Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uma weer vermist - 10 december THUIS!!!
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Re: Uma weer vermist - 10 december THUIS!!!
Dat hondje mag haar beide pootjes samenknijpen dat ze bij jou zit...bij mij kwam ze van haar levensdagen niet meer los,nooit, nimmer.
Even los van het feit dat ze het nodig heeft, ik zou dat soort zoekacties en ellende niet nodig hebben en het niet meer willen.
Maar daar bewonder ik jullie moed wel! En het feit dat je er deze keer met tracker er weer voor gaat. Ik hoop dat je haar niet meer kwijtraakt..( blijkbaar zijn dit soort soloacties ) een enorme zelfvertrouwenboost...
Succes met haar.
Even los van het feit dat ze het nodig heeft, ik zou dat soort zoekacties en ellende niet nodig hebben en het niet meer willen.
Maar daar bewonder ik jullie moed wel! En het feit dat je er deze keer met tracker er weer voor gaat. Ik hoop dat je haar niet meer kwijtraakt..( blijkbaar zijn dit soort soloacties ) een enorme zelfvertrouwenboost...
Succes met haar.
-
- Zeer actief
Ik ben gekke Henkie niet en heb daar natuurlijk een veilig en bekend gebied voor uitgekozenBrindlecardi schreef:Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat je haar alweer loslaat terwijl je zelf ook aangeeft dat ze zich anders gedraagd. GPS is leuk maar helpt een hond natuurlijk niet tegen andere gevaren zoals auto's. Het is uiteraard jouw keuze.ik zou er aankomende tijd een lange lijn aan hangen in ieder geval.

Wij hebben natuurlijk een kléin beetje schrik gehad en denken echt wel even een paar keer na voordat we los zullen klikken. Op stal zit ze lekker aan een lange lijn in elk geval.
Ik begrijp Uma's reden. Dat had ik eerder in moeten zien maar goed, dat is achteraf natuurlijk.
Met een helm op en ook nog eens óp een paard en dan in combinatie met de prikkels van het schrikdraad is teveel geweest. En dan ook nog eens belangrijk: Manu was er niet. Als we door het bos heen sloffen en ik ben continu met hen bezig is natuurlijk een heel andere situatie die we al honderden keren hebben doorgemaakt en waarin ik haar ook vertrouw en het belangrijkste: zij mij ook.
Dat zeiden wij ook alsbientje schreef: haha, zou ze het daarom doen? Soort Bootcamp Extreme

Ze is ook wel bijzonder ja haha! Ze slaapt nu weer lekker op bed tussen ons inHylos schreef:Ach mooie Uma Puma.![]()
Ik vind het zo'n bijzondere hond. En die ontsnappingsverhalen van jullie helpen daar ook aan mee.![]()
Nu niet weer doen, Uma.![]()
Fijne kerst voor jullie! Gelukkig is ze er bij.

Inderdaad, als ze zich nou ergens verstopt maar dat doet ze niet. Het lijkt wel of er iets in dat koppie op slot slaat.DeDiana schreef:Wat fijn dat ze weer snel is opgeknapt en dat ze er - hoe vreemd ook - weer sterker uit is gekomen.
Heel goed ook dat je het achter jullie kunt laten en haar weer los durft te laten. Die gps zou ik inderdaad altijd om laten, het is nu wel duidelijk dat áls ze toch door een samenloop van omstandigheden de benen neemt, ze snel in die vluchtmodus raakt. Lijkt me een veilig gevoel dat je dan in ieder geval weet waar ze uithangt. Maar laten we er gewoon van uitgaan dat ze vanaf nu geen gekke dingen meer gaat doen
We zijn nu natuurlijk wel veel voorzichtiger. Voor haar verdwijnen was het vertrouwen groot, blijkbaar te groot. Dat vertrouwen is niet volledig verdwenen maar we moeten er wel in sommige situaties vanuit gaan dat ze die dus niet aankan en het niet aankijken maar gewoon aanlijnen of aangelijnd houden. Ze liep ook de plas- en poeprondjes gewoon los, ze kan afstand nemen als ze dat wil en ze vindt het los gewoon fijner om haar behoeften te doen en ze scharrelt wat langs alle geurtjes. Ik vind het jammer dat dat niet kan voor haar. Ze geniet daar duidelijk 100x meer van dan aangelijnd wandelen. Bij een hond als Manu is het minder erg hem aangelijnd te houden, hij gaat alsnog lekker snuffelen en markeren. Het deert hem niet zoveel. Uma neemt aan de lijn gewoon vrijwel geen initiatief, ook niet aan de lange.
Daarom hebben we besloten dat ze gewoon los moet lopen. Dan gaan we daar gewoon een veilige invulling aan geven

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Wat ik me afvraag,
Vorige keer wist je ook waar Uma zat,toch? maar was het lastig haar te benaderen.
Nu met gps tracker weet je ook waar ze is, maar zal ze zich dan wel laten pakken denk je?
Doe a.u.b wel voorzichtig deze maand, ik was opgelucht dat ze in ieder geval weer voor de kerst en oud en nieuw terug is, moet er niet aan denken dat een hond vermist is tijdens vuurwerkknal dagen. Ook al zal dat in de duinen wel minder zijn, die knallen.
Apart om te lezen dat haar zelfvertrouwen juist groter is geworden. Het is een hond met veel verassingen lijkt het
Vorige keer wist je ook waar Uma zat,toch? maar was het lastig haar te benaderen.
Nu met gps tracker weet je ook waar ze is, maar zal ze zich dan wel laten pakken denk je?
Doe a.u.b wel voorzichtig deze maand, ik was opgelucht dat ze in ieder geval weer voor de kerst en oud en nieuw terug is, moet er niet aan denken dat een hond vermist is tijdens vuurwerkknal dagen. Ook al zal dat in de duinen wel minder zijn, die knallen.
Apart om te lezen dat haar zelfvertrouwen juist groter is geworden. Het is een hond met veel verassingen lijkt het

Laatst gewijzigd door Emma op 19 dec 2016 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, precies, dat vertrouwen heeft ze natuurlijk ook gewoon helemaal zelf verdiend de afgelopen 1,5 jaar. Dus ik vind het juist goed dat je dat ook niet meteen helemaal teniet laat doen, maar er nu wel extra rekening mee houdt wat betreft de plekken en de omstandigheden waarin je haar nog wel loslaat.Manuma schreef:Inderdaad, als ze zich nou ergens verstopt maar dat doet ze niet. Het lijkt wel of er iets in dat koppie op slot slaat.
We zijn nu natuurlijk wel veel voorzichtiger. Voor haar verdwijnen was het vertrouwen groot, blijkbaar te groot. Dat vertrouwen is niet volledig verdwenen maar we moeten er wel in sommige situaties vanuit gaan dat ze die dus niet aankan en het niet aankijken maar gewoon aanlijnen of aangelijnd houden.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
En aan een (lichte, draad) flexi? Mijn Mies loopt aan de gewone riem (ook een lange) keurig braaf en doet niks voor zichzelf. Met tuig en flex doet ze wel haar ding (muizen/mollen/rattenholletjes zoeken en uitgraven en kattenpoep vreten). Niet hetzelfde als los natuurlijk met sprintjes tussendoor maar in aanlijngebied prima te doen.Manuma schreef:Uma neemt aan de lijn gewoon vrijwel geen initiatief, ook niet aan de lange.
Mijn Diem loopt overigens altijd aan de (lange) lijn. Hij is niet betrouwbaar in terugkomen als hij zijn zinnen ergens op gezet heeft. Binnen bereik van de lijn snuffelt en rent hij gewoon rond. Leuk is anders en hij zou maar wat graag loslopen, dat erken ik gelijk. Maar ik vond zelf na eindeloos trainen en proberen het een stuk relaxter én veiliger om definitief te kiezen dat hij niet meer loskomt.
Maar, iedereen, iedere situatie en iedere hond is anders dus ook ik zal jullie niet veroordelen voor jullie keus en inschatting

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Die Uma heeft het toch maar getroffen bij jullie hoor! Ik denk dat jullie er uitstekend mee omgaan - ook dat nu alweer loslopen, ik snap dat wel. Het is niet alsof je haar nu in onbekend gebied naast een snelweg nonchalant van de lijn klikt en in je mobiel gaat staan prikken ofzo. De omstandigheden waarin ze in paniek raakte zijn immers duidelijk en vrij simpel te vermijden. Ik zou 7 kleuren stront schijten de eerste keer weer loslaten, maar desalniettemin zou ik denk ik hetzelfde doen als jij. Wat heerlijk dat ze nu gewoon weer bij jullie is, en dat het gelijk alweer zo goed gaat! Heel bijzonder hoe ze er van is gegroeid. Een vreselijk spannend verhaal maar gelukkig Eind goed, Al goed! 

-
- Zeer actief
Ja klopt. Tenminste, ze was de vorige dag op die plek gezien en plots zagen we haar. Toen heeft het ook wel even geduurd voordat ze durfde te komen. Meestal gaat een hond na 2 dagen in de vluchtmodus al gok ik dat het bij een hond als Uma wel eerder zal gebeuren. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat als ik binnen een paar uur bij haar kan ze naar me toekomt.Emma schreef:Wat ik me afvraag,
Met het vuurwerk zijn we inderdaad sowieso voorzichtig. Gelukkig hebben we veel plaatsen in deze regio waar je lekker ver weg zit van de knallen

Ja, we hebben een flexi en daaraan is ze inderdaad wel iets vrijer maar dan loopt ze alleen maar een paar meter voor je uit en is ze nog steeds net een geslagen hondje.pioenroos schreef:En aan een (lichte, draad) flexi? Mijn Mies loopt aan de gewone riem (ook een lange) keurig braaf en doet niks voor zichzelf. Met tuig en flex doet ze wel haar ding (muizen/mollen/rattenholletjes zoeken en uitgraven en kattenpoep vreten). Niet hetzelfde als los natuurlijk met sprintjes tussendoor maar in aanlijngebied prima te doen.
Mijn Diem loopt overigens altijd aan de (lange) lijn. Hij is niet betrouwbaar in terugkomen als hij zijn zinnen ergens op gezet heeft. Binnen bereik van de lijn snuffelt en rent hij gewoon rond. Leuk is anders en hij zou maar wat graag loslopen, dat erken ik gelijk. Maar ik vond zelf na eindeloos trainen en proberen het een stuk relaxter én veiliger om definitief te kiezen dat hij niet meer loskomt.
Maar, iedereen, iedere situatie en iedere hond is anders dus ook ik zal jullie niet veroordelen voor jullie keus en inschattingIk vond het alleen maar erg voor jullie dat Uma voor een tweede keer was vermist.
Wat jij met Diem hebt heb ik toen met Manu ook besloten, die is heel lang niet van de lijn gekomen. Uma is alleen echt heel anders. Ik snap dat men aan mijn oordeel twijfelt omdat ze twee keer langdurig weg is geweest (waarvan één keer bij ons, de andere keer was een stomme fout van een ander), ik kan het wellicht ook helemaal niet goed uitleggen. Ik weet wel dat diegenen die ons en Uma kennen ons oordeel begrijpen. Wie weet komen we jullie nog eens tegen en zul je het wellicht beter begrijpen.
Ik waardeer het echt dat ieder zo meedenkt en hoe iedereen het zou doen als het hun hond was. Echt, ik begrijp het. Ik denk alleen dat Uma wel een hond is die net even anders is. Ja, het is een angstige hond, een beetje een kneuzin zelfs, maar ze is ontzettend aanhankelijk. Ze verkiest ons boven een konijn, wij zijn alles voor haar en daarom is ze ook zo ontzettend braaf voor een Podenco. Ze volgt je tot irritatie aan toe, overal. Wij weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Iets wat ze nog niet aankon, vaak wel, maar in combinatie met een nieuwe prikkel niet. Ook nog eens iets waar ze eerder ook moeite mee gehad heeft. Ik heb het overschat.
Achteraf denk ik: had ik maar mijn helm afgezet of had ik maar even afgestapt.
Het is jammer dat we ook niet kunnen laten zien hoe ze met ons is. Zodra er een vreemd mens tussen staat laat ze een heel andere Uma zien. Dan zie je alleen maar angst en onzekerheid. Er zijn zelfs vrienden van ons die zeiden dat we haar beter in konden laten slapen omdat ze altijd zoveel angst heeft. Los van de lijn heeft ze dat niet, dan kan ze lekker op gepaste afstand kijken en ons volgen. Uma is met ons en de drie andere mensen die ze vertrouwt heel erg hecht. Je komt dan gewoon niet meer van haar af en zelfs twee minuten toilet is dan een ware hel voor haar

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6

En ook tijdens de paardenvierdaagse gewoon altijd. Maar als ik dan in een groepje kwam te rijden dan raakte hij me kwijt. Te veel geuren, te veel paardenbenen en te weinig Aniek in één oogopslag. Dan moest hij me zoeken en als hij me niet meteen vond kwam er paniek. Dan moest ik hem even roepen en zag je de spanning van hem afglijden. O pffff daar is ze.
Terwijl hij rustig 100 meter verder op in een bos kan scharrelen, hij hoort me, ruikt me, weet gewoon waar ik ben.
Dus voor mij was dat ook even een leermomentje. En dat was er voor jou ook een. Prima toch. En ik ken het van Perry ook dat doodongelukkig zijn aan een riem. Het leven is hem niks meer waard.

Gr. Aniek

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest denk ik. Ik bedoelde juist dat ondanks dat ik een hond heb waar ik de keus voor gemaakt heb dat hij niet meer loskomt, ik óók kan begrijpen dat iemand anders, bij een andere hond en/of in een andere situatie, (waarschijnlijk terecht!) een andere keus maakt. En dat ik dat dus niet veroordeel en al helemaal niet zou denken 'eigen schuld'.Manuma schreef:Uma is alleen echt heel anders.pioenroos schreef: Mijn Diem loopt overigens altijd aan de (lange) lijn. Hij is niet betrouwbaar in terugkomen als hij zijn zinnen ergens op gezet heeft. Binnen bereik van de lijn snuffelt en rent hij gewoon rond. Leuk is anders en hij zou maar wat graag loslopen, dat erken ik gelijk. Maar ik vond zelf na eindeloos trainen en proberen het een stuk relaxter én veiliger om definitief te kiezen dat hij niet meer loskomt.
Maar, iedereen, iedere situatie en iedere hond is anders dus ook ik zal jullie niet veroordelen voor jullie keus en inschatting
Het is jammer dat we ook niet kunnen laten zien hoe ze met ons is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar de redenen van weglopen is heel verschillend en bij beide gevallen was ze volstrekt onbereikbaar voor wie dan ook en vervolgens dagen weg. Geen kwestie van een hond die even een half uurtje de kuierlatten neemt en de baas daarna wel weer terug vindt. De volgende keer ligt er een andere reden aan te grondslag die je misschien ook niet had verwacht maar wel kan verklaren. Dan heeft ze wel gps om maar dat is voor een groot deel ook schijnveiligheid.
Ik denk dat iedere baas het zijn hond gunt om los te lopen, maar soms is het even niet anders, in ieder geval niet in gebieden waar ze weer zo weg kan zou ik denken. Je had het eerder over een volledig omheind gebied waar je liep, kan je daar niet naar terug?
Het is verder geen aanval hoor, ik verbaas me er alleen over dat je haar zo snel alweer los laat lopen, ook in combinatie met oud en nieuw wat eraan komt.
Ik denk dat iedere baas het zijn hond gunt om los te lopen, maar soms is het even niet anders, in ieder geval niet in gebieden waar ze weer zo weg kan zou ik denken. Je had het eerder over een volledig omheind gebied waar je liep, kan je daar niet naar terug?
Het is verder geen aanval hoor, ik verbaas me er alleen over dat je haar zo snel alweer los laat lopen, ook in combinatie met oud en nieuw wat eraan komt.
-
- Zeer actief
Dat mag ook, je bent vast niet de enige.
Zoals ik al zei zoeken we alleen veilige gebieden op.
Zoals ik al zei zoeken we alleen veilige gebieden op.
Ah ik begreep 'm anders inderdaad, dank voor je toelichtingpioenroos schreef:Ik ben niet duidelijk genoeg geweest denk ik. Ik bedoelde juist dat ondanks dat ik een hond heb waar ik de keus voor gemaakt heb dat hij niet meer loskomt, ik óók kan begrijpen dat iemand anders, bij een andere hond en/of in een andere situatie, (waarschijnlijk terecht!) een andere keus maakt. En dat ik dat dus niet veroordeel en al helemaal niet zou denken 'eigen schuld'.

Dat klinkt inderdaad als een Uma ja!Budkes schreef:ik snap je volledig hoor. En herken t van Perry tijdens de paardenvierdaagse. Perry loopt zijn hele leven los, altijd, overal. In het bos, op de hei,op de camping maar ook midden in de stad. Gewoon altijd, zijn riem moet ik echt zoeken.
En ook tijdens de paardenvierdaagse gewoon altijd. Maar als ik dan in een groepje kwam te rijden dan raakte hij me kwijt. Te veel geuren, te veel paardenbenen en te weinig Aniek in één oogopslag. Dan moest hij me zoeken en als hij me niet meteen vond kwam er paniek. Dan moest ik hem even roepen en zag je de spanning van hem afglijden. O pffff daar is ze.
Terwijl hij rustig 100 meter verder op in een bos kan scharrelen, hij hoort me, ruikt me, weet gewoon waar ik ben.
Dus voor mij was dat ook even een leermomentje. En dat was er voor jou ook een. Prima toch. En ik ken het van Perry ook dat doodongelukkig zijn aan een riem. Het leven is hem niks meer waard.
Ja, zoals iemand al zei: klotsende oksels. Maar na een paar minuten trok dat gelukkig al weg.mijke schreef:Die Uma heeft het toch maar getroffen bij jullie hoor! Ik denk dat jullie er uitstekend mee omgaan - ook dat nu alweer loslopen, ik snap dat wel. Het is niet alsof je haar nu in onbekend gebied naast een snelweg nonchalant van de lijn klikt en in je mobiel gaat staan prikken ofzo. De omstandigheden waarin ze in paniek raakte zijn immers duidelijk en vrij simpel te vermijden. Ik zou 7 kleuren stront schijten de eerste keer weer loslaten, maar desalniettemin zou ik denk ik hetzelfde doen als jij. Wat heerlijk dat ze nu gewoon weer bij jullie is, en dat het gelijk alweer zo goed gaat! Heel bijzonder hoe ze er van is gegroeid. Een vreselijk spannend verhaal maar gelukkig Eind goed, Al goed!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
ik snap je, ik zou het zelf niet kunnen maar ik heb gezien hoe ze aan de riem loopt en geloof het direct dat ze dan gewoon minder blij is.Dat straalt ze dan ook duidelijk uit.
Dus ik begrijp dat je haar loslaat.
Maar ik vind het heel heldhaftig van je. Ik zou het gewoon niet meer durven denk ik.
Ik hoop dat ze het gewoon nooit meer doet, dat is beter voor iedereen hahaha
Ik wens jullie hele fijne feestdagen!
Dus ik begrijp dat je haar loslaat.
Maar ik vind het heel heldhaftig van je. Ik zou het gewoon niet meer durven denk ik.
Ik hoop dat ze het gewoon nooit meer doet, dat is beter voor iedereen hahaha
Ik wens jullie hele fijne feestdagen!
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik zou het denk ook niet kunnen.
Maar ik vind dat de keuze aan ieder omdat jullie haar kunnen en niemand anders vergeet dat niet
Gelukkig is het stomme wijf thuis
veilig zodat jullie rustig kerst kunnen vieren hoop ik.
En ik hoop dat madame het uit haar kop laat om weer de benen te nemen, je zou er nog een beroerte aan over kunnen houden zo dus dat moet ze gewoon niet meer doen. Ze treft het met jullie en wat anderen ook denken jullie weten hoe het zit.
Maar ik vind dat de keuze aan ieder omdat jullie haar kunnen en niemand anders vergeet dat niet

Gelukkig is het stomme wijf thuis

En ik hoop dat madame het uit haar kop laat om weer de benen te nemen, je zou er nog een beroerte aan over kunnen houden zo dus dat moet ze gewoon niet meer doen. Ze treft het met jullie en wat anderen ook denken jullie weten hoe het zit.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Och wat een schattige foto's
Ik snap het hoor, wat mij betreft moet een hond ook los kunnen lopen en onze bange Griek liep ook los ondanks dat hij enorm kon schrikken
en 2 keer de benen/poten had genomen. Ook hij vertrouwde mij volledig, maar dan gebeurde er iets totaal onverwachts en nam toch zijn
angst en instinct het over. Wij hadden het geluk dat we hem in beide keren binnen een paar uur terug hadden.
Maar een hond, en ik denk zeker zo'n hond als Uma, moet een bepaalde mate van vrijheid hebben. Je doet zo voorzichtig mogelijk, je hebt
een gps en dan is het toch dat stukje loslaten... en ja, je neemt een risico, maar haar leven is wel zoveel beter als ze los kan lopen dat het
soms dat risico waard is.

Ik snap het hoor, wat mij betreft moet een hond ook los kunnen lopen en onze bange Griek liep ook los ondanks dat hij enorm kon schrikken
en 2 keer de benen/poten had genomen. Ook hij vertrouwde mij volledig, maar dan gebeurde er iets totaal onverwachts en nam toch zijn
angst en instinct het over. Wij hadden het geluk dat we hem in beide keren binnen een paar uur terug hadden.
Maar een hond, en ik denk zeker zo'n hond als Uma, moet een bepaalde mate van vrijheid hebben. Je doet zo voorzichtig mogelijk, je hebt
een gps en dan is het toch dat stukje loslaten... en ja, je neemt een risico, maar haar leven is wel zoveel beter als ze los kan lopen dat het
soms dat risico waard is.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Wat super dat het zo goed met haar gaat. Fijn dat ze nu (weer?) een GPS tracker heeft.
Ik had mijn mening over het loslopen al gegeven, en al gezegd dat mijn mening er niet toe doet verder. Hopelijk blijft ze nu weer lekker bij jullie en gebeurd het niet weer, zeker zo vlak voor oud en nieuw.
Als ik het zo lees, is ze zelf ook gewoon heel blij om weer thuis te zijn!
Ik had mijn mening over het loslopen al gegeven, en al gezegd dat mijn mening er niet toe doet verder. Hopelijk blijft ze nu weer lekker bij jullie en gebeurd het niet weer, zeker zo vlak voor oud en nieuw.
Als ik het zo lees, is ze zelf ook gewoon heel blij om weer thuis te zijn!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik denk ook wel dat Uma goed zit bij jullie, Manuma.
Voor Uma zelf denk ik dat hij het niet eens zo erg vind, hij kan wel prima voor zichzelf zorgen, denk ik zo. Heeft hij waarschijnlijk wel vaker moeten doen. Ik weet niet of het een straathond was?
En een hond die eigenlijk grootste tijd heel goed bij je in de buurt blijft, laat je ook wel makkelijker los. Alleen opletten dat wanneer je Uma los laat, je zelf ook je volle aandacht bij haar kan houden. Een onzichtbaar lijntje om het zo te noemen.
Voor Uma zelf denk ik dat hij het niet eens zo erg vind, hij kan wel prima voor zichzelf zorgen, denk ik zo. Heeft hij waarschijnlijk wel vaker moeten doen. Ik weet niet of het een straathond was?
En een hond die eigenlijk grootste tijd heel goed bij je in de buurt blijft, laat je ook wel makkelijker los. Alleen opletten dat wanneer je Uma los laat, je zelf ook je volle aandacht bij haar kan houden. Een onzichtbaar lijntje om het zo te noemen.
- Jackira
- Zeer actief
Julie kennen zelf Uma het beste en je verklaring voor het weglopen klinkt heel logisch. Als ze er nou uit angst zonder aanwijsbare reden vandoor zou gaan is het wat anders. Ik vind het knap dat je het zo snel al weer aandurft. Maar ik kan me er zeker iets bij voorstellen dat jullie haar weer loslaten!
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Weet je, ik dacht ook toen ik het op FB langs zag komen: 'Jezus, alwéér?!' Maar dat had niks met jullie als eigenaar te maken, ik zie ook niet in hoe dit jullie aangerekend zou kunnen worden? Qua loslaten, tja ik zou het dus nooit meer doen, maar dat is dus de reden dat jullie een super huisje voor haar zijn en anderen zoals ik dat niet zouden zijn. Als zij zo ongelukkig is aan de lijn, dan kan je toch weinig anders? Ik vind het knap dat jullie aan haar denken ipv haar vast te houden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Het lijkt me ook heel moeilij op zo´n hond altijd aan de lijn te hebben, dus ik begrijp je wel.
Wat betreft deze keer dat ze er vandoor ging: was ze nog nooit op de manege geweest? Of had ze je niet eerder op een paard gezien?
Wat betreft deze keer dat ze er vandoor ging: was ze nog nooit op de manege geweest? Of had ze je niet eerder op een paard gezien?
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Habibi herkent mij ook niet automatisch als ik op het paard zit.
Als ik even roep wel, als het overzichtelijk is (alleen ik en mijn paard, verder niets) gaat het ook prima.
Maar meer paarden of teveel onrust is lastiger.
Als ik op mijn paard zit, kan ik ook niet 100% mijn aandacht bij Habibi houden.
Zeker als paardlief even wat onverwachts doet.
Als ik rust wil tijdens het rijden (dus mijn aandacht volledig op paardlief wil kunnen richten) dan blijft Habibi die tijd even in de auto.
Tijdens alle dingen eromheen
-Paard uit wei halen
-Poetsen
-Zadelen
-Afzadelen
-Rollen in het zand
-Afspuiten met water
-napoetsen
-In de wei zetten
-Koffie drinken op stal (doe ik lang en uitgebreid...)
-Hoefsmid
Etc etc
Loopt madammeke wel rond.
Maar dan heb ik ook altijd een "oogje" over.
Als ik iemand even moet helpen met een jong paard, of onrustige paarden uit de wei halen of zoiets, zet ik haar ook even in de auto.
Ook weer omdat ik op die momenten mijn volle aandacht even nodig heb bij de paarden
Voor mij werkt dat prima, is haast een tweede natuur geworden.
Wie weet kun jij daar ook iets mee, bij jou op stal?
Als ik even roep wel, als het overzichtelijk is (alleen ik en mijn paard, verder niets) gaat het ook prima.
Maar meer paarden of teveel onrust is lastiger.
Als ik op mijn paard zit, kan ik ook niet 100% mijn aandacht bij Habibi houden.
Zeker als paardlief even wat onverwachts doet.
Als ik rust wil tijdens het rijden (dus mijn aandacht volledig op paardlief wil kunnen richten) dan blijft Habibi die tijd even in de auto.
Tijdens alle dingen eromheen
-Paard uit wei halen
-Poetsen
-Zadelen
-Afzadelen
-Rollen in het zand
-Afspuiten met water
-napoetsen
-In de wei zetten
-Koffie drinken op stal (doe ik lang en uitgebreid...)
-Hoefsmid
Etc etc
Loopt madammeke wel rond.
Maar dan heb ik ook altijd een "oogje" over.
Als ik iemand even moet helpen met een jong paard, of onrustige paarden uit de wei halen of zoiets, zet ik haar ook even in de auto.
Ook weer omdat ik op die momenten mijn volle aandacht even nodig heb bij de paarden
Voor mij werkt dat prima, is haast een tweede natuur geworden.
Wie weet kun jij daar ook iets mee, bij jou op stal?

-
- Zeer actief
Ik snap sowieso dat hele schuld gedoe niet zo. Tante Uma is vaker weggelopen en dan is het maar op de blaren zitten als het weer gebeurt? Dat maakt een baas die Uma weer los laat een slechte hondenbaas? Ik vind het onzin. Mocht ze ooit weer ontsnappen en em peren (* klopt af*) dan is het toch gewoon alleen maar weer verdrietig en hopen dat ze snel weer terug komt?
Izzie is ook lastig te benaderen door vreemden gok ik zo als ze ooit wegloopt. Maar ze dartelt te leuk los van de riem om haar constant vast te houden.
Izzie is ook lastig te benaderen door vreemden gok ik zo als ze ooit wegloopt. Maar ze dartelt te leuk los van de riem om haar constant vast te houden.
- dre
- Zeer actief
Ik vind het knap dat je het los hebt kunnen laten, natuurlijk heb je je energie voor Uma nodig gehad, maar de opmerkingen moeten toch hard binnenkomen op dat moment.Manuma schreef:Ja, die waren er veel. Geeft niet, "jullie" kennen Uma niet en ons ook niet. Ook het verhaal niet dus ik heb dat, hoe moeilijk ook, losgelaten en toch alle energie in Uma gestoken.
Dankjewel, genieten doen we!
Ze is inderdaad een lekker wijffieEn mooi op gewicht nu
Het is allemaal al pijnlijk genoeg zonder dat mensen je allerlei lelijke dingen naar je hoofd gooien op dat moment. Plus, Uma hebben jullie er nog steeds niet mee terug en in tegenstelling tot wat (schijnbaar) een heleboel mensen denken kan je toch zo zien dat madam echt bij jullie hoort

Weet je, mijn Juno is een jager en die neemt soms de benen, meestal een paar minuten vorig jaar een half uurtje, paniek hier want dat was ik niet gewend

Shelly kan zich compleet afsluiten en vergeten dat ze een baas heeft waar ze naar terug moet, die is ook al 2x een kwartiertje kwijt geweest (en dan nog merkt ze je pas op als je naast dr staat).
Niet zo dramatisch als Uma, maar voor mij wel genoeg om het loslaten te overwegen en ook elke keer weer te kiezen met klotsende oksels ze los te laten, want soms is het kleine risico het genot van de hond waard

Jullie durven het nog steeds aan om Uma's geluk boven jullie stress te zetten en dat vind ik knap. Al hoop ik voor iedereen dat dit wel haar laatste bootcamp xtreme was

-
- Zeer actief
Dat is natuurlijk complete onzin, dat je een slechte baas zou zijn als je de keuze maakt om haar in niet omheinde gebieden niet los te laten. Ik ken zat honden die heus graag van de lijn lopen, maar waar het gewoon niet kan. Door weglopen, door jagen, doordat ze andere honden slopen...in heel veel landen zijn er daarnaast nauwelijks losloop gebieden of is er een aanlijnplicht. Als een hond een gevaar kan vormen voor zichzelf of voor anderen dan zal toch het beschermen van je eigen hond en dat van anderen zwaarder moeten wegen uiteindelijk dan dat loslopen. Er zijn tal van manieren om een hond toch gelukkig te laten zijn. Heus waar. Ook UmaTessaThomas schreef:Qua loslaten, tja ik zou het dus nooit meer doen, maar dat is dus de reden dat jullie een super huisje voor haar zijn en anderen zoals ik dat niet zouden zijn. Als zij zo ongelukkig is aan de lijn, dan kan je toch weinig anders?

Zoals eerder gezegd, het is verder de keuze van manuma uiteraard. Maar het is onzin om te beweren dat een hond aan de riem laten in een geval als deze ervoor zou zorgen dat je een slechte baas bent, maar andersom ben je dan wel een goede baas.
- TessaThomas
- Zeer actief
JIJ vindt het complete onzin en haalt er nu dingen bij over de niet omheinde gebieden. Ik zou bij zo'n hond nooit meer het vertrouwen hebben om haar waar dan ook los te laten, omheind of niet. En bij een hond die duidelijk doodongelukkig wordt van alleen aan de lijn, ja dan zou ik mezelf geen geschikt baasje voor zo'n hond vinden. Ik heb één hond die niet los kan lopen, tenzij het compleet verlaten is, maar zij is aan de lange lijn net zo blij als die ene keer in de zoveel tijd dat ze wel los kan. Dan heb ik er geen problemen mee dat zij 95% van de tijd aan de lijn loopt. Manu loopt ook veel aan de lange lijn als ik het goed heb, daar houdt Manuma rekening mee en hij heeft er minder moeite mee.
En het is niet omdat ze haar loslaten dat ik het goede baasjes vind, maar juist omdat ze naar Uma kijken. Ik heb het nergens over goede of slechte bazen, maar over geschikte. Dus nee, je bent geen slechte baas als je haar nooit meer los laat, maar ik vind het dan ook niet de meest geschikte baas. Het is niet zo dat Uma ondoordacht ergens losgeklikt is, er is gekeken naar de plek en op de manege zal er nu anders mee omgegaan worden.
En het is niet omdat ze haar loslaten dat ik het goede baasjes vind, maar juist omdat ze naar Uma kijken. Ik heb het nergens over goede of slechte bazen, maar over geschikte. Dus nee, je bent geen slechte baas als je haar nooit meer los laat, maar ik vind het dan ook niet de meest geschikte baas. Het is niet zo dat Uma ondoordacht ergens losgeklikt is, er is gekeken naar de plek en op de manege zal er nu anders mee omgegaan worden.
-
- Zeer actief
Dat een hond er doodongelukkig van wordt is voor een groot deel je eigen interpretatie natuurlijk. Gaat Apple liever aan de riem dan los? Nee natuurlijk niet. Maar ze zal soms toch moeten omdat ze anders het hele veld leeg eet. Vervelend en jammer, maar ben je dan ongeschikter dan wanneer je in zo'n geval je hond zijn goddelijke gang laat gaan? Nee dat vind ik niet. Ik bescherm haar op zo'n moment tegen zichzelf. De keuze om je hond niet te beschermen door de hond wel los te laten maakt je overigens ook niet zozeer ongeschikt, maar ook niet zo maar veel geschikter als baas.TessaThomas schreef:JIJ vindt het complete onzin en haalt er nu dingen bij over de niet omheinde gebieden. Ik zou bij zo'n hond nooit meer het vertrouwen hebben om haar waar dan ook los te laten, omheind of niet. En bij een hond die duidelijk doodongelukkig wordt van alleen aan de lijn, ja dan zou ik mezelf geen geschikt baasje voor zo'n hond vinden. Ik heb één hond die niet los kan lopen, tenzij het compleet verlaten is, maar zij is aan de lange lijn net zo blij als die ene keer in de zoveel tijd dat ze wel los kan. Dan heb ik er geen problemen mee dat zij 95% van de tijd aan de lijn loopt. Manu loopt ook veel aan de lange lijn als ik het goed heb, daar houdt Manuma rekening mee en hij heeft er minder moeite mee.
Soms moet je een hond tegen zichzelf beschermen en is dat het beste wat je als baas kan doen. Niet ongeschikt dus

- TessaThomas
- Zeer actief
En wanneer moet je de hond beschermen door haar altijd aan de lijn te houden? Omdat ze één keer bij Manuma weggelopen is? In een situatie die nu dus te voorkomen is, omdat het (de enige meevaller in dit verhaal voordat ze gevonden werd) een duidelijke situatie was waar er geen volledige aandacht op Uma kon zijn. Haar beschermen doe je in dit geval en naar mijn mening door er rekening mee te houden dat deze situatie te veel was voor haar. Niet door haar alleen nog maar aan de lijn te houden. Mijn punt is dat ik dus inderdaad haar niet meer los zou laten, terwijl het normale loslopen gewoon goed gaat. Dan ontneem je een hond het loslopen, omdat je als eigenaar bang bent voor een mogelijkheid. En daarom vind ik mezelf geen geschikt huis voor zo'n hond.
Aan de lijn doodongelukkig klinkt het wel zoals Manuma beschrijft. En wat doet Manuma dan anders eigenlijk? Jij houdt Apple op bepaalde plekken aan de lijn wegens vreten, maar andere plekken mag ze wel los. Je houdt haar niet altijd aan de lijn, omdat er de mogelijkheid is dat ze iets opvreet toch? Manuma zal het nu op de manege anders gaan doen, denk ik, maar waarom moet Uma altijd aan de lijn, ook in situaties die niet op deze lijken? Doe je dat dan voor de hond, of alleen voor jezelf?
Aan de lijn doodongelukkig klinkt het wel zoals Manuma beschrijft. En wat doet Manuma dan anders eigenlijk? Jij houdt Apple op bepaalde plekken aan de lijn wegens vreten, maar andere plekken mag ze wel los. Je houdt haar niet altijd aan de lijn, omdat er de mogelijkheid is dat ze iets opvreet toch? Manuma zal het nu op de manege anders gaan doen, denk ik, maar waarom moet Uma altijd aan de lijn, ook in situaties die niet op deze lijken? Doe je dat dan voor de hond, of alleen voor jezelf?
-
- Zeer actief
Ze is twee keer in compleet blinde paniek weggerend en vervolgens dagenlang kwijt geweest. Het valt voor mij niet onder de noemer van een hond die even een uurtje schijt heeft aan de baas en zelf wel weer op zoek gaat. Het is van zo'n compleet andere orde dat het niet iets is wat ik nog heel vaak zou uitproberen. Ik zeg niet dat uma nooit meer los zou mogen, maar ik zou wel op zoek gaan naar goed omheinde plekken waar ze gewoon niet uit kan. En ik had haar niet na 3 weken alweer los gegooid.TessaThomas schreef:En wanneer moet je de hond beschermen door haar altijd aan de lijn te houden? Omdat ze één keer bij Manuma weggelopen is? In een situatie die nu dus te voorkomen is, omdat het (de enige meevaller in dit verhaal voordat ze gevonden werd) een duidelijke situatie was waar er geen volledige aandacht op Uma kon zijn. Haar beschermen doe je in dit geval en naar mijn mening door er rekening mee te houden dat deze situatie te veel was voor haar. Niet door haar alleen nog maar aan de lijn te houden. Mijn punt is dat ik dus inderdaad haar niet meer los zou laten, terwijl het normale loslopen gewoon goed gaat. Dan ontneem je een hond het loslopen, omdat je als eigenaar bang bent voor een mogelijkheid. En daarom vind ik mezelf geen geschikt huis voor zo'n hond.
Ik ben er daarnaast ook gewoon van overtuigd dat Uma ook aan de lijn een prima leven zou kunnen hebben. Dat was ook waarom ik in eerste instantie op jou reageerde. Het is nu net alsof de keuze om haar los te laten je tot een heel veel betere of geschiktere baas maakt dan wanneer je de keuze maakt om haar aangelijnd te houden. Er zijn heel veel honden die heel graag los zouden willen lopen, maar waarbij het risico te groot is om het ook daadwerkelijk te doen, daar is volstrekt niets mis mee. Ook niet bij een Uma. Dat is alles wat ik zeg

-
- Zeer actief
Ja, je punt is begrepen Brindlecardi.
Uma is onze hond, wij kennen haar en bepalen voor haar. Uit wat jij schrijft maak ik op dat jij de situatie heel anders ziet en dat je die ook gewoon niet kent en dus niet begrijpt. Dat heb ik uit eerdere posts van je allang begrepen. Ik snap ergens wel dat je zo denkt als je denkt. Jij kunt je niet eens voorstellen dat een willekeurige hond weg kan lopen dus ik ga er geeneens teveel moeite in stoppen opnieuw uitleg te geven
Habibi, dat is inderdaad wat ik me ook voorgenomen heb. Ik durf haar voorlopig niet meer los te laten op stal maar op den duur gaan we het wel op die manier doen
Dank voor je uitgebreide post met tips!
Uma is onze hond, wij kennen haar en bepalen voor haar. Uit wat jij schrijft maak ik op dat jij de situatie heel anders ziet en dat je die ook gewoon niet kent en dus niet begrijpt. Dat heb ik uit eerdere posts van je allang begrepen. Ik snap ergens wel dat je zo denkt als je denkt. Jij kunt je niet eens voorstellen dat een willekeurige hond weg kan lopen dus ik ga er geeneens teveel moeite in stoppen opnieuw uitleg te geven

Habibi, dat is inderdaad wat ik me ook voorgenomen heb. Ik durf haar voorlopig niet meer los te laten op stal maar op den duur gaan we het wel op die manier doen

- TessaThomas
- Zeer actief
Waarvan maar 1 keer bij Manuma vandaan, die andere keer waren zij niet eens in het land, dacht ik? Maar goed, wat is goed omheind? Een hond echt in paniek komt ook daar uit. Tenminste, als ik naar Tessa kijk die absoluut niet eens over 5 cm heen springt, die probeert wel de 2m schutting over te komen als er vuurwerk is. En ik ben van mening dat dat wisselt per hond qua ongelukkig met aangelijnd lopen. Tessa maakt het niks uit als ze de rest van haar leven aan de lijn loopt, maar zoals al eerder beschreven werd over Uma geloof ik niet dat zij haar ei kwijt kan aan de lijn. Dus ja, als je een hond hebt die zwaar ongelukkig wordt aan de lijn (en ik ben van mening dat die honden er zijn, misschien niet zoveel als mensen vaak denken, maar dat is wat anders) en je die hond aan de lijn wilt houden omdat er de kans is dat er iets gebeurt, dat je die hond dan zwaar te kort doet.
Maar goed, ik betrek het op mezelf. Ik zou mezelf dus geen geschikte baas voor zo'n type hond vinden doordat ik zo'n hond ook niet in een omheind gebied los zou durven gooien. En ik vind Manuma dus wel een geschikte baas en ik vind het bijzonder knap hoe zij ermee omgaan. Misschien juist nog wel meer, omdat ik het niet zou kunnen.
Maar goed, ik betrek het op mezelf. Ik zou mezelf dus geen geschikte baas voor zo'n type hond vinden doordat ik zo'n hond ook niet in een omheind gebied los zou durven gooien. En ik vind Manuma dus wel een geschikte baas en ik vind het bijzonder knap hoe zij ermee omgaan. Misschien juist nog wel meer, omdat ik het niet zou kunnen.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ik lees haar post iets anders dan jij. Want ben ik een slechte baas als ik er voor kies mijn honden niet los te laten lopen? Dat vind ik ook nogal wat om te zeggen. En ja dat wordt hier in het topic wel gesuggereerd. Ben jij een beter baas omdat je er wel voor kiest om je honden los te laten lopen? Nee maar ook geen slechtere.Manuma schreef:Ja, je punt is begrepen Brindlecardi.
Habibi, dat is inderdaad wat ik me ook voorgenomen heb. Ik durf haar voorlopig niet meer los te laten op stal maar op den duur gaan we het wel op die manier doenDank voor je uitgebreide post met tips!
iedereen maakt met zijn honden zijn eigen keuzes en dat mensen er anders over denken ja dat is dan jammer. Ik denk er ook anders over maar dat maakt mij geen beter of slechtere hondenbaas alleen een andere.