Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Genen vraagje(Molossers)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Genen vraagje(Molossers)

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

Dit is een vraag met name voor de Bullmastiff en Mastiff fokkers hier op het forum.

Is het mogelijk dat als je twee zandkleurige ouders laat paren, dat er dan gestroomde pups uit komen?

Zo ver dat ik weet is zandkleurig(patroonloos) resersief aan brindel(patroon) en zal dus altijd 100% zandkleurige pups geven als deze met elkaar gekruisd worden. Immers de zandkleurige kleur uit zich alleen als de alelen homozygoot gebonden zijn.
Nu heeft er iemand een DC(gestroomd) met beide ouders zandkleurig........ 8O

MELKBOER????
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

dit is niet mogelijk

mol 8)
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

:ok:
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Re: Genen vraagje(Molossers)

Ongelezen bericht door fransoos »

Presa Pais bajos schreef:Dit is een vraag met name voor de Bullmastiff en Mastiff fokkers hier op het forum.

Is het mogelijk dat als je twee zandkleurige ouders laat paren, dat er dan gestroomde pups uit komen?

Zo ver dat ik weet is zandkleurig(patroonloos) resersief aan brindel(patroon) en zal dus altijd 100% zandkleurige pups geven als deze met elkaar gekruisd worden. Immers de zandkleurige kleur uit zich alleen als de alelen homozygoot gebonden zijn.
Nu heeft er iemand een DC(gestroomd) met beide ouders zandkleurig........ 8O

MELKBOER????
oeps foutje

ff de buurman vragen ;)
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

:mrgreen:
Arona
Actief
Contacteer:

toch wel

Ongelezen bericht door Arona »

als er ergens in de voorouders zich brindle bevindt is het wel mogelijk. De natuur laat zich immers niet volledig voorspellen door ons.

Ik weet dat er uit een DC koppel die allebei zandkleur zijn, 1 brindletje is geboren omdat van beide ouderdieren 1 van de grootouders brindle zijn en verderop in de lijn ook meerdere brindles zitten.

Over een goeie 4 à 5 weken weet ik ook de uitslag van een ander zandkleurige combinatie (Boreas El Perro Diablo x Nita de Irema Curto uit Noorwegen). Hou je wel op de hoogte.
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Re: toch wel

Arona schreef:als er ergens in de voorouders zich brindle bevindt is het wel mogelijk. De natuur laat zich immers niet volledig voorspellen door ons.

Ik weet dat er uit een DC koppel die allebei zandkleur zijn, 1 brindletje is geboren omdat van beide ouderdieren 1 van de grootouders brindle zijn en verderop in de lijn ook meerdere brindles zitten.

Over een goeie 4 à 5 weken weet ik ook de uitslag van een ander zandkleurige combinatie (Boreas El Perro Diablo x Nita de Irema Curto uit Noorwegen). Hou je wel op de hoogte.

sorry hoor maar je bent GEK

je kan geen brindle uit 2 recensieve kleuren fokken is gewoon weg niet mogelijk.
als er brindle geboren word moet 1 van de ouder dieren brindle zijn, al zou je het bijna niet ziet dus een heel klijn streepje ,maar er moet brindle zijn
en ga nu hier niet zitten beweren dat het wel zo is ,wat ik heb hier gisteren heel de avond al mee bezig geweest ,
dus laat het bewijs maar zien kom maar op

mol 8)
Laatst gewijzigd door Mol op 20 feb 2004 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

Sorry Arona

maar zandkleur(fawn) vererft recesief
al zitten er tig gestroomde voor (wat wel is aan te raden) fawn x fawn wordt nooit gestroomd
Voorbeeld

B = gestroomd
b = fawn

By = gestroomd
BB= gestroomd
bb = fawn

bb X bb = bb en kan nooit Bb worden
Laatst gewijzigd door fransoos op 20 feb 2004 09:10, 3 keer totaal gewijzigd.
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Is inderdaad onmogelijk.

Brindle is namelijk een dominant gen en je hoeft er dus maar 1 van te hebben om tot uiting te komen. Het komt dus altijd als een B en nooit als een b. Dit betekent dat altijd 1 van de ouders brindle moet zijn om een brindle pup voort te brengen. Heb je een dominante brindle ouder BB, dan zullen alle pups brindle zijn. Heb je twee zandkleurige ouders dan kan er nooit een B uitkomen.
Mol
Zeer actief

Unvollstaendige Penetranz ist haeufig auch das Ergebnis nicht genauer Daten, dies scheint sogar haeufig der Fall zu sein als echter Mangel and PEnetranz. Unpraezise oder ungenaue Informationen koennen immer zu falschen Schlussfolgerungen fuehren.

So losely translated: Incomplete penetrance is often also the result of inaccurate data, this seems to be more often the case than real lack of penetrance. Umprecise or inaccurate information could always leed to wrong conclusions.

So in this matter he agrees with the Harvard studies.

The hardest things in coat coloring are incl=omplete dominance like with black and tan dogs, and morse complicated is also the inheritance of white in dogs, which are put into 4 categories:

S - no white at all
si - Irish spotting (like white on paws, chest, forehead, neck)

sP - pielbald (Harlequin colors such like in Landseer)

sW - extreme white, dogs that carry more white than other colors or are pure white (Bull Terriers..).

So there are 4 forms of white, but genetically every dog can only carry 2 forms of these 4 forms in one dog. No white is most dominant, followed by si being second dominant etc...

This means: a S dog can hide more white in his genes, even so he is a dog with no white.

But all in all (expect for some expections) coat coloring is the easiest genetic trait you can figure out).

When it comes to GEnetics and size (also widely explained in this book) I am totally lost - but you can calculate that too, if you can learn the principal.

I find that people who fight the simple Mendelsche law when it comes to coat color want to find an aliby for their mess ups when it comes to breeding - and DNA tests on theior dogs and pups would show that, but then again, this is my opionion, as I firmly believe in MEndel when it comes to coat coloring.

There are many documents for and against it out there when it comes to Mendel and coat coloring, but the big Unicersities so far agree that the simple MEndelsche law is applicable when it comes to coat color inheritance.

een stukje wat een kennes mij heeft toe gestuurt over het onderwerp

mol 8)
Arona
Actief
Contacteer:

nou sorry kan me niet bommen wat die wetenschappers allemaal zeggen. Ik weet van degene aan wie ik die teef heb verkocht dat zij werd gedekt door een reu in dezelfde kleur en dat er 1 brindle tussenzat :evil: :tong:

t zal dan wel een freak of nature zijn, net als mongolen bij mensen.

Afbeelding
Mol
Zeer actief

Arona schreef:nou sorry kan me niet bommen wat die wetenschappers allemaal zeggen. Ik weet van degene aan wie ik die teef heb verkocht dat zij werd gedekt door een reu in dezelfde kleur en dat er 1 brindle tussenzat :evil: :tong:

t zal dan wel een freak of nature zijn, net als mongolen bij mensen.
nou dan is de hond echt gedekt door een brindle of heeft ze je voor zitten liegen
want hoe je het draait of keer af wat dan ook het is gewoon niet mogelijk
met de beste wil van de wereld kan je geen brindle uit 2 zand kleurige of 2 roode honden fokken het kan gewoon weg niet
brindle is alleen direct over draag baar het kan niet recensief aan wezig zijn, wil je het echt zeker weten moet je DNA test laten doen
.

mol 8)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

volgens mij een typisch geval van koppigheid!

het is gewoon onmogelijk!

2 koeien leggen er ook geen varken neer..

moet je trouwens hard in een drukke winkelstraat gaan roepen dat mongolen een freak of nature zijn... maak je vrienden mee!

wel gek dat overal op internet waar ik jou tegenkom laat je jezelf weer van je beste kant zien... :roll:
Laatst gewijzigd door M@scha op 20 feb 2004 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hier ook niet hoor. :roll:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Hier ook niet hoor. :roll:
:ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Martijn schreef:
Arona schreef: t zal dan wel een freak of nature zijn, net als mongolen bij mensen.
Pardon?
als ze net zo doet als anders ga je hier geen antwoord op krijgen.... :roll:
Afbeelding
Arona
Actief
Contacteer:

een mongool is ook een afwijking van het normale genpatroon ... t was maar een voorbeeld dat te binnenschoot.

Of het effectief een brindle is kan ik zelf niet zien aangezien de persoon en honden in Griekenland wonen. Ik heb al enkele malen mails proberen te sturen maar krijg geen antwoord terug. Deze mensen hebben ons zowel via telefoon als via mail bevestigd dat er tussen de 17 pups een brindle teefje zat. En ik geloof niet dat de teef door een andere reu zou kunnen gedekt zijn.

Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Arona schreef:een mongool is ook een afwijking van het normale genpatroon ... t was maar een voorbeeld dat te binnenschoot.

Of het effectief een brindle is kan ik zelf niet zien aangezien de persoon en honden in Griekenland wonen. Ik heb al enkele malen mails proberen te sturen maar krijg geen antwoord terug. Deze mensen hebben ons zowel via telefoon als via mail bevestigd dat er tussen de 17 pups een brindle teefje zat. En ik geloof niet dat de teef door een andere reu zou kunnen gedekt zijn.
een afwijking in het genpatroon is iets heel anders dan "freak of nature."

teveel anastacia geluisterd?
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Arona schreef:een mongool is ook een afwijking van het normale genpatroon ... t was maar een voorbeeld dat te binnenschoot.

dan moet 1 van de uoders brindle zijn geweest ander kan het niet
en dit kan een zand kleurige hond met een hele lichte streep zijn geweest
maar dan is het toch brindle

mol 8)
Arona
Actief
Contacteer:

Dat is iets compleet anders dan iemand een freak noemen
ik zei "freak of nature" niet freak , misschien kleine nuance, maar freak of nature betekend "grill van de natuur".
dan moet 1 van de uoders brindle zijn geweest ander kan het niet
en dit kan een zand kleurige hond met een hele lichte streep zijn geweest
maar dan is het toch brindle
tja, ik heb de reu niet gezien, ik weet nu na nalezen van een berichtje van haar dat ze nog een reu hebben maar daar weet ik niks van. Heb daarnet nog een berichtje gestuurd hopelijk antwoorden ze een keertje.

Afbeelding
Juba
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Juba »

Als je ff op de site van Casalaluna gaat kijken,
dan zie je daar het bewijs...

http://home.tiscali.nl/casalaluna/

:zwaai:
Laatst gewijzigd door Juba op 20 mei 2008 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

Juba schreef:Als je ff op de site van Casalaluna gaat kijken,
dan zie je daar het bewijs...

http://home.tiscali.nl/casalaluna/

Hier zijn pas pups geboren uit een fawn x fawn combinatie.
Pups uit de combinatie:Dana x Aron
Als je goed kijkt op de foto's dan zie je daar ook geen
brindels tussen.

:zwaai: ED
daar heb ik gisteren heel de avond over zitten pb-jen en het kan niet
hier weer bewijs
kom dan met bewijzen laat me dan een DNA test zien dat bijde ouders fawn zijn en pup niet kom maar ik wil het graag zien,want
HET KAN NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mol 8)
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

:mrgreen:

Hai, benk weer!

Nou, nou....ook hier zijn de meningen verdeeld.
Het Amerikaanse forum is nogal langtenig en ik moet uitkijken met wat ik zeg, maar ze zijn er van overtuigd dat deze dekreu een genfactor in zich heeft die het brindel onderdrukt en de reu dus zandkleurig lijkt, maar brindel is.
Dit zou vaker voorkomen bij Greyhounds, die blauw of fawn lijken, maar na kruisen met andere fawn honden toch brindles geven.

Maar niemand komt met een constructief onderbouwd onderzoek of foto's.

nee, deze hond komt van een respectabele fokker en ik ben de gene die beledigend is.

Weet je wat dit is?

STRUISVOGEL POLITIEK!!!!

Als iemand nog voorbeelden of goede engelse sites weet......
Houdt ik me aanbevolen :zwaai:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Presa Pais bajos schreef::mrgreen:

Hai, benk weer!

Het Amerikaanse forum is nogal langtenig en ik moet uitkijken met wat ik zeg, maar ze zijn er van overtuigd dat deze dekreu een genfactor in zich heeft die het brindel onderdrukt en de reu dus zandkleurig lijkt, maar brindel is.
Dit zou vaker voorkomen bij Greyhounds, die blauw of fawn lijken, maar na kruisen met andere fawn honden toch brindles geven.

nee, deze hond komt van een respectabele fokker en ik ben de gene die beledigend is.

Weet je wat dit is?

STRUISVOGEL POLITIEK!!!!

Hier heb je die site over de vachtkleur van de greyhounds:
http://www.tannertaylor.com/edenhound/coatcolor.html

Daar staat inderdaad iets over een afwijking in de genen, daar refereren ze aan op dat forum, denk ik.

Maar op deze site: http://www.anzga.org.au/colour.htm staat keurig uitgelegd dat het dan niet om een 'afwijkend gen' gaat, maar om een brindle die helemaal vervaagd is en dus 'lijkt' op een fawn. Dat de brindle vervaagt komt omdat sommige fokkers vergeten om er om de 3 generaties, of zo, een goede brindle ( min. 50 % zwart) in te fokken om de vachtkleur zo optimaal mogelijk te houden.

Hier nog een site over kleur in de bullmastiff:
http://www.compupets.com/rslawton/colors.htm

Het komt er nog steeds op neer dat de bewuste 'fawn' ouderhond toch een brindle is, anders kan deze ouder nooit een brindle pup voortbrengen.
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:

Hai, benk weer!

Weet je wat dit is?

STRUISVOGEL POLITIEK!!!!

Daar staat inderdaad iets over een afwijking in de genen, daar refereren ze aan op dat forum, denk ik.

Maar op deze site: http://www.anzga.org.au/colour.htm staat keurig uitgelegd dat het dan niet om een 'afwijkend gen' gaat, maar om een brindle die helemaal vervaagd is en dus 'lijkt' op een fawn. Dat de brindle vervaagt komt omdat sommige fokkers vergeten om er om de 3 generaties, of zo, een goede brindle ( min. 50 % zwart) in te fokken om de vachtkleur zo optimaal mogelijk te houden.

Het komt er nog steeds op neer dat de bewuste 'fawn' ouderhond toch een brindle is, anders kan deze ouder nooit een brindle pup voortbrengen.

je bedoeld dat de brindle vervaagd door een dilution gene?
Dus deze honden zijn eerder blauw of creme?
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

vandaar misschien die blauwe dc's, Presa Pais bajos.
Mol
Zeer actief

Presa Pais bajos schreef:
bulletjebe schreef:

Hai, benk weer!

Weet je wat dit is?

STRUISVOGEL POLITIEK!!!!

ja met een hele vage streep die hoegenaamd niet zicht baar is

mol 8)
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

honiahaka-kuckunniwi schreef:vandaar misschien die blauwe dc's, Presa Pais bajos.

Doe me een lol :kotz:
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
Presa Pais bajos schreef:
bulletjebe schreef:

Hai, benk weer!

Weet je wat dit is?

STRUISVOGEL POLITIEK!!!!

ja met een hele vage streep die hoegenaamd niet zicht baar is

mol 8)

Ja hoor de smoezen worden daar steeds mooier op het forum. Nu gaan ze er al Kangals bij halen die blauwe pups kregen........

Alle sprookjes halen ze uit de kast, maar de fokker is niet fout hoor!
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ik vind het godsgeklaagd dat je het principe van recessieve genen aan een fokker moet gaan zitten uitleggen. Waar ben je tot nu toe dan in godsnaam mee bezig geweest ?
De moderator en nog een paar mensen nemen het op voor iemand die dus een pup uit Italie heeft geimporteerd voor wsch heeel veeeel geld. Deze pup is dus brindel en de ouders zandkleurig.

Ze steken liever hun kop in het zand of lullen een slag in de rondte dan dat ze toekennen dat die Italiaanse fokker gewoon aan heeft lopen rommelen. Gewoon pisnijdt dus, omdat ik ze daar op attend maakte terwijl ze het zelf niet eens opgemerkt hadden.

De meeste zijn ook geen fokkers, maar eigenaren van DC's. Helaas is mijn engels niet zo goed dat ik de vloer verbaal met ze aan kan vegen, maar ik kan ze het wel lastig maken, zodat ze teminste hier over na gaan denken.

Hoop ik dan......
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”