Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plotselinge angst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

Plotselinge angst

Ongelezen bericht door Dartie Duck »

Toen ik zojuist thuis kwam om MaxX (Rottweiler van bijna 9 maanden) eten te geven, zag ik dat ie heel erg nat was onder de kin. Te nat naar mijn oordeel.
Toen ik de voerbak pakte om deze te vullen viel ook gelijk op dat ie in de bench bleef liggen. Vreemd, want normaal staat meneer geduldig te wachten bij de bak en wacht tot ik hem toestemming geef om te eten.

Toen ie toch de verleiding van de voerbak niet kon weerstaan zag ik dat er iets mis was. Staart tussen benen en heftig trillend op de achterpoten en maar naar de buitendeur kijken.
Toen ie de voerbak leeg had liep ie naar de deur en bleef daar angstig zitten en heel gespannen kijken. Bij het openen van de deur om hem ff eruit te laten, bleef ie zitten waar ie zat. Zelfs op het voor komen, waar ie altijd perfect op reageert, verroerde MaxX zich niet over de drempel.

Kan ie ergens zo van geschrokken zijn, (al weet ik niet wat er gebeurd kan zijn) dat ie er aardig beroerd van wordt of duid dit symptoom op iets anders. En, hoe kan ik het beste met deze plotselinge angst omgaan.

Dartie
Laatst gewijzigd door Dartie Duck op 20 feb 2004 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik gok erop dat hij zich de *** is geschrokken...

maar misschien zijn er mensen met een andere verklaring
Afbeelding
Hugo
Actief

Ongelezen bericht door Hugo »

Deel ook deze mening hij is ergens gigantisch van geschrokken, zijn bench is zijn veilige plekkie, vandaar dat hij daar in blijft. Hij had nog niet het vertrouwen dat alles weer goed was. :roll:
Afbeelding
U wilt werkruimte.....geen probleem, vast!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ja lijkt er inderdaad op dat tie flink is geschokken mischien de postbode
Afbeelding
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hallo luitjes,

Inmiddels ben ik er al achter wat er gebeurd is. De achterkant van mijn woning grens aan een vrij besloten parkeerterrein dat eens per jaar dienst doet als tijdelijke opslagplaats voor gekapte struikjes en bijgewerkte boomtjes. Van de buurvrouw vernomen dat de gemeente de bomen heeft opgehaald met een versnipperaar. (teringherrie). Haar hond Kay (een herder) is er goed opgegaan, maar ze heeft niks gemerkt of gehoord van MaxX.

Inmiddels is ie weer de oude en snuffelt weer lekker nieuwsgierig rond.

BTW: Kunnen ze van angst werkelijk zo gaan kwijlen dat hun poten en hals er uitzien alsof ze zo uit het water komen?

Dartie

PS: Bench staat altijd open en me inboedel heeft tot nu geen vervelende aanvaring gehad. Ook de schoenen niet van kids en de rest. Dat maakte hem juist zo bijzonder. Tuin is een ander verhaal, maar dat hoort er een beetje bij.
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

wel weet je nu wat er gebeurt is.

Als ik je een tip mag geven; wen Max aan herrie.
Sla een keer tegen de deur aan of de container en doe net alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. (dus als Max dan angstig reageert geen aandacht geven)

Niet iedere keer als je langs de container loopt want dan gaat dat ook weer wennen.
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoi Miranda

Bedankt voor je tip. Toch dacht ik wel dat MaxX aan veel herrie gewend is, maar die versnipperaar ben ik echt vergeten en daar schrik ik ook van als die boompjes erin gaan.
Ook herrie maken en doen alsof er niks aan de hand is doet zo´n beetje iedereen hier thuis, maar die hebben er dan geen erg in. (hi hi) En MaxX reageert hier niet eens meer op.

Ook met vuurwerk (zijn eerste oudjaar) is het wel schuchter doch nieuwsgierig begonnen, maar omdat ik gewoon naar de buren liep etc. etc. en geen enkele gerichte aandacht aan hem gaf, had ie het al vrij snel door dat het de normaalste zaak was en bleef netjes volgen met verheven staart en de benodigde alertheid.

Dartie
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik ben blij dat het niks lichamelijks is, dus verplaats ik deze topic naar gedrag. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nou Roelfien, dat het niks lichamelijk is, daar ben ik een kleine tien minuten geleden wel heel erg onzeker van geworden.
MaxX vertoont plots (in mijn ogen) een heel ander gedrag. Het is een wereld van verschil dat ik niet eerder heb meegemaakt en eigenlijk weet ik nu niet goed wat de juiste aanpak nu moet zijn. Hard tegen hard of met de mantel der liefde en vooral geduld.

Hij reageert nu wel heel erg extreem goed op commando´s zoals Voor, zit en af. Maar als ik hem daarvoor beloon met een lekkere aai en een schouderklop, begint ie lichtelijk te grommen. (geen tanden, maar lichtelijk van uit zijn keel)
Vijf minuten later zit ik ff op de bank, MaxX komt voor mijn voeten liggen en toen ik hem wilde kroelen in het gebied waar de meeste honden geliefkoost worden, weer dat lichte grommen.
Wat alles nog verwarrender maakt is dat ie wel zijn speeltjes achterna loopt en retour brengt, maar ik mag niet aan hem zitten om hem hiervoor te belonen.

Is dit puberaal gedrag gezien zijn leeftijd (9 maanden) of is er mogelijk iets anders aan de hand wat MaxX mij wilt laten weten. Tandjes kijken geen probleem, op zijn heup aaien idem, maar zo gauw hoofd en schouderpartij wordt benaderd reageert ie knap chagrijnig.
Ik zie geen verwondingen. Zou hij zich vanmiddag met dat akkefietje met die versnipperaar gekneust kunnen hebben. Helaas was ik hier niet bij en trof ik in de woning ook geen sporen van doorgedraaid gedrag.

Dartie
Laatst gewijzigd door Dartie Duck op 20 feb 2004 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Dartie Duck schreef:Nou Roelfien, dat het niks lichamelijk is, daar ben ik een kleine tien minuten geleden wel heel erg onzeker van geworden.
MaxX vertoont plots (in mijn ogen) een heel ander gedrag. Het is een wereld van verschil dat ik niet eerder heb meegemaakt en eigenlijk weet ik nu niet goed wat de juiste aanpak nu moet zijn. Hard tegen hard of met de mantel der liefde en vooral geduld.

Hij reageert nu wel heel erg extreem goed op commando´s zoals Voor, zit en af. Maar als ik hem daarvoor beloon met een lekkere aai en een schouderklop, begint ie lichtelijk te grommen. (geen tanden, maar lichtelijk van uit zijn keel)
Vijf minuten later zit ik ff op de bank, MaxX komt voor mijn voeten liggen en toen ik hem wilde kroelen in het gebied waar de meeste honden geliefkoost worden, weer dat lichte grommen.
Wat alles nog verwarrender maakt is dat ie wel zijn speeltjes achterna loopt en retour brengt, maar ik mag niet aan hem zitten om hem hiervoor te belonen.

Is dit puberaal gedrag gezien zijn leeftijd (9 maanden) of is er mogelijk iets anders aan de hand wat MaxX mij wilt laten weten. Tandjes kijken geen probleem, op zijn heup aaien idem, maar zo gauw hoofd en schouderpartij wordt benaderd reageert ie knap chagrijnig.
Ik zie geen verwondingen. Zou hij zich vanmiddag met dat akkefietje met die versnipperaar gekneust kunnen hebben. Helaas was ik hier niet bij.

Dartie
Mocht je het helemaal niet vertrouwen, dan zou je altijd even naar de DA kunnen gaan, om iets medisch uit te sluiten ;)
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

@Dingo

Dat snap ik Dingo en die DA is ook iets wat vanuit mijn achterhoofd mijn mond uitrolt.
In ieder geval bedankt voor je reply.

Toch zou ik willen weten van sommige forumleden of ze dit herkennen.

BTW: De avatar links is de real MaxX (met photoshop uit een foto gehaald)

Dartie
Laatst gewijzigd door Dartie Duck op 20 feb 2004 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het wel een raar idee, en een beetje vergezocht ook, maar het zou misschien wel zo kunnen zijn dat hij barstende koppijn heeft, van die hele stresspartij.
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ Wil de Hond

Nou nou, dat zou een hoop verklaren!

Bedankt, maar ik kijk het even aan.

Dartie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Epileptisch insult? Het gedrag kan zowel voor als na een aanval wezelijk verschillen van normaal gedrag...ik noem maar een dwarsstraat, maar hou het in de gaten. ;)
Trouwens, veel rottie's grommen als ze iets leuk vinden. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ Eline

Grommen rotties als ze iets leuk vinden!? Ik heb veel boeken en internetpagina´s gelezen, maar jouw opmerking kan ik me niet heugen ooit ergens gelezen te hebben. Toch is het wel een interessante theorie en eigenlijk tot een normaal gedragskenmerk te rekenen.
Maar gezien dat akkefietje van vanmiddag blijf ik ff argwanend.

Thnx

Dartie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Dartie Duck schreef:@ Eline

Grommen rotties als ze iets leuk vinden!? Ik heb veel boeken en internetpagina´s gelezen, maar jouw opmerking kan ik me niet heugen ooit ergens gelezen te hebben. Toch is het wel een interessante theorie en eigenlijk tot een normaal gedragskenmerk te rekenen.

Thnx

Dartie
Nou hoo,begrijp me niet verkeerd. Grommen is gewoon grommen, maar het is van sommige rottie's bekend dat ze ook wel eens wat grommende geluiden ten gehore brengen zonder dat ze daadwerkelijk "Rot op" bedoelen. Als dit echter voor jouw hond geen normaal gedrag is zou ik het ook niet afdoen als ach, meer rottie's doen het. Als hij verward is of inderdaad pijn heeft kan het ook zijn dat hij dan straks een keer in je handen hangt.
Ik zou hem trouwens gewoon lekker even met rust laten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dartie Duck schreef:@ Eline

Thnx

Dartie
Ja sommige Rotties grommen op allerlei manieren: gewoon uit nijd, als waarschuwing, maar ook uit "genot".
Ik heb hier zo'n muts zitten, die luidkeels gaat grommen als ik haar kroel :roll: :mrgreen: Soms is het heel moeilijk te bepalen, het verschil te horen in grommen, met wat ze nu eigenlijk bedoeld.

Toch vind ik jouw verhaal dus wel wat anders: er is ineens een complete ommezwaai in "gedrag". Kijk het misschien eventjes een dagje aan, maar als hij dan niet weer de oude Maxx is, zou ik toch even langs de dierenarts gaan :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ Eline

Tuurlijk begrijp ik je niet verkeerd maar het is wel verbazendwekkend. Het gaat me te ver hier het dagboek van de opvoeding en het gedrag van MaxX te plaatsen.
Maar 1 van die dingen die gemiddeld 2 tot 3x per week voorkomen is dat MaxX op de rug draai met opgetrokken ontspannen poten, met een ontspannen licht wiebelende staart zich onder de bek laat kroelen en dan ook licht gromt.
Zijn bovenlippen vallen gewoon naar beneden en hangen dan als een hangmat, waardoor zijn bovengebit er heerlijk open bijligt. (Mooi om te zien). Zijn ogen zijn dan ook op half elf.
Het is een heerlijk beestje (beest)
Al met al deze opmerkingen en berichtjes gelezen te hebben denk ik dat ik ff van mijn stuk gebracht ben door zijn overdreven gekwijl en trillen hedenmiddag.

Ik blijf toch even alert.

Dartie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik dacht eigenlijk meteen bij je eerste verhaal al aan een epileptische aanval. hoop echt voor jou dat het er niets mee te maken heeft, maar het is zeker niet uit te sluiten :? .
Klopt Inge..mijn gedachten gaan er ook naar uit.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Dartie Duck
Vaste gebruiker
Contacteer:

Goeieavond lezers van dit topic,

Het lijkt allemaal gewoon normaal te zijn met onze MaxX. Ook dat grommen (het is net zingen) is volgens toch een teken van genegenheid, zoals een ander forumlid reeds opmerkte Er is geen enkele spanning te bemerken in zijn algehele uitstraling. Hij luistert perfect (soms moet het nog ff aangespoord worden, maar hij is dan ook pas 9 maanden) en er lijk me tot nu toe niks aan de hand. (Ik kan het mis hebben.)
MaxX blijf zijn "maatjes" (onze kinderen) opzoeken en hun vriendjes (zijn er heel veel) en reageert alert met een gezonde blaf op vreemden, zo van "Hou je er rekening mee dat ik er ook ben!" Wannneer ie overdreven begint te blaffen dan weet ik dat ie probeert af te troeven en niet gezien heeft waarop ie blaft en dus iets onbekends hoort, of heeft gehoord.

Zijn beste maatje is nog steeds de postbode, raar maar waar. (Daar krijg ie iets van.) en hij wacht het dan ook geduldig af. Hij heeft de dikke Weh... al op zijn kop gehad, dus hij ligt nu naast de brievenbus. (Hoezo dom?

Ik ben wel een stuk geruster gezien het gedrag de laatste dagen maar blijf wel alert.

Dartie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”