maar doordat ze zo graag willen gaan ze er vaak ook hun eigen invulling aan geven... dus niets saais aan hoorNanna schreef:Ik vind een hond die zelf wel uitmaakt of het gegeven opdrachtje zinnig is of niet, ook fijn. Maar goed, ik train niet of doe mee aan wedstrijden. En ik kan me best voorstellen dat je voor zoiets wel een hond wilt die gewoon doet wat je zegt.
Ik heb mijn honden voor totaal andere doeleinden. En dan kan ik een eigen karakter en inbreng reuze waarderen. Goed, ook niet altijdMaar meestal wel.
Een hond die meteen doet wat je vraagt vind ik saaaaaai.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Do you want a malinois?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Do you want a malinois?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou nee ook niet echt. Ik heb nu Xavi en Xygan, 2 totaal verschillende honden en dan ook echt totááál verschillend. Lastig zeker omdat ik bij de jongste heel anders moet trainen dan bij de oudste... om het te kunnen uitleggen moet je het zien denk ik. Diegenen die ze kennen weten precies wat ik bedoel.Inge O schreef:Ja, natuurlijk kan je dat maar daarvoor moet je eerst zo'n ander soort hond meemaken en er ervaring mee hebben/krijgen en niet je uitgeven voor professional en vervolgens doen alsof alle honden dezelfde will to please hebben als de gemiddelde hond van een werkhondenras.renee-uk schreef: ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Ik zal je mijn ervaringen laten weten als ik na Cyntha aan m'n eerste niet-werkhond ga beginnenInge O schreef:Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben.renee-uk schreef:Inge O schreef:Dat denk ik wel ja maar ik kan het niet beter uitleggen.renee-uk schreef: of begrijp ik totaal niet wat je bedoelt?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
maar voor die mensen is het toch ook ooit de eerste keer geweest?Inge O schreef: Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ik ken ze niet, maar ik kan me wel heel goed voorstellen hoe het ismalinois schreef:Nou nee ook niet echt. Ik heb nu Xavi en Xygan, 2 totaal verschillende honden en dan ook echt totááál verschillend. Lastig zeker omdat ik bij de jongste heel anders moet trainen dan bij de oudste... om het te kunnen uitleggen moet je het zien denk ik. Diegenen die ze kennen weten precies wat ik bedoel.Inge O schreef: Ja, natuurlijk kan je dat maar daarvoor moet je eerst zo'n ander soort hond meemaken en er ervaring mee hebben/krijgen en niet je uitgeven voor professional en vervolgens doen alsof alle honden dezelfde will to please hebben als de gemiddelde hond van een werkhondenras.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Volgens mij doelt Inge gewoon op mensen met een werkhond die op basis van hun ervaring met die werkhond aan mensen zónder werkhond gaan uitleggen hoe ze hun hond moeten trainen. Terwijl het met een werkhond totaal anders gaat dan met een niet werkhond. Het is lekker makkelijk om met je high drive supergrote will to please goed afgerichte herder voor te doen hoe je zorgt dat ze iets apporteert, maar iemand met een mastif of een teckel die heeft daar niks aan.renee-uk schreef:maar voor die mensen is het toch ook ooit de eerste keer geweest?Inge O schreef: Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Precies. Die kijken je aan, trekken een wenkbrauw op en gaan hun poepgat likken 
- renee-uk
- Zeer actief
ja dat begrijp ik wel, maar daar ben ik het dus niet mee eens.mijke schreef:Volgens mij doelt Inge gewoon op mensen met een werkhond die op basis van hun ervaring met die werkhond aan mensen zónder werkhond gaan uitleggen hoe ze hun hond moeten trainen. Terwijl het met een werkhond totaal anders gaat dan met een niet werkhond. Het is lekker makkelijk om met je high drive supergrote will to please goed afgerichte herder voor te doen hoe je zorgt dat ze iets apporteert, maar iemand met een mastif of een teckel die heeft daar niks aan.renee-uk schreef:maar voor die mensen is het toch ook ooit de eerste keer geweest?Inge O schreef: Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben.
niet alle high drive supergrote will to please herders kun je op dezelfde manier africhten en opvoeden.
als ze die (ene) manier niet begrijpen sta je, met een springende super will to please hond die vanwege de high drive van gekkigheid niet weet wat ie moet doen, ook heel raar te kijken.
misschien nog wel erger dan bij een hond die die will to work niet of minder heeft.
honden zijn en blijven nou eenmaal individuen, ook super werkwillige werkhonden

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het gaat allemaal het makkelijkst als je elkaar goed verstaat/kunt lezen en als je je hond weet te motiveren en goed weet te sturen. Met de ene hond gaat je dat makkelijker af dan de andere. Een grote will to please helpt heel erg, maar je moet elkaar nog wel weten te begrijpen en die energie/wil weten te sturen.
Kan zijn dat het soms zo klikt en op z'n plek valt dat het allemaal vanzelf gaat, maar ik denk dat er veel vaker gewoon veel werk inzit. Ook bij die high-drive malinois of BC.
Kan zijn dat het soms zo klikt en op z'n plek valt dat het allemaal vanzelf gaat, maar ik denk dat er veel vaker gewoon veel werk inzit. Ook bij die high-drive malinois of BC.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Inge O schreef:Om die reden vind ik dat nogal wat mensen met een type hond dat leeft om te gehoorzamen niet echt de kneepjes van het vak kúnnen kennen om een hond te trainen en zeker niet om die op te voeden omdat ze geen idéé hebben wat ze dan zouden moeten met een hond die zegt 'je bekijkt het maar'.veertje schreef: Het was voor mij een hele omschakeling van de ene manier van trainen naar de ander (en nog steeds lukt het niet altijd), maar als je dan resultaat boekt, geeft het wel een super gevoel
Vooral ook in trainingsfilmpjes van zogezegde professionals kan me dat geweldig storen, steeds maar weer wordt een werkhond als voorbeeld gebruikt, vind ik geweldig unfair en demotiverend voor mensen die problemen hebben met een 'gewone' hond.
Ja dat ben ik met je eens. Zo was ik zelf ook wel een beetje hoor en nog kan ik me sommige dingen niet voorstellen, omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb.
Ik heb ooit eens filmpjes bekeken van iemand die perfect recall uitlegt. Ziet er inderdaad perfect uit, maar wel met labradors. Heen en weer en nog een keer. Finn had me na 2x al uitgelachen
En het is ook waar ik met behendigheid wel eens tegenaan gelopen ben. Veel trainers hebben ervaring met high drive honden en niet met honden als Finn. Hij vindt het stom, is dan het antwoord. Inmiddels ben ik zover dat ik denk dat hij het niet stom vindt, maar dat hij het stom vindt zoals het gebracht wordt. Dus moet ik een andere manier verzinnen, een manier die hij wel snapt en leuk vindt. Dat lukt best, hetzij op ons eigen tempo (langzaaaam
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Toch kunnen die het ookmijke schreef:Volgens mij doelt Inge gewoon op mensen met een werkhond die op basis van hun ervaring met die werkhond aan mensen zónder werkhond gaan uitleggen hoe ze hun hond moeten trainen. Terwijl het met een werkhond totaal anders gaat dan met een niet werkhond. Het is lekker makkelijk om met je high drive supergrote will to please goed afgerichte herder voor te doen hoe je zorgt dat ze iets apporteert, maar iemand met een mastif of een teckel die heeft daar niks aan.renee-uk schreef:maar voor die mensen is het toch ook ooit de eerste keer geweest?Inge O schreef: Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben.
https://www.youtube.com/user/dickstaal
Filmpjes van Dick Staal, instructeur bij de KLPD en traint zelf ook binnen de KNPV
Bij die filmpjes is een filmpje van Danger, de vlinderpup (geloof ik) van zijn vrouw waarbij hij laat zien dat die op dezelfde manier de dingen kan leren als zijn herderpups
Maar goed, ik doe het hem niet na.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
Angelique.
Exact, ik noem dat niet slaafs.malinois schreef:Maar dat vind ik niet slaafs dat is gewoon luisteren.Bishy schreef:Ik zat me af te vragen wat wordt verstaan onder slaafs maar als daaronder wordt verstaan dat de hond een commando direct uitvoert zonder dat hij zelf even nagaat of het wel de moeite waard is etc ja dan is Dexter slaafs. Commando's als Hier, Los en Klaar (en bij de schapen "Uit") moet hij van mij per direct uitvoeren.![]()
Slaafs noem ik blind adoreren zonder enig eigen initiatief en dat herken ik bij geen enkele hond van me, huidig of vorig. Als ik niks zeg doen ze hun eigen ding hoor en gaan door met de orde van de dag.
Ik heb hier van alles wat, 1 hond die bijna perfect luistert, 1 hond die gewoon goed luistert, een paar honden die best wat te leren valt als ze het nut ervan inzien en een paar honden die standaard de hele dag met hun middelvinger omhoog lopen
Voor alles is wat te zeggen en allemaal hebben ze zo hun eigen charme.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik prijs me gelukkig met een instructeur die wat dat betreft echt van alle markten thuis is en altijd nog wel een techniek/aanpak kan bedenken die misschien wel werkt. Echt héél fijnInge O schreef:Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben.
-
Rocco
- Zeer actief
Meeste high drives hondjes met hoog energy level vinden het geweldig om samen met hun baas te werken en zodoende ook
sneller commando,s accepteren omdat ze er plezier in hebben
IPO,agility,schapenhoeder,KNPV ,flyball whatever heeft niks met slaafs te maken
Anders wordt het als je met een zweep je honden moet stimuleren om van zijn plaats af wil komen en commando,s op gaat volgen...dan wordt het wel slaafs.
sneller commando,s accepteren omdat ze er plezier in hebben
IPO,agility,schapenhoeder,KNPV ,flyball whatever heeft niks met slaafs te maken
Anders wordt het als je met een zweep je honden moet stimuleren om van zijn plaats af wil komen en commando,s op gaat volgen...dan wordt het wel slaafs.
- renee-uk
- Zeer actief
maar waarom moet dat dan?Inge O schreef:Kan hij ook een pakweg Shiba Inu leren dat hij als beloning voor een moeilijke oefening 10 keer achter een balletje aan 'mag' lopenZamunda schreef:Ik prijs me gelukkig met een instructeur die wat dat betreft echt van alle markten thuis is en altijd nog wel een techniek/aanpak kan bedenken die misschien wel werkt. Echt héél fijnInge O schreef:Ik heb het over mensen die die ervaring met niet-werkhonden niet hebben en dus spreken vanuit kennis die ze menen te hebben (maar niet echt dus) - jij hebt het over mensen die er ondertussen wel al ervaring mee hebben..
?
er is vast wel iets wat die shiba wel leuk vindt

- renee-uk
- Zeer actief
maar dat zei ik helemaal in het begin toch ook al?Inge O schreef:Helemaal wat ik bedoelveertje schreef:Inge O schreef:Om die reden vind ik dat nogal wat mensen met een type hond dat leeft om te gehoorzamen niet echt de kneepjes van het vak kúnnen kennen om een hond te trainen en zeker niet om die op te voeden omdat ze geen idéé hebben wat ze dan zouden moeten met een hond die zegt 'je bekijkt het maar'.veertje schreef: Het was voor mij een hele omschakeling van de ene manier van trainen naar de ander (en nog steeds lukt het niet altijd), maar als je dan resultaat boekt, geeft het wel een super gevoel
Vooral ook in trainingsfilmpjes van zogezegde professionals kan me dat geweldig storen, steeds maar weer wordt een werkhond als voorbeeld gebruikt, vind ik geweldig unfair en demotiverend voor mensen die problemen hebben met een 'gewone' hond.
Ja dat ben ik met je eens. Zo was ik zelf ook wel een beetje hoor en nog kan ik me sommige dingen niet voorstellen, omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb.
Ik heb ooit eens filmpjes bekeken van iemand die perfect recall uitlegt. Ziet er inderdaad perfect uit, maar wel met labradors. Heen en weer en nog een keer. Finn had me na 2x al uitgelachenZe zeggen dat het voor alle honden werkt, maar dat heb ik toen nergens op een filmpje gezien.
En het is ook waar ik met behendigheid wel eens tegenaan gelopen ben. Veel trainers hebben ervaring met high drive honden en niet met honden als Finn. Hij vindt het stom, is dan het antwoord. Inmiddels ben ik zover dat ik denk dat hij het niet stom vindt, maar dat hij het stom vindt zoals het gebracht wordt. Dus moet ik een andere manier verzinnen, een manier die hij wel snapt en leuk vindt. Dat lukt best, hetzij op ons eigen tempo (langzaaaam).
.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee natuurlijk niet maar ze zijn er wel hoorInge O schreef:Ik zeg toch ook nergens dat alle werkhonden gelijk zijn?malinois schreef:Nou nee ook niet echt. Ik heb nu Xavi en Xygan, 2 totaal verschillende honden en dan ook echt totááál verschillend. Lastig zeker omdat ik bij de jongste heel anders moet trainen dan bij de oudste... om het te kunnen uitleggen moet je het zien denk ik. Diegenen die ze kennen weten precies wat ik bedoel.Inge O schreef:Ja, natuurlijk kan je dat maar daarvoor moet je eerst zo'n ander soort hond meemaken en er ervaring mee hebben/krijgen en niet je uitgeven voor professional en vervolgens doen alsof alle honden dezelfde will to please hebben als de gemiddelde hond van een werkhondenras.renee-uk schreef: ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?
Maar het zijn wel geen beagles of berghonden - of is het toeval dat jij die niet hebt en wel mechels?
Geen idee of t zichtbaar is voor iedereen.. schrijft er ook bij 'als ie zin heeft'

- renee-uk
- Zeer actief
of die begrijpen niet dat wat voor ene hond werkt bij de andere hond een ramp is, ongeacht of het nou werkhonden zijn of niet.Inge O schreef:Voor mij moet dat niet hoor, ik heb het alweer over trainers die menen dat je iets niet goed aanpakt als jouw hond vindt dat je je balletje ergens in het donker mag stoppen.renee-uk schreef:maar waarom moet dat dan?Inge O schreef:
Kan hij ook een pakweg Shiba Inu leren dat hij als beloning voor een moeilijke oefening 10 keer achter een balletje aan 'mag' lopen?
Dat vind ik dus slechte trainers en die hebben wat mij betreft geen recht van spreken hebben als het over honden gaat waar zij geen ervaring mee hebben.
maar ik vind dat ook slechte trainers, een bekrompen kijk op dingen heeft nog nooit tot iets goeds geleid.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah nu vat ik hem... ja maar das dom natuurlijk.Inge O schreef:
Voor mij moet dat niet hoor, ik heb het alweer over trainers die menen dat je iets niet goed aanpakt als jouw hond vindt dat je je balletje ergens in het donker mag stoppen.
Dat vind ik dus slechte trainers en die hebben wat mij betreft geen recht van spreken hebben als het over honden gaat waar zij geen ervaring mee hebben.
Laatst gewijzigd door malinois op 21 dec 2016 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Yuprenee-uk schreef:of die begrijpen niet dat wat voor ene hond werkt bij de andere hond een ramp is, ongeacht of het nou werkhonden zijn of niet.Inge O schreef:Voor mij moet dat niet hoor, ik heb het alweer over trainers die menen dat je iets niet goed aanpakt als jouw hond vindt dat je je balletje ergens in het donker mag stoppen.renee-uk schreef:maar waarom moet dat dan?Inge O schreef:
Kan hij ook een pakweg Shiba Inu leren dat hij als beloning voor een moeilijke oefening 10 keer achter een balletje aan 'mag' lopen?
maar ik vind dat ook slechte trainers, een bekrompen kijk op dingen heeft nog nooit tot iets goeds geleid.

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Verbazing is het niet echt, ik had het wel een beetje verwacht. Maar wennen is het welInge O schreef:Juist, en dat kunnen mensen die alléén nog maar de categorie 'will to please honden' hadden (en ja ja, ik weet dat die ook niet allemaal gelijk zijn) zich heel vaak niks bij voorstellen - de verbazing van Tycha over de reactie van haar collie (dan zelfs nog wel een herder) is daar tekenend voor (en daar bedoel ik voor de duidelijkheid niks negatiefs mee).Heavy schreef: Totdat ik een herder kreeg . Wat een makkie zeg . Maar ik kijk nu heel anders tegen die filmpjes aan . Ik vind het helemaal niet zo knap meer want weet dat de hond het ( haast) vanzelf doet .
Maar goed, ook alle herders zijn niet hetzelfde. Shendor, was nog erger dan Triss. Herder uit werklijnen. Na anderhalf jaar hard oefenen, ging hij nog precies zijn eigen gang. Daar ben ik toen ook mee gestopt, en toen is Tycha gekomen. Met Tycha was het zo makkelijk. Je hoefde maar te kicken en ze begreep en deed het. Aan de andere kant was ze ook heel slim, en ging dingen zelf invullen. Dus ook met haar moest ik inventief zijn en vooruit denken.
Triss is weer anders, en dat het allemaal anders gaat met dingen vind ik niet erg. Dat houdt het leuk! Ze is ook wel heel goed te motiveren, dus dat scheelt wel.
Wat ik wel heel moeilijk vind is haar 'angst' voor vreemde dingen en geluiden. Om dat goed te begeleiden kost mij echt hoofdbrekens. En dan krijg je gelijk, je kan er nog zoveel over (na)denken, als je er dan voor komt te staan is het toch wel heel anders. Iedere van te voren bedachte aanpak werkt dan helemaal niet.

Groetjes Marja
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik snap precies wat je bedoeld, ik heb met Doran en Zinzi precies hetzelfde, beide fanatiek maar alletwee hebben ze een heel andere aanpak nodig!malinois schreef:Nou nee ook niet echt. Ik heb nu Xavi en Xygan, 2 totaal verschillende honden en dan ook echt totááál verschillend. Lastig zeker omdat ik bij de jongste heel anders moet trainen dan bij de oudste... om het te kunnen uitleggen moet je het zien denk ik. Diegenen die ze kennen weten precies wat ik bedoel.Inge O schreef:Ja, natuurlijk kan je dat maar daarvoor moet je eerst zo'n ander soort hond meemaken en er ervaring mee hebben/krijgen en niet je uitgeven voor professional en vervolgens doen alsof alle honden dezelfde will to please hebben als de gemiddelde hond van een werkhondenras.renee-uk schreef: ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- renee-uk
- Zeer actief
Inge O schreef:renee-uk schreef: maar dat zei ik helemaal in het begin toch ook al?nergens gelezen.
ik heb overigens wel erge vraagtekens bij een hond dwingen tot iets waar ie overduidelijk geen zin in heeft.renee-uk schreef:ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?
vixen leert ook heel anders dan ik gewend ben van mijn andere honden en het was aan mij om uit te vinden hoe ik het haar dan wel aan haar verstand kon krijgen.
bij vix was het heel erg duidelijk geen onwil, ze snapte me gewoon niet
lijkt me persoonlijk meer iets tot meerdere glorie van de hondenhouder dan vanwege het plezier van de hond.
en dat laatste staat bij mij toch echt voorop, werkhond of niet (want ja die heb ik ook gehad, die geen werkhonden, die overigens allemaal prima luisterden al was het niveau iets minder hoog dan bij mijn herders

- renee-uk
- Zeer actief
nee, dat is wel duidelijk dat we elkaar niet begrepen.Inge O schreef:Dan begrijpen we elkaar duidelijk niet want ik herken hier niet in wat ik in het antwoord van Veertje lasrenee-uk schreef:Inge O schreef:renee-uk schreef: maar dat zei ik helemaal in het begin toch ook al?nergens gelezen.
renee-uk schreef:ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?
vixen leert ook heel anders dan ik gewend ben van mijn andere honden en het was aan mij om uit te vinden hoe ik het haar dan wel aan haar verstand kon krijgen.
bij vix was het heel erg duidelijk geen onwil, ze snapte me gewoon niet.
maar ik krijg het nu wel helderder, jij misschien ook?

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik denk niet eens dat het in alle gevallen een bekrompen kijk is. Soms is het echt onwetendheid/geen ervaring denk ik. Iemand die een algemene gehoorzaamheidscursus geeft, heeft denk ik meer verschillende type honden voor de neus, dus daar verwacht ik wel een brede kijk op honden. Is die brede kijk er niet, dan is het bekrompen inderdaad. Iemand die alleen agility geeft heeft toch vaak goed te motiveren honden voor zijn neus. Een enkele moeilijkere hond is redelijk snel weg, want de baas of trainer komt tot de conclusie 'hij vindt het stom'. Vaak is het dus voor die trainers ook niet echt nodig om zich te verdiepen in andere karakters, dat is vaak de doelgroep niet.renee-uk schreef:maar ik vind dat ook slechte trainers, een bekrompen kijk op dingen heeft nog nooit tot iets goeds geleid.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Dat als ze een stuk verder op bezig zijn en je roept HIERRR eerst uitgebreid om zich heen gaan staan kijken waarom je in godsvredesnaam zo staat te blèren. Dat ze dan iemand met een hond aan zien komen, hun schouders ophalen om vervolgens niet te komen, maar met een grote boog om die hond met zijn baas heen lopen, want dat was vast je bedoeling.Nanna schreef:Ik vind een hond die zelf wel uitmaakt of het gegeven opdrachtje zinnig is of niet, ook fijn. Maar goed, ik train niet of doe mee aan wedstrijden. En ik kan me best voorstellen dat je voor zoiets wel een hond wilt die gewoon doet wat je zegt.
Ik heb mijn honden voor totaal andere doeleinden. En dan kan ik een eigen karakter en inbreng reuze waarderen. Goed, ook niet altijdMaar meestal wel.
Een hond die meteen doet wat je vraagt vind ik saaaaaai.
Geweldig vind ik dat.
Behalve bij de exemplaren waar bij dat niet kan, dan moet HIERRR hier zijn.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Bij instructeurs cursussen nam ik altijd mijn Jack Russell mee die echt niets kende. En ongelooflijk eigenwijs was. En dan gaf ik die altijd als oefenmateriaal. Succes verzekerd.Inge O schreef:Om die reden vind ik dat nogal wat mensen met een type hond dat leeft om te gehoorzamen niet echt de kneepjes van het vak kúnnen kennen om een hond te trainen en zeker niet om die op te voeden omdat ze geen idéé hebben wat ze dan zouden moeten met een hond die zegt 'je bekijkt het maar'.veertje schreef: Het was voor mij een hele omschakeling van de ene manier van trainen naar de ander (en nog steeds lukt het niet altijd), maar als je dan resultaat boekt, geeft het wel een super gevoel
Gr. Aniek

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Kan ik me wel bij aansluiten. De honden die ik meegemaakt heb qua andere rassen vond ik eigenlijk wel 'makkelijk' om te trainen. Ja, als ze het nut ervan inzagen, maar dat is bij mijn herders ook zo. Alleen wisselt het per hond wanneer ze ergens het nut van inzien.renee-uk schreef: ja dat begrijp ik wel, maar daar ben ik het dus niet mee eens.
niet alle high drive supergrote will to please herders kun je op dezelfde manier africhten en opvoeden.
als ze die (ene) manier niet begrijpen sta je, met een springende super will to please hond die vanwege de high drive van gekkigheid niet weet wat ie moet doen, ook heel raar te kijken.
misschien nog wel erger dan bij een hond die die will to work niet of minder heeft.
honden zijn en blijven nou eenmaal individuen, ook super werkwillige werkhonden
Winni is denk ik onze hond met de meeste drift, maar dat maakt haar juist enorm lastig om te trainen. Op de club hebben we allemaal een beetje dezelfde trainingsmethodes, wel aangepast aan de hond, maar bij Winni hebben ze regelmatig raar staan kijken en hele nieuwe dingen moeten verzinnen. En daar zit toch wel erg veel ervaring.
Tay heeft minder drift (nog steeds genoeg, maar niet zo extreem), maar op de één of andere manier of meer will to please of is gewoon bereikbaarder. En ja, hij is dus makkelijker als je de juiste manier vindt om dingen aan te leren. Hij zou misschien wel als slaafs gezien kunnen worden, hoewel hij ook wel verschil maakt tussen werk/trainen en vrije tijd. Met trainen is hij slaafs idd, thuis verre van. En Tessa heeft heel erg weinig will to please en kijkt je 95% van de tijd aan of je wel spoort als je een commando vraagt. Dat is ook niet makkelijk, maar al ze ergens het nut van inziet is het wel makkelijker dan die kleine muts omdat zij na blijft denken wat je precies vraagt en zich niet zo druk maakt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou daar echt niet tegen kunnen. Roepen is komen...altijd en wel gelijk.Budkes schreef:Dat als ze een stuk verder op bezig zijn en je roept HIERRR eerst uitgebreid om zich heen gaan staan kijken waarom je in godsvredesnaam zo staat te blèren. Dat ze dan iemand met een hond aan zien komen, hun schouders ophalen om vervolgens niet te komen, maar met een grote boog om die hond met zijn baas heen lopen, want dat was vast je bedoeling.Nanna schreef:Ik vind een hond die zelf wel uitmaakt of het gegeven opdrachtje zinnig is of niet, ook fijn. Maar goed, ik train niet of doe mee aan wedstrijden. En ik kan me best voorstellen dat je voor zoiets wel een hond wilt die gewoon doet wat je zegt.
Een hond die meteen doet wat je vraagt vind ik saaaaaai.![]()
Geweldig vind ik dat.![]()
Behalve bij de exemplaren waar bij dat niet kan, dan moet HIERRR hier zijn.

-
Rocco
- Zeer actief
Waarom een bepaalde tak van africhting/dicipline trainen met een hond die het geen bal aan vind???
Plezier moet eerst in de hond zitten om wat te doen niet omdat het baasje zo nodig moet voorkomt veel frustratie en tijdverspilling. als mijn hondje het niet leuk vind stop ik er gewoon mee....ik kijk eerst naar de hond en dan kom ik pas.
Plezier moet eerst in de hond zitten om wat te doen niet omdat het baasje zo nodig moet voorkomt veel frustratie en tijdverspilling. als mijn hondje het niet leuk vind stop ik er gewoon mee....ik kijk eerst naar de hond en dan kom ik pas.