Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HD uitslag, aansluiting en norbergwaarde.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Gewoon een nieuwsgierige vraag.
Omdat Fudge mijn eerste hond was die ik helemaal officieel ging laten rontgenen heb ik me wat extra ingelezen.
Heel veel uitslagen bekeken, in NL maar ook in het buitenland etc.
Wat mij opviel was dat heel veel labradors (maar ook andere rassen) heel vaak de opmerking "onvoldoende aansluiting" erbij hebben staan.
Ook kwam ik verhalen tegen van honden met een lage norbergwaarde (minder dan 30), onvoldoende aansluiting en alsnog een A.
Botafwijking betekent zoals ik zie wel gelijk B of lager?
Ik ben er eens wat verder ingedoken maar zoals met alles op internet: heel veel geroep.
Wie weet hoe dat echt precies zit?
Zo las ik bijvoorbeeld dat ze voor het opzetten van het HD onderzoek windhonden hebben gebruikt waarbij het allemaal wat strakker is en die heupen liggen sowieso beter in de kommen.
Ook las ik dat Nederland veel minder streng is dan andere landen etc.
Wat maakt het uit ook? bijvoorbeeld die aansluiting, dat is bijna standaard onvoldoende.
En hoe zit het met een lage norbergwaarde, heeft dit consequenties voor de hond?

Gewoon een nieuwsgierige vraag dus, ik kom zoveel verschillende dingen hierover tegen en laatst had ik het er nog over met een groepje labmensen en we vroegen ons allemaal hetzelfde af.

Fudge zijn heupen zagen er overigens prima uit :cheer: (A, norbergwaarde 40, voldoende aansluiting).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
~Suzanne~
Zeer actief

Re: HD uitslag, aansluiting en norbergwaarde.

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor mijn gevoel is "onvoldoende aansluiting" dus gewoon "niet 100%". Tevaak zie ik mensen die staan juichen als ze een hoge Norbergwaarde hebben maar toch die onvoldoende aansluiting.. tsja... dan is het voor mij dus niet goed genoeg. Wel goed, daar niet van, maar toch ;-)

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij de Belgische Herder komt onvoldoende aansluiting ook enorm vaak voor. Ik heb zelf 3 van mijn eigen honden laten röntgenen, waarbij Sjefke HD A scoorde met onvoldoende aansluiting en een NBW van slechts 27.
Wat ik begrepen heb is dat een vergelijking gemaakt wordt met het ras in zijn totaliteit en de gemiddelde waardes die binnen dat ras gelden, om te bepalen bij welke NBW er geen A maar een B gescoord wordt. Of dit inderdaad klopt weet ik niet met zekerheid, maar het zou wel verklaren waarom er bij de ene hond met een NBW onder de 30 wel, en bij de andere hond (van een ander ras) met exact dezelfde NBW geen A gescoord wordt.
Sjefkemismoverigens op 2 maanden na 13 geworden zonder ooit een pas mank te hebben gelopen en met tot haar laatste dag een prachtig gangwerk.

Sjefkes dochter Nozem scoorde ook HD A, met een NBW van 33 en geen opmerking over onvoldoende aansluiting. Ook zij heeft nooit problemen gehad aan haar heupen.

Nozems dochter Tapas, de kleindochter van Sjefke, had een perfecte heupscore van HDA met NBW 40 en een goede aansluitimg (geen opmerking over onvoldoende aansluiting dus). Zij is num7,5 en heeft ook geen heupproblemen laten zien, maar wel kruisbandklachten gehad en hieraan artrose in de knie overgehouden.
Van alle honden die ik gefokt heb en die geröntgend zijn is er niet een die slechter gescoord heeft dan HD B, en dat ging beide keren om een hond die in het buitenland geröntgend werd (1 in België en 1 in Duitsland).
Buiten Nederland lijkt het inderdaad dat de beoordelingen strenger zijn, zo is ook mijn ervaring.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nederland is inderdaad niet streng.

M'n sportreu en jongste volwassen teef heb ik naast bij de RvB ook OFA laten testen. Obv dezelfde foto, 24 maanden oud (OFA accepteert niet jonger voor definitieve uitslag en terecht)
Reu
RvB HD A BA 0 NBW 32,5 en onvoldoende aansluiting
OFA fair

Teef
RvB HD A BA 0 NBW 37,5 en onvoldoende aansluiting
OFA good

Volgens de tabellen komt een RvB A overeen met OFA excellent en good. En fair met RvB B heupen

De fair is terecht hoor, de A was een "verrassing". Niks mis verder met hem of de teef. Beiden ook officieel getest met Pennhip naast deze uitslagen.
Alleen zeker niet zo "perfect" als de RvB doet voorkomen.
Vanaf nu wordt hier dus alles dubbel beoordeeld ;)

Leuk detail mbt de stamboomloze KNPV honden. De OFA accepteert ook stamboomloze honden dus officieel beoordelen is daarmee ook mogelijk, maar het roept natuurlijk makkelijker dat de heupen "excellent" zijn obv een beoordeling van eigen dierenarts dan die postzegel en 30$ beoordelingskosten te betalen en een officiële uitslag te krijgen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Kruimel53 schreef:Bij Logi was er ook gene opmerking over de aansluiting, maar ik begreep dat dat bij oudere honden (hij was 3) niet meer genoemd wordt.
Dat klopt niet, Sjefke is geröntgend toen ze ruim 3 was en daar stond het toch echt gewoon op de uitslag. :wink:

Een NBW van 40 is de hoogste score die mogelijk is. Maximum per heup is 20.
samantha!
Zeer actief

Dank jullie wel voor de input/meningen!
crutz schreef:Nederland is inderdaad niet streng.

M'n sportreu en jongste volwassen teef heb ik naast bij de RvB ook OFA laten testen. Obv dezelfde foto, 24 maanden oud (OFA accepteert niet jonger voor definitieve uitslag en terecht) Reu
OFA fair

Teef
OFA good

Volgens de tabellen komt een RvB A overeen met OFA excellent en good. En fair met RvB B heupen

De fair is terecht hoor, de A was een "verrassing". Niks mis verder met hem of de teef. Beiden ook officieel getest met Pennhip naast deze uitslagen.

Leuk detail mbt de stamboomloze KNPV honden. De OFA accepteert ook stamboomloze honden dus officieel beoordelen is daarmee ook mogelijk, maar het roept natuurlijk makkelijker dat de heupen "excellent" zijn obv een beoordeling van eigen dierenarts dan die postzegel en 30$ beoordelingskosten te betalen en een officiële uitslag te krijgen.
Waarom vindt je dat?

Fudge is ook "al" 2 en ik kreeg juist het commentaar dat ik wel wat laat was met rontgenen en dat dat beter gelijk (zodra het mag) kan.
Dat vind ik zelf overigens onzin, een hond die met 2 al slijtsporen zou laten zien zit niet goed in elkaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
crutz
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Dank jullie wel voor de input/meningen!
crutz schreef:Nederland is inderdaad niet streng.

M'n sportreu en jongste volwassen teef heb ik naast bij de RvB ook OFA laten testen. Obv dezelfde foto, 24 maanden oud (OFA accepteert niet jonger voor definitieve uitslag en terecht) Reu
OFA fair

Teef
OFA good

Waarom vindt je dat?

Fudge is ook "al" 2 en ik kreeg juist het commentaar dat ik wel wat laat was met rontgenen en dat dat beter gelijk (zodra het mag) kan.
Dat vind ik zelf overigens onzin, een hond die met 2 al slijtsporen zou laten zien zit niet goed in elkaar.
Omdat (zeker bij een grote hond) dan pas alle groeischijven gesloten zijn en alles uitgehard is.
Natuurlijk zijn sommige honden eerder klaar maar velen nog niet en zeker niet met de in Nederland toegestane 12 maanden. Pas nog een röntgenfoto gezien waar het bekken nog uit losse delen bestaat, de bewuste hond is wel officieel met een A beoordeeld maar het bekken moet nog aan elkaar groeien en dat kan zeker de uiteindelijke uitslag beoordelen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Als voorbeeld
Bekken van een hond van net 1 jaar
Afbeelding

Bekken van een hond van 2 jaar (2x)
Afbeelding

Afbeelding

3 jaar +
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Zijn dit reuen of teven Crutz?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef:Zijn dit reuen of teven Crutz?
Eerste 2 teef laatste 2 reu
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

crutz schreef:
Caat* schreef:Zijn dit reuen of teven Crutz?
Eerste 2 teef laatste 2 reu
Bij de laatste zie je het penisbot zitten
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jet heeft sinds kort een verloofde en die is net gerontgend (HD-A, NB 40, OA) en die is 9,5.
Ze noemen het dus gewoon altijd.

Mij boeit het niet zo, een iets andere houding kan al een andere NB geven namelijk.
Ik vind de botafwijking belangrijk. Die wil ik niet. En doe me dan maar een heupfoto als ze iets ouder zijn.
NB boven pakweg 20 is mij best om bovengenoemde reden.
Aansluiting kan ook aan de foto liggen.

Dat van die windhonden is een oud verhaal en ooit was dat zo, nu niet meer volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat het nogal rasgebonden is. Bij de collie bijvoorbeeld zie je bijna altijd op de uitslagen A, maar wel onvoldoende aansluiting (RvB > 1997). Norbergwaarde ligt dan meestal tussen de 33-38.
Ik heb me trouwens ook wel eens afgevraagd wat de betekenis is van 'onvoldoende' aansluiting. Als het zo onbelangrijk is, waarom dan überhaupt vermelden?

Overigens, zijn de uitslagen bij de RvB nogal vertekenend want bij honden die geen A krijgen (en de desbetreffende dierenarts geeft meestal al bij het maken van de foto's al een indicatie), wordt de uitslag niet naar de RvB gestuurd. :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Vaak geeft röntgen foto met roesje onvoldoende aansluiting- Ik heb van Gils zonder roes laten röntgenen en die had ook voldoende aan sluiting iets wat bij de CC bijna niet voorkomt :wink:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:Vaak geeft röntgen foto met roesje onvoldoende aansluiting- Ik heb van Gils zonder roes laten röntgenen en die had ook voldoende aan sluiting iets wat bij de CC bijna niet voorkomt :wink:

Ik hoorde laatst dat foto's zonder een roesje niet meer worden geaccepteerd.

Maar wat betekent het nou, onvoldoende aansluiting? En wat houdt dat nou in de praktijk in?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Ik denk dat het nogal rasgebonden is. Bij de collie bijvoorbeeld zie je bijna altijd op de uitslagen A, maar wel onvoldoende aansluiting (RvB > 1997). Norbergwaarde ligt dan meestal tussen de 33-38.
Ik heb me trouwens ook wel eens afgevraagd wat de betekenis is van 'onvoldoende' aansluiting. Als het zo onbelangrijk is, waarom dan überhaupt vermelden?

Overigens, zijn de uitslagen bij de RvB nogal vertekenend want bij honden die geen A krijgen (en de desbetreffende dierenarts geeft meestal al bij het maken van de foto's al een indicatie), wordt de uitslag niet naar de RvB gestuurd. :mrgreen:
Ga binnenkort met een nest röntgenen en waren ook mensen die vroegen "wat als t niet goed is?" Nou gewoon opsturen ;) foto's zijn dan toch al officieel gemaakt en geeft een duidelijker beeld vt ras
lieke
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
lieke schreef:Ik denk dat het nogal rasgebonden is. Bij de collie bijvoorbeeld zie je bijna altijd op de uitslagen A, maar wel onvoldoende aansluiting (RvB > 1997). Norbergwaarde ligt dan meestal tussen de 33-38.

Ga binnenkort met een nest röntgenen en waren ook mensen die vroegen "wat als t niet goed is?" Nou gewoon opsturen ;) foto's zijn dan toch al officieel gemaakt en geeft een duidelijker beeld vt ras

Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten als jij. :wink:
Maar helaas denken de meesten toch alleen maar aan hun eigen 'lijn' en niet aan de hele populatie.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

lieke schreef:
S@ndr@ schreef:Vaak geeft röntgen foto met roesje onvoldoende aansluiting- Ik heb van Gils zonder roes laten röntgenen en die had ook voldoende aan sluiting iets wat bij de CC bijna niet voorkomt :wink:

Maar wat betekent het nou, onvoldoende aansluiting? En wat houdt dat nou in de praktijk in?

Wanneer is laatst? Want Lotje is in juli geröntgend en gewoon geaccepteerd.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
lieke schreef:

Fox eind september nog zonder roesje. De dierenarts moest op papier en nu digitaal aangeven met of zonder roesje en indien zonder ook vermelden waarom zonder, in haar geval ivm rustige hond.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

lieke schreef:
crutz schreef:

Ik wilde dat er meer mensen zo over dachten als jij. :wink:
Maar helaas denken de meesten toch alleen maar aan hun eigen 'lijn' en niet aan de hele populatie.
Ik heb tegen al mijn pupkopers gezegd dat ze ook als er gezegd werd dat de foto's er niet goed uitzagen de foto's ter beoordeling moesten laten sturen aan de Raad. Desondanks alleen HD-A en B uitslagen gehad.
Ik ken een geval van een bevriend fokker die een eigen hond hadden waar ED op de foto te zien was, dat de betrokken dierenarts zei dat ze geld konden besparen door de foto's niet in te sturen, maar zij eilden het zelf gewoon wel geregistreerd hebben dus ze zijn toch naar de Raad gegaan.

Of onvoldoende aansluiting een relatie heeft met al dan niet een roesje tijdens de foto's? Mijn 3 eigen honden zijn alle 3 zonder roesje gedaan in Eersel, met als resultaat 1 met onvoldoende aansluiting en de andere 2 zonder.

Bij buitenlandse uitslagen staat volgens mij nooit iets vermeld over de aansluiting, ik vraag me af of dat daar ook meegewogen wordt zoals bij ons.

Wat Marjoleine schrijft ben ik het mee eens, de botafwijking is voor mij ook belangrijk, als die er is zou ik zo'n hond niet zomaar inzetten. Een hond die onvoldoende aansluiting heeft zou ik om dat feit alleen niet afschrijven.
samantha!
Zeer actief

Dank allemaal voor de meningen/input! erg interessant.

Dit hoor ik inderdaad vaker.

Echter is Fudge met roesje gedaan en die had toch voldoende aansluiting.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

crutz schreef:
Neeltje schreef:
lieke schreef:

Fox eind september nog zonder roesje. De dierenarts moest op papier en nu digitaal aangeven met of zonder roesje en indien zonder ook vermelden waarom zonder, in haar geval ivm rustige hond.
Eersel heeft alles online ingevuld, heb het formulier niet zelf gezien, maar zal ook wel hetzelfde hebben ingevuld. Daarna wel gigantisch beloond, want ze heeft hartfilmpje en de HD foto's achter elkaar gedaan en dat heeft beide wel even geduurd. (door de lange haren schijnbaar moeilijker om haar goed recht te leggen)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Ik hoorde laatst dat foto's zonder een roesje niet meer worden geaccepteerd.
Is niet zo maar er zijn zat dierenartsen die erg tegen een roesje zijn en dat ok zo zullen blijven doen.
Ook als het niet mag.
Dat hoeft niet weergegeven te worden op het formulier namelijk.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
lieke schreef:Ik hoorde laatst dat foto's zonder een roesje niet meer worden geaccepteerd.
Is niet zo maar er zijn zat dierenartsen die erg tegen een roesje zijn en dat ok zo zullen blijven doen.
Ook als het niet mag.
Dat hoeft niet weergegeven te worden op het formulier namelijk.
Op het papieren formulier hoeft enkel wel of geen sedatie aan gegeven te worden en niet aanvinken was ook geen probleem.
Digitaal nu is het een verplichte stap en bij sedatie aangeven ook wat en hoeveel en bij geen sedatie waarom.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ken eigenlijk geen rassen waarbij onvoldoende aansluiting zeldzaam is :wink: Alle drie mijn geröntgende honden hadden oa, met HD A en een hoge NB waarde. Nilo had 38, Coda en Bizzy beide 40. Ik weet niet waar het hem in zit, misschien is voldoende aansluiting inderdaad de perfectie, maar ik maak me geen seconde druk over onvoldoende aansluiting. Slechte aansluiting zou ik wel wat van vinden, maar daarmee kan je ook niet hoger dan een C scoren geloof ik. Zelfde met botafwijking, Coda's broer had botafwijking 1 en daarom B.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb tweemaal een teef gehad met goede aansluiting, de eerste keer moesten ze me dat vertellen, ik had het niet gezien, zo gewoon is OA dus :LOL:

Ik heb wel 10 keer foto's vergeleken en ik zie het niet. Hooguit dat de heup een fractie gelijkmatiger aansluit. Dus dat zal het dan wel zijn.

Afbeelding

irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

tis maar wat het waard is. Eerste nest: een hond op 18 maanden HDC: botafwijking 1 , slechte aan sluiting nb 28. Vond het vreemd, de rest van het nest was allemaal A, geen botafwijkingen goede norbergwaardes. ( wij gingen altijd met hel hele nest rontgenen, eigenaren konden niet en gingen bij de plaatselijke dierenarts. was een heel gevecht om de hond op tafel te krijgen en te houden.) Heb haar zelf over laten rontgenen een jaar later,:
HDA, GEEN botafwijking, norbergwaarde 40 GOEDE aansluiting.
Was trouwens de enige hond van mijn 3 nesten die dit had 21 honden, de rest allemaal goed. Maar vraag me wel eens wat af, of alles wel zo goed gaat....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

irmaLeo schreef:Was trouwens de enige hond van mijn 3 nesten die dit had 21 honden, de rest allemaal goed. Maar vraag me wel eens wat af, of alles wel zo goed gaat....
Nee, tuurlijk niet.
Niet iedereen kan dat.

Afbeelding

irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Marjoleine schreef:
irmaLeo schreef:Was trouwens de enige hond van mijn 3 nesten die dit had 21 honden, de rest allemaal goed. Maar vraag me wel eens wat af, of alles wel zo goed gaat....
Nee, tuurlijk niet.
Niet iedereen kan dat.
Nee snap ik
Bedoelde of het allemaal wel zo goed gaat met rontgenen en beoordelen ;-)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

irmaLeo schreef:tis maar wat het waard is. Eerste nest: een hond op 18 maanden HDC: botafwijking 1 , slechte aan sluiting nb 28. Vond het vreemd, de rest van het nest was allemaal A, geen botafwijkingen goede norbergwaardes. ( wij gingen altijd met hel hele nest rontgenen, eigenaren konden niet en gingen bij de plaatselijke dierenarts. was een heel gevecht om de hond op tafel te krijgen en te houden.) Heb haar zelf over laten rontgenen een jaar later,:
HDA, GEEN botafwijking, norbergwaarde 40 GOEDE aansluiting.
Was trouwens de enige hond van mijn 3 nesten die dit had 21 honden, de rest allemaal goed. Maar vraag me wel eens wat af, of alles wel zo goed gaat....
Had ook zo'n verhaal :( HD C BA1 slechte aansluiting, maar wel NBW 38

Eigenaren konden idd ook niet mee met nest röntgenen en rest vt nest volledig in orde.

Nooit de kans gehad over te röntgenen omdat ze haar zelf herplaatst (hoorde later zelfs verkocht met opmerking goede heupen) hadden.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”