en tijdverspilling. als mijn hondje het niet leuk vind stop ik er gewoon mee....ik kijk eerst naar de hond en dan kom ik pas.

Groetjes Marja
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ik had zo net nog iets bij de hand met Murdock (in mijn optiek ook high drive, maar uitermate zelfstandig en zeker niet slaafs).Nanna schreef:Als ik ze roep gaan ze ook strijk en zet om zich heen zitten kijken waarom ik dat eigenlijk wil.
Want meestal is het vanwege een andere hond
Ik kan er wel om lachen want ik zou vrees ik zelf geen ene haar beter zijn. En zo erg is het niet wanneer ze niet acuut komen want oorlog komt er toch nooit van. Als ik ECHT wil dat ze meteen komen moet ik boos worden. Anders geloven ze me niet
Ik laat hem een stukje volgen: eerste 20 meter gaat prima, dan ruikt hij iets interessants en loopt bij me weg. Ik loop stoïcijns door want ik wil weten wat hij gaat doen. En ja hoor, meneer is uitgesnuffeld en komt weer braaf linksachter mij volgen zonder dat ik er een woord aan vuil maak.
Hij WEET wel hoe het moet, maar hij VERTIKT het gewoon.
Ik kan daar vreselijk om lachen en ben dan ook niet te beroerd om hem na nog een aantal meters volgen te belonen. Ook al deed hij het niet perfect en op zijn manier
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Die Aziatische rassen zoals een Chow Chow of Shar Pei zouden totaal ongeschikt voor mij zijn. Heb er een aantal meegemaakt als vrijwilliger op het asiel en een ander zal ze vast helemaal geweldig vinden maar ik kon er werkelijk niks mee. Van die semi-autistjes die helemaal in hun eigen wereld lijken te leven en waar niet of nauwelijks contact mee te maken valt. Moet ik dus echt niet aan beginnen want daar zou ik zowel de hond als mezelf stikongelukkig mee maken.
- pioenroos
- Zeer actief
Mensen vonden mijn ruwhaarteckel altijd zo fantastisch luisteren. Deed hij ook hoor, kon altijd los. Maar ik moest natuurlijk niet 'hier' roepen aan het einde van de stoep als hij voorop liep, dan moest hij 'wachten'. 'hier' werkte alleen als hij achter liep. En bij oversteken zonder aanlijnen ook geen zinloos wachten graag, even die fiets ontwijken was toch de bedoeling?veertje schreef:Finn komt niet, die blijft stil staan tot ik er ben (mits ik nog 5x herhaal wat de bedoeling is, anders loopt hij toch verder). Je zou maar 2x hetzelfde stuk moeten lopen omdat de baas dat zo nodig wil.
Het went
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Vorig weekend werd het verschil tussen Malou en Shib me ineens haarfijn duidelijk tijdens een training met Malou.
Ik ben Shibby gewend. Shibby doet dolgraag dingen met mij en voor mij. Hij kijkt wat ik wil, doet wat ik vraag, want dat is wat hij fantastisch vindt. Baasje blij maken. Dát is voor hem de beloning.
En nu heb ik een Malou erbij. Malou wil ook dolgraag dingen doen, maar dan wel voor eten. Malou doet voor ieder willekeurig persoon alles, zolang ze maar vreten krijgt. Kan ik haar midden in het bos roepen, staat een ander met eten te zwaaien krijg ik een dikke middelvinger.
Toch is zij ook wel weer een ideaal en leuk hondje om mee te trainen. Malou haalt namelijk alles uit de kast om haar beloning te krijgen. Nieuwe dingen aanleren gaat super makkelijk, juist omdat ze zo graag die beloning wil. Bij Malou moet ik dus weer opletten dat ik niet (teveel) haar eigen initiatief ga belonen, want dan is het einde zoek.
Beiden vragen echt een andere aanpak om ze dingen te leren en om ze te belonen, maar ik vind dat verschil juist zó leuk.
Een echte zelfstandige middelvinger hond zoals een teckel of iets dergelijks, kan ik niks mee. Maar die variatie binnen het baas/voedselgerichte...ja, daar hou ik wel van
Ik ben Shibby gewend. Shibby doet dolgraag dingen met mij en voor mij. Hij kijkt wat ik wil, doet wat ik vraag, want dat is wat hij fantastisch vindt. Baasje blij maken. Dát is voor hem de beloning.
En nu heb ik een Malou erbij. Malou wil ook dolgraag dingen doen, maar dan wel voor eten. Malou doet voor ieder willekeurig persoon alles, zolang ze maar vreten krijgt. Kan ik haar midden in het bos roepen, staat een ander met eten te zwaaien krijg ik een dikke middelvinger.
Toch is zij ook wel weer een ideaal en leuk hondje om mee te trainen. Malou haalt namelijk alles uit de kast om haar beloning te krijgen. Nieuwe dingen aanleren gaat super makkelijk, juist omdat ze zo graag die beloning wil. Bij Malou moet ik dus weer opletten dat ik niet (teveel) haar eigen initiatief ga belonen, want dan is het einde zoek.
Beiden vragen echt een andere aanpak om ze dingen te leren en om ze te belonen, maar ik vind dat verschil juist zó leuk.
Een echte zelfstandige middelvinger hond zoals een teckel of iets dergelijks, kan ik niks mee. Maar die variatie binnen het baas/voedselgerichte...ja, daar hou ik wel van

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat elke hond anders leert en anders te motiveren is, vind ik evident. Als je als baas mét de hond werkt, resulteert dat dus automatisch ook in andere trainingsmethodes.
Het is ook zeker niet altijd zo dat een hond met veel drive makkelijker te trainen is, o.a. ook omdat die drive zich op allerlei gebieden kan manifesteren. Meestal wordt ermee bedoeld dat de hond veel drive heeft tot samenwerken en de baas pleasen. Amy heeft ook heel veel drive bijvoorbeeld, al ligt die drive meer op een ander gebied.
Maar die kun je wel 'gebruiken'. Amy jaagt graag en is daarin heel gepassioneerd en fanatiek. Dus ik maak van alles een soort jachtspelletje, op die manier is zij héél makkelijk te motiveren. Dus ook bij agility, waarbij ze haar capaciteiten die ze ook voor de jacht gebruikt (snelheid, wendbaarheid, prooidrift) gebruikt en uiteindelijk beloond wordt door de dummy te mogen 'vangen'. Het samenwerken met Amy bestaat erin haar de illusie te geven dat we samen aan het jagen zijn 
Amy is daarin wel veel stuurbaarder dan bijvoorbeeld Tara; Amy wil nog wel graag samen jagen en zoekt ook bevestiging bij mij, Tara jaagt liever alleen en heeft mij echt nergens voor nodig. Zij is zelfverzekerd en onafhankelijk en maakt overal een lolletje van, maar uiteindelijk vindt Tara eigenlijk alleen belangrijk wat Tara zelf wil en dan is ze daar ook moeilijk vanaf te brengen. Zij is erg moeilijk extern te motiveren als ze zelf de motivatie niet al heeft. Haar moet je dus altijd het idee geven dat ze het zelf heeft bedacht als je iets van haar gedaan wilt krijgen.
Mila heeft minder drive dan Amy, maar een grotere will to please en is veruit mijn makkelijkst trainbare hond, omdat alles in haar gericht is op samenwerken. Zij zal nooit moedwillig iets anders doen dan ik van haar vraag en hoe onduidelijk ik ook ben, ze doet altijd haar best mij te begrijpen en aan mijn verwachting te voldoen. Ook al laat ze het wel merken als ze iets niet zo leuk vindt, ze zal het uiteindelijk wél doen omdat ik het vraag.
Amoz lijkt wat dat betreft redelijk veel op Mila.
Het is ook zeker niet altijd zo dat een hond met veel drive makkelijker te trainen is, o.a. ook omdat die drive zich op allerlei gebieden kan manifesteren. Meestal wordt ermee bedoeld dat de hond veel drive heeft tot samenwerken en de baas pleasen. Amy heeft ook heel veel drive bijvoorbeeld, al ligt die drive meer op een ander gebied.
Amy is daarin wel veel stuurbaarder dan bijvoorbeeld Tara; Amy wil nog wel graag samen jagen en zoekt ook bevestiging bij mij, Tara jaagt liever alleen en heeft mij echt nergens voor nodig. Zij is zelfverzekerd en onafhankelijk en maakt overal een lolletje van, maar uiteindelijk vindt Tara eigenlijk alleen belangrijk wat Tara zelf wil en dan is ze daar ook moeilijk vanaf te brengen. Zij is erg moeilijk extern te motiveren als ze zelf de motivatie niet al heeft. Haar moet je dus altijd het idee geven dat ze het zelf heeft bedacht als je iets van haar gedaan wilt krijgen.
Mila heeft minder drive dan Amy, maar een grotere will to please en is veruit mijn makkelijkst trainbare hond, omdat alles in haar gericht is op samenwerken. Zij zal nooit moedwillig iets anders doen dan ik van haar vraag en hoe onduidelijk ik ook ben, ze doet altijd haar best mij te begrijpen en aan mijn verwachting te voldoen. Ook al laat ze het wel merken als ze iets niet zo leuk vindt, ze zal het uiteindelijk wél doen omdat ik het vraag.
Amoz lijkt wat dat betreft redelijk veel op Mila.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Heavy schreef:Luisteren als een herder
Luisteren als een Schapendoes![]()
Gr. Aniek

- Hakuna Matata
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Minion neigt meer naar 'Luisteren als een Schapendoes'.Heavy schreef:Luisteren als een herder
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
*Schrapt Schapendoes van lijstje* Daar kan ik zó slecht tegen!Heavy schreef:Luisteren als een herder
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dat is mijn GollumBudkes schreef:Dat als ze een stuk verder op bezig zijn en je roept HIERRR eerst uitgebreid om zich heen gaan staan kijken waarom je in godsvredesnaam zo staat te blèren. Dat ze dan iemand met een hond aan zien komen, hun schouders ophalen om vervolgens niet te komen, maar met een grote boog om die hond met zijn baas heen lopen, want dat was vast je bedoeling.Nanna schreef:Ik vind een hond die zelf wel uitmaakt of het gegeven opdrachtje zinnig is of niet, ook fijn. Maar goed, ik train niet of doe mee aan wedstrijden. En ik kan me best voorstellen dat je voor zoiets wel een hond wilt die gewoon doet wat je zegt.
- Gollum
- Zeer actief
hahaha Rani luistert dus als een herder, die komt ook zo snel dat ze zowat langs me schietHeavy schreef:Luisteren als een herder
-
blondie
- Zeer actief
Ik vind de OT en het filmpje gewoon heel duidelijk wat er naast het luisteren voor gedrag in de hond zit. Hier reageerden al mensen dat het toch niet normaal was wat de hond doet, en ik moet er om lachen dat ze in het filmpje juist even geen grenzen stelde aan de hond en zijn gedrag. En ik geloof dat het dan wel duidelijk is hoe dit type is, naast dat ze tijdens trainen wel heel gecontroleerd kunnen zijn. Want dat laat ze dan op het eind van het filmpje weer zien
Voor mensen die alleen eind van het filmpje honden zien en denken dat het geweldig is om zo'n hond te hebben, is het hopelijk een eye opener dat daar toch wat voor gedaan moet worden, en ook dat de honden die je maar laat gaan dus eigenlijk heel druk en in je gezicht kunnen gaan staan en juist niet dat "slaafse uitermate geconditioneerde luisteren en vol respect voor de baas zijn" hebben wat je ziet als men met een speurhond, getrainde politiehond, of een g&g herder op een examen voorbij ziet komen.
En daarnaast wat er gezegd wordt over de verschillen in trainen, ik heb dat zelf nu ook ervaren met de kruising hier in huis. Of als soms mensen mij dingen vroegen/vragen hoe ze met iets om moeten gaan met hun hond.
Een terriër is geen herder dus ik kan niet vanuit de omgang met mijn Duitse herders zeggen hoe ze met een chi of een jacht terriër moeten omgaan. Dat weet ik gewoon niet, soms zullen standaard dingen voor alle honden kunnen gelden en bij andere dingen moet je toch echt zeer goed kijken naar hoe de hond is . Dat heb ik met Jol ook ondervonden, die is ook gewoon niet te vergelijken met een DH of Mechel als je haar iets wilt aanleren of als ik wat van haar verlangde.
Voor mensen die alleen eind van het filmpje honden zien en denken dat het geweldig is om zo'n hond te hebben, is het hopelijk een eye opener dat daar toch wat voor gedaan moet worden, en ook dat de honden die je maar laat gaan dus eigenlijk heel druk en in je gezicht kunnen gaan staan en juist niet dat "slaafse uitermate geconditioneerde luisteren en vol respect voor de baas zijn" hebben wat je ziet als men met een speurhond, getrainde politiehond, of een g&g herder op een examen voorbij ziet komen.
En daarnaast wat er gezegd wordt over de verschillen in trainen, ik heb dat zelf nu ook ervaren met de kruising hier in huis. Of als soms mensen mij dingen vroegen/vragen hoe ze met iets om moeten gaan met hun hond.
Een terriër is geen herder dus ik kan niet vanuit de omgang met mijn Duitse herders zeggen hoe ze met een chi of een jacht terriër moeten omgaan. Dat weet ik gewoon niet, soms zullen standaard dingen voor alle honden kunnen gelden en bij andere dingen moet je toch echt zeer goed kijken naar hoe de hond is . Dat heb ik met Jol ook ondervonden, die is ook gewoon niet te vergelijken met een DH of Mechel als je haar iets wilt aanleren of als ik wat van haar verlangde.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Tibetaan en Schapendoes lijken veel op elkaarHeavy schreef:Luisteren als een herder
Behalve als ik de fluit gebruik, dan komen ze als een speer.

- Zamunda
- Zeer actief
Ik zou er niet gek van staan te kijken als zij dat kan, maar onderdeel van een goede trainer zijn is wat mij betreft ook dat je meehelpt uit te zoeken wat voor de individuele hond een goede beloning is (als de hond het niet als een beloning ervaart ís het natuurlijk geen beloning) én kunt beoordelen wat realistische trainingsdoelen zijn en ziet wanneer genoeg ook gewoon genoeg is. En daar heb ik dus geluk mee, dat ik zo'n trainer gevonden heb.Inge O schreef:Kan hij ook een pakweg Shiba Inu leren dat hij als beloning voor een moeilijke oefening 10 keer achter een balletje aan 'mag' lopenZamunda schreef:Ik prijs me gelukkig met een instructeur die wat dat betreft echt van alle markten thuis is en altijd nog wel een techniek/aanpak kan bedenken die misschien wel werkt. Echt héél fijnInge O schreef:Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben..
?
- pioenroos
- Zeer actief
Maar jij gaat er dan toch ook vanuit dat je op elke hond een noodknopje kan monteren? Wellicht heb je gelijk hoor, en ligt het aan mijInge O schreef: Daar zou ik ook níks mee hebben - eigenwijs, onafhankelijk, middelvingerneigingen (ik zeg 'neigingen' omdat ik daarvoor toch altijd wel een speciaal knopje op ze monteer) : alles wat je wil maar contact maken moeten ze fijn vinden, al is het op hun voorwaarden.
Hier een filmpje van een zit-af-staan oefening met een oosterling
https://youtu.be/9BWgTMNxF88
- Zamunda
- Zeer actief
Nog even ter verduidelijking: dat ik vind dat ik daar geluk mee heb is omdat ik me realiseer dat zulke trainers best dun bezaaid zijn en er een véél groter deel is wat meer de kant opgaat waar jij het over hebt (niet genoeg inzicht/kennis/ervaring).Inge O schreef:Klinkt zeker zoZamunda schreef:Ik zou er niet gek van staan te kijken als zij dat kan, maar onderdeel van een goede trainer zijn is wat mij betreft ook dat je meehelpt uit te zoeken wat voor de individuele hond een goede beloning is (als de hond het niet als een beloning ervaart ís het natuurlijk geen beloning) én kunt beoordelen wat realistische trainingsdoelen zijn en ziet wanneer genoeg ook gewoon genoeg is. En daar heb ik dus geluk mee, dat ik zo'n trainer gevonden heb..
- Zamunda
- Zeer actief
WhahahahaHeavy schreef:Luisteren als een herder
Lais luistert als een herder zolang ik haar bezig weet te houden, dan doet ze alles op 100%. Is haar aandacht weg en heeft ze een spoor in haar neus dan ben ik haar kwijt (of net niet).
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Heavy schreef:Luisteren als een herder
Truus luistert als een herder
Ze gaat best wel ver maar komt meteen en dat is heerlijk
Baco als hij zin had
En geen zin
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Klinkt inderdaad precies als AmyZamunda schreef: Lais luistert als een herder zolang ik haar bezig weet te houden, dan doet ze alles op 100%. Is haar aandacht weg en heeft ze een spoor in haar neus dan ben ik haar kwijt (of net niet).
- Gollum
- Zeer actief
hahahaha! Baco is wel een slag apartbilly schreef:Heavy schreef:Luisteren als een herder
![]()
Truus luistert als een herder![]()
![]()
Ze gaat best wel ver maar komt meteen en dat is heerlijk![]()
Baco als hij zin had![]()
En geen zin![]()
- billy
- Erelid
Dat zekerGollum schreef:hahahaha! Baco is wel een slag apartbilly schreef:Heavy schreef:Luisteren als een herder
![]()
Truus luistert als een herder![]()
![]()
Ze gaat best wel ver maar komt meteen en dat is heerlijk![]()
En geen zin![]()
Ik weet dat ik nooit meer een eigenwijzere en eigenzinnigere hond zal krijgen als Baco was, wel jammer want het was ook heel leuk met hem
- pioenroos
- Zeer actief
billy schreef:
En geen zin![]()
Baco en Diem zouden elkaar uitstekend begrepen hebben
(En hoogstwaarschijnlijk eens uitgebreid gaan staan patsen samen
- billy
- Erelid
Jou Diem doet het trouwens best goed op je filmpjepioenroos schreef:billy schreef:
En geen zin![]()
Herkenbaar.
Baco en Diem zouden elkaar uitstekend begrepen hebben![]()
(En hoogstwaarschijnlijk eens uitgebreid gaan staan patsen samen)
En ja en ja hahahaha was ws zo van we begrijpen elkaar en dan effe matten