gewoon zoals je het schrijft toch? Niet met zo'n lange ooooi maar gewoon zoals in hoi?Paisley schreef:Barzoi, is daar al wat over besloten?
Is t een barzooi wat rijmt op mooi. Of is het een barzoi, rijmend op sinasappelbavarois?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitspraak rasnamen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Uitspraak rasnamen
Dat is nu wel het laatste waar ik me druk over maak of ik de naam van een hondenras goed uitspreek of überhaupt weet hoe het precies is.
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
- Aantal honden: 1
Haha nou wilde precies hetzelfde schrijvenNeeltje schreef:Dat is nu wel het laatste waar ik me druk over maak of ik de naam van een hondenras goed uitspreek of überhaupt weet hoe het precies is.

Welsss corgggi, Wailsch korki, of teckel maakt mij niet uit

_Esmee
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ze komen uit Rusland he, niet FrankrijkPaisley schreef:Barzoi, is daar al wat over besloten?
Is t een barzooi wat rijmt op mooi. Of is het een barzoi, rijmend op sinasappelbavarois?

-
- Zeer actief
Ik heb dit topic nooit gezien.
Jemig. Spaniel. Terrier. Klinkt allemaal nergens naar als je t uitspreekt hoe t allemaal moet.
Jemig. Spaniel. Terrier. Klinkt allemaal nergens naar als je t uitspreekt hoe t allemaal moet.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Huh? Terrier en spaniel zonder puntjes uitspreken is toch juist helemaal niet zoals het moet?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Niet volgens de Dikke Van Dale nee, de varianten zonder trema kent hij ook niet.
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Als Fries zijnde is de uitspraak van Wetterhoun natuurlijk een makkie.
De Cane Corso weet ik pas sinds kort dat het ka-ne is.
De rest zal me worst wezen.
De Cane Corso weet ik pas sinds kort dat het ka-ne is.
De rest zal me worst wezen.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik werd er op aangesproken door iemand van de Jack Russell rasvereniging, die heeft 't me uitgelegd. Als onderdeel van de rasnaam is het Engels en dus "Terrier" en als afzonderlijk woord voor het type hond is het Nederlands en dus "Terriër". Gok dat het bij Spaniel soortgelijk is wat betreft Nederlands/Engels.DeDiana schreef:Niet volgens de Dikke Van Dale nee, de varianten zonder trema kent hij ook niet.
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is wetterhoun omdat houn rijmt op meloen. Hoe moeilijk kan het zijn
Houn-meloen. Dus.
Oh, en het is Hamilton steuweruh. En dus níet steuvaaare.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
maar terrier in het engels en terriër in het nederlands is toch gewoon hetzelfde qua uitspraak?Maeve schreef:Ik werd er op aangesproken door iemand van de Jack Russell rasvereniging, die heeft 't me uitgelegd. Als onderdeel van de rasnaam is het Engels en dus "Terrier" en als afzonderlijk woord voor het type hond is het Nederlands en dus "Terriër". Gok dat het bij Spaniel soortgelijk is wat betreft Nederlands/Engels.DeDiana schreef:Niet volgens de Dikke Van Dale nee, de varianten zonder trema kent hij ook niet.
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/
cocker spenjel.. ik blijf het lelijk vinden

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg dus ook ijzerenheinig spaniel.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, Terriër/Terrier is vooral de schrijfwijze. Al ken ik mensen die hardnekkig Tuh-RIER zeggen hoorsbientje schreef:maar terrier in het engels en terriër in het nederlands is toch gewoon hetzelfde qua uitspraak?Maeve schreef:Ik werd er op aangesproken door iemand van de Jack Russell rasvereniging, die heeft 't me uitgelegd. Als onderdeel van de rasnaam is het Engels en dus "Terrier" en als afzonderlijk woord voor het type hond is het Nederlands en dus "Terriër". Gok dat het bij Spaniel soortgelijk is wat betreft Nederlands/Engels.DeDiana schreef:Niet volgens de Dikke Van Dale nee, de varianten zonder trema kent hij ook niet.
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, dat klopt, maar de uitspraak is dan niet ineens terrier - zonder het trema uit te spreken dus. Volgens mij is dat wat mijke bedoelt.Maeve schreef:Ik werd er op aangesproken door iemand van de Jack Russell rasvereniging, die heeft 't me uitgelegd. Als onderdeel van de rasnaam is het Engels en dus "Terrier" en als afzonderlijk woord voor het type hond is het Nederlands en dus "Terriër". Gok dat het bij Spaniel soortgelijk is wat betreft Nederlands/Engels.DeDiana schreef:Niet volgens de Dikke Van Dale nee, de varianten zonder trema kent hij ook niet.
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ja dat gaat over de schrijfwijze, maar de uitspraak blijft toch geiljk. Alleen hebben wij in nederlands schrift de puntjes nodig om dat te benadrukken, in het engels is het al vanzelfsprekend. Oh, ik zie dat Diana me al voor was. Dat is idd wat ik bedoel dusMaeve schreef:Ik werd er op aangesproken door iemand van de Jack Russell rasvereniging, die heeft 't me uitgelegd. Als onderdeel van de rasnaam is het Engels en dus "Terrier" en als afzonderlijk woord voor het type hond is het Nederlands en dus "Terriër". Gok dat het bij Spaniel soortgelijk is wat betreft Nederlands/Engels.DeDiana schreef:Niet volgens de Dikke Van Dale nee, de varianten zonder trema kent hij ook niet.
ter·ri·er
/tErij«r/
spa·ni·el
/spEø«l/, /spaøEl/

Laatst gewijzigd door mijke op 19 dec 2016 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Het is maar net uit welk gedeelte van Friesland je komt. Zowel wetterhoun als wetterhoen is goed uitgesproken.Brindlecardi schreef:Vallhund is dus ook 'Wallhund'
Wetterhoun heb ik wel lang fout gezegd
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Het rijmt ook op oen.Marjoleine schreef:Het is wetterhoun omdat houn rijmt op meloen. Hoe moeilijk kan het zijnHoun-meloen. Dus.
![]()

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Oh nog eentje:
Ca de Bou
Is dat Ka de Bo/Boe/Bau ?
Ca de Bou
Is dat Ka de Bo/Boe/Bau ?
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ka de bow volgens mij
Gelukkig heb ik Cane Corso altijd goed uitgesproken. Terriër en spaniël altijd met trema.
Bij cavalier vond ik het wat raar rollen
maar ik deed het ook goed geloof ik.
Ik hou wel hardnekkig vast aan Oetker en palmolieve. Omdat mijn moeder het zo deed
Gelukkig hebben we altijd makkelijke rassen gehad zoals een boxer, een collie, wat kruisingen( altijd goed), een west Siberische laika, een heidewachtel ( nee niet met een R), een Duitse staande langhaar en een Havanezer.
Ik heb me ooit bescheurd om mensen met een Yorkje die er elke keer vol trots aan refereerden als jorksíer teríerke, met van die gierende uithalen op de ie. Ik begon al te gniffelen als ze weer over hun hondje begonnen
Je kon er bijna een melodietje van maken.

Gelukkig heb ik Cane Corso altijd goed uitgesproken. Terriër en spaniël altijd met trema.
Bij cavalier vond ik het wat raar rollen

Ik hou wel hardnekkig vast aan Oetker en palmolieve. Omdat mijn moeder het zo deed

Gelukkig hebben we altijd makkelijke rassen gehad zoals een boxer, een collie, wat kruisingen( altijd goed), een west Siberische laika, een heidewachtel ( nee niet met een R), een Duitse staande langhaar en een Havanezer.
Ik heb me ooit bescheurd om mensen met een Yorkje die er elke keer vol trots aan refereerden als jorksíer teríerke, met van die gierende uithalen op de ie. Ik begon al te gniffelen als ze weer over hun hondje begonnen

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Hier komen rassen met ingewikkelde namen (nog) niet voor, hier is het Pitbull, Mastief, Boerboel, Rottweiler en Enguh Heddurs, die namen gaan nog wel 

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Shit ZooTamara81 schreef:Shih Tzu is er ook zo een...
Sjie sjuu Tzi Tju
Of, zoals Nanna ze noemt: Tissues

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik heb de mijne pokhouterig Denjel genoemd...sbientje schreef:

en ja, de volgende gaat Joe heten
Omdat iedereen dat zo uitsprak.Marie-Josée schreef: Ik hou wel hardnekkig vast aan Oetker en palmolieve. Omdat mijn moeder het zo deed![]()
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Joe!Rosita Compagner schreef:Ik heb de mijne pokhouterig Denjel genoemd...sbientje schreef:
en ja, de volgende gaat Joe heten

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat is niet helemaal waar. Ik snap wel wat je bedoelt maar de mensen die hûn zeggen, zeggen niet de ou zoals de mensen uit het westen dat doen.nyckle schreef:Het is maar net uit welk gedeelte van Friesland je komt. Zowel wetterhoun als wetterhoen is goed uitgesproken.Brindlecardi schreef:Wetterhoun heb ik wel lang fout gezegd
Het hangt er net wat tussenin.
In het westen zeggen de mensen echt "haun" zeg maar. Veel meer een open klank.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik wisselMarjoleine schreef:Ik zeg dus ook ijzerenheinig spaniel.

Al heeft spenjel maar 2 lettergrepen en als ik het uitspreek zijn het er meer 2,5, dus deze schrijfwijze is niet helemáál fonetisch

Ik heb overigens nog nooit iemand terriër als ter-rier horen uitspreken, maar spaniël (mijn autocorrect geeft er zelf trema's aan trouwens) als spa-niel is heel gebruikelijk.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
komt denk ik ook omdat ter-rie-jer heel anders klinkt dan ter-rier, maar spa-nie-jel en spa-niel niet zo. Die 'jel' lijkt gewoon een rare lgrover schreef:Ik wisselMarjoleine schreef:Ik zeg dus ook ijzerenheinig spaniel.Bij mij is het een cockerspaniel maar een welsj-springer-spenjel. In meervoud zijn het meestel spenjels maar verkleinend worden het dan weer spanieltjes. Heel raar..
Al heeft spenjel maar 2 lettergrepen en als ik het uitspreek zijn het er meer 2,5, dus deze schrijfwijze is niet helemáál fonetisch![]()
Ik heb overigens nog nooit iemand terriër als ter-rier horen uitspreken, maar spaniël (mijn autocorrect geeft er zelf trema's aan trouwens) als spa-niel is heel gebruikelijk.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Op zich plausibel wel. Spa-nie-jel heb ikzelf nog nooit gehoord eigenlijk. Zeg maar dat je spaniël met trema op z'n Nederlands uitspreekt. Ik hoor meestal of spè-nie-jel/spenjel op z'n Engels dus, of spa-niel.sbientje schreef:komt denk ik ook omdat ter-rie-jer heel anders klinkt dan ter-rier, maar spa-nie-jel en spa-niel niet zo. Die 'jel' lijkt gewoon een rare lgrover schreef:Ik wisselMarjoleine schreef:Ik zeg dus ook ijzerenheinig spaniel.Bij mij is het een cockerspaniel maar een welsj-springer-spenjel. In meervoud zijn het meestel spenjels maar verkleinend worden het dan weer spanieltjes. Heel raar..
Al heeft spenjel maar 2 lettergrepen en als ik het uitspreek zijn het er meer 2,5, dus deze schrijfwijze is niet helemáál fonetisch![]()
Zit ik hier trouwens heel zachtjes op m'n werk: "spa-nie-jel"... "spa-niel"... "spènjel"... "ter-rier".. "ter-rie-jer" Ze vonden me al gek maar nu denk ik helemaal

-
- Zeer actief
FOEITamara81 schreef:Hahaha, dit had ik met de Basenji![]()
Ik spreek Cane Corso uit als KEEN KORSO...![]()
Ook geen idee of dit de juiste uitspraak is.

- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Nou in de reclame werd er ook altijd 'OEtker' gezegd. Tot ze opeens 'Utker' gingen zeggen. En dat is niet alleen mij opgevallen. Ze hebben dat echt veranderd vanuit dr. Oetker zelf.Neeltje schreef:Omdat iedereen dat zo uitsprak.Marie-Josée schreef: Ik hou wel hardnekkig vast aan Oetker en palmolieve. Omdat mijn moeder het zo deed![]()
_Esmee