Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schapenlong geschikt voor hond (en kat)??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Schapenlong geschikt voor hond (en kat)??

Ongelezen bericht door Habibi »

Weet iemand van hier dat toevallig?

Op de school waar ik werk snijden we regelmatig hart (schaap) (ongeveer 90 stuks)
En ongeveer 18 sets hartlong per jaar.

Voorheen werden alle resten weggegooid. De laatste jaren gaan er van de harten steeds meer met collega's mee naar huis voor de katten en honden. (en sinds dit jaar weet ik iemand die zwerfkatten opvangt, en die wil de rest wel)

Prima, want weggooien van in feite supergoed vlees vind ik doodzonde. En bovendien zijn de regels de laatste jaren erg aangescherpt, en moet het formeel via de rendac als categorie 2 afval afgevoerd worden.
Kost nog geld ook.
Voor snijafval wat verder onbruikbaar is vind ik dat nog oké, maar in dit geval echt zonde dus.
(aan dieren voeren mag gewoon, heb ik opgezocht)

Goed, voor de harten heb ik dus inmiddels een heel mooie oplossing.

Maar nu vroeg ik me vandaag ineens af of long ook geschikt is voor hond en of kat.
Ik zie eigenlijk geen reden waarom het níét zou kunnen, maar dit is dus (nog?) niet gebruikelijk bij ons op school.

Heeft iemand ervaring met het geven van schapenlong aan hond en of kat?
Rauw, gekookt, anders?
Goede argumenten om het vooral niet te geven, of juist wel??

Het is in principe erg vers we (ik) halen het zelf op slachtdag op het slachthuis, en het gaat vrijwel direct de vriezer in. (verser dan menig biefstukje uit de winkel, daar ben ik zeker van :wink:)
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Schapenlong geschikt voor hond (en kat)??

Ongelezen bericht door nomo »

Ik neem het altijd mee naar huis. Droog het en dan heeft Morris weer een hele tijd gedroogde longsnacks :ok: Mooi meenemen dus!

Ben altijd blij met de snijpractica :LOL:
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Hoe droog je dat?

Gebruiken jullie ook schapenlong?

18 sets is best een hoop snacks, denk ik zo :mrgreen:

Zou je het ook gekookt of rauw durven geven?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Habibi schreef:Weet iemand van hier dat toevallig?

Op de school waar ik werk snijden we regelmatig hart (schaap) (ongeveer 90 stuks)
En ongeveer 18 sets hartlong per jaar.

Voorheen werden alle resten weggegooid. De laatste jaren gaan er van de harten steeds meer met collega's mee naar huis voor de katten en honden. (en sinds dit jaar weet ik iemand die zwerfkatten opvangt, en die wil de rest wel)

Prima, want weggooien van in feite supergoed vlees vind ik doodzonde. En bovendien zijn de regels de laatste jaren erg aangescherpt, en moet het formeel via de rendac als categorie 2 afval afgevoerd worden.
Kost nog geld ook.
Voor snijafval wat verder onbruikbaar is vind ik dat nog oké, maar in dit geval echt zonde dus.
(aan dieren voeren mag gewoon, heb ik opgezocht)

Goed, voor de harten heb ik dus inmiddels een heel mooie oplossing.

Maar nu vroeg ik me vandaag ineens af of long ook geschikt is voor hond en of kat.
Ik zie eigenlijk geen reden waarom het níét zou kunnen, maar dit is dus (nog?) niet gebruikelijk bij ons op school.

Heeft iemand ervaring met het geven van schapenlong aan hond en of kat?
Rauw, gekookt, anders?
Goede argumenten om het vooral niet te geven, of juist wel??

Het is in principe erg vers we (ik) halen het zelf op slachtdag op het slachthuis, en het gaat vrijwel direct de vriezer in. (verser dan menig biefstukje uit de winkel, daar ben ik zeker van :wink:)
Goed, als je zeker weet dat het voor menselijke consumptie geschikt is (en bijv. niet wordt afgekeurd ivm medicijngebruiik bij het dier, is long IDEAAL ;-) geschikt om te drogen en als beloninkjes te geven. Vele honden eten het niet rauw, maar geddroogd in een voedseldroger is het een calorie-arme superbeloning. Ik droog het in "repen" als knabbelsnack (nou ja, duurt nog geen minuut, dan is het op) en als mini-beloninkjes ter grootte van een pinknagel. Doen!

Hart kan ook rauw gevoerd worden, als extraatje een keer. Maar ook dat kun je prima drogen.

Bij mijn weten mogen katten het ook, maar ik ben geen kattenkenner dus dat moet ik je schuldig blijven.

Zeker als je het "voor de lol" voert kun je dat prima een keer doen. Ga je over ene op een rauw-voerdieet moet je het wel balanceren met ander orgaan, spiervlees en karkas maar er is niets op tegen om een maaltje hart voor te zetten. Wat je in de gaten moet houden is dat sommige honden een wat sneller doorvoer van ontlasting van krijgen ;-) Niet allemaal, maar ik merk het bij die van mij wel sterk. Als ik beloon met uitsluitend gedroogd orgaan gaan ze aan schijt.

Bofkont! ;-) dat je daar zomaar aan kunt komen.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ah, en nog iemand die droogt dus.

Goed, weggooien is bij deze dus afgelopen, dat is duidelijk.

Ik voer in principe niet rauw (redelijk standaard brok met af en toe eens kvv)
Hart kook ik meestal. Een deel van de collega's voert het rauw, een deel kookt net als ik.

Habibi krijgt het een zeer enkele keer als hoofdmaaltijd. (en dat is dus feeeest!!!)

En een deel snijd ik ook wel klein en gebruik ik als beloning bij het trainen.
Is nogal een ultieme beloning volgens Habibi :-)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Je kunt hier je licht 's opsteken mbt het drogen voor de honden.
https://www.facebook.com/groups/1647547922130166/

Hart kan prima rauw. Gekookt KAN ook maar dan heeft het geen voedingswaarde meer. Maar de andere kant van het verhaal is dat als je hond/kat het dan lekker vindt... er is niets mis mee, om dat 's een keer te doen. Net zoals wij wel 's shoarma eten ofzo. Je hebt er niets aan ;-) maar het is wel lekker.
Ook gedroogd is het niet meer geschikt als voer in mijn optiek maar wel als snack / beloning. Dit geldt voor hart en long wat mij betreft.

Je mag overigens long ook rauw geven maar veel honden bedanken beleefd ;-) Gekookt...? Ja, kan.. maar het is dan puur voor de lekker.

Suzanne
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Qua kwaliteit, ik weet zeker dat die schapen voor humane consumptie geslacht worden. Ik neem dus volledig aan dat het qua medicijnen etc gewoon goed zit.
(voor zover daar sowieso niet mee gesjoemeld wordt, maar dat is een ander verhaal)

Hart en long betalen we (school) ook gewoon voor. Tis niet heel duur omdat hart en long in Nl eigenlijk niet gegeten wordt.

Maar ik durf het zelf prima te eten.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ik heb gewoon zo'n goedkoop droogapparaatje. 5 trays en geen instelbare temperatuur of zo. Geloof dat ik er 30 euro voor heb betaald.

Morris vind long rauw niet lekker. En gedroogd is hij er dol op! Dus dat droog ik. Hart droog ik ook veel van. Maak ik beloningssnoepjes van. Moet volgende week weer een partij halen en dan gooi ik ze thuis eerst in de vriezer tot ik tijd heb om alles te drogen. Gooi eigenlijk nooit meer wat weg.

De kat eet ook wel mee trouwens. Die vind hart rauw weer erg lekker dus die krijgt daar wel wat stukjes van. Gaat altijd prima! Long vind hij rauw ook niet erg lekker.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

~Suzanne~ schreef:Je kunt hier je licht 's opsteken mbt het drogen voor de honden.
https://www.facebook.com/groups/1647547922130166/

Hart kan prima rauw. Gekookt KAN ook maar dan heeft het geen voedingswaarde meer. Maar de andere kant van het verhaal is dat als je hond/kat het dan lekker vindt... er is niets mis mee, om dat 's een keer te doen. Net zoals wij wel 's shoarma eten ofzo. Je hebt er niets aan ;-) maar het is wel lekker.
Ook gedroogd is het niet meer geschikt als voer in mijn optiek maar wel als snack / beloning. Dit geldt voor hart en long wat mij betreft.

Je mag overigens long ook rauw geven maar veel honden bedanken beleefd ;-) Gekookt...? Ja, kan.. maar het is dan puur voor de lekker.

Suzanne
Super thanx.

Het gaat ook niet echt om de voedingswaarde in dit specifieke geval.

Het is "afval" waar ik dan liever nog een stel dieren blij mee maak.
Niet als dagelijks eten, maar gewoon een enkele keer om dat vlees op te maken.

Ik ga long eerst eens koken en op Habibi en Puck uitproberen. Kijken of ze het lusten.

Als dat zo is willen andere collega's vast ook wat hebben.
En de rest weer als extraatje voor de zwerfkatten

Ik ga dat linkje over drogen zo ook volgen, thnx!
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

nomo schreef:Ik heb gewoon zo'n goedkoop droogapparaatje. 5 trays en geen instelbare temperatuur of zo. Geloof dat ik er 30 euro voor heb betaald.

Morris vind long rauw niet lekker. En gedroogd is hij er dol op! Dus dat droog ik. Hart droog ik ook veel van. Maak ik beloningssnoepjes van. Moet volgende week weer een partij halen en dan gooi ik ze thuis eerst in de vriezer tot ik tijd heb om alles te drogen. Gooi eigenlijk nooit meer wat weg.

De kat eet ook wel mee trouwens. Die vind hart rauw weer erg lekker dus die krijgt daar wel wat stukjes van. Gaat altijd prima! Long vind hij rauw ook niet erg lekker.
Thnx!

Hoe lang durf jij de gedroogde long te bewaren/te voeren?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Oké, echt héél zonde dat het zolang altijd weggegooid / afgevoerd is.

Sinds ik er werk (nu 3,5 jaar) wordt er steeds meer gebruikt ipv weggegooid. Van een paar hartjes af en toe voor een paar dieren van collega's, naar nu inmiddels alle harten en binnenkort long dus ook...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik droog het, en dan vooral omdat ze er dan een moord voor doen en rauw vinden ze het een stuk minder lekker.
De katten boeit het niks trouwens, maar de honden dus wel.

Ik doe het eerst in de vriezer trouwens, dan snijdt het makkelijker in plakken. Het is van dat maffe sponzige spul anders.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
~Suzanne~
Zeer actief

Habibi schreef:
nomo schreef:Ik heb gewoon zo'n goedkoop droogapparaatje. 5 trays en geen instelbare temperatuur of zo. Geloof dat ik er 30 euro voor heb betaald.

Thnx!

Hoe lang durf jij de gedroogde long te bewaren/te voeren?
Als het goed gedroogd is, dus echt kurk-droog dan blijft het maanden goed!

Suzanne
nomo
Zeer actief

Ik bewaar het heel lang. Goed gedroogd blijft het maanden goed. Bewaar het ook wel in de vriezer.

Ben trouwens wel benieuwd of jullie een klassikaal practicum doen met de longen. Zo ja, dan heb ik wel interesse in een voorschrift :mann:
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Hart snijden is bij ons in de bovenbouw (voor-examenjaar) een klassikaal practicum.

Hartlong combi doen we als demo (oa longen opblazen, en snijden en eea laten zien) dat doen we in alle tweede klassen, en in de voor-examenklassen nog een keer.

Geen klassikaal snij-practicum met de longen dus.

Geef jij bio?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Habibi heeft voor het eerst wat long op.

Klein stukje rauw. Dat eet ze, en ze lijkt de smaak lekker te vinden. Ik zag wel dat ze echt moest puzzelen om het door te kauwen. (tis met snijden ook taai natuurlijk)

Gekookt gaat het zeer makkelijk....

Ze is de hele avond al onrustig.
Van de bank, naar de keuken, voor me zitten, me aankijken, weer naar de keuken, liggen, opstaan en mij aankijken etcetera etcetera.

Haar avondeten ligt, vers gekookt, in de keuken.
Geduld is even lastig vandaag, zeg maar.... :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”