Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reus Groot Midden Klein Toy

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Reus Groot Midden Klein Toy

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hippo schreef:
Gimmick schreef:Grootte maakt me niet heel veel uit.
Het ras wel.

Alhoewel Gimmick zomaar eens onze laatste grote hond kan zijn.
Ik begin steeds meer het gemak in te zien van een kleine of middenslag hond.
Wat is Gimmick, max 52cm schofthoogte? Dat is toch een Amstaf? Volgens mij is dat gewoon een middelgrote hond :scratch:

Vanwege mijn sport/hobby (KNPV) is een kleine hond geen optie, daarnaast vind ik het heerlijk zo'n mechel. Ze zijn groot, maar niet mega.

Hippo is 50cm schofthoogte en een middelmaatje. Aangezien we na Hippo geen SPA meer willen, komt er dan misschien een nog kleinere hond. Scheelt toch in ruimte als je er meerdere hebt :mrgreen:
Zijn gestart met Dobermanns. Bij alle rassen was de grootte een bewuste keuze.
Ik vind zelf.gimmick een grote hond ze is zeker voor een teef flink aan de maat. En neemt daarbij een fors karakter mee waardoor ze extreem.aanwezig is.
Een midden slag vind ik persoonlijk toch wat kleiner.
Maar ik vind het ook afhankelijk van de hond en het karakter wat ze mee brengen.
Mijn AHT vind ik zelf een middenslag hond...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik wilde na Zorro wel graag een kleine middenmaat. Ergens tussen de 10 en 20 kilo maar liever richting de 10 dan richting de 20. Leek me wel handig en handzaam maar niet zo klein dat de paarden hem onder hun hoeven zouden kunnen verstoppen.

Maar ja, toen stonden we in Limburg en zat daar een prachtig lief meisje met dikke poten en enorme voeten en zo heb ik toch weer een hond in huis die wel rond de 30 zal gaan eindigen...
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Malou is bewust gekozen op haar formaat. Ofja, ik moest haar sowieso hebben en gelukkig was ze klein :mrgreen:
Mijn ouders zijn vaste oppas en die worden ook wat ouder dus dat is iets waar ik rekening mee moet houden.
Ik vind zowel Shib (52cm schoft en 20kg) als Malou (40cm schoft en 13kg) een fijn formaat. Veel groter hoeft van mij niet, al zeg ik niet nooit. ;)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier ook graag huiskamer formaat en geen zwiepende staart en ik moet het makkelijk kunnen optillen. Lotje is nu 38 cm en weeg 10 kg, dat vind ik meer dan genoeg. Ze is lichter dan Tirsa die toch 6 cm kleiner was.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Als ik oud ben ga ik mogelijk over op kleine gemoedelijke hondjes. Voor nu vind ik een middelmaat wel prima.
Doef is 53 cm en 35 kg, de verwachting is dat hij zodra hij helemaal volgroeid en uitgezwaard is de 40 kg wel eens aan kan tikken.
Maylo was 43 cm en 28,5 kg die hielt ik expres aan de schrale kant ivm zijn heupen en knieen.

Zowel Droef en Maylo zijn op ras uitgekozen. Droef zit wel echt aan de bovenmaat overigens.

Izzy is zo'n 30 cm en 6,5 kg. Ik vind niet dat ze breekbaar is, maar ik kan er niet zoveel mee. Stoeien kan niet eens fatsoenlijk, en daarbij heeft ze lang haar. Dat hou ik wel kort omdat we allebei geen lol hebben in het borstelen etc. Dus voldoet de tondeuse op standje kort prima dan is ze weer een tijdje klaar.
Izzy is hier gekomen omdat ik graag een tweede hond wilde. Vriendlief had daar uiteraard ook wat over te zeggen en die wilde op dat moment alleen een kleintje erbij.

Mijn eerste hond Noeska was net als Izzy op grote uitgekozen. Wij woonde toen 2 hoog zonder lift en we vonden het wel fijn als er wat was dat de hond redelijk makkelijk te tillen was. Noeska was een kruising herder/stafford was rond de 45 cm en 15 kg.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hippo schreef:
Gimmick schreef:Grootte maakt me niet heel veel uit.
Het ras wel.

Alhoewel Gimmick zomaar eens onze laatste grote hond kan zijn.
Ik begin steeds meer het gemak in te zien van een kleine of middenslag hond.
Wat is Gimmick, max 52cm schofthoogte? Dat is toch een Amstaf? Volgens mij is dat gewoon een middelgrote hond :scratch:
Grappig, die verschillende referentiekaders; ik vind Gimmick ook een middelgrote hond. Mijn honden beschouw ik ook als middelgroot. Amy is het kleinst met 49 cm en Tara het grootst met 60 cm en qua gewicht zitten ze tussen de 17 en 25 kilo.

Ik vind het zelf een fijn formaat: ze zijn nog wel te tillen, passen prima met z'n vieren in de auto, maar zijn ook niet heel kwetsbaar ten opzichte van andere honden. Dus ik heb wel enigszins op het formaat of vooral het gewicht gelet; ik moet de hond wel zelf even in de auto of in bad kunnen tillen en dan is ca. 25-30 kilo wel mijn max. Ik sluit niet uit dat ik ooit ook wel een kleiner hondje zou nemen, maar de praktijk wijst uit dat ik toch meer val op middelgrote honden.

Sep, de hond van mijn zus, is echt een grote hond met zijn ca. 68 cm en 35 kilo, dat vind ik aan de lijn wel echt lastiger, want hij trekt me zo omver als hij dat echt wil (ik weeg ook maar 55 kilo).
Laatst gewijzigd door DeDiana op 08 dec 2016 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
JustJoyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door JustJoyce »

Bij mij was grootte ook een voorwaarden van mijn werk om hem mee te mogen nemen. Inmiddels gaat Chef alweer 2 jaar fulltime mee naar werk.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ja, bij Lou vond ik het belangrijk een klein hondje te hebben ivm 1 hoog en fietsmandje. Anders was het denk ik een Golden of Stabij geworden. Maar een klein hondje is verder ook wel erg praktisch en je tilt het zo makkelijk op.
Mary O
Actief
Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera

Ongelezen bericht door Mary O »

Vroeger maakte het mij niet uit, maar na Hummel denk ik daar anders over. Zij werd met 2 jaar ziek en op sommige slechte dagen kon ze amper opstaan laat staan lopen :(: Ze moest dan de tuin in gedragen worden en dat kostte mij heel veel moeite en als ik met haar naar de DA moest, moest ik haar de trap aftillen en dat lukte me niet zonder haar pijn te doen. Dat vond ik echt heel erg, dat ik niet voor haar kon zorgen zonder haar meer pijn te doen dan ze al had.
Hummel woog trouwens 28 kilo.
Dus wat mij betreft liever een hond die niet zwaarder is dan 20 kilo. Met de drie die we nu hebben zitten we dus goed: Joep 6 kilo, Dana 15 kilo en Santos 13 kilo. :wink:
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Ongelezen bericht door Patricia. »

Bij de vorige 3 nooit naar grote gekeken.

Bij Fire hadden wij zoiets niet te groot en niet te klein.
Dus middelmaatje.

Kennis had in de opvang een whippet zitten met pups .
Papa is een Franse poedel.
Dus nu heb ik een Fire in huis 65cm hoog ...
Maar kan gelukkig makelijk overal mee naar toe .
Maar de volgende gaat toch echt middel worden
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

DeDiana schreef:
Hippo schreef:
Gimmick schreef:Alhoewel Gimmick zomaar eens onze laatste grote hond kan zijn.
Grappig, die verschillende referentiekaders; ik vind Gimmick ook een middelgrote hond.
Haha, ja ik weet eigenlijk nooit wanneer een hond nou middelgroot is of groot of klein. Zijn daar eigenlijk standaarden voor? Ga je op schofthoogte, of op gewicht. Ik beschouw zelf een stafford, die meestal voor hun grootte vanwege de stevige bouw en de enorme gespierdheid heel erg zwaar zijn, eerder als een grote hond dan een windhondachtig type die qua schofthoogte misschien een stuk hoger is, maar verder qua gewicht en sprieterigheid ver onder de stafford zit.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Beetje mijn vraag ook.

Habibi wordt door de een echt anders ingeschat dan de ander...

Middelmaat? Klein? Kleine middelmaat?
???
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Digger van 37 cm is onze kleinste, dan komt Foxy met 48 cm, Tommy 60 cm en Nootje 70 cm. De opvangers waren tussen de 32 en 60 cm. Grote honden vind ik mooi, maar ik merk dat mijn voorkeur toch meer naar de kleinere honden uitgaat. Niet zo klein dat het kwetsbaar wordt, maar lekkere stoere hondjes.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik ben echt een liefhebber van grote honden, en mijn eerste hond was een grote zwarte herder. Gewoon in de stad. Mijn huidige hond is heel bewust van kleiner formaat, we wonen nog steeds in de stad en als ik haar af en toe op wil tillen, of onder mijn arm mee wil nemen in het OV is dat veel makkelijker.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Toto is mijn laatste grote podenco, dat staat wel vast. Ik had graag voor eeuwig zo'n setje gehad van een grote en een kleinere, maar ik ben niet meer de jongste en hoe braaf hij ook is, soms ziet hij aan de lijn iets heel interessants en daar moet hij dan per direct naartoe, of juist andersom, dan spot hij een boze kat onder een auto en daar wil hij zo snel mogelijk van weg, en het is een godswonder dat ik nog niet over straat heb gelegen, want als hij al zijn gewicht (zo'n 23 kilo denk ik) in de strijd gooit heb ik soms werkelijk moeite om overeind te blijven.

Lilo (kilootje of 12) kan ik met twee vingers houden ook al staat er iemand leverworst uit te delen of al wil ze krijsend en schuimbekkend op een hond af die ze haat. Dus de volgende(n) worden dat maatje; zeker niet heel klein, dat vind ik eng omdat het zo kwetsbaar is, maar 'hanteerbaar', zeg 10-15 kilo. Nou, in die gewichtsklasse is t.z.t ook vast wel genoeg leuks te vinden. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Neeltje schreef:Hier ook graag huiskamer formaat en geen zwiepende staart en ik moet het makkelijk kunnen optillen. Lotje is nu 38 cm en weeg 10 kg, dat vind ik meer dan genoeg. Ze is lichter dan Tirsa die toch 6 cm kleiner was.
Oh die staart is ook wel een punt. Een blije Toto kwispelt net over de koffiekopjes heen (longdrinkglazen mogen niet aan de rand van de tafel staan), maar Jack veegde ook moeiteloos je gebak en je koffie tegen de vlakte. En dat lijkt heel onbelangrijk, maar het is wel heel relaxed dat Lilo overal probleemloos tussendoor kan drentelen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Buck en Shira en Nola vind ik grote honden, Laila is middelgroot maar wel tegen groot aan en Balou is klein.

Voorheen wandelde ik met 1 grote hond en 3 en daarvoor 4 kleinere honden. (de kleinere zijn zo rond de 12 kilo). Niemand schrok daarvan, dat ging heel gezellig. Maar als ik ze nu allemaal tegelijk meeneem zie ik mensen echt schrikken. Zelfs aan de lijn. Als ik dan met 4 grote honden aan kom lopen dan zie ik mensen echt omkeren. (en we lopen heel geordend dus daar komt het niet door :wink: ) Dat heb ik voorheen nooit gehad. En met loslopen zijn we helemaal een bezienswaardigheid. Zelf vind ik het een mooi gezicht maar ik kan me voorstellen dat als mensen ze niet kennen dat het wel indruk maakt. Dus ik doe dat niet zo graag meer en wandel per twee of drietal. Dat vind ik jammer.

Voorlopig zijn er geen plannen maar ik zal meer rekening gaan houden met een mix van groot en klein. In een stad is dat voor de omgeving wat geruststellender. :wink:
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

atijd grote rassen gehad leonbergers, heb er nu nog 1 ouwetje. Maar overgestapt op mini(s) . Volgende als er weer eentje komt, wordt het weer een oud minitje. Lekker handzaam, en lekker tutten.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik wilde graag een grote hond.. maar ik vind niet dat Xavi echt een grote hond is. Al is hij me groot zat. :mrgreen:
De volgende hond graag iets kleiner en lichter. Dat lijkt me toch wel handiger. Maargoed dat zien we over een jaar of 10 wel eens. :engel:
Afbeelding
Afbeelding
sifkes4
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sifkes4 »

heb altijd grote honden gehad
heb nu nog een grote mechel en een middenslag hollandertje en
we hebben een kleintje omdat mijn man dat graag wilde
en omdat mijn gezondheid niet meer zo goed is om nog 10 jaar of langer een grote hond kan hanteren
maar ben goed voor ons kleintje maar heb er geen klik mee
ben echt geen kleine hondjes mens
maar wil toch erg graag honden blijven houden
dus de volgende zal toch ook kleiner moeten zijn maar dan wil ik wel gelijk een klik met de hond
hebben
ben er ook wel achter gekomen dat je zonder auto met een grote hond weinig kanten op kan
en de kleine zet ik in een fietsmand heeft wel zo zijn voordelen
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

In onze huidige woning vind ik Luna's formaat perfect. Salontafelhoogte en 22 kilo en makkelijk even op te tillen en zelfs op schoot te nemen. Niet heel bewust dit formaat gekozen, mijn vriend wilde een bullterrier en die verschillen nogal in formaat.

Persoonlijk heb ik niet heel veel voorkeur, ik zou alleen nooit een tenger klein hondje nemen, mijn schoonouders hebben een toypoedel en ik ben altijd bang dat ik hem zeer doe. Ik wil wel een hond die tegen een stootje kan. Ook zou ik nooit een hond nemen waar ik het qua kracht niet van kan winnen. Hier in de buurt woonde iemand die snel met haar dog bij een lantaarnpaal ging staan om zich vast te houden als er een andere hond aankwam. Of bij mijn werk iemand met een enthousiaste Leonberger die hem ook niet kon houden. Dat is dus echt niets voor mij.
Dus eigenlijk alles daar tussenin vind ik prima.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik ben altijd wel van de grote honden geweest (dwz formaat herder) maar ik vind ook steeds meer kleine hondjes leuk, mits ze een beetje in verhouding zijn zeg maar. type JR of foxterrier.
Maar ik val ook als een blok voor joekels als berghonden :I:
Nu we echter sinds een paar jaar een camper hebben, is het belangrijkste criterium dat ze zowel qua aantal als formaat in die camper moeten kunnen. Met drie middelgrote honden (23-30 kg) is die echt wel vol :schrik:
Hoewel.... en kleintje kan er wat mij betreft best nog bij maar dat ziet manlief niet zitten :wink:
Afbeelding
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik wilde graag een "echte" hond. Na 15 jaar een kruising maltezer gehad te hebben vond ik het tijd voor die echte hond waar ik altijd van droomde. Op zijn minst formaatje herder.
Nou die is er gekomen en was dus een hele bewuste keuze ook.

Nu realiseer ik me soms dat formaatje maltezer toch wel heel erg handzaam was ;) Die hand bijvoorbeeld prima samen met een kinderwagen + kind in mijn ford fiesta gepast. Kalev + kind + kinderwagen in de ford fiesta gaat hem niet worden :LOL: :boos:

Ik zou Kalev voor geen goud inwisselen, maar het zou toch zomaar kunnen dat een volgende hond (over een jaar of 15 ;)) een slagje kleiner zal zijn :roll:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Hanneke2 schreef:
Neeltje schreef:Hier ook graag huiskamer formaat en geen zwiepende staart en ik moet het makkelijk kunnen optillen. Lotje is nu 38 cm en weeg 10 kg, dat vind ik meer dan genoeg. Ze is lichter dan Tirsa die toch 6 cm kleiner was.
Oh die staart is ook wel een punt. Een blije Toto kwispelt net over de koffiekopjes heen (longdrinkglazen mogen niet aan de rand van de tafel staan), maar Jack veegde ook moeiteloos je gebak en je koffie tegen de vlakte. En dat lijkt heel onbelangrijk, maar het is wel heel relaxed dat Lilo overal probleemloos tussendoor kan drentelen.

Al jaren geleden heb ik al mijn collies het commando 'staart' geleerd. Dan doen ze de staart direct naar beneden. :mrgreen:
Voordeel trouwens van de collies is dat ze weliswaar een behoorlijke schofthoogte hebben, maar zo tussen de 18-22kg wegen. Nog prima te tillen.
En wat betreft 'een maatje kleiner': zowel Bonnie als Maggie waren/zijn van die ukken die amper tot mijn knie reiken, maar hun gewicht zat tussen de 18 (Maggie) en 22kg (Bonnie).
Kun je beter een grotere maar wel lichtgebouwde hond hebben dan van die compacte worstjes. :mrgreen:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

De grootste hond die ik tot nu toe heb gehad was Bayko met ca. 20 kilo en een schofthoogte van ruim 58 cm. Cyntha is de kleinste met ruim 15 kilo en iets van 43 cm schoft. Bayko beschouwde ik als een grote middelmaat, Cyntha als een kleine middelmaat. Als volgende hond kies ik heel bewust voor een klein ras. Fysiek ben ik tegenwoordig lang niet meer zo belastbaar als toen ik aan honden begon en het lijkt me erg fijn als ik m'n volgende hond bijv. makkelijk kan optillen. Met Bayko lukte me dat eigenlijk niet echt en met Cyntha kost het me veel moeite en houd ik dat slechts korte tijd vol. Ook heb ik tegenwoordig forse pijnklachten aan m'n enige arm en hand. Dan is het toch wel fijn dat het niet direct voor problemen zorgt als de hond eens een keer aan de lijn trekt of iets dergelijks. Vandaar dat m'n volgende hond dus een stuk kleiner, lichter en handzamer gaat zijn. 'Vroeger' leek het me helemaal niets, zo'n kleintje. Inmiddels zie ik er zeker de voordelen van in en is het me ook wel duidelijk dat als je je kleine hond gewoon fatsoenlijk opvoedt en als een echte hond behandelt het geen irritant rotkeffertje hoeft te worden.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 09 dec 2016 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief

lieke schreef:
Al jaren geleden heb ik al mijn collies het commando 'staart' geleerd. Dan doen ze de staart direct naar beneden. :mrgreen:
O jaaa, het commando 'staart'. Dat kende Bayko ook. Sweet memories :I: Erg handig commando voor een overenthousiaste kwispelaar van dat formaat. Cyntha heb ik het nooit hoeven leren, die komt niet boven de tafel uit :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Als het even kan heb ik ze graag tussen de 40 en 42.99 cm :+
Maar eigenlijk vind ik alles tussen de 40 en 50 cm goed. Niet te groot en zeker niet te klein. Lekker praktisch formaatje :)
Tamara/Bayko
Zeer actief

Machie schreef:Als het even kan heb ik ze graag tussen de 40 en 42.99 cm :+
:engel:

Lopen de Kroaatjes in de Medium?
Afbeelding
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Ongelezen bericht door Patricia. »

Ohhh Fire is maar 2 kilo, dus wel te tillen als het moet maar kwa lengte dqn voor mij eigenlijk niet ben maar 1.53m haha.
S'morgens til ik hem onder mijn linkerarm de trap af dat gaat net
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Fire75 schreef:Ohhh Fire is maar 2 kilo, dus wel te tillen als het moet maar kwa lengte dqn voor mij eigenlijk niet ben maar 1.53m haha.
S'morgens til ik hem onder mijn linkerarm de trap af dat gaat net
Geef je hem wel te eten??
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”