Ik ben sinds een tijd serieus bezig met het oriënteren op een hond. Laatst opende ik daar ook al een topic over hier (pup of herplaatser). Maar nu zit ik met het volgende:
Ik heb in het verleden vaak genoeg bij mijn ouders en schoonouders laten doorschemeren dat ik in de toekomst zeker voor een hondje wil gaan. De reacties daarop waren altijd vrij negatief. Een greep uit de meest gehoorde opmerkingen: 'Een hond op een appartement? Dat is gewoon zielig! Ik zou minstens wachten tot jullie een tuin hebben' en 'Een hond nemen als je werkt kan echt niet' en zo waren er nog legio andere redenen. Met andere woorden: ik werd nog net niet voor dierenmishandelaar uitgemaakt dat ik het überhaupt durfde te overwegen.
Maar nu beginnen de plannen toch wat zekerdere vormen aan te nemen en heb weer eens voorzichtig mijn plannen verteld. Hier werd weer erg negatief op gereageerd, er werd eigenlijk gelijk gezegd dat het gewoon niet kan. Hierop gezegd dat het toch echt onze beslissing is en daarna snel van onderwerp veranderd (ik ben slecht met confrontaties). Maar nu merk ik aan mezelf dat ik er toch mee zit. Ik begin soms aan mezelf te twijfelen, of het wel echt kan, of ze niet gelijk hebben? Ergens weet ik dat het onzin is... Maar ik kan het niet los laten.
Voor alle duidelijkheid, we wonen inderdaad in een appartement (70m2 en 2 balkons), maar wel met een groot park vlak voor de deur (voor de groningers onder ons: stadspark) en qua tijd maak ik me ook geen zorgen. Ik werk parttime en ook nog onregelmatig (ook weekenden en avonden) en mijn vriend werkt nu nog niet, maar we gaan er vanuit dat hij tegen die tijd kantoortijden zal werken. Juist door mijn onregelmatige diensten zal de hond bijna niet alleen thuis zitten. Het zal de ene week 1 en de andere week 2 dagen zijn dat de hond vanaf 's ochtends 8.30 - 14.30 alleen thuis zal zijn. Op die dagen zal er iemand tussendoor komen om uit te laten, eventueel kan ik zelf in de pauze ook naar huis. Uiteraard krijgt de hond als ik vrij ben alle aandacht! Ik zie hier geen probleem in... Maar door de negatieve reacties twijfel ik toch.
Mijn vriend zegt dat ik me er niet druk om moet maken, het is voor ons een langgekoesterde wens (vooral voor mij, maar mijn vriend staat er ook 100% achter). We nemen er de tijd voor, het is geen impuls aankoop. We zoeken alles goed uit voor we een hond in huis nemen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben een volwassen vrouw van 28.
Zijn er mensen die dit herkennen? Hoe gingen jullie ermee om? Zijn de negatieve mensen uiteindelijk wel bijgedraaid? Ben benieuwd!