Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Do you want a malinois?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Do you want a malinois?

Ongelezen bericht door Zamunda »

sifkes4 schreef:ik vind de mechel niet zo volgzaam hoor
ze willen wel graag werken dat klopt
nou ja een chiz chu opvoeden is ook wat stront eigenwijs
Is dat een nieuwe designerkruising ofzo :scratch: ?
Zamunda
Zeer actief

renee-uk schreef:ik hoef helemaal niet zo nodig een uitdaging, ik vind werken met mijn hond heerlijk en als die hond dat ook heerlijk vindt is dat alleen maar fijn en genieten voor alletwee ;)

snap trouwens nooit waarom een werkwillige hond meteen ook maar slaafs genoemd moet worden.
mijn vixje is hartstikke werkwillig en heeft een enorme will to please maar slaafs is ze zeker niet, integendeel zelfs.
Ik vind dat ook. Met Lais is het écht genieten: ze vindt het écht leuk om samen te werken/aan het werk gezet te worden (en haar manier past goed bij mij) en dat maakt het voor mij zo leuk om te doen. Slaafs is ze absoluut niet haha, verre van. Ze is wel werkwillig, maar heeft ook zo haar voorkeuren, het één vindt ze nou eenmaal een stuk leuker qua werk dan het ander. Hoe leuker zij het vindt hoe leuker het samenwerken is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

-Saskia- schreef:
Cowboy_Bebop schreef:Die 'passie voor werk' is voor mij geen echt probleem zolang de hond voldoende afhankelijk is, en zichzelf dus een taak weet toe te wijzen die niet stoort en zonder dat hij continue aandacht zit op te eisen van de eigenaar.
Net daarom vind ik speuren zo leuk, omdat ik daarmee die balans wat behoud tussen zelfstandigheid en willen werken voor de baas.
Zo leren ze dat ze voor bepaalde dingen op hun eigen kunnen mogen vertrouwen en dat ik het niet voor hen kan oplossen.
sbientje schreef:Zo vind ik staffords bijv. ook heel irritant om hoe ze bewegen. Ik kan niet eens uitleggen wat het is.
Dat heb ik met veel jachthondjes. Werklijn cockers of springers, flatcoats, epagneul breton/français, laatst deed er een Drentsche patrijs mee met detectie en dat is dus niet het type hond voor mij.
Net als herders heel werkwillig maar daar waar herders hun spanning of enthousiasme naar iets richten (object of persoon) vind ik zulke honden net ongeleide projectielen die alle kanten op stuiteren, zo niet mijn ding :schrik:
Ik weet precies wat je bedoelt, dat werkt mij ook op mijn zenuwen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Inge O schreef:
-Saskia- schreef:
sbientje schreef:Zo vind ik staffords bijv. ook heel irritant om hoe ze bewegen. Ik kan niet eens uitleggen wat het is.
Dat heb ik met veel jachthondjes. Werklijn cockers of springers, flatcoats, epagneul breton/français, laatst deed er een Drentsche patrijs mee met detectie en dat is dus niet het type hond voor mij.
Net als herders heel werkwillig maar daar waar herders hun spanning of enthousiasme naar iets richten (object of persoon) vind ik zulke honden net ongeleide projectielen die alle kanten op stuiteren, zo niet mijn ding :schrik:
En ik heb dat dus én met staffords (en aanverwanten), én met werklijn spaniels én met border collies :tongue: .
met spaniels heb ik het ook wel een beetje ja, maar anders. Daar zie ik minder die spanning en meer gewoon drukdrukdrukdruk. Dat sluiperige van border collies kan ik ook niet goed hebben nee. EN mijn honden vinden dat ook niets, dat is echt de slechtste match ooit, mijn honden en border collies :D
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Oeh ja dat kruiperige van BCs kan ik ook echt niet hebben, dát noem ik nou dus wel slaafs!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind border collies juist wel leuk, niet om te hebben, wel om naar te kijken.
er loopt soms iemand met een bc op het grote grote veld die allerlei oefeningen met die hond doet en ik kan daar echt met genot naar staan te kijken.

vooral de af van een border collie vind ik zo leuk: af -> plof :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef: vooral de af van een border collie vind ik zo leuk: af -> plof :mrgreen:
Zo deed Vonkje het ook, je had het nog niet gezegd en ze lag al.
ik had natuurlijk niet voor niks een heel groot zwak voor vonk :P
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief

Ik denk dat het slaafse echt een indruk is en er een dikke kans is dat die indruk niet juist is. Sommige mensen die geen herders hebben noemen herders slaafs, anderen vinden dat weer van BC's en dat terwijl de eigenaren daar dan weer heel anders over denken.

Lais is trouwens voor mij echt een genot om mee te werken en net als Amy echt 'aan' dan, echt een wervelwind. Dat is niet altijd makkelijk maar ik geniet er wel van. Maar de mate waarin ze dat werken nodig heeft is niet te vergelijken met een mechel en ik kan een mechel echt niet voorzien in die behoefte.
Zamunda
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef: vooral de af van een border collie vind ik zo leuk: af -> plof :mrgreen:
Lais doet dat ook, echt zalig :I: . Maar wel vooral als ze denkt dat er een koekje te verdienen valt, niet als ik gewoon zeg dat ze ergens moet gaan liggen. Heeft Vonk dat ook zo of vond Vonk ieder commando een werkcommando?
DeDiana
Zeer actief

renee-uk schreef:ik vind border collies juist wel leuk, niet om te hebben, wel om naar te kijken.
er loopt soms iemand met een bc op het grote grote veld die allerlei oefeningen met die hond doet en ik kan daar echt met genot naar staan te kijken.

vooral de af van een border collie vind ik zo leuk: af -> plof :mrgreen:
Dat heb ik met border collies - en een heleboel andere herders of herderachtigen - ook. Juist omdat het met zo'n focus is, vind ik het mooi om te zien. Losgeslagen stuiterballen met veel energie en weinig zelfbeheersing vind ik iets totáál anders.
Zamunda
Zeer actief

Inge O schreef:
Zamunda schreef:
Inge O schreef:
Lais doet dat ook, echt zalig :I: . Maar wel vooral als ze denkt dat er een koekje te verdienen valt, niet als ik gewoon zeg dat ze ergens moet gaan liggen. Heeft Vonk dat ook zo of vond Vonk ieder commando een werkcommando?
Zij vond hier in ieder geval ieder commando iets wat zo snellllll mogelijk moest opgevolgd worden, god weet hoelang het nog zou duren voor ik er haar weer eens eentje gaf :mrgreen: .
Dat dacht ik al ja. Lais heeft dat niet en dat vind ik wel fijn, ik denk dat als ze altijd zo zou reageren op mijn commando's ik het gevoel zou hebben dat ze meer nodig had.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik vind veel herders ook slaafs. Marco dan weer niet, die heeft een hele dikke middelvinger, Boeddha weer meer maar is ongelooflijk bewerkelijk in het werk, Mikey had dat slaafse ook, maar op tijd en plaats was hij dat helemaal kwijt, Hunter had het heel erg, die moest je echt weg sturen, Paco was een x Hollander en had het weer minder, Cento de Duitser had het gewoon niet als in echt NIET.

Maar waarschijnlijk ervaar ik dat meer omdat ik ernstig eenzijdig met Molossers groot geworden ben. Die kijken je alleen af en toe aan en dan zie je ze denken :denken: hmmmmm niet interessant genoeg bekijk jij het maar. En ik heb met allemaal getraind, je moest alleen retecreatief zijn. En dat vind ik erg leuk om te doen.

De meeste Mechelaars, tenminste van het kaliber waar ik mee werk moet je vooral afremmen en begeleiden. Ook geweldig leuk om te doen en ik heb wat dat betreft echt een droombaan :E:

Maar stiekem geniet ik het meest van honden met hele dikke middelvingers. Vandaar dat ik zo zwaar verliefd ben op mijn Marcootje. :I:
Gr. Aniek

Afbeelding
sifkes4
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sifkes4 »

hoezo of topic mijke ?
en ja spelling is niet mijn sterkte punt
maakt het wat uit hoe ik schrijf ?
en mijn chiz chu zoals ik het schrijf is gewoon een rashond hoor
ik zit niet meer op school hoor !
vind het niet zo aardig
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

[quote="Budkes"]Ik vind veel herders ook slaafs. Marco dan weer niet, die heeft een hele dikke middelvinger, Boeddha weer meer maar is ongelooflijk bewerkelijk in het werk, Mikey had dat slaafse ook, maar op tijd en plaats was hij dat helemaal kwijt, Hunter had het heel erg, die moest je echt weg sturen, Paco was een x Hollander en had het weer minder, Cento de Duitser had het gewoon niet als in echt NIET.
quote]
ik vind Amber ook tegen het slaafse aan; als in alles doen wat je zegt zonder vragen te stellen. Het liefste zou ze geloof ik willen dat ik haar de hele dag loop te commanderen :piew: . Van dingen leren is ze dan weer niet zo, gek genoeg en daarom stimuleer ik haar toch zoveel mogelijk om zelf wat creatiever te worden. Ik heb eens een mechelteefje in de opvang gehad die echt slaafs was. Die vond letterlijk alles best als ze maar bij mij mocht zijn. Makkelijk is het wel, zo'n gehoorzame hond.
Toch heb ik liever een hond met wat zelf-initiatief. Kailen de duitser heeft dat dan weer een beetje te veel. Wat dat betreft was mijn MHxDK perfect (behalve dan dat ze niet alleen de goeie, maar ook de 'slechte' eigenschappen van beide rassen combineerde :mrgreen: )
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Van een hond die het commando al uitvoert voordat je het helemaal hebt uitgesproken, naar een hond die eerst eens om zich heen gaat staan kijken of het commando echt wel voor haar bedoeld is :denken: en niet voor iets of iemand anders, is toch echt wel een overgang. :LOL:
En als ze er geen zin in heeft doet ze het gewoon niet. Ze kan bij een simpele zit echt naar me gaan staan kijken, van serieus, heb je het tegen mij? Zit, hoe was dat ook al weer? Neuh heb ik nu echt geen zin in :neenee: en dan draait ze zich om en loopt weg :19:
Gelukkig kan ik er wel om lachen. :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

tycha schreef:Van een hond die het commando al uitvoert voordat je het helemaal hebt uitgesproken, naar een hond die eerst eens om zich heen gaat staan kijken of het commando echt wel voor haar bedoeld is :denken: en niet voor iets of iemand anders, is toch echt wel een overgang. :LOL:
En als ze er geen zin in heeft doet ze het gewoon niet. Ze kan bij een simpele zit echt naar me gaan staan kijken, van serieus, heb je het tegen mij? Zit, hoe was dat ook al weer? Neuh heb ik nu echt geen zin in :neenee: en dan draait ze zich om en loopt weg :19:
Het is net of je Mojo beschrijft! :LOL:
Hoewel ik inmiddels wel aardig heb uitgevogeld waardoor ik hem goed kan motiveren, ook als hij iets moet doen waarvan ik weet dat hij het eigenlink liever niet doet, zoals de af-oefening.

Ik heb inmiddels 5 Belgische herders gehad, 1 Mechelaar (uit werklijnen) en 4 Laekense, maar hoewel ze stuk voor stuk erg graag voor me wilden werken heb ik ze geen van allen ooit als slaafs gezien. Ja, ze zijn altijd bereid om iets voor je te doen als je ze dat vraagt, maar continue met de kop omhoog in adoratie naar me opkijken en niets zelf kunnen en willen ondernemen, dat is niet hoe ik hen zou typeren. Verre van dat zelfs.
DeDiana
Zeer actief

LongFields schreef:
tycha schreef:Van een hond die het commando al uitvoert voordat je het helemaal hebt uitgesproken, naar een hond die eerst eens om zich heen gaat staan kijken of het commando echt wel voor haar bedoeld is :denken: en niet voor iets of iemand anders, is toch echt wel een overgang. :LOL:
Het is net of je Mojo beschrijft! :LOL:
Hoewel ik inmiddels wel aardig heb uitgevogeld waardoor ik hem goed kan motiveren, ook als hij iets moet doen waarvan ik weet dat hij het eigenlink liever niet doet, zoals de af-oefening.

Ik heb inmiddels 5 Belgische herders gehad, 1 Mechelaar (uit werklijnen) en 4 Laekense, maar hoewel ze stuk voor stuk erg graag voor me wilden werken heb ik ze geen van allen ooit als slaafs gezien. Ja, ze zijn altijd bereid om iets voor je te doen als je ze dat vraagt, maar continue met de kop omhoog in adoratie naar me opkijken en niets zelf kunnen en willen ondernemen, dat is niet hoe ik hen zou typeren. Verre van dat zelfs.
Ik merkte dat verschil heel erg toen ik 6 weken een border collie in huis had. Dat vond ik een slaafse hond, omdat ze elk commando direct uitvoerde zonder zich af te vragen of ze daar zelf wel zin in had. Mila is wel gehoorzaam, maar heeft ook een duidelijke eigen mening. Ze doet wel wat ik vraag, maar ik merk altijd duidelijk als ze er geen zin in heeft of het eigenlijk maar stom vindt: dan doet ze het heel langzaam. :mrgreen: Dat had Marly, de border collie, totaal niet, bij haar merkte je nooit wat ze er zelf van vond.
Marly was overigens een hond met een duidelijke aan- en uitknop en ze was zeker niet de hele dag aan het wachten op commando's of aan het vragen om 'werk'. Maar als je iets van haar vroeg, deed ze het altijd direct vol overgave.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik zat me af te vragen wat wordt verstaan onder slaafs maar als daaronder wordt verstaan dat de hond een commando direct uitvoert zonder dat hij zelf even nagaat of het wel de moeite waard is etc ja dan is Dexter slaafs. Commando's als Hier, Los en Klaar (en bij de schapen "Uit") moet hij van mij per direct uitvoeren.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bishy schreef:Ik zat me af te vragen wat wordt verstaan onder slaafs maar als daaronder wordt verstaan dat de hond een commando direct uitvoert zonder dat hij zelf even nagaat of het wel de moeite waard is etc ja dan is Dexter slaafs. Commando's als Hier, Los en Klaar (en bij de schapen "Uit") moet hij van mij per direct uitvoeren.
Maar dat vind ik niet slaafs dat is gewoon luisteren. ;)
Slaafs noem ik blind adoreren zonder enig eigen initiatief en dat herken ik bij geen enkele hond van me, huidig of vorig. Als ik niks zeg doen ze hun eigen ding hoor en gaan door met de orde van de dag.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb een Rottweiler uit werklijnen gehad, die was dan godzijdank niet zo giga druk als de 'Malinois' :mrgreen: maar wel heel veel bezig.
Altijd kijken of ik in was voor spel en het liefst liep ze ook gewoon bij me buiten, ook als ze los was.
Soms kreeg ik er weleens de kriebels van hoor 'ga nu maar wieberen'. Slaafs was ze zeker niet, maar wel heel erg baasgericht en heel
erg werk willend. Ideaal om te trainen, je kon haar alles leren omdat ze je echt wilde begrijpen en alles voor je wilde doen.
Dat drukke echter, ik noem het zenuwenlijers :mrgreen: daar zou ik stapelgek van worden.

Dan heb ik een Peruaan, het totaal tegenovergestelde: eigenlijk niet werklustig :mrgreen: Als we samen 'trainen' of spelen, dan ben ik kapot van
de inspanningen om hem enthousiast te krijgen en hij staat te kijken 'wat maak je je toch druk mens?' :mrgreen:
Hij is erg moeilijk te motiveren, maar daarentegen verder een super makkelijke hond, want hij gaat zijn
eigen gangetje wel en in huis is hij niet constant bezig om wat te doen, maar ligt heerlijk op de bank lui te zijn.
Ook luistert hij nog best redelijk, al weigert hij zo nu en dan iets pertinent en is het schipperen om het commando toch uitgevoerd te krijgen
(want dat is iets waar ik heel consequent in ben, want anders neemt hij helemaal een loopje met me).
Hij loopt me niet overal achterna en pakt niet meteen een bal als ik maar één stap in de tuin doe 'spelennnn' (net zoals Kaya, de Rottweiler).

Dus tja, het heeft allebei voor- en nadelen.
Echter, zo'n hyper-de-piep hond (ik zie het vaak bij Border Collies), daar zou ik gek van worden :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

malinois schreef:
Bishy schreef:Ik zat me af te vragen wat wordt verstaan onder slaafs maar als daaronder wordt verstaan dat de hond een commando direct uitvoert zonder dat hij zelf even nagaat of het wel de moeite waard is etc ja dan is Dexter slaafs. Commando's als Hier, Los en Klaar (en bij de schapen "Uit") moet hij van mij per direct uitvoeren.
Dat vind ik eigenlijk ook :)
Dexter is te eigenwijs en arrogant om slaafs te zijn. Wat ik prima vind, zolang hij maar luistert.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

malinois schreef:
Slaafs noem ik blind adoreren zonder enig eigen initiatief en dat herken ik bij geen enkele hond van me, huidig of vorig. Als ik niks zeg doen ze hun eigen ding hoor en gaan door met de orde van de dag.

Precies! :ok:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

:LOL: Heel herkenbaar ja!

Heerlijk vind ik het dat reageren op het minste of geringste dat lijkt op een commando. Joris doet het ook, maar wel als we aan het werk zijn. Zijn we gewoon aan het wandelen, dan gaat hij lekker zijn eigen gang. Met trainen had ik genoeg aan een paar brokjes en een bal. Bij Finn moet het een aardig gevulde zak brokjes zijn en heb ik altijd meerdere speeltjes bij me :tongue:
Maar aan de andere kant, Joris valt bijvoorbeeld niet te shapen met een clicker. Die doet niks uit zichzelf. Nu is dat deels een kwestie van gewenning, we hebben dat niet vaak gedaan. Maar de keren dat ik het geprobeerd heb, stond hij me alleen zenuwachtig te bekijken, want hij snapte er echt niks van. Hij moet een opdracht hebben en dan voert hij die met veel plezier uit. Finn is veel meer van het proberen, dus die valt heel goed te trainen met de clicker. Levert iets niks op, dan proberen we wat anders. Geef ik die een opdracht waarbij hij niet 'mag' nadenken, is het te veel druk en blokkeert hij. Ook is zijn bui gewoon niet altijd geschikt om te gaan trainen. Joris is hop aan, Finn heeft een aanloopje nodig :engel:
Het was voor mij een hele omschakeling van de ene manier van trainen naar de ander (en nog steeds lukt het niet altijd), maar als je dan resultaat boekt, geeft het wel een super gevoel :D
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

DeDiana schreef: Mila is wel gehoorzaam, maar heeft ook een duidelijke eigen mening. Ze doet wel wat ik vraag, maar ik merk altijd duidelijk als ze er geen zin in heeft of het eigenlijk maar stom vindt: dan doet ze het heel langzaam. :mrgreen:
:LOL: Ja zo is Oor ook precies. Die kan er een heel theater van maken als ze geen zin heeft. Eerst hier nog even ruiken, uitgebreid in je nek krabben en daar echt goed voor gaan zitten, of teeeergend langzaam can de bank glijden waarbij ze zich zo laaaaaang mogelijk uitrekt en haar gestrekte achterpoten zo lang mogelijk op de zitting houdt. Soms onder begeleiding van prachtige geluiden, een lange gaap en een zwaar nep nonchalant hoofd. Langbips noemen we dat hier :LOL: Ik vind het heerlijk, een hond die wel luistert maar ook niet onder stoelen of banken steekt dat ze er eigenlijk geen zin in heeft :I:
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik heb twee niet werkhonden, Engelse Bulldoggen. Ze zijn overigens prima te trainen, maar bekijken wel eerst of het zin heeft en of ze er voor voelen.

Ik kan prima overweg met het feit dat ze me geregeld laten kletsen, maar hanteer wel een basis die uitgevoerd moet worden. Komen als je geroepen wordt en niet trekken. Al het overige is extra. De kunst is wel om er voor te zorgen dat het leuk is, en leuk blijft. Ik betaal goed!

De oudste is een eigenwijs varken, zeer zelfstandig, maar heeft toch leuk meegedaan in de lagere regionen van de engelse obedience. Het bakje rodi-worst stond standaard klaar nadat hij zijn rondje had gedaan! Hij haalt overigens meer plezier uit detectie, dat doet hij met overgave! De jongste is erg onzeker, en is dus ook veel meer geneigd naar me te luisteren, dat is veilig.

Slaafs zijn ze niet, ze moeten er wel het nut van inzien. Als ze er belang bij hebben kunnen ze heel snel gehoorzamen. Stukjes kaas? Dan zijn ze razend snel. Ze laten het ook prima weten als ze iets moeten doen wat niet leuk is. Uitlaten in de regenbui betekent dan ook dat ik ze hoogstpersoonlijk van de bank af moet sleuren, vervolgens heel snel een plas en direct rechtsomkeert naar huis.
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
veertje schreef: Het was voor mij een hele omschakeling van de ene manier van trainen naar de ander (en nog steeds lukt het niet altijd), maar als je dan resultaat boekt, geeft het wel een super gevoel :D
Om die reden vind ik dat nogal wat mensen met een type hond dat leeft om te gehoorzamen niet echt de kneepjes van het vak kúnnen kennen om een hond te trainen en zeker niet om die op te voeden omdat ze geen idéé hebben wat ze dan zouden moeten met een hond die zegt 'je bekijkt het maar'.

Vooral ook in trainingsfilmpjes van zogezegde professionals kan me dat geweldig storen, steeds maar weer wordt een werkhond als voorbeeld gebruikt, vind ik geweldig unfair en demotiverend voor mensen die problemen hebben met een 'gewone' hond.
ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?
vixen leert ook heel anders dan ik gewend ben van mijn andere honden en het was aan mij om uit te vinden hoe ik het haar dan wel aan haar verstand kon krijgen.
bij vix was het heel erg duidelijk geen onwil, ze snapte me gewoon niet :U:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

LongFields schreef:
malinois schreef:

Precies! :ok:
ook eens ;)
Afbeelding

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Kijkend naar hoe het begrip slaafs beschreven wordt door bijv. Nanna, kan ik concluderen dat geen van mijn border collies aan die definitie voldeed of voldoet. Die hebben van nature allemaal zat eigen initiatief en da's maar goed ook want van honden die niet zelf durven nadenken word ik niet blij. Vooral bij Bayko zat er een flinke kop op. Dat heeft me zeker in de eerste jaren flink wat bloed, zweet en tranen gekost qua opvoeding en training. Als Bayko ergens geen zin in had of het nut niet van inzag, deed ie het gewoon niet. Punt. Hij kon hartstikke geconcentreerd en snel met en voor je werken, maar had toch zeker ook een eigen wil. Op zulke momenten kon ik op m'n kop gaan staan of moest ik minstens even heel goed zoeken naar wat hem motiveerde om iets van hem gedaan te krijgen. Daarnaast was zijn 'ongehoorzaam' zijn een manier waarop hij mij en m'n gemoedstoestand spiegelde, maar het heeft even geduurd voordat dat kwartje bij mij viel. Ik ben erg blij dat Bayko mijn eerste hond is geweest, juist omdat hij niet altijd de makkelijkste was. Wat heb ik veel van die hond geleerd. Ik denk dat ik nu niet zo ver zou zijn qua omgang met honden als ik was begonnen met een heel erg meegaand type. Bayko had trouwens ook duidelijke voorkeuren wat hondensport betrof. Favoriet waren schapendrijven en speuren, waarschijnlijk omdat daarbij eigen inzicht en initiatief van de hond zo belangrijk zijn.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 21 dec 2016 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef: ja maar jeetje, je kunt toch ook wel je eigen gezonde verstand gebruiken?
Ja, natuurlijk kan je dat maar daarvoor moet je eerst zo'n ander soort hond meemaken en er ervaring mee hebben/krijgen en niet je uitgeven voor professional en vervolgens doen alsof alle honden dezelfde will to please hebben als de gemiddelde hond van een werkhondenras.
maar voor alles is een eerste keer natuurlijk, werkhondenras of niet.
ik heb nog nooit eerder een hond leren volgen door met een bal zowat in mijn kruis achteruit te lopen, maar dat was wel de manier bij vixen om haar het principe volgen aan het verstand te krijgen.
met een beetje fantasie en een hoop gezond verstand kom je een eind hoor ;)

ik snap trouwens sowieso niet dat iemand bij een niet werkhond hetzelfde resultaat verwacht als bij een werkwillige wel werkhond.
dan is er toch al iets niet helemaal in orde met het gezonde verstand?
of begrijp ik totaal niet wat je bedoelt?
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef: of begrijp ik totaal niet wat je bedoelt?
Dat denk ik wel ja maar ik kan het niet beter uitleggen.
:jank:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”